Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Beregning av karber i brød.

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-03-10, 22:06   #1
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk
Question

Beregning av karber i brød.

Hei.
Kan noen bekrefte at jeg regner riktig ant. karber i denne oppskriften:

6 egg - 0,3kh x 6 = 1,8
1 boks creme fraiche - 2,9kh x 3 = 8,7
50 g cocosa (til varmebeh.) 0kh
120 Regal kruskakli 20kh x 1,2 = 24
90 g linfrø 6kh x 0,9 = 5,4
50 g sesamfrø 9kh x 0,5 = 4,5
90 g solsikkefrø 7,3kh x 0,9 = 6,5
2 dl psyllium HUSK (ca 70 g fiberhusk) 0kh (98 g kostfiber per 100 g)
3-5 dl vann
1 1/2 ss bakepulver

Dette gir totalt 50,9 karber og jeg skjærer i hvertfall 40 tynne skiver av dette brødet. Dette gir 1,3g karber per skive. Noen sa til meg at det ikke blir så mye siden jeg bruker fiberhusk som er rent fiber.

Tallene jeg har brukt har jeg hentet fra matvaretabeller og innholdsdeklarasjon på de ulike tingene. Synes Mat på Data er litt utilstrekkelig, da det er mange matvarer som ikke ligger inne der. Noen som har et bedre beregningsprogram?? Ellers buker jeg matvareguiden og næringsinnhold.no, samt amerikanske tabeller.

Ser det er mye forvirring på næringsinnh. ute og går. Tabeller oppgir 1,6g kh i creme fraiche, men på boksen står det 2,9 så jeg bruker det. Når det gjelder kli er boksen min merket med 9g kh men produsenten oppgir 20g kh på nettisdene. Har også tatt med noen karber på linfrø for jeg knuser en del av de, samt at om man ikke knuser de vil de jo bli delt opp når man kutter brødet. Har lest et sted på forumet at man skal regne noen karber på linfrø uansett "tilstand". Ser det er litt ulike mengder kh i diverse frø også, men jeg har tatt det som står på boksene/matvaretabell.

Det jeg har kommet frem til er at der er i hvertfall ikke mer enn 1,3kh per skive. Dette er store mettende skiver og jeg trenger bare 1 eller 1/2 alt etter tilbehør.

Vil gjerne ha noen innspill på om dette høres riktig ut? Hvorfor kan brød være partystopper forresten?

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar

Emneord
beregning, brød, karber, oppskrift, partystopper


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nytt brød, men hvor mye karber? Jolly Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 23-02-10 11:15
Beregning av protein, fett og karb på ketolyse? faja Spørsmål og svar 6 23-01-10 17:18
Godt brød uten gjær (ikke veldig lav på karber) mofe Bakst 2 29-11-08 12:31
Noen som kan anbefale et godt brød uten for mye karber? SIS Spørsmål og svar 8 17-09-07 10:37
vitamin beregning- Fitday!! dingpot Generell diskusjon 2 08-03-05 23:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no