Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

VG-nettmøte nå - Kan smør erstattes?

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-02-11, 11:06   #1
Klådia
Juniormedlem
 
Klådia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Alder: 47
Innlegg: 41
Klådia er på en erverdig vei

VG-nettmøte nå - Kan smør erstattes?

Nettmøte på VGnett nå:

http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=2420


VG Tett på nett skriver følgende:
"Helsemyndighetene og Vektklubb.no anbefaler at man dropper smør og erstatter den med myk plantemargarin. Både kokker og smørelskere protesterer, og hevder at ingen ting kan erstatte smør, hverken på brødskiva eller i matlagingen. Men smør inneholder usunne fettsyrer som kan skade hjertet og blodårene. Kan du kutte ut hele eller deler av smørmengden i matlagingen din, og likevel bevare smak og riktig konsistens? Kan margarin virkelig være en god erstatning til smør?"


Er spent på hva kokken svarer...

__________________


Klådia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 11:10   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: VG-nettmøte nå - Kan smør erstattes?

Etter min mening kan ingenting erstatte den gode smaken av smør nei. Jeg savner smør (men savnet er til å leve med, selvsagt). Jeg takler margarin (bruker økologisk uten transfett osv fra helsekosten) i bakst og slikt, men på skiven har jeg måttet slutte med smør/margarin overhodet siden jeg kun liker smaken av ekte smør. Margarin gir ikke i nææærheten like god smak. Men i kaker og glasurer går det fint.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 11:57   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: VG-nettmøte nå - Kan smør erstattes?

Helt seriøst - jeg har ikke brukt smør hele livet omtrent - KUN brukt margarin/lettvarianter - jeg tror ikke andre enn kanskje en del eldre bruker smør i hverdagen - resten er det vel allerede lurt over på "lett-smør" og margarin-vogna? Eller?

Men NÅ - bruker jeg smør - og det blir ikke mindre av det med denne debatten i gang

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 12:18   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: VG-nettmøte nå - Kan smør erstattes?

God - ble så provosert hahahaha - at jeg skrev et LANGT innlegg som aldri kommer på nett Henviste til VGs toppledelse om å se at de begynner å henge etter i utviklingen tatt i betraktning at ALLE andre har en mye bredere dekning av lavkarbo enn VG - og at de risikerer å miste kunder på dette viset.

Skrev mye mer da - hehe - men jeg blir så j.. provosert at EN mann styrer hele løpet... Detbatten handlet jo om å bruke "lett-varianter" i matlaging - noe jeg har gjort i f... 30 år... og SE hvor langt DET fikk meg!

Må lære seg å ikke hisse seg opp så veldig - det er jo ikke PERSONLIG

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 12:29   #5
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: VG-nettmøte nå - Kan smør erstattes?

Det jeg synes er litt merkelig er at jeg så på Debatten på NRK etter de nye rådene fra erneringsrådet kom.

Der satt HELE panelet OG han professoren i salen og var HELT enig i at MARGARIN IKKE sku brukes. Men at vi HELLER sku bruke skikkelig smør.

Dette var den samme professsoren som hadde kommet med rådene... Alle kan selv se dette på netttv på nrk sine hjemmesider.

Hele panelet ble faktisk enige om at margarin ikke var noe smart, men at man heller burde bruke smør i stede!!

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 12:36   #6
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: VG-nettmøte nå - Kan smør erstattes?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Helt seriøst - jeg har ikke brukt smør hele livet omtrent - KUN brukt margarin/lettvarianter - jeg tror ikke andre enn kanskje en del eldre bruker smør i hverdagen - resten er det vel allerede lurt over på "lett-smør" og margarin-vogna? Eller?

Sånn var det hjemme hos oss også, det jeg tenkte på som "smør" var melange og soft/brelett. Og jeg kunne ikke fordra noe av det, nektet gjennom hele oppveksten å ha "smør" på skiva osv. Ble temmelig overrasket med kostomlegging og oppdagelsen av hvor fantastisk godt det er med smør til/på alt mulig, haha.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 12:51   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: VG-nettmøte nå - Kan smør erstattes?

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Det jeg synes er litt merkelig er at jeg så på Debatten på NRK etter de nye rådene fra erneringsrådet kom.

Der satt HELE panelet OG han professoren i salen og var HELT enig i at MARGARIN IKKE sku brukes. Men at vi HELLER sku bruke skikkelig smør.

Dette var den samme professsoren som hadde kommet med rådene... Alle kan selv se dette på netttv på nrk sine hjemmesider.

Hele panelet ble faktisk enige om at margarin ikke var noe smart, men at man heller burde bruke smør i stede!!


Spørs om man må sende den linken og et spørsmål TIL Vektklubben med Drevon i spissen og høre om de ikke husker hva de egentlig mener?

Kan du linke til dette?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-02-11, 13:23   #8
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: VG-nettmøte nå - Kan smør erstattes?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Spørs om man må sende den linken og et spørsmål TIL Vektklubben med Drevon i spissen og høre om de ikke husker hva de egentlig mener?

Kan du linke til dette?

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/708551/

Se litt utti der. Når dem alle plutselig er enige om at det skal brukes fløte, smør og ikke lettprodukter og margarin

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Seter smør vs ekte meieri smør? bamseline34 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 19-02-11 14:26
Nettmøte om Steinaldermat, i BT Summer Lavkarbo generelt 1 11-01-11 16:24
Nettmøte med Hexeberg! Akeleie Nyheter / media 0 12-07-10 13:55
Jeg skal bake,men hva kan erstattes med Splenda? hoppetussa Spørsmål og svar 3 01-04-10 21:19
Nettmøte med Gro Rugseth Spungeworthy Artikler 7 14-08-07 08:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no