Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

Hvilke fett-typer på OE?

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-12-05, 20:18   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Hvilke fett-typer på OE?

Jeg har fått med meg at OE er "for fett" - hvilke fett-typer er dette? Jeg tenker på oster, melkeprodukter, animalsk fett, vegetabilsk fett, mettet, enumettet, flerumettet, osv osv.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 01:29   #2
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke fett-typer på OE?

Opprinnelig lagt inn av mofe

Jeg har fått med meg at OE er "for fett" - hvilke fett-typer er dette? Jeg tenker på oster, melkeprodukter, animalsk fett, vegetabilsk fett, mettet, enumettet, flerumettet, osv osv.

Her er svaret enkelt... mest mulig mettet fett i form av animalsk fett, da dette fettet ikke oksiderer like lett i kroppen som de umettede, vegetabilske fettsyrene gjør.

Så spis så mye ribbe, fete kjøttstykker, fløte, rømme, ost og meierismør som du vil, for å nevne noen eksempler. Ellers er det bare å se på tabellen over kortversjonen for dette kostholdet.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 08:29   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke fett-typer på OE?

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Her er svaret enkelt... mest mulig mettet fett i form av animalsk fett, da dette fettet ikke oksiderer like lett i kroppen som de umettede, vegetabilske fettsyrene gjør.

Vil det si at man har mindre behov for antikosidanter om man spiser mye mettet fett i forhold til andre fett-typer? (Hvis "oksidering" betyr frie radikaler, noe antioksidanter tar knekken på.)

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 08:34   #4
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke fett-typer på OE?

Opprinnelig lagt inn av mofe

Vil det si at man har mindre behov for antikosidanter om man spiser mye mettet fett i forhold til andre fett-typer? (Hvis "oksidering" betyr frie radikaler, noe antioksidanter tar knekken på.)

Stemmer nok det ja, Mofe... for på det mettede fettmolekylet er det ingen ledige bindinger som de frie radikalene kan koble seg til... for å si det på en enkel måte...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 08:38   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke fett-typer på OE?

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Stemmer nok det ja, Mofe... for på det mettede fettmolekylet er det ingen ledige bindinger som de frie radikalene kan koble seg til... for å si det på en enkel måte...

Ah, så genialt. Da skjønner jeg mere Skaldeman sin overbevisning om at grønnsaker ikke er spesielt nødvendig å spise.

Leser bedre ute brød nå. Synes det var uhyre spennende det som stod om kreft, og at kreftceller nesten utelukkende lever på glukose.
Hadde vært interessant å lese forskningsresultater på steinalderdiett blant (i utgangspunktet) døende kreftsyke. (Om det finnes noen slike resultater, mener jeg.)

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 08:40   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke fett-typer på OE?

Hm, så klønete formulert - men regner med at dere skjønner hva jeg mente

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 08:48   #7
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke fett-typer på OE?

Opprinnelig lagt inn av mofe

Ah, så genialt. Da skjønner jeg mere Skaldeman sin overbevisning om at grønnsaker ikke er spesielt nødvendig å spise.

Leser bedre ute brød nå. Synes det var uhyre spennende det som stod om kreft, og at kreftceller nesten utelukkende lever på glukose.
Hadde vært interessant å lese forskningsresultater på steinalderdiett blant (i utgangspunktet) døende kreftsyke. (Om det finnes noen slike resultater, mener jeg.)

Vi er nok mange som kunne tenke oss å se slike undersøkelser... men gitt dagens sterke fokus på at kreft skyldes en genetisk feil, ja så tror jeg det tar litt tid før de går tilbake til de medisinske forskningsrapportene som omhandlet muligheten for kostindusert kreft... desverre...

Kapittelet om kreft hos Lutz var en vekker for meg også. og fikk en del brikker til å falle på plass... for når jeg ser dette i lys av det jeg har studert så langt når det gjelder cellebiologi på egen hånd... ja så blir det mer og mer innlysende for meg at denne hypotesen kan være farlig nær sannheten om dagens kreftepedemi... som mangler sidestykke å vår arts evolusjonære historie...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 12:58   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke fett-typer på OE?

Jeg syns det er så utrolig skremmende at sannheten ligger rett foran oss, men korrupsjon og økonomiske interesser gjør at ingen vil forske skikkelig på det. Sånn er verden blitt, det er helt utrolig...

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 19:23   #9
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Hvilke fett-typer på OE?

Så enig, så enig...

uansett, lykke til videre, alle sammen!!!

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva syns dere om dette? CKD-diet Iset Lavkarbo generelt 15 15-07-05 14:20
South Beach - diskusjon melene South Beach 21 08-05-05 11:10
Har svart en journalist i VG idag jeg.... Nille Nyheter / media 9 20-09-04 17:02
På forsiden... André Buskevekster Lavkarbo generelt 1 19-09-04 13:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no