Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kviser

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-02-07, 12:16   #1
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Kviser

Hei!

Jeg er plaget med kviser. Har fått resept på salver hos hudlege. Har brukt dem i noen år. Jeg har blitt bedre, men er fortsatt plaget. Det er jo selvsagt sammenheng med mensen. Og så er det stress som gjør det verre. Men det er jo ikke så lett å unngå slikt. Jeg mener: man lever og dette medfører jo naturlig nok endel påkjenninger...

Nå lurer jeg på alle ryktene mellom kosthold og hud/kviser. Er det noen som har personlige erfaringer. Blir man bedre av lavkarbo? Og hvor ytterliggående må man være? Holder det med Lindberg eller må man over på Atkin/Skaldman eller kanskje til og med ketose? Hvordan påvirkes huden av vektreduksjon eller vektøkning? Blir den bedre eller verre? Er det best med stabil vekt?

Vær så snill å fortelle om dine erfaringer; særlig i forhold til kviser, da, men har du andre huderfaringer så vil jeg gjerne høre om det Jeg er 38 år og vil gjerne få noen få år uten kviser, jeg også, før jeg får rynker og grått hår liksom

gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 16:13   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: kviser

Opprinnelig lagt inn av gilbertine, her.

Hei!

Jeg er plaget med kviser. Har fått resept på salver hos hudlege. Har brukt dem i noen år. Jeg har blitt bedre, men er fortsatt plaget. Det er jo selvsagt sammenheng med mensen. Og så er det stress som gjør det verre. Men det er jo ikke så lett å unngå slikt. Jeg mener: man lever og dette medfører jo naturlig nok endel påkjenninger...

Nå lurer jeg på alle ryktene mellom kosthold og hud/kviser. Er det noen som har personlige erfaringer. Blir man bedre av lavkarbo? Og hvor ytterliggående må man være? Holder det med Lindberg eller må man over på Atkin/Skaldman eller kanskje til og med ketose? Hvordan påvirkes huden av vektreduksjon eller vektøkning? Blir den bedre eller verre? Er det best med stabil vekt?

Vær så snill å fortelle om dine erfaringer; særlig i forhold til kviser, da, men har du andre huderfaringer så vil jeg gjerne høre om det Jeg er 38 år og vil gjerne få noen få år uten kviser, jeg også, før jeg får rynker og grått hår liksom


Etter min erfaring blir huden finere på Lindberg kost også. Velger du å starte med en ketogen diett, som Atkins eller Ketolyse (eller Skaldeman) vil du rense ut kroppen fortere enn på Lindberg, - du får mer kviser over kortere tid muligens - men du oppnår samme slutt resultat.

Det som betyr mest er hva du spiser. Om du slutter å røyke (hvis du gjør det), slutter å spise sukker og hvitt mel. Slutter med ferdigmat som pizza, posesauser/supper, kaker og kjeks - alt som inneholder transfettsyrer. Og holder deg til grove meltyper (om du MÅ ha brød), er forsiktig med kunstig søtstoff og spiser ren mat som masse gønnsaker, (fet) fisk, kjøtt og kylling, urter, bær og nøtter - er du langt på vei til en bedre hud. jeg har spist lavkarbo stort sett siden 1982 og har fått mange tilbakemeldinger på huden min. Jeg er 50 og har hudkvalitet som en 35 åring sies det. OK, jeg har dessverre noen gamle kvisearr og får fremdeles en kvise av og til - men den generelle hudkvaliteten er megt bra.

I tillegg passer jeg på å få i meg det gode fettet og drikker masse vann ! jeg fukter huden både innenfra og utenfra. Utenfra er det vitkig med fuktighet - ikke fett !

Og jeg glemte nesten å si at kvisene spretter som bare f*** om jeg spiser mye karber/sukker - eller drikker øl.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 17:27   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: kviser

Opprinnelig lagt inn av gilbertine, her.

Hei!

Jeg er plaget med kviser. Har fått resept på salver hos hudlege. Har brukt dem i noen år. Jeg har blitt bedre, men er fortsatt plaget. Det er jo selvsagt sammenheng med mensen. Og så er det stress som gjør det verre. Men det er jo ikke så lett å unngå slikt. Jeg mener: man lever og dette medfører jo naturlig nok endel påkjenninger...

Nå lurer jeg på alle ryktene mellom kosthold og hud/kviser. Er det noen som har personlige erfaringer. Blir man bedre av lavkarbo? Og hvor ytterliggående må man være? Holder det med Lindberg eller må man over på Atkin/Skaldman eller kanskje til og med ketose? Hvordan påvirkes huden av vektreduksjon eller vektøkning? Blir den bedre eller verre? Er det best med stabil vekt?

Vær så snill å fortelle om dine erfaringer; særlig i forhold til kviser, da, men har du andre huderfaringer så vil jeg gjerne høre om det Jeg er 38 år og vil gjerne få noen få år uten kviser, jeg også, før jeg får rynker og grått hår liksom

Hei !!

Har fått myyyyye vakrere hud etter at jeg begynte på lavkarbo og myyyyye vann. Kviser har jeg hatt i mange år jeg også, men de ble borte som dugg for solen da jeg fikk en antibiotikakur av legen, Oxytetral. Synes det er merkelig at ikke leger oftere foreskriver dette medikamentet da det står i felleskatalogen at den er utmerket mot kviser..... Og med lavkarbo i tillegg er jeg blitt glatt som ei banrumpe i ansiktet

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 12:03   #4
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: kviser

Til Kanutten: Har nok prøvd tetrasykliner flere ganger. De virker der og da, men dessverre også på magen. Ingen langtidseffekt utover kuren, og jo lenger den varer, jo dårligere blir magen, og jo lenger tid tar det å hele den etterpå.

Antibiotika dreper også de snille bakteriene som er nødvendig for god fordøyelse. Skulle tro det er veldig mange her som ikke akkurat trenger det...

Det eneste jeg kan bruke som hjelper, er Yasmin. Det har nå kommet en svakere variant, som heter Yasminelle. (Den har jeg ikke prøvd ennå) Dette er p-piller, eller hormonbehandling med prevantiv effekt.
Jeg utsetter å begynne med det igjen, for å se om kostholdet hjelper. Det tar tid, men så har jeg også hatt kviser veldig lenge... Synes imidlertid at jeg merker en positiv tendens.
Men jeg tror at hormonene mine er i ubalanse, og det skal ikke mye til før den blir stressa, og da kommer kvisene...


Sist redigert av Manina : 13-02-07 kl 20:52.
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 12:13   #5
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: kviser

PS: Har en kviser, så hjelper det å ta eplesidereddik på et bommullsflak å holde inntil et par sekunder. Det er det beste utvortes middelet jeg noen gang har prøvd! DS.

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 17:18   #6
Frøya
Juniormedlem
 
Frøya sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 42
Innlegg: 38
Frøya har en fantastisk aura rundt segFrøya har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kviser

Diane reddet meg i mange år, så skiftet jeg til Yasmin og nå har jeg plutselig pco. Jeg har faktisk blitt litt redd for Yasmin, uten at jeg skal skylde på p-piller for min pco, men jeg har hørt så mye negativt om dem.

Nå har jeg imidlertid sluttet på prevensjon og er som deg på jakt etter noe som funker mot de tilbakevendende kvisene. Jeg synes faktisk "seba med" produktene fra apoteket funker ganske bra, men man må ha tålmodighet. Et lavkarbo kosthold har i allefall ikke fått bort kvisene mine, men det har hjulpet meg på mange andre områder.

Det sies at særlig melkeprodukter, men også appelsinjuice og tomater kan fremkalle kviser.

lykke til -

__________________


Frøya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 17:40   #7
Gir
Seniormedlem
 
Gir sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 45
Innlegg: 610
Gir er virkelig snillGir er virkelig snillGir er virkelig snillGir er virkelig snill

Sv: Kviser

Sambo har alltid vært plaget med kviser, men etter at han begynte på lavkarbo, er han blitt myyye bedre

Får "tilbakefall" om han er ute på byen å tar seg noen øl....

__________________
Folk som sier de sover som et barn, er som regel barnløse

Delmål:


Gir er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gudene vet .... Jeg vet ikke Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 19:13   #8
Hege_
Medlem
 
Hege_ sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Ski
Alder: 51
Innlegg: 218
Hege_ er ny på veien

Sv: Kviser

Har også fått mye kviser etter at jeg sluttet med p-piller. Før hadde jeg hud som en barnerumpe, ikke så mye som et arr engang. Nå derimot.. Jeg vurderer å ta arrfjerningsbehandling etter hvert. Er mye verre om sommeren pga. smøring med div. solkremer osv. Renser huden med en serie som heter Vichy Normaderm, fås på apoteket. Som hudkrem bruker jeg en krem med hvit flaske og blå kork (tror den heter Thermal Mat Fix eller noe sånt). Den matter ned huden, så man ikke blir så blank. Dette har jeg prøvd foran speilet og det funker. Den er ikke fet i det hele tatt. Bruker ikke kremen til Normaderm (lik flaske, men grønn kork) for jeg syns den er for fet. Jeg har også en aloe vera-plante som jeg smører flittig med når jeg får utbrudd. Dersom du får sånne store, innebygde, er det lurt å legge på en isbit noen ganger om dagen for å dempe infeksjonen, men husk å ikke forfryse huden da. Legg den i en klut eller noe. Lykke til.

__________________

"]


Hege_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å holde meg til Lindberg... Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 21:03   #9
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Til Frøya: Du skriver at du har brukt både Diane og Yasmin, så jeg går ut fra at du valgte disse merkene for at de er kjent for å virke mot kviser?

Etter at jeg kom hit, har jeg lest en del om PCO. Det er mye av dette jeg kjenner meg igjen i. Men det at Yasmin hjelper mot kviser mens man tar dem, er neppe skyld i at du får PCO etter at du slutter, slik jeg tolker det jeg leser. For jeg tror at det er den bakenforliggende årsaken til at vi får så mye kviser i utgangspunktet. Yasmin inneholder kvinnelige kjønnshormoner som folk med PCO har lite av, om jeg forstår det rett. Jeg fikk legen sist til å undersøke hormonene mine, men prøvene var selvfølgelig fine... Hah!

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 14:44   #10
Frøya
Juniormedlem
 
Frøya sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 42
Innlegg: 38
Frøya har en fantastisk aura rundt segFrøya har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kviser

Joda, jeg har sikkert hatt PCO i lengre tid, men jeg har hørt rykter om at størstedelen av de som rammes av blodpropp på p-pillen går på yasmin. Dessuten kan ikke min gynekolog gi meg noen svar på hvorfor pco har oppstått og det skjedde først etter at jeg startet på yasmin, men det kan ha like mye med at jeg har tatt flere helt teite pauser innimellom min p-pille bruk + skiftninger av type + kropp + meg.

Jeg har imidlertid alltid hatt det fint på Diane, men dette er helt individuelt.

-F

__________________


Frøya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 14:46   #11
Frøya
Juniormedlem
 
Frøya sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 42
Innlegg: 38
Frøya har en fantastisk aura rundt segFrøya har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kviser

-og ja: jeg begynte altfor tidlig med p-piller fordi jeg ville bli kvitt kviser og jommen om det funka!

-f

__________________


Frøya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 15:36   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Såvidt jeg vet er ikke PCO noe som oppstår av seg selv, men noe man har i arveanlegget?
Det kan jo være at p-pillene har holdt dette i sjakk og at det å slutte har ført til oppblomstring?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 22:36   #13
Frøya
Juniormedlem
 
Frøya sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 42
Innlegg: 38
Frøya har en fantastisk aura rundt segFrøya har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kviser

klart, men gynekologen min kan ikke si noe med sikkerhet. Jeg har to søstre, ingen av dem har dette, ikke mamma heller.
men selvfølgelig, jeg kan ha hatt uflaks.

__________________


Frøya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 11:13   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Det kan komme fra farsiden. Men som legen min sa, de fleste som har det vet ikke at de har det, men jeg har samme kroppsfasong som både min mor, mormor, og min tante på farsiden. Og da sa hun at det var veldig mulig jeg har vært så "heldig" å få det fra begge sider, selv om de andre ikke veit de bærer på det.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 12:50   #15
Frøya
Juniormedlem
 
Frøya sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 42
Innlegg: 38
Frøya har en fantastisk aura rundt segFrøya har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kviser

Ja, det er virkelig pussig. Da jeg spurte legen min om hvem som får det sa hun at det var mest utbredt blant pakistanske kvinner (litt generaliserende kanskje?). Ellers kunne hun ikke si noen ting. Men jeg kom plutselig på at en somalisk venninde av meg en gang fortalte at hun hadde masse cyster som kom av at kvinnene i Afrikanske land fikk barn mye tidligere enn vi gjør i vesten. Cystene oppstod rett og slett fordi kroppen hennes var "overmoden". Hun ville derfor prøve å bli gravid så snart som mulig for ikke å bli steril. (Dengangen var hun 23.år) Det slår meg nå at det sikkert var pco hun snakket om. Derfor har jeg et spørsmål: er det slik at hyppigheten av pco har steget de siste årene? Er det er resultat av at vi kvinner utsetter graviditet og barn for lenge i dag?

hmmm??

-F

__________________


Frøya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 11:57   #16
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: Kviser

Ja, interessant tanke det der Frøya. Men akkurat den barne-hypotesen stemmer jo dårlig med de pakistanske kvinnene da...

Jeg vet ikke helt om jeg har sånn pco eller hva det het, for min egen del, for jeg er tynn og har alltid hatt regelmessig menstruasjon. Så kvisene mine må komme av andre grunner. Men jeg har ikke barn, og jeg har aldri brukt p-piller av noe slag, da, så det kan jo være noe horomelt likevel, kanskje?

gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 18:34   #17
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Jeg er også tynn og har regelmessig menstruasjon.
Har alltid hatt kviser, om jeg ikke har vært under behandling.
Jeg tror det skyldes en eller annen hormonubalanse, selv om det ikke nødvendigvis kommer inn under PCO(s). Problemet er at legene er fullstendig likeglade med å finne bakenforliggende årsaker. De kan gi meg noe for kvisene, (bare Yasmin jeg tåler), noe for stoffskiftet (levaxin), men der stopper det.
Kjenner meg mye igjen i det jeg leser om PCO. Har også lest en del om stress et annet sted på dette forumet.
Mitt håp er at jeg kan regulere hormonene mine med lavkarbo. Men har sett at dersom jeg går for lavt på karber, så blir jeg mer "stressa" og kvisene popper opp. I følge Lutz skulle en gå gradvis over i ketose (om det var nødvendig...) for å unngå unødig stress for kroppen som ville øke betennelsesreaksjoner i kroppen.
Og kviser er jo betennelse...
Tar forsiktig tilskudd av Udo's Choice og Cocosa i tillegg til vitaminer og mineraler.

Skulle gjerne visst mer om dette emnet, men ser ikke ut til at helsevesenet er til hjelp. Selv om kviser er et overflatisk problem, så dreier det seg jo ikke bare om dem, selv om det er mer enn ille nok!
Kanskje kunne vi her sammen finne ut mer? Små drypp... leger, endokrinologer og gynekologer som kunne interessere seg for dette etterlyses.
Jeg er så lei av å høre standardrådene om kviser og årsakene. Jeg vil vite hvorfor, virkelig hvorfor, og hvordan jeg kan bli kvitt dette.
I mellomtida er det lavkarbo som gjelder, og det ser ut til å hjelpe litt.

Forsiktig optimist.

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 18:46   #18
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Kviser

Jag må si motsatsen..Jag har ALDRIG hadt så dålig hy og kviser siden jag begynnte på lav-karbo

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 18:48   #19
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Er du i ketose Fridolina? For hvis du er, så ser det ut til at du snart skal ut av det? Over på vedlikeholdskosthold?
Kanskje det bedrer seg da... Og hvor lenge har du vært i ketose?
Min teori, er at kroppen kan bli stressa av ketose... særlig om en har anlegg for det, og så får en da mer kviser, om en har anlegg for det...
Kan dette stemme?

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 22:51   #20
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Er du i ketose Fridolina? For hvis du er, så ser det ut til at du snart skal ut av det? Over på vedlikeholdskosthold?
Kanskje det bedrer seg da... Og hvor lenge har du vært i ketose?
Min teori, er at kroppen kan bli stressa av ketose... særlig om en har anlegg for det, og så får en da mer kviser, om en har anlegg for det...
Kan dette stemme?


Interessant teori at ketose i lange periode skal forårsake kviser. Har aldri hørt om det før. Men jeg er åpen for å lære. Har du noe mer informasjon om denne teorien ? Linker til rapporter - forskning ?

Tidligere trodde man at kostholdet spilte en rolle for om du fikk kviser eller ikke, - fet mat bl.a. - det var synderen !! Men dette har legene gått bort fra. Det er ingen forskere som har klart å vise en direkte sammenheng mellom kostholdet ditt og hvor mye kviser du får. Men det er en sammenheng mellom kostholdet og hvordan hormonene dine oppfører seg - der er hormonbalansen som styrer ! Det har også en del med gener etv å gjøre, -men det er en annen og altfor lang historie !

En kvise er en betennelse i en talgkjertlene. Kjertlene produserer fett som er nødvendig for huden. Når talget hoper seg opp kan man få en kvise. Dette skyldes stort sett hormoner som øker produksjonen av fett i talskjertlene. Det er derfor vi får kviser rett før mensen f.eks. Og gutter som jenter sliter med kviser under puberteten når hormonene raser.

Årsaken til at de fleste på lavkarbo opplever at huden blir bedre, dvs. man får mindre kviser, er at hormonene kommer i balanse, - kjertlene produserer akkurat nok fett. Når man i tillegg spiser riktig og tilfører kroppen nok fuktighet kommer kroppen i balanse. De er riktig at kroppen stresses. Når man legger om kostholdet er det en del giftstoffer og faenskap som skal ut. Hormonene (som er i ubalanse fra før ved feil kosthold) kommer enda mer i ubalanse og kvisene spretter. Når man har klagt om kostholdet og kroppen har vennet seg til det kommer kroppen/hormonene i balanse - det stabliserer seg og huden blir bedre - kvisene forsvinner.

Tette porer (av forskjellige årsaker) og normale hudbakterier spiller også en rolle for dannelsen av kviser. Behandlingen som finnes er å "bekjempe" bakteriene på huden eller å åpne porene. Har du åpne porer får du ikke kviser. Rengjøring av huden er viktig om du bruker mye kremer, slik at huden din får "puste" gjennom åpne porer innimellom !

Jeg har akkurat vært hos en hudlege og fått et langt foredrag om dette her. Han fortalte bl.a. at alle disse concealerne og pudderne som selges i dag stopper til porene og gjør kviseprobemet verre. Selv om reklamen sier noe annet. Det er mange andre ytre påvirkninger som gir oss dårlig hud. Forurensning/miljøgifter, inneklima, tørr luft bl.a. Siden det er så mange årsaker til kviser legges behandlingen opp veldig individuelt.

Du KAN gjøre alt riktig med kosthold og fremdeles få kviser, da er det ikke kostholdet sin skyld.

Om man har problemer med kviser spiser riktig, drikker mye vann, bruker lite sminke og har hormonene under kontroll, - bør man kontakte en hudlege/spesialist.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 12:26   #21
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Kviser

hmm kansje jeg er litt omvendt men jeg har altid hatt det sånn at når jeg går på p- pillen så har jeg ikke kviser..med en gang jeg slutter får jeg kvisene tilbake..nå har jeg gått på lavkarbo en god stund og ikke tatt p piller..kvisene uteblir helt..men når jeg har hatt karbo helger osv ja da går det ca 3 dager og kvisene popper frem igjen..jeg er ikke i ketose da men et lavkarbo kosthold har for meg vært veeeeldig bra for huden

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 12:32   #22
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Ja, disse hormonene er en snedig affære. Holder vi horminnivået jevnt ser det ut til å gå bra for de fleste. Og den aller aller beste måten å få kropp og hormoner og balanse på - DET ER LAVKARBO KOSTHOLD !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 12:34   #23
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Ja, men det er jo typisk, Stinasol! Det er jo noe som blir brukt som behandling av kviser det. Særlig Diane og Yasmin.
Jeg bruker ikke det nå, og dermed er jeg mye mer utsatt. Men så blir jeg bedre noen ganger, og da gror alt fort, og så plutselig spretter det fram igjen. Og det ikke nødvendigvis etter syklusen. Det var derfor jeg kom på at dersom en stresser kroppen med for lite karbohydrater og for brått, så kan det øke problemet. Kanskje er noen mer utsatt for å bli stressa av dette?
Men, altså: Bare en teori.

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 12:36   #24
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Ja, men det er jo typisk, Stinasol! Det er jo noe som blir brukt som behandling av kviser det. Særlig Diane og Yasmin.
Jeg bruker ikke det nå, og dermed er jeg mye mer utsatt. Men så blir jeg bedre noen ganger, og da gror alt fort, og så plutselig spretter det fram igjen. Og det ikke nødvendigvis etter syklusen. Det var derfor jeg kom på at dersom en stresser kroppen med for lite karbohydrater og for brått, så kan det øke problemet. Kanskje er noen mer utsatt for å bli stressa av dette?
Men, altså: Bare en teori.

ja jeg tenkte bare at siden det på mine p piller står at mer kviser er en vanlig bi virkning av pillene..

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 12:48   #25
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Til Nille:
Nei, jeg har ikke noen forskning å vise til. Tror neppe den finnes...

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.


Tidligere trodde man at kostholdet spilte en rolle for om du fikk kviser eller ikke, - fet mat bl.a. - det var synderen !! Men dette har legene gått bort fra. Det er ingen forskere som har klart å vise en direkte sammenheng mellom kostholdet ditt og hvor mye kviser du får. Men det er en sammenheng mellom kostholdet og hvordan hormonene dine oppfører seg - der er hormonbalansen som styrer ! Det har også en del med gener etv å gjøre, -men det er en annen og altfor lang historie !

En kvise er en betennelse i en talgkjertlene. Kjertlene produserer fett som er nødvendig for huden. Når talget hoper seg opp kan man få en kvise. Dette skyldes stort sett hormoner som øker produksjonen av fett i talskjertlene. Det er derfor vi får kviser rett før mensen f.eks. Og gutter som jenter sliter med kviser under puberteten når hormonene raser.

Årsaken til at de fleste på lavkarbo opplever at huden blir bedre, dvs. man får mindre kviser, er at hormonene kommer i balanse, - kjertlene produserer akkurat nok fett. Når man i tillegg spiser riktig og tilfører kroppen nok fuktighet kommer kroppen i balanse. De er riktig at kroppen stresses. Når man legger om kostholdet er det en del giftstoffer og faenskap som skal ut. Hormonene (som er i ubalanse fra før ved feil kosthold) kommer enda mer i ubalanse og kvisene spretter. Når man har klagt om kostholdet og kroppen har vennet seg til det kommer kroppen/hormonene i balanse - det stabliserer seg og huden blir bedre - kvisene forsvinner.

Tette porer (av forskjellige årsaker) og normale hudbakterier spiller også en rolle for dannelsen av kviser. Behandlingen som finnes er å "bekjempe" bakteriene på huden eller å åpne porene. Har du åpne porer får du ikke kviser. Rengjøring av huden er viktig om du bruker mye kremer, slik at huden din får "puste" gjennom åpne porer innimellom !

Jeg har akkurat vært hos en hudlege og fått et langt foredrag om dette her. Han fortalte bl.a. at alle disse concealerne og pudderne som selges i dag stopper til porene og gjør kviseprobemet verre. Selv om reklamen sier noe annet. Det er mange andre ytre påvirkninger som gir oss dårlig hud. Forurensning/miljøgifter, inneklima, tørr luft bl.a. Siden det er så mange årsaker til kviser legges behandlingen opp veldig individuelt.

Du KAN gjøre alt riktig med kosthold og fremdeles få kviser, da er det ikke kostholdet sin skyld.

Om man har problemer med kviser spiser riktig, drikker mye vann, bruker lite sminke og har hormonene under kontroll, - bør man kontakte en hudlege/spesialist.

Ja, dette er vel det jeg ikke etterlyste, for det er jo symptomatisk.

Jeg vil heller ha en årsakssammenheng, som kanskje kan føre til at folk ikke behøver å få kviser i utgangspunktet.
Hadde jo vært fint om lavkarbo kurerte det. Så langt virker det som om folk har ulike erfaringer her.

Noen blir først verre for så å bli bedre, noen blir generelt verre, og noen blir mye bedre...

Men det virker som at de fleste har opplevd at det påvirkes på et eller annet vis. Og jeg tror at det har med hormoner å gjøre, siden lavkarbo påvirker hormoner som i utgangspunktet er i ubalanse etter langvarig høykarbokosthold.
Så hvorfor blir noen verre og andre bedre? Og de som blir verre; blir de bedre etter hvert?

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Loff gir kviser sier VG Kristian Nyheter / media 17 06-03-11 16:02
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
kviser! TinaF Atkins kosthold 14 27-05-05 20:31
Kviser Diva Generell diskusjon 5 10-03-05 16:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no