Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Spiste endel karbohydrater i helga

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-10-11, 08:09   #1
kitekatt
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 55
kitekatt er på en erverdig vei

Spiste endel karbohydrater i helga

Hadde vært knallflink en uke og gått ned 4 kg. I går sprakk jeg fordi jeg var bakfull og spiste burger, pommes frites og jeg drakk også 3 øl i helgen (vanlige). Merker jeg er full av vann i kroppen igjen og idag veier 2 kg mer enn i går morges!!!!! Er dette normalt?
Får bare begynne på igjen, men jeg lurer litt på om det er veldig ødeleggende hvis man tar seg en slik karbojunk spisedag en gang i helgen? Hvor man kan ta litt av??
Hvordan påvirker dette kuren? Det er vel bare å starte på igjen etter endt helg, eller?

Huff, dårlig samvittighet, men det var godt! MÅ liksom ha pizza eller burger i helgen (og da ikke lage den selv)

kitekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ Ketose Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 08:27   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Spiste endel karbohydrater i helga :(

Etter en uke har ikke kroppen din kommet i gang med fettforbrenningen ordentlig, dette tar fra 2- 8 uker! En utskeielse må du bare legge bak deg og fortsette. Du har nok fylt opp karbolagrene dine igjen - så det er vann - men det må jo igjen tømmes før du kommer i gang med fettforbrenning

MEN - hvis du tenker at du MÅ ha pizza eller burger i helgene, kan det hende at du ikke oppnår vekttap, siden et større inntak av hvitt mel vil øke blodsukker og insulinutskillelse, og du må begynne litt på nytt hver uke. Du forvirrer i tillegg hormonbalansen i kroppen og det vil muligens bli vanskeligere for hver gang du "begynner på nytt". Noe å tenke over kanskje?

Jeg ville jobbet med holdningen til hva du MÅ ha og ikke. Du kan fint lage pizza selv som er lovlig, du kan også lage både burger med brød osv helt lovlig i hht lavkarbofilosofien.

Hva er viktigst for deg, pizza og øl hver helg, eller vektnedgang? Når du har nådd målvekt kan du i større grad "skeie" ut en lørdag innimellom - og fremdeles holde vekten stabil, men i en vektreduksjonsfase er det viktig og følge "reglene" for å nå målet ditt.

Igjen, du MÅ ingenting her i livet, alt er frivillige valg. Kanskje du skal velge at du IKKE må ha pizza i helgen istedet - og prøve deg fram med oppskrifter her inne? Nannahs smørbrød-oppskrift er perfekt under pizzafyll - bare forstek før du har på fyllet.

Det er du som bestemmer

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 08:46   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Spiste endel karbohydrater i helga :(

Man bør ikke drikke alkohol de første fire ukene på en kur, fordi fettforbrenningen stopper opp før den har kommet ordentlig i gang. I tillegg er det økt sjanse for å sprekke.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 08:47   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Spiste endel karbohydrater i helga :(

Er dette en slankekur eller en livsstilendring(for å inngå å gå opp i vekt igjen og få god helse) for deg?

Skal du spiser pizza og hamburger med raske karber hver helg, så starter du på nytt en gang i uka og sjansen for at du ikke går ned noe er stor.

At du gikk opp 2kg vann er jo ganske normalt, for når man spiser raske karber, så fylle kroppen opp glykoselagrene med vann igjen. De tømmes når man spiser lavkarbo( og grunnen til at mange gjerne går ned noen kilo første uka).

Å sprekke er det mange som gjør, jeg trår ofte feil, selv om det ikke er meningen, det bare skjer. Men hver helg, nei, det hadde ikke gått an.

Prøv å kom inn i en god tralt der du lager god og lovlig mat hele uka og helgen med. Og det er ingen grunn til å drikke seg så full at man tilbringer søndagen i bakrus, det klarer vi voksne å holde oss unna med litt planlegging.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 16:31   #5
kitekatt
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 55
kitekatt er på en erverdig vei

Sv: Spiste endel karbohydrater i helga

Dere har selvfølgelig rett. Jeg er ikke helt sikker på at jeg ønsker å leve antikarb resten av livet. Jeg skal ned 5-6 kg så er jeg fornøyd. Jeg håper på å dra med meg gode vaner og et annet forhold til mat, hvor jeg vet bedre om ting jeg kan spise istedenfor karbohydrater. Men jeg vil gjerne spise tilnærmet normalt igjen, kunne kose meg med pizza en dag i uka (og det er fint hvis jeg finner en bunn som er god, da kan jeg jo lage den), men også å kunne ta takeoutpizza en gang i blandt. jeg vil kunne drikke en øl eller to, men venner meg på en måte av med mengdene nå. Jeg vil kunne spise ihvertfall EN potet til maten min innimellom og litt pasta. Men jeg trenger ikke spise så mye av det som før. Men først vil jeg ned i vekt. Forstår at det ikke var lurt å skeie ut i helgen, prøvde faktisk å finne takeout som hadde biff eller noe slik at jeg kunne bestille det med grønnsaker, men jeg fant ikke noe sted. Så da ble det en burger, for jeg orket ikke lage mat selv (og nei, jeg drikker ikke så jeg blir bakfull hver helg, men innimellom skjer det når det er fest, og det har jeg også lov til!) Poenget her er hvordan jeg skal gjøre dette....forstår at til jeg har oppnådd nedgangen som jeg ønsker, kan jeg ikke skeie ut igjen. Hadde et håp om at man kunne ha en "spisedag" en gang i uka, men merket jo selv at det ikke gikk bra. Men senere bør det vel være greit? For jeg ØNSKER å kunne ha et balansert kosthold på sikt med noe karbohydrater. Så...når jeg har oppnådd vektnedgangen, skal jeg da øke på med litt og litt karbohydrater til jeg merker at jeg begynne rå gå opp, også hlde meg der? Ligger jo på 20-30 om dagen nå...Kunne tenke meg å komme opp i 100 igjen eller noe...da kan jeg jo spise LITT karber i blandt, kanskje en liten burger og ta av det øverste brødet, etc.

Hva tror dere? Tar veldig gjerne imot råd, og er glad for de innspillene jeg fikk her

kitekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ Ketose Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 11:54   #6
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.195
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs
Smile

Sv: Spiste endel karbohydrater i helga

Alt under 150 er vel definert som lavkarbo, så det burde gå greit å holde et karbohydratredusert kosthold som tillater deg noen av de tingene du ønsker. Men dette må du nesten kjenne litt på selv, hva som fungerer for deg og hva som ikke gjør det. Jeg synes at det å benytte lavkarbo som en kortsiktig slankekur blir veldig feil, men hvis du kan bruke det til å bli bevisst på hva du spiser og hvilken effekt det har på kroppen så er du langt på vei. Da kan du justere kostholdet etter hva du ser fungerer eller ikke, vi er alle forskjellige og reagerer derfor ulikt på det vi spiser. Jeg ser selv at jeg har fått en mye bedre forståelse rundt dette med kosthold etter at jeg begynte på lavkarbo, og er derfor bedre i stand til å ta de rette valg nå enn før. Men samtidig skal man ikke slutte å leve heller, man har godt av å unne seg noe man liker en gang i blant.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 12:10   #7
Linjemannen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 73
Linjemannen er en juvelLinjemannen er en juvelLinjemannen er en juvel

Sv: Spiste endel karbohydrater i helga

Holder en knapp på index sitt innlegg over her.


Skal du ned 5 til 6 kg, så må du huske på at det bare er små justeringer som skal til før du er akkurat der du vil! Det viktigste er da - etter min mening - tålmodighet. Bruk litt mer tid på dette enn du egentlig har lyst til, for da øker du sjansen for å lykkes over tid.

Populærvitenskaplige artikler er veldig in for tiden - mye er stort sett bare møl, men jeg kom på en jeg leste her om dagen. Den påstod at om du kuttet ut å drikke det glasset med appelsinjuice om morgenen og erstattet det med vann - så ville du i løpet av et år gå ned 5 kg. Hvor treffsikker en slik påstand er, skal jeg ikke begynne å utrede, men det gir ihvertfall en pekepinn på hvor lite du trenger å endre i et kosthold om målet er å gå ned 5 til 6 kg. Bare du har tålmodighet nok, altså.

Å leve på et karbohydratredusert kosthold, bør for din del innebære bevissthet omkring blodsukkersvingninger og derav økt forsiktighet i forhold til tomme kalorier/raske karbohydrater - eller som de fleste normalvektige vil kalle det - sukker og hvetemel. Du trenger ikke kutte det helt ut - men du bør bruke det minst mulig.

En kebab på natta eller et pizzarush på Peppes vil ikke ha noe å si for din vektutvikling om du ser på det i et større perspektiv. Og jeg ville ikke prøvd å kvitte meg med de ekstra kiloene ved å kutte ut på dette. (Det er jo ikke hver helg?) Spis litt mindre av alt som du vet inneholder mange og raske karbohydrater og velg gjerne råvarer fremfor halvfabrikerte middager.

Bare min mening altså!

Linjemannen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 14:09   #8
MissTail
Juniormedlem
 
MissTail sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 40
MissTail er på en erverdig vei

Sv: Spiste endel karbohydrater i helga

Støtter Linjemannen fullt ut. Tålmodighet er viktig.

Brukte selv 1,5 år på mine 10 kilo - sakte men sikkert. Jeg måtte dog være litt "nazi" i starten for å få ting til å skje.

Nå unner jeg meg en pizza i ny og ne, en flaske øl eller to, mens lysten på brød og pasta er så godt som borte, potet savner jeg aldri.

Den største utskeielsen er den ferske croissanten hver søndag, og du så godt den smaker!

Litt av cluet her er at det du "tror" du må ha plutselig ikke er så viktig lengre, og ikke smaker det så godt lengre heller. Men, det tar tid å komme dit. Dette er dog et kosthold for resten av livet, og tenk så heldige vi er som kan kose oss med all den deilige fete maten og de gode grønnsakene!

MissTail er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vinøs Lutz Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 17:48   #9
kitekatt
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 55
kitekatt er på en erverdig vei

Sv: Spiste endel karbohydrater i helga

Opprinnelig lagt inn av MissTail, her.

Støtter Linjemannen fullt ut. Tålmodighet er viktig.

Brukte selv 1,5 år på mine 10 kilo - sakte men sikkert. Jeg måtte dog være litt "nazi" i starten for å få ting til å skje.

Nå unner jeg meg en pizza i ny og ne, en flaske øl eller to, mens lysten på brød og pasta er så godt som borte, potet savner jeg aldri.

Den største utskeielsen er den ferske croissanten hver søndag, og du så godt den smaker!

Litt av cluet her er at det du "tror" du må ha plutselig ikke er så viktig lengre, og ikke smaker det så godt lengre heller. Men, det tar tid å komme dit. Dette er dog et kosthold for resten av livet, og tenk så heldige vi er som kan kose oss med all den deilige fete maten og de gode grønnsakene!

Det er akkurat det som er målet mitt...være litt nazi i starten for å gå ned og øke bevisstheten (og det tvinger meg til å forske i lavkarbomat), for så å få et sunnere og mer balansert kosthold, der det er mulig å skeie ut i blandt (og da mener jeg en gang i blandt) Egentlig var det greit med utskeielsen, da jeg fikk føle på kroppen at jeg ble full av vann igjen, og jeg følte meg ikke noe bra. Nå er det normalisert igjen, og jeg har det mye bedre enn før jeg startet med dette. Så jeg har forstått at mindre karbohydrater er bedre for min kropp. Jeg er ikke så nazi på å telle karbohydratene nå, vet sånn ca hva jeg kan spise av hva, og kjøper bare mat med lite karbohydrater i. Jeg merker vel fort hvis det blir galt Uansett har jeg sett at jeg har i meg mindre kalorier enn før da jeg bare spiste magert, magert, magert og ble drittlei, så det e rjo ikke rart om man går ned i vekt uansett....prøver å legge meg på 30-50 karber om om dagen til vanlig. Sånn ca Også ser jeg hva jeg kan tåle å plusse på på sikt, men da har jeg sikkert oppdaget så mye godt karbofattig å spise at jeg nok vil beholde mye av det. Husker når jeg startet på kaloritellingen, jeg elsket creme fraiche, men vente meg til kesam mager med tiden, og etterhvert likte jeg det bedre. Nå er det bare å venne seg tilbake. Men jeg vet at jeg er tilpasningsdyktig. Prøver å bake litt for å se om jeg finner pizzabunner, burgerbrød, rundstykker etc jeg kan leve med. Fant masse fine oppskrifter på LCHF Bloggen Så jobber meg igjennom der Ser ut som dama har peiling på mat, så den blir min faste kokebok fremover Også får man se på sikt om det er ok med en peppes en gang i mellom, kanskje en øl eller tre ute på byen (kan bli litt lei av vin en hel kveld) etc. Men da mener jeg igjen - en gang i blandt

Takk for svar, jenter!

kitekatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/ Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Endel spørsmål om noen produkter Diwa Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 06-05-11 08:12
Kjempesprekk til helga bofse Lavkarbo generelt 8 30-05-08 12:22
Er helt ny, har endel spørsmål _9co_ Spørsmål og svar 5 04-12-07 09:38
Siden det er endel RUSS her inne, hvilke knuter har dere tatt da? Iset Generell diskusjon 10 17-05-05 22:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no