Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Er jeg helt på jordet nå?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-09-08, 23:12   #26
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Sv: Er jeg helt på jordet nå?

Ja, kesam 1% er en bra proteinkilde, som cottage cheese; 13 gram protein per dl. Mens kesam 8% er dårligere (husker ikke helt antall gram per dl, men 7-8 gram kanskje?)

Jeg trenger godt over 100 gram protein i døgnet, så jeg må over 25 gram protein i mine måltider.

Man MÅ jo ikke ha i egg, men det virket ikke som BMS syntes det var ekkelt eller noe, så da er det bare fint å ha de med.

Jo mer proteiner man har i måltidet, desto mer glukagon blir skillt ut i etterkant, som igjen hemmer insulinproduksjonen og øker fettforbrenningen. Derfor ikke noe å spare på!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 23:59   #27
BMS!
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 48
Innlegg: 142
BMS! er på en erverdig vei

Sv: Er jeg helt på jordet nå?

Opprinnelig lagt inn av MHM, her.

Man MÅ jo ikke ha i egg, men det virket ikke som BMS syntes det var ekkelt eller noe, så da er det bare fint å ha de med.

Nei da, ikke direkte ekkelt, men overhode ikke friskt heller

Ble bedre dag to, husker ikke helt forskjellen da, muligens litt yoghurt eller/og bittelitt juice i




__________________
Vennlig hilsen
BMS!


BMS! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Heller mot Lindberg, men ikke helt sikker enda :-D Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 00:04   #28
BMS!
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 48
Innlegg: 142
BMS! er på en erverdig vei

Sv: Er jeg helt på jordet nå?

Opprinnelig lagt inn av MHM, her.

Jeg trenger godt over 100 gram protein i døgnet, så jeg må over 25 gram protein i mine måltider.

Jo mer proteiner man har i måltidet, desto mer glukagon blir skillt ut i etterkant, som igjen hemmer insulinproduksjonen og øker fettforbrenningen. Derfor ikke noe å spare på!

Hvordan vet du hvor mye proteiner du trenger pr. døgn, er det likt for alle, eller individuelt, og hvordan finner jeg i så fall ut hva JEG trenger?

Sånn jeg leser det, kan man aldri få for MYE proteiner?

Leser og leser, men føler meg fremdeles nokså grønn på området.... Uff, jeg har sikkert tungt for det....

Og du, om du vil kan du godt skrive noen tanker om hva du mener om sukker vs søtningsmiddel i tråden jeg har laget om det, du kan jo litt om det har jeg skjønt....

ps. kan man kjøpe boka til deg og Fedon på nett???

__________________
Vennlig hilsen
BMS!


BMS! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Heller mot Lindberg, men ikke helt sikker enda :-D Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 00:09   #29
BMS!
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Alder: 48
Innlegg: 142
BMS! er på en erverdig vei

Sv: Er jeg helt på jordet nå?

Tror dette er linken til selve tråden : http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21561

__________________
Vennlig hilsen
BMS!


BMS! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Heller mot Lindberg, men ikke helt sikker enda :-D Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 01:22   #30
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Er jeg helt på jordet nå?

Opprinnelig lagt inn av BMS!, her.

Hvordan vet du hvor mye proteiner du trenger pr. døgn, er det likt for alle, eller individuelt, og hvordan finner jeg i så fall ut hva JEG trenger?

Sånn jeg leser det, kan man aldri få for MYE proteiner?

Leser og leser, men føler meg fremdeles nokså grønn på området.... Uff, jeg har sikkert tungt for det....

Og du, om du vil kan du godt skrive noen tanker om hva du mener om sukker vs søtningsmiddel i tråden jeg har laget om det, du kan jo litt om det har jeg skjønt....

ps. kan man kjøpe boka til deg og Fedon på nett???

Fedon og hvem??? Ellers får du Fedons skriverier på nett.
Proteiner beregnes normalt som minst 1gram/kilo fettfri kropsvekt. Kroppsbyggere bruker opp mot 4gram pr kilo fettfri kroppsvekt.
Det er uenighet om det er helseskadelig med for mye protein. Jeg tror du skal spise inn i hampen mye før det blir farlig.
Sukker er farlig, kunstig søtstoff er muligens ikke bra det heller. Jeg velger Splenda, fordi det smaker ok og gir meg ikke blodsukker type høyt.
Står du i startfasen, kan jeg anbefale deg DAGLIG mosjon. minimum 20 minutter sammenhengende gange i et passe høyt tempo, du skal kunne snakke greit nok, gjør underverker. Når du så trenger noe anna, fordi det blir for ensformig, kan du tenke på litt styrketrening. Til og med kona mi er kjempehyper etter at hun har oppdaga at styrketrening gir fastere kropp, og raskere fettreduksjon

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 08:16   #31
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er jeg helt på jordet nå?

Runegutt: MHM (som har svart i denne tråden) og Fedon har sammen gitt ut en bok om barns kosthold, om jeg ikke husker feil

Det som eventuelt kan skje om man spiser for mye protein er vel at det kan omgjøres til glukose og hemme vektnedgang.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 11:35   #32
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Er jeg helt på jordet nå?

Good Lord.
En forfatterske her i vår midte.
Jeg er rimelig imponert

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 16:18   #33
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Er jeg helt på jordet nå?

Opprinnelig lagt inn av MHM, her.

Ja, kesam 1% er en bra proteinkilde, som cottage cheese; 13 gram protein per dl. Mens kesam 8% er dårligere (husker ikke helt antall gram per dl, men 7-8 gram kanskje?)

Jeg trenger godt over 100 gram protein i døgnet, så jeg må over 25 gram protein i mine måltider.

Man MÅ jo ikke ha i egg, men det virket ikke som BMS syntes det var ekkelt eller noe, så da er det bare fint å ha de med.

Jo mer proteiner man har i måltidet, desto mer glukagon blir skillt ut i etterkant, som igjen hemmer insulinproduksjonen og øker fettforbrenningen. Derfor ikke noe å spare på!

Melkeprotein trekker insulin. Lavkarbo-folk, særlig de på ketolyse, bør være forsiktig med all protein fra melkeprodukter.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 16:29   #34
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Er jeg helt på jordet nå?

Ææææh!!??? Fløte og smør og ost???

*hulker*

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 17:06   #35
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Er jeg helt på jordet nå?

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6, her.

Ææææh!!??? Fløte og smør og ost???

*hulker*

Smør inneholder bare 1 g melkeprotein per 100 g. Fløte inneholder bare 2 g melkeprotein per 100 g. Disse er helt ufarlige. Du drikker neppe en liter fløte og èn pakning TineSmør om dagen. Jeg spiser kanskje 80-100 g TineSmør om dagen. Jeg er gal. Ikke vær redd.

Ost inneholder gjerne 25 g melkeprotein eller mer per 100 g. Norvegia inneholder 27 g. Cottage cheese inneholder 12,7 g. Jeg vet ikke om disse bør telles som karbohydrater, men melkeprotein påvirker insulin mer enn melkesukker (som er et karbohydrat).

Dette kan bety at karbohydrat-grensen i ketolyse er for lav (men må være så lav, fordi folk får ekstra insulin p. g. a. ostegnafsing).

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 18:55   #36
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Sv: Er jeg helt på jordet nå?

Ja, melkeproteiner får både insulin og glukagon til å skilles ut, men jeg vet ikke hvor stor/relevant den insulinutskillelsen er? Kanskje er dette grunnen til at jeg går ned mer i vekt uten melkeprodukter, snarere enn en intoleranse... Æsj. Men vil denne insulinutskillelsen påvirke ketosen noe da? *tenker hardt*

Det betyr vel at det er lurere å bruke eggene i smoothien enn bare melkeprotein.

BMS: Jeg regner ut proteinbehovet mitt ved å veie meg på en Tanitavekt som sier hvor mye fettfri masse kroppen min består av. Så ganger jeg dette tallet med en aktivitetsfaktor. Jo høyere muskelvekt og jo mer aktiv, desto større proteinbehov. Men for vanlig "husbruk" er det en tommelfingerregel at du trenger omtrent så mange gram protein som de antall kilo du veier, dersom du er litt aktiv (går/sykler).

Ellers kan boka kjøpes i alle nettbokhandlere ja (søk på Barn i Balanse).

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 24-09-08, 19:25   #37
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Er jeg helt på jordet nå?

Opprinnelig lagt inn av MHM, her.

Ja, melkeproteiner får både insulin og glukagon til å skilles ut, men jeg vet ikke hvor stor/relevant den insulinutskillelsen er? Kanskje er dette grunnen til at jeg går ned mer i vekt uten melkeprodukter, snarere enn en intoleranse... Æsj. Men vil denne insulinutskillelsen påvirke ketosen noe da? *tenker hardt*

Det betyr vel at det er lurere å bruke eggene i smoothien enn bare melkeprotein.

BMS: Jeg regner ut proteinbehovet mitt ved å veie meg på en Tanitavekt som sier hvor mye fettfri masse kroppen min består av. Så ganger jeg dette tallet med en aktivitetsfaktor. Jo høyere muskelvekt og jo mer aktiv, desto større proteinbehov. Men for vanlig "husbruk" er det en tommelfingerregel at du trenger omtrent så mange gram protein som de antall kilo du veier, dersom du er litt aktiv (går/sykler).

Ellers kan boka kjøpes i alle nettbokhandlere ja (søk på Barn i Balanse).


"However, milk products have been observed to show a discrepancy between GI and insulinemic index with considerably higher insulinemic indexes than expected from their low GIs. This discrepancy has been reported in individuals with and without diabetes. Hyperinsulinemia may result in insulin resistance even in healthy individuals."


"Milk components affecting the glucose and insulin responses include carbohydrates and proteins. Milk carbohydrates have low GI, while the milk proteins casein and whey may have insulinogenic properties by activating the incretin system."


Hm.

"Milk proteins contained in the whey component (resulting in release of the amino acids leucine, valine, isoleucine, and lysine) may be primarily responsible for the insulinogenic properties of milk products."

Som betyr at bl. a. biff, sardiner og eggehvitter vil gi en viss insulin-økning. Du har selvsagt glukagon, men ifølge denne studien så kan det likevel "gå i minus." Jeg ville ikke bekymret meg, med mindre du spiser mer enn 150-200 g protein dagen, hvor mye kommer fra melkeprodukter. Lysin er kjent som "muskel-aminosyren" blant bodybuildere, så det kan være klokt å unngå proteinpulver. Det er uansett smart å unngå soya-baserte proteinpulver, som inneholder fytat, fytoøstrogen og alt det andre tøvet som følger med soya

Du kan bli gæren av detalj-ernæring. Spis egg, biff og lever, så blir du stor og sterk og kanskje brannmann.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 21:49   #38
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er jeg helt på jordet nå?

Opprinnelig lagt inn av MHM, her.

Ja, melkeproteiner får både insulin og glukagon til å skilles ut, men jeg vet ikke hvor stor/relevant den insulinutskillelsen er? Kanskje er dette grunnen til at jeg går ned mer i vekt uten melkeprodukter, snarere enn en intoleranse... Æsj. Men vil denne insulinutskillelsen påvirke ketosen noe da? *tenker hardt*

Dette virker til å være relevant for meg.
Først nå etter to års prøving og feiling begynner jeg å gå ned i vekt igjen -etter å ha kuttet ut alle meieriprodukter utenom noe meiersmør

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-09-08, 00:55   #39
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Er jeg helt på jordet nå?

Og endelig så jeg lyset.
Har hatt endel uforklarlige blodsukkertopper i sommer/høst.
Har nu sett en sammenheng: Når jeg er tom for glucogen, dvs. på morgenen, eller rett etter intens trening, eller når det er litt for lenge mellom måltidene, får jeg en betydelig blodsukkerstigning når jeg spiser melkemat med mye protein.
Spiste noe yoplet 0,0 til frokost= blodsukker 11,8
Ramla i løpet av en halvtime da, men føltes ikke bra.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 27-09-08, 01:40   #40
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Sv: Er jeg helt på jordet nå?

Er visst jeg som har nattevakt nå... MHM's nattservice står til tjeneste!

Dette ser da veldig, veldig bra ut! Jeg ser imidlertid ikke variasjonen i kosten din ved et slikt dagseksempel, men håper du spiser all slags frø, nøtter og mandler, ikke bare solsikke? Samt at du får i deg grønnsaker i alle farger og fasonger, og særlig tenker på å variere mellom kålgrønnsaker, løkgrønnsaker og rotgrønnsaker? I tillegg at frukt og bær har stor variasjon i type? Bruker du noe bønner, erter eller linser?

Fordelingen av næringsstoffene virker helt perfekt (alltid protein, sunt fett og antioksdianter). Har du kanskje noe å gå på i kveldsmaten? Er den enten solsikkekjerner eller bringebær? Virker litt liten. De andre måltidene ser supre ut!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 27-09-08, 02:03   #41
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Sv: Er jeg helt på jordet nå?

Hvis du liker linser godt, så anbefaler jeg at du tar med det i kosten din. Er jo næringsrik Fedonmat på sitt beste det!

Det er umulig å si hva slags nøtter/frø/mandler som er best, da alle har sine spesielt gode egenskaper. Ergo er det best å bruke de fleste, sånn i løpet av et par uker (må ikke ha ørten ulike nøtter i løpet av en dag liksom).

Da virker det som du har god kontroll på og variasjon på både bær, frukt og grønnsaker!

Ved laktoseintoleranse er jeg rimelig sikker på at du tåler Cottage cheese. Du merker sikkert hvis du reagerer på det?

Fiberknekkebrød med mye pålegg gir fin variasjon og gjør at du ikke blir så lett matlei.

Lykke til!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Helt ny her. charlotte Lavkarbo generelt 1 13-08-07 11:03
helt ny.... karbabe Lavkarbo generelt 6 19-08-05 11:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no