Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Lavkarbo og miljøet ...

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-04-10, 09:35   #1
slankogsmekkersnart
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 47
slankogsmekkersnart er på en erverdig vei

Lavkarbo og miljøet ...

Har tenkt litt på dette lav karbo kostholdet, det inneholder jo veldig mye kjøtt, hvis alle mennesker var vegetarianere ville det vært mat nok til alle. Det er jo urealistisk, men all denne kjøtt etinga vår vil jo påvirke. Dessuten går det jo mye strøm/ energi bruk til all denne kokingen og stekingen .. Så sånn sett bidrar vi iallefall ikke til å løse sult og miljø problemer...........er litt i "kverulant hjørnet" i dag

slankogsmekkersnart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og grønt Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 09:54   #2
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo og miljøet...

Opprinnelig lagt inn av slankogsmekkersnart, her.

Har tenkt litt på dette lav karbo kostholdet, det inneholder jo veldig mye kjøtt, hvis alle mennesker var vegetarianere ville det vært mat nok til alle. Det er jo urealistisk, men all denne kjøtt etinga vår vil jo påvirke. Dessuten går det jo mye strøm/ energi bruk til all denne kokingen og stekingen .. Så sånn sett bidrar vi iallefall ikke til å løse sult og miljø problemer...........er litt i "kverulant hjørnet" i dag

Jeg spiser ikke kjøtt, men lever veldig bra lavkarbo allikevel

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 10:09   #3
slankogsmekkersnart
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 47
slankogsmekkersnart er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og miljøet...

oj.....Fortell hva du spiser

slankogsmekkersnart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og grønt Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 11:20   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og miljøet...

Altså, jeg liker å velge det jeg føler er best for meg og miljøet, feks spiser jeg mye dstorfekjøttdeig, ikke bare fordi det er billig, men fordi det er gammel melkeku som har gjort nytta si til mere enn bare kjøtt.
Svin spiser jeg en sjelden gang, jeg liker ikke svineindustrien, dessuten føler jeg meg ofte dårlig av å spise svin.
Men for å få nok protein og lite nok karber, må jeg spise noe kjøtt.
Klart jeg kunne blitt vegetarianer, spise helt vegant og kjørt meg selv i grøfta, så slipper jo samfunnet meg da, men jeg er skikkelig ego og vil leve og ha det bra og slippe unna de verste sykdommene.
Soya kan jeg ikke spise heller og jeg prøvde meg på belgfrukter, men fikk for utsabilt blodsukker, så der forsvinner også noen proteinkilder. Og ost er jo laget av melk fra ku..

Når det gjelder strøm mm så skulle jeg ønske jeg hadde gaskomfyr, mere økonomisk. Men elers er det lurt å lage store porsjoner, feks kylling ti lsalat som ikke trenger oppvarming, eller varme ting i mikro.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 12:30   #5
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Lavkarbo og miljøet ...

Vel, å gå over til lavkarbo betyr jo også renere produkter. Ikke mere posemat, halvfabrikata, utbytter masse grønnsaker bedre, brukter middagsrester til lunsj. Ikke spiser vi frukt som ofte er fraktet langt heller.

Så LITT av forbruket kommer jo tilbake. På en måte.

Men man kan jo være bevist på å bruke sesong grønnsaker, kjøpe mat/kjøtt/egg/fisk fra lokale produsenter, man kan gå over til bio-mat, uten sprøytemiddler.

Men man kommer ikke bort fra at kjøttproduksjonen er miljøkrevende da.... Fiske mer selv kanskje??

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 13:41   #6
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo og miljøet ...

Det finnes i dag ingen bærekraftig måte å produsere nok mat til alle. Og vi lavkarbere er de verste overforbrukerne i verden. Ikke noe å gjøre med det.De fleste vil ikke tenke på det og liker å tro at de er blekkulfer som Stordalen så fint sa det.

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 14:34   #7
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo og miljøet ...

Problemet er vel egentlig at vi er for mange mennesker på jorden og det tror jeg er årsaken til de fleste problemene vi har - og de vi kommer til å få.
Jeg tror heller ikke at det hadde hjulpet om alle hadde blitt vegetarianere. Vi hadde blitt for mange etter en stund allikevel.
Dessverre

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 15:54   #8
Fumle
Medlem
 
Fumle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestfold
Alder: 37
Innlegg: 262
Fumle er ny på veien

Sv: Lavkarbo og miljøet ...

Jeg er vegetarianer og jeg har det veldig bra på lavkarbo

__________________
Delmål 1: Termin 4/11-14. Holde seg vektstabil.
Fumle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo pga svangerskap :) Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 17:13   #9
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo og miljøet ...

Opprinnelig lagt inn av Fumle, her.

Neste mål: Under 90 kg før armreduksjon 21 Juni 2010!

Har du for mye arm?

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 17:26   #10
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo og miljøet...

Opprinnelig lagt inn av slankogsmekkersnart, her.

oj.....Fortell hva du spiser

Spiser masse fisk,skalldyr og egg i alle variasjoner. Storpiser av meieriprodukter, allslags oster, cottage, rømme, fløte osv osv. Alle lovlige grønnsaker og salater. Elsker majones. Karins brød og Nannahs knekkebrød er et must!!

Jeg har rett og slett aversjon mot kjøtt, har hatt det i mange år, klarer ikke spise det!

__________________



Sist redigert av aslaug : 17-04-10 kl 17:33.
aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 18:25   #11
Fumle
Medlem
 
Fumle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestfold
Alder: 37
Innlegg: 262
Fumle er ny på veien

Sv: Lavkarbo og miljøet ...

Opprinnelig lagt inn av The Dude, her.

Har du for mye arm?

http://www.charlottebloggen.com/2010/03/a-happy-day/

Har dessverre det ja så da tar jeg saken i mine egne hender!

__________________
Delmål 1: Termin 4/11-14. Holde seg vektstabil.
Fumle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo pga svangerskap :) Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 18:41   #12
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og miljøet ...

Opprinnelig lagt inn av The Dude, her.

Har du for mye arm?



beklager men dette hørtes litt morsomt ut

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 19:39   #13
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo og miljøet ...

Opprinnelig lagt inn av Fumle, her.

http://www.charlottebloggen.com/2010/03/a-happy-day/

Har dessverre det ja så da tar jeg saken i mine egne hender!

Hehe sånn ja. Trodde du hadde for lange armer eller noe. Har jeg aldri hørt om før.

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 20:10   #14
Fumle
Medlem
 
Fumle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestfold
Alder: 37
Innlegg: 262
Fumle er ny på veien

Sv: Lavkarbo og miljøet ...

Haha, ja det var en noe spesiell tankegang! *ler*

__________________
Delmål 1: Termin 4/11-14. Holde seg vektstabil.
Fumle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo pga svangerskap :) Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 20:26   #15
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: Lavkarbo og miljøet ...

Det var nok jordbruksrevolusjonen som i sin tid (10ooo-12ooo år siden) som er årsaken til at vi er så mange. Hadde vi fortsatt å jakte og sanke hadde nok antallet mennesker vert vesentlig lavere. Det hadde sikkert vert en fordel både for kloden og oss. Ikke sikkert at dampmaskin engang hadde vert oppfunnet.

Mvh Grovsnus
(som er litt glad jeg slipper å gå ut i sludd og regn og hente en mammutt til middag)

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 21:17   #16
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Lavkarbo og miljøet ...

Du skal være glad du slipper å leve på gress og frø og slikt. Og KANSKJE få spise en mamutt en gang i blandt, når du orker å jakte og medlemmene er friske nok til å jakte med deg.

Ellers: Det er jo mye som forbruker vår klode, bil, shopping av klær, strøm, og alt mulig annet mindre nødvendige ting vi kjøper oss. Så om du har dårlig samvittighet for å spise masse kjøtt, så er det jo bare å kutte ned på annet. Gjenbruk av møbler, klær, bøker. Reise mindre fly (ikke for at vi har noen valg idag da..) og bil, etc.


Aslaug: du er ikke vegetarianer når du spiser fisk og skalldyr....de har en mor og far!

Men finnes tråder for de som er lavkarbo og veggiser her inne. Oppskrifter og alt mulig. Jeg spiser ikke mye kjøtt, men endel soyaprodukter og i sverige har de utmerkede "kjøtt erstatninger".

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 21:29   #17
pleiadene
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
pleiadene har en fantastisk aura rundt segpleiadene har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo og miljøet ...

Opprinnelig lagt inn av slankogsmekkersnart, her.

Har tenkt litt på dette lav karbo kostholdet, det inneholder jo veldig mye kjøtt, hvis alle mennesker var vegetarianere ville det vært mat nok til alle. Det er jo urealistisk, men all denne kjøtt etinga vår vil jo påvirke. Dessuten går det jo mye strøm/ energi bruk til all denne kokingen og stekingen .. Så sånn sett bidrar vi iallefall ikke til å løse sult og miljø problemer...........er litt i "kverulant hjørnet" i dag

Ellers er det jo mye fisk i havet! Den kan spises rå, så slipper man å bruke annen energi enn tilberedning, for eksempel gravet laks pluss pluss pluss og fisk er jo dessuten veldig sunt!

pleiadene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 22:23   #18
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo og miljøet ...

Opprinnelig lagt inn av Vettel, her.

Aslaug: du er ikke vegetarianer når du spiser fisk og skalldyr....de har en mor og far!

Hallo! Unnskyld men jeg har aldri kalt meg for vegeterianer! Hvor har du det fra?? Jeg har bare sagt at jeg ikke spiser kjøtt.

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 22:33   #19
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo og miljøet ...

Tror kanskje ikke vegetarkosten er så bra for miljøet likevel. Lierre Keith har akkurat gitt ut bok om vegetarmyten. Hun har 20 års erfaring fra vegarianismen, men har i det siste sett på miljøaspektene rundt vegetarianismen og dyrking av ikke-animalsk føde til mennesker.

Hjemmesiden til Lierre Keith
Intervju på YouTube

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 22:53   #20
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Lavkarbo og miljøet ...

Opprinnelig lagt inn av aslaug, her.

Hallo! Unnskyld men jeg har aldri kalt meg for vegeterianer! Hvor har du det fra?? Jeg har bare sagt at jeg ikke spiser kjøtt.





Sorry! Gikk litt fort i svingene når jeg leste alle postene her. Blandet i hop med "snakk om vegetarianere" og slo det elegant sammen med din post!

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 17-04-10, 22:58   #21
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Lavkarbo og miljøet ...

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Tror kanskje ikke vegetarkosten er så bra for miljøet likevel. Lierre Keith har akkurat gitt ut bok om vegetarmyten. Hun har 20 års erfaring fra vegarianismen, men har i det siste sett på miljøaspektene rundt vegetarianismen og dyrking av ikke-animalsk føde til mennesker.

Hjemmesiden til Lierre Keith
Intervju på YouTube

Ha! Det jeg visste. Den boka skal jeg kjøpe til mannen, hehe! (men som den mannen han er, så velger han bare å ikke tro på det som ikke beviser hans meninger...)

Sitat fra omtalen av boka:
"Odlingen av vegetarisk basföda, som ris och soja, gör att vattenreserverna sinar. Den biologiska mångfalden minskar, jorden utarmas och klimatförändringen påskyndas."



Høres jo logisk ut. Og siden grønnsaker inneholder mye mindre energi, må vi mennsker spise mye større mengde av dette også. Så sånn sett kan man ikke bare sammenligne produksjon av 1 kilo kjøtt og 1 kilo grønnsaker. Må også se det i forhold til hvor mye man spiser av hver ting. Dessuten fett også..


1 kilo grønnsaker i tradisjonell jordbruk, med sprøytemidler, reist langt fra varmere strøk, bruker nok sin andel av miljøkvota. Så da må det være bedre med en ku fra nabolaget.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sucralose/Splenda truer miljøet! Iset Nyheter / media 17 31-05-08 11:26
Ketolyse og miljøet Nea30 Ketolysekuren 7 26-03-08 19:46
Hva har du gjort for miljøet i dag? mofe Generell diskusjon 21 31-03-05 09:09
Ta hensyn til miljøet! mofe Generell diskusjon 2 05-01-05 11:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no