Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Søtningsmidler

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-02-05, 19:56   #1
boble
Seniormedlem
 
boble sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: buskerud
Alder: 50
Innlegg: 872
boble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt av

Søtningsmidler

Var akkurat på kiosken og der fant jeg et lite utvalg med sukkerfri sjokolade. Men jeg er ikke så stø på hvilke søtningsmidler som er godtatt for oss "karbofiender".

Feks. så fant jeg en sjokolade fra er produsent som heter Cavalier. som er,ifølge produsenten: en sukkerfri belgisk sjokolade søtet med maltitol. De hadde denne sjokoladen i tre varianter: melkesjokolade,melesjokolade med nøtter, og mørk sjokolade.
Plukket med meg den med nøtter,og den smakte bra,den. Men vil gjerne vite om maltitol er et godkjent søtningsmiddel for oss.Det sto så klart ikke noe om karb-innhold.

Lurer også på hva lactitol er.(Har en mistanke om at det er et søtningsstoff og`)
Og er det vanlig at sånn sjokolade inneholder insulin. Det sto nenlig i innholdsfortegnelsen på flere av sjokoladen.

Takknemlig for svar

boble er avlogget   Min kostholdsfilosofi: bobles lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 24-02-05, 21:19   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Maltitol er det vanligste søtstoffet i sjokolade og drops - godterier som er laget med varme. Det er helt OK, Atkins bruker det og Splenda i sine produkter. Det du skal være oppmerksom på med maltitol, er at mange - veldig mange, får store magesmerter/luftsmerter/diare om de spiser for mye av dette. Jeg spiste 3 ruter av en Cavalier sjokolade og vrei meg i smerter if lere timer etterpå. Så spis litt om gangen og se hva du tåler !! Det står ofte advarsel på produktet også. At produktet kan ha avførende effekt !

Aspartame er det vanligste i drikker og varer som blir laget kalde (aspartame tåler varme dårlig). Atkins fraråder bruk av Aspartame, mest på grunn av "uklarheter rundt bivirkningene", men også fordi det virker hemmende på vekttap for noen. Torkil som står for Ketolysekuren mener det er OK med Aspartame.

Laktitol er også et søtstoff, et såkalt "sukkeralkohol". polyol, som ikke regnes med i karbene. SukkerARTER regnes med i karbetallet. Altså; polyoler = sukkeralkoholer = f.eks. maltitol, xylitol, laktitol, sorbitol, mannitol m.m. De fleste polyoler har glykemisk indeks på rundt null (dvs påvirker ikke blodsukkeret).

Maltitol har GI= 25, og påvirker blodsukkeret litt.
Det med insulin skjønner jeg ikke....

Her er noe Smosje har funnet om søtstoff:

Opprinnelig lagt inn av Smosje

Kunstige søtningstoffer (E-stoffer) som ikke gir innvirkning på blodsukkeret:
cyklamat - (utvinnes kjemisk fra benzen, inneholder ingen karbohydrater og er 30 ganger søtere enn sukker. Ikke skadelig for tennene.)
sakkarin - (utvinnes kjemisk fra kulltjære, inneholder ingen karbohydrater og er 500 ganger søtere enn sukker. Ikke skadelig for tennene.)
aspartam - (er asparaginsyre og fenylalanin blandet. Inneholder like mange kalorier og karbohydrater som sukker, men er 180 ganger søtere, så mengden blir mindre ved bruk. Mister søtningsevnen ved oppvarming, så kan ikke brukes ved koking/steking)
acesulfam
sucralose - (sucralose er sucrose som sammen med klorin har gått gjennom en kjemisk prosess som gjør at kroppen ikke gjenkjenner stoffet som karbohydrat, derfor viser det 0 protein/ 0 karb/0 fett på næringsinnholdet, selv om det i utgangspunktet er laget fra sucrose. Fremstilt første gang i Storbritannia i 1976. Sucralose er 600 ganger søtere enn sucrose.)

Natreen er laget på cyklamat og sakkarin
Canderel er laget på aspartam
Splenda er laget på sucralose

I følge www.diabetesinfo.no så anbefaler de å bruke Canderel (aspartam) istedet for Natreen (cyklamat) hvis man bruker store mengder søtningstoff regelmessig, da det er høyere terskel for å helsemessig få for mye av aspartam enn cyklamat. Dette er antakelig også grunnen til at cyklamat ikke er godkjent som søtningsstoff i USA.

Sukkeralkoholer som xylitol, maltitol, sorbitol inneholder like mye karbohydrater som sucrose (bordsukker, altså), men kroppen bruker lengre tid på å ta opp stoffet i blodet, slik at blodsukkerverdiene ikke løper løpsk på same måte som med sucrose.

Fruktose er 100% naturlig sukker, men er 40% søtere enn sucrose, og derfor trengs det mindre mengder = mindre karbohydrater per porsjon. Samtidig tar blodet opp fruktose langsommere enn sucrose, og det gir derfor mindre 'hopp' i blodsukkeret

Dextrose er druesukker, og er det sukkeret som blodet tar opp aller raskest, og gir umiddelabart et stort hopp i blodsukkerverdiene/energibalansen.

Stevia er et naturlig søtningsstoff som er ekstrakter fra Stevia Rebaudiana fra Krusantemum-familien. Det er et noe omstridt tema om Stevia er et helsemessig godt produkt eller ikke, samtidig som Stevia ikke egner seg til all type matlagning hvor sukkererstatning behøves.


Alt dette kan jeg, ikke fordi jeg er veldig klok, men fordi jeg har stjålet informasjonen fra:

http://www.diabetesinfo.no/view.asp?ID=896 (om søtningsstoff generelt)
http://www.splenda.com (Spenda-merkets web-side)
http://www.healthy.net/scr/article.asp?id=2269 (omStevia)
http://www.matoppskrift.no/sider/Rv...rgi%20produkter (om søtningsstoff og sukker generelt)

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-02-05, 07:57   #3
Kanel
Medlem
 
Medlem siden: May 2004
Hvor: I landet vårt
Alder: 51
Innlegg: 119
Kanel har en fantastisk aura rundt segKanel har en fantastisk aura rundt seg

Ble helt imponert over din viten, jeg!



På en annen side har jeg sikkert glemt alt når jeg forlater denne tråden

__________________
Hilsen Kanel


Vel i mål - minus 55 kg

Startvekt 120 kg

Kanel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 15:12   #4
kozpia84
Juniormedlem
 
kozpia84 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: trondheim
Alder: 40
Innlegg: 33
kozpia84 er på en erverdig vei

Sv: søtningsmidler....

så hva er best da? av disse sukekralkoholene?

__________________
104 kg letter fra 180 kg
kozpia84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/Atkins Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 16:53   #5
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: søtningsmidler....

Jeg vil tippe du blander insulin med Inulin?

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 19:20   #6
Ivory
Seniormedlem
 
Ivory sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Hedmark
Innlegg: 680
Ivory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlys

Sv: Søtningsmidler ...

Søtningsmidler er ikke bare bare... Har selv blitt surrete i hodet og sliten av aspartam. Under kommer to linker som dere burde se på - bl. a. hva slags sykdommer man blir mer disponert for... Skremmende at det er aspartam i snart alt man skal kjøpe. Og det blir puttet i varer man overhodet ikke trodde inneholdt aspartam!

http://www.dorway.com/

http://www.dorway.com/blayart1.txt

__________________

Ivory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Søtningsmidler (Hvordan kan jeg dekke søtsuget mitt?) Hallaron Ketolysekuren 13 19-01-08 20:03
Søtningsmidler Fnutte Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 17-10-07 17:29
Artikkel om søtningsmidler Smula Ketolysekuren 2 15-06-07 15:17
Søtningsmidler - forvirret! Blesha Lavkarbo generelt 22 02-08-06 21:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no