Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Salatmester'n = Matmester'n - næringsinnhold i dressing

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-03-07, 16:34   #1
jorang
Medlem
 
jorang sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Kristiansund
Alder: 63
Innlegg: 57
jorang er på en erverdig vei

Salatmester'n = Matmester'n - næringsinnhold i dressing

Hallo

Jeg har lest her og andre steder at Hvitløksdressing fra Matmester'n var ordentlig LOcarb. Stormet derfor inn på et Rema1000 og kjøpte et par flasker med Salatmester'ns Hvitløksdressing - tok feil av merkenavnet (teflonhjerne)
Da jeg kom hjem oppdaget jeg at det ikke sto næringsinnhold på flaska. Bestemte meg derfor for å undersøke med produsenten før jeg 'tok flaska fatt'

Sendte følgende melding til produsenten: (www.salatmestern.no)

Sitat:

Hallo

På diverse lavkarbo-forum på internett blir deres produkt Hvitløksdressing anbefalt pga lavt innhold av karbohydrater.

Jeg var heldig å finne et slikt produkt i hylla på Rema her om dagen, og oppdaget til min store overraskelse at det ikke står informasjon om næringsinnhold (nutrion facts) på produktet. Ei heller på andre produkter fra dere i hylla, men unntak av ketchup

- Hva er næringsinnholdet i Hvitløksdressing, Hamburgerdressing, Rømmesild?
- Hvorfor har dere ikke slik informasjon på etikettene? Spesielt dersom en har produkter som henvender seg til, eller har relativt stor markedsandel i lavkarbo-miljøene burde dere vel parere med å gi slik informasjon på pakningene. I disse miljøene oppfattes informasjon som innhold av karbohydrat (sukkerarter og fiber), fett%, kalorinnhold etc som vitalt.

Ser frem til informasjon om de etterspurte produktene, og deres tanker omkring produktmerking.

Parallelle undersøkelser viste at Matmester'n produktene er av samme fabrikat som Salatmester'n - bare produsert for ICA. Produkter merket Matmester'n er merket med næringsinnhold (etter krav/ønske fra ICA), mens mange av produktene fra Salatmester'n ikke er merket fordi de ikke er merkepliktig. Innholdet i dressingene for de to merkenavnene er imidlertid identisk.

Her er svaret jeg fikk fra Salatmester'n ved Kvalitetssjefen:

Sitat:

Så hyggelig at du er interessert i våre produkter!
Du stiller interessante spørsmål om et tema vi forholder oss til daglig.

Når vi merker våre produkter, forholder vi oss til merkeforskriften fra Mattilsynet. Den krever at produktet er merket med varebetegnelse, ingrediensliste med innsatsstoffene i fallende rekkefølge, nettoinnhold, holdbarhet, oppbevaringsbetingelser, produsent eller firmanavn, og eventuelt virksomhetsnummer dersom produktet inneholder fisk, skalldyr eller kjøttandel over 10%.

Det er i tillegg pliktig å merke om ingredienser er bestrålt, om noen av ingrediensene er genmodifisert, samt at alle allergener skal stå oppført i ingredienslisten. I tillegg finnes en del særlige regler som ikke er relevant for denne produktgruppen.

Vi er ikke pliktige til å merke produktene med næringsinnhold slik merkeforskriften er utformet i dag. Det finnes en egen forskrift som beskriver hvordan næringsinnhold skal deklareres. Denne heter ”Forskrift om deklarasjon av næringsinnhold”, og i § 5 står det: ”Ferdigpakkede næringsmidler skal ha næringsinnholdsdeklarasjon dersom det i merking, reklame eller annen presentasjon av næringsmidlet fremsettes ernæringsmessige påstander, unntatt ved omtale av næringsmidlet i kollektive reklamekampanjer (generisk reklame).”

Det er svært hyggelig å registrere at våre produkter anbefales på nettstedene du henviser til. Dersom vi selv vinkler produktene våre med ernæringsmessige fordeler, er vi pålagt å deklarere med næringsinnhold, slik forskriftsteksten over altså beskriver.

Nå er det selvfølgelig ikke forbudt å være bedre enn det lover og forskrifter krever. Vi har dessuten fått en del spørsmål fra kunder den siste tiden om næringsinnhold i mange av våre produkter. Dette ønsker vi å ta hensyn til. Vi vil derfor ved neste opplag av etiketter innføre at næringsinnhold er med for våre salater og dressinger. Det vil sannsynligvis bli nærmere sommeren før de nye etikettene er å se i butikkene.

Inntil disse er å se oppdaterte på Salatmester`n produktene, sender jeg deg gjerne næringsinnholdet for de produktene du nevner under. Dersom det er flere produkter du ønsker å vite næringsinnholdet på, informerer vi gjerne om dette. Bare ta kontakt.

RØMMESILD:
Næringsverdier per 100g:
Energi 1450 KJ/350 kcal, Protein 9,5 g, Karbohydrat 5 g, Fett 32,5 g

HVITLØKSDRESSING:
Næringsinnhold per 100g:
Energi 2076 KJ (496 kcal), Protein 0,7g, Karbohydrat 0,7g, Fett 54,5 g

HAMBURGERDRESSING:
Næringsinnhold per 100g:
Energi 1689 KJ (404 kcal), Protein 0,8g, Karbohydrat 3,4g, Fett 43,0 g

Dette var i alle fall avklarende for meg. Synes definitivt salaten er best når jeg slipper å 'spare' på dressingen

__________________
JoranG
21.jan-07: Startet vektreduksjon
Påske 07: -20,8kg. Første delmål nådd
Neste delmål: 90kg til St.Hans!

Sist redigert av jorang : 29-03-07 kl 16:35. Årsak: Typo...
jorang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 17:33   #2
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 58
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Salatmester'n = Matmester'n - næringsinnhold i dressing

Meget bra jobba Takk skal du ha. Den er nå printet ut...

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 00:41   #3
Viclin
Seniormedlem
 
Viclin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.407
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Sv: Salatmester'n = Matmester'n - næringsinnhold i dressing

Denne fant jeg nå, etter å ha sjanset på å kjøpe Hamburgerdressingen for så å sende mail for å få opplyst næringsinnholdet.
Dette var fra 2007, og da skulle det komme nye etiketter til sommeren? Det var en lang sommer, gitt.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 16:58   #4
madisa
Juniormedlem
 
madisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 28
madisa er på en erverdig vei

Sv: Salatmester'n = Matmester'n - næringsinnhold i dressing

Opprinnelig lagt inn av Viclin, her.

Denne fant jeg nå, etter å ha sjanset på å kjøpe Hamburgerdressingen for så å sende mail for å få opplyst næringsinnholdet.
Dette var fra 2007, og da skulle det komme nye etiketter til sommeren? Det var en lang sommer, gitt.


Det er sommeren sin det

madisa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 17:08   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Salatmester'n = Matmester'n - næringsinnhold i dressing

Opprinnelig lagt inn av jorang, her.

Hallo

Jeg har lest her og andre steder at Hvitløksdressing fra Matmester'n var ordentlig LOcarb. Stormet derfor inn på et Rema1000 og kjøpte et par flasker med Salatmester'ns Hvitløksdressing - tok feil av merkenavnet (teflonhjerne)
Da jeg kom hjem oppdaget jeg at det ikke sto næringsinnhold på flaska. Bestemte meg derfor for å undersøke med produsenten før jeg 'tok flaska fatt'

Sendte følgende melding til produsenten: (www.salatmestern.no)
Parallelle undersøkelser viste at Matmester'n produktene er av samme fabrikat som Salatmester'n - bare produsert for ICA. Produkter merket Matmester'n er merket med næringsinnhold (etter krav/ønske fra ICA), mens mange av produktene fra Salatmester'n ikke er merket fordi de ikke er merkepliktig. Innholdet i dressingene for de to merkenavnene er imidlertid identisk.

Her er svaret jeg fikk fra Salatmester'n ved Kvalitetssjefen:
Dette var i alle fall avklarende for meg. Synes definitivt salaten er best når jeg slipper å 'spare' på dressingen

Og rømmesilda er nyyyydelig!!! Kan virkelig anbefale den!!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hamburgerdressing stinasol Annen mat 8 01-07-10 20:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no