Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Frokost og kveldsmat

Hjemmelaget yoghurt

Frokost og kveldsmat Forum for å dele gode tips og oppskrifter til frokost og kveldsmat på de ulike lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-01-11, 10:39   #1
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Hjemmelaget yoghurt

Man trenger:
1 L helmelk
3 ss biola yogurt eller yogurt starter pulver
1 gryte
1 visp
1 glass




2 glass på 1 L
1 "kjøleboks"
Et varmt teppe

Evt et elektronisk termometer

Hell melken oppi gryten og varm dem opp til den neste koker. (Bruker man termometer stoppes det når den når 80C)

Avkjølk melken til ca 42 grader, det vil si "tørr gjær" temperatur. Ikke varmere, da kan man drepe bakteriene som lager yogurten.
Et tips for å få det til å gå fortere er å sette den i vasken med kaldt vann rundt.



Ta 2-3 dl av melken i et glass og rør inn 3 ss biola yogurt eller start kultur pulver



Hell melken tilbake i gryten og rør rundt



Hell melken over på glasset og lukk lokket



Hell varmt vann på det andre glasset



Legg teppet i bunnen av "kjølebaggen" og sett begge glassene oppi



Lukk lokket



La den stå i 6-10 timer.

Sett glasset med yogurt i kjøleskapet.


Etter 6 timer har yogurten satt seg og du kan spise nydelig hjemmelaget ekstremt probiotisk yogurt!



Yogurtstarter kan kjøpes på iherb
Termometer har jeg kjøpt på ebay
Man kan selvfølgelig bruke hvilke som helst termometer!

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 11:22   #2
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Hjemmelaget yogurt

Hvor mange KH pr 100 gram får denne?

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 12:27   #3
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjemmelaget yogurt

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Hvor mange KH pr 100 gram får denne?

Like mye som 1l melk + 3ss yogurt / vekt *100

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 12:46   #4
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Hjemmelaget yogurt

Blir ca 5 karb pr 100 gram da? Om jeg ikke har regna feil hehe

Men da er det vel mindre i tyrkisk yoghurt og skyr, men hvis denne smaker som skikkelig yoghurt er det jo verdt forsøket

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 14:22   #5
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjemmelaget yogurt

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Blir ca 5 karb pr 100 gram da? Om jeg ikke har regna feil hehe

Men da er det vel mindre i tyrkisk yoghurt og skyr, men hvis denne smaker som skikkelig yoghurt er det jo verdt forsøket

Dette blir skikkelig naturell yogurt med mye probiotika.. (så vist du opplever symptomer som trøtthet, vondt i ledd o.l. er det pga at dårlige bakterier dør i magen, og da blir du ebdre etterpå)

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 14:24   #6
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjemmelaget yogurt

Det er 5,1 i tyrkisk yogurt og 3,3 i skyr.

Kommer ikke karbohydratene fra laktosen?
Laktosen blir "spist" av bifisu og aci bakteriene i yogurten..

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 13:40   #7
snowflakes
Seniormedlem
 
snowflakes sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 984
snowflakes er ny på veien

Re: Hjemmelaget yogurt

kan man bruke annen yoghurt også? kanskje litt sent å spør siden jeg er mitt i oppvarmingen av melka og bare har vanlig tine yoghurt naturell, men takknemmelig for svar!

__________________
Min Journal
snowflakes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo på min måte. Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 14:39   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hjemmelaget yogurt

Spennende - du må ikke bruke upasturisert melk, altså?

Jeg antar at man bruker biola fordi de kanskje ennå har levende bakterier i seg? Andre typer youghurt er ofte "drept" etter produksjon.... ?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 15:05   #9
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjemmelaget yogurt

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Spennende - du må ikke bruke upasturisert melk, altså?

Jeg antar at man bruker biola fordi de kanskje ennå har levende bakterier i seg? Andre typer youghurt er ofte "drept" etter produksjon.... ?

Tidligere har jeg brukt "butikk melk" altså homogenisert og pasturisert.

Nå har jeg derimot fått tak i melk fra kua/geita syns den blir enda bedre da.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 15:09   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Re: Hjemmelaget yogurt

Opprinnelig lagt inn av snowflakes, her.

kan man bruke annen yoghurt også? kanskje litt sent å spør siden jeg er mitt i oppvarmingen av melka og bare har vanlig tine yoghurt naturell, men takknemmelig for svar!

Funker fint med vanlig tine naturell, den er levende.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 22:50   #11
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Hjemmelaget yogurt

Men kan man lage av fløte i stedet for melk? Eller må bakteriene ha nok melkesukker?

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 08:06   #12
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjemmelaget yogurt

Opprinnelig lagt inn av TigerTove, her.

Men kan man lage av fløte i stedet for melk? Eller må bakteriene ha nok melkesukker?

Antar fløte også virker.. Selg lager jeg ofte av kokosmelk, tilsetter da en ss honning slik at bakteriene får noe å spise på.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 11:17   #13
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Hjemmelaget yogurt

Hm, må testes

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 11:36   #14
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hjemmelaget yogurt

Hadde jeg vært deg, hadde jeg prøvd halvt om halvt med melk og fløte. Jeg har prøvd den kombinasjonen og det var over the top for meg.. Det som funker best er 2dl fløte på 8dl melk, men jeg har fint fått til 7dl melk og 3dl fløte, men det er fetere enn tyrkisk yoghurt. Uten å ta høyde for hvor mye melkesukker bakteriene spiser opp så:
7+3 gir 15g fett/100g og 4.1g karbo/100g.
9+1 gir 7.3g fett og 4.4g karbo
8+2 gir 10g fett og 4.2g karbo.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 11:46   #15
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Hjemmelaget yogurt

Takk Imse

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 24-09-12, 23:20   #16
lav1
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 4
lav1 er på en erverdig vei

Sv: Hjemmelaget yogurt

Hvor lenge holder yogurten seg?

lav1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eget Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 09:04   #17
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjemmelaget yogurt

Opprinnelig lagt inn av lav1, her.

Hvor lenge holder yogurten seg?

2-3 uker, kan fryses.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tyrkisk yoghurt vs gresk yoghurt Imp Spørsmål om matvarer og oppskrifter 20 07-01-12 10:02
Hjemmelaget yoghurt, anyone? Snis83 Oppskrifter 0 22-02-11 11:56
Yoghurt yunie89 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 15-04-09 15:17
Yoghurt? Polly Lavkarbo generelt 10 14-01-09 13:29
yoghurt SuperNate Lavkarbo generelt 10 30-01-07 15:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no