Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Kosthold og fibromyalgi?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-07-08, 21:36   #1
beate
Medlem
 
beate sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 50
Innlegg: 364
beate er ny på veien
Question

Kosthold og fibromyalgi?

Hei. Har et lite spørsmål som gjelder fibromyalgi og kosthold. I utgangspunktet sies det at det skal være bedre å spise lavkarbo enn vanlig kost. Men igår fikk jeg høre at det kan hjelpe om jeg kutter ut svinekjøtt også, og kylling/kalkunkjøtt, i tillegg til kraftig reduksjon på sukkeret. En ting er nå lavkarbo, men om jeg skal kutte ut all mat som inneholder svinekjøtt,kylling og kalkun så blir det jo så lite å variere i? Hva gjør andre her inne når det gjelder lavkarbo? Holder dere dere borte fra svinekjøtt blant annet?

__________________

Da prøve æ på igjen etter en sommer full av dritt!! En erfaring rikar, æ veit kor mang kilo æ må ha å gå på når æ ska vedlikehold!!
Oppstart 09.09.11!!! Mål?? 7.8 kilo i første omgang. Totalt: - 5.2 kg før jul + - 0.6 kg første uka etter oppstart igjen fra 13.01.12. 2 kilo igjen til 1 delmål. 08/02: Sliter med røykeslutt og et enormt mat/godtesug så jeg og vekta er IKKE venner
beate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert kosthold Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 13:10   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Kosthold og fibromyalgi?

Jeg har holdt meg unna svinekjøtt i mange år nå, for jeg merket at jeg ikke hadde helt godt av svinekjøtt (men jeg skal ikke si for sikkert om det var pga tankene omkring det eller om det var reelt ).

Ellers, så har jeg hatt mye mageplager, og har reagert på magen med kylling, men kalkun har gått helt fint.

Jeg er ganske sikker på at det å ha et lavkarbokosthold er bra for dem som har fibromyalgi, fordi at man med et svingende blodsukker (slik man har når man ikke lever lavkarbo) utløser stresshormoner når blodsukkeret faller. Og stresshormoner forverrer smerter, og mer smerter gir mer stresshormoner, så det blir en slik ond sirkel.

Kosthold i seg selv er jo ikke den ene O`store løsningen, men som en bit som er med på å dempe stressloupen er det bra. (Tanker kan også holde den stressloupen i gang, når man tenker vonde tanker og er usikker på om det man gjør er riktig eller galt, når man lurer på om smertene noen gang går over osv, så vedlikeholder man stresshormonene i kroppen også).

Det lureste man kan gjøre for å bli bedre med FM, er å gjøre noe med kostholdet, å gjøre noe med tankene, og ellers forske på hva som gir øket belastning og ikke. Regelmessig søvn og det å ikke rangle har en positiv effekt, hvor mye trening trenger en før det blir for mye og for lite, og er det forskjell på å gjøre ting mens man kjenner stresshormonene herje, og når det er mer rolig. Finne en fin rytme med et godt kosthold, god søvn, rolige trygge og sikre tanker, og balanse mellom hvile og aktivitet. Lytte til kroppen ikke tenke "bare litt til", men faktisk hvile når kroppen ber om det, gjerne før. Det hjelper ofte å sitte seg ned/ligge seg ned noen minutter før en fortsetter det kan utgjøre store forskjeller.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 15:30   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kosthold og fibromyalgi?

Opprinnelig lagt inn av Summer, her.

Det lureste man kan gjøre for å bli bedre med FM, er å gjøre noe med kostholdet, å gjøre noe med tankene, og ellers forske på hva som gir øket belastning og ikke. Regelmessig søvn og det å ikke rangle har en positiv effekt, hvor mye trening trenger en før det blir for mye og for lite, og er det forskjell på å gjøre ting mens man kjenner stresshormonene herje, og når det er mer rolig. Finne en fin rytme med et godt kosthold, god søvn, rolige trygge og sikre tanker, og balanse mellom hvile og aktivitet. Lytte til kroppen ikke tenke "bare litt til", men faktisk hvile når kroppen ber om det, gjerne før. Det hjelper ofte å sitte seg ned/ligge seg ned noen minutter før en fortsetter det kan utgjøre store forskjeller.

Veldig lett å si, ikke så lett i praksis, desverre!
Merket at jeg fikk bedre søvn da jeg gikk over på lavkarbo, det varte til NAV begynte å mase om å sende meg på kurs. På kurset (er ikke ferdig der før i september) gikk jeg opp i vekt, smertene økte drastisk og hodet ble en ulldott igjen.
Hadde jeg bare hatt meg selv å tenke på, kunne jeg slappet av når jeg følte for det, spist bare riktig mat akkurat når det passet meg, aldri overdrevet aktiviteter etc etc.
Men jeg har mann og barn, venner og familie og ikke minst ; det store NAV- monsteret som puster meg tungt i nakken.

Prøver så godt jeg kan å bli bedre, gjøre de riktige tingene, tenke de positive tankene, spise fornuftig, trene med måte osv, men hva hjelper det når kroppen uansett ikke vil!?!

Uff, ikke meningen å være så negativ! Er bare så utrolig lei!!!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 16:13   #4
msplum
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 51
Innlegg: 229
msplum er ny på veien

Sv: Kosthold og fibromyalgi?

Det aller meste er lett å si, men mye er tilnærmet umulig i praksis når det gjelder fibromyalgi.

Mitt favorittråd er: Unngå stress! Det er et veldig realistisk råd!


Ang. kosthold. Jeg tror ikke at kosthold utgjør noen stor forskjell i forhold til FM, smertene er fortsatt de samme, men jeg føler at jeg har litt mer overskudd. Det kan være mange årsaker til dette, men etter at jeg begynte på lavkarbo så har jeg ikke følt meg fullt så utmattet som jeg gjorde tidligere.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor svinekjøtt og kylling/kalkun skulle være ille å spise for oss? Hvilken begrunnelse fikk du for dette?

__________________


NEI til grønnsaker og JA til bredere fortau (eller noe sånt)!
[SIGPIC][/SIGPIC]
msplum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 17:12   #5
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Kosthold og fibromyalgi?

Kitt, den største utfordringen når man er syk er å la alle de velmente rådene om 'gjør sånn, gjør slik - så blir du bedre' gå deg rett over hodet!

Det er ikke din feil at du er syk, det er ikke pga. noe du har gjort - ergo kan du ikke ta bort sykdommen selv heller.
Dessverre er det en rådende oppfatning i vårt helsebevisste samfunn at vi selv 'er skyld i' den tilstanden vi er i - dette stemmer for mange ting, som å røyke, spise usunt, overspise, ikke bevege seg (og selv her er det enorme forskjeller på hvor mye folk tåler pga. gener, som de selv ikke styrer over) - men dessverre går denne tanken utover folk som deg, som overhodet ikke har gjort noe for å få fibromyalgi, og det er synd.

JA, valgene du gjør i kosthold osv. kan gjøre livet litt lettere for deg, og dempe symptomene . men det er ikke alltid det O' store svaret på alt, som Summer så klokt er inne på.

- svinekjøtt kan være dumt for folk med muskellidelser, ja, fordi det er så urent. Min mor jobbet i mange år på Revmatismesykehuset i Oslo, og der kunne ingen av pasientene spise svinekjøtt fordi de ble så syke av det - annet kjøtt varierte fra pasient til pasient. Selv reagerte jeg på det en gang jeg slet med vonde skuldre. Jeg spiser vanligvis ikke svinekjøtt kun fordi det er uappetittelig i mine øyne, but that's just me...

- har man en autoimmun sykdom, slik som du har, så vil det lønne seg å spise så anti-inflammatorisk mat som mulig, dvs. mat som ikke øker betennelsestilstanden i kroppen.
Da er det null sukker og raffinerte karbohydrater som gjelder, og gjerne mye grønne grønnsaker som spinat, brokkoli, brekkbønner etc, visse nøtter, laks, kakao m.m. Du kan jo google "anti inflammatory foods"

- den beste måten du finner ut av hva som er sunt for deg, er å provosere med den maten du er usikker på om du tåler: du holder deg helt unna det du er usikker på i noen dager, og så prøver du forsiktig en liten mengde av det du ev. ikke tåler, og ser på reaksjonen., Går det bra, kan du etter noen dagers pause provosere igjen i en større dose. Dette kan høres møysommelig ut, men det er egentlig den eneste måten du kan finne ut av dette på skikkelig, og det gjelder enten en lurer på glutenallergi, laktoseintoleranse, melkeallergi, ja hva som helst. All verdens blodprøver og allergitester kan aldri gi like bra resultat som å 'forske' på seg selv.

Men det viktigste jeg vil si til deg er: cut yourself some slack!
Ikke gi deg selv mer dårlig samvittighet fordi du ikke spiser perfekt.
Å både både kutte ut mel, flere typer kjøtt, frukt og en del grønnskaer høres....slitsomt ut i mine ører. Ikke er jeg sikker på om det beste for deg i en slitsom situasjon er å påføre seg selv strenge kostbegrensinger heller...jfr. det jeg skriver om årsak-sykdom lenger opp. Men her vet du best selv hva du orker/kan leve med/tåler.

Men å leve generelt lavkarbo/lavglykemisk, uten sukker/søtning, og med 'ånkli' måltider og ikke bare brødmat og raffinerte karbohydrater, masse deilige grønnsaker, frukt og bær, fisk og kjøtt- det tror jeg ikke skader deg

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)

Sist redigert av Paradis-Oscar : 04-07-08 kl 20:07. Årsak: det heter ikke "goodle"...lol
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 19:02   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Kosthold og fibromyalgi?

Nei, lett er det ikke, og særlig ikke når man trenger hjelp fra NAV, det er en stressor uten like. Og det å gjøre alle de riktige tingene er veldig vanskelig når man har familie og unger og man er sliten og ikke orker å kjempe mer, men må fremover likevel. Det er en fortvilet situasjon å være i.

Jeg har forresten sett litt på lightning process av Phil Parker, jeg skal på et seminar nå i til høsten en gang. Blir spennende å se.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 04-07-08, 21:09   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kosthold og fibromyalgi?

Tusen takk for oppmuntring og forståelse!

Har nok vært i gjennom det meste for å finne ut av om hva jeg tåler og ikke tåler. Problemet er sammmensatt, en god dag kan jeg spise alt, en dårlig tåler jeg ingenting. Samme for aktivitet; begynner med friskt mot, noen dager går det strålende, andre dager må jeg gi tapt etter få minutter og er ødelagt i opptil dager etterpå.

Har i følge min revmatolog hatt fm siden førskolealder. Dette i tillegg til en del andre diagnoser, slitasje og skader opp igjennom årene (uff, er bare 41, altså!), gjør at kroppen min ikke er min beste venn for tiden, akkurat. Da hjelper det ikke med ca 20 kg overvekt, heller.

Har måttet bytte lege, og den nye er heldigvis veldig positiv til lavkarbo. Han har lovet meg hjelp og støtte, men er av den mening at bare jeg går ned 20 kg, vil jeg få et nytt liv!
Vi får nå se på det, overvekten kom jo ikke akkurat først!

NAV sendte meg på rehabilitering for å få en uttalelse. Rådet om å gi meg tidsbegrenset uførestønad ble blankt oversett, så nå må jeg igjennom yrkesrettet attføring, om ikke annet enn for å få en restarbeidsevne- avklaring. Problemet er at jeg blir dårligere enn på flere år av bare intro- kurset! Det skal ikke være lett!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-07-08, 16:41   #8
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Kosthold og fibromyalgi?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Tusen takk for oppmuntring og forståelse!

Har nok vært i gjennom det meste for å finne ut av om hva jeg tåler og ikke tåler. Problemet er sammmensatt, en god dag kan jeg spise alt, en dårlig tåler jeg ingenting. Samme for aktivitet; begynner med friskt mot, noen dager går det strålende, andre dager må jeg gi tapt etter få minutter og er ødelagt i opptil dager etterpå.
Skjønner at det ikke er så enkelt alltid det der Men svinekjøtt er det ganske utbredt at revmatikere generelt ikke tåler, så det kan jeg trygt anbefale deg å avstå fra - sjekk f.eks. med foreningen din (årsaken er noe med atat svinekjøtt er veldig urent i forhold til annet type kjøtt, inneholder mye mer avfallsstoffer).

Har i følge min revmatolog hatt fm siden førskolealder. Dette i tillegg til en del andre diagnoser, slitasje og skader opp igjennom årene (uff, er bare 41, altså!), gjør at kroppen min ikke er min beste venn for tiden, akkurat. Da hjelper det ikke med ca 20 kg overvekt, heller.

Har måttet bytte lege, og den nye er heldigvis veldig positiv til lavkarbo. Han har lovet meg hjelp og støtte, men er av den mening at bare jeg går ned 20 kg, vil jeg få et nytt liv!
Vi får nå se på det, overvekten kom jo ikke akkurat først!
Wow...jeg mangler litt ord her... Ser ut til at han er offer for den 'helsa er vår egen skyld' tankegangen som jeg nevnte i forrige innlegg....i litt for stor grad! En lege burde vite bedre enn dette. Sikkert at du vil få en bedring i symptomer ved å miste endel kilo, ettersom bevegelse og slitasje begge blir lettere, men hallo...det er jo ikke hele cluet
NAV sendte meg på rehabilitering for å få en uttalelse. Rådet om å gi meg tidsbegrenset uførestønad ble blankt oversett, så nå må jeg igjennom yrkesrettet attføring, om ikke annet enn for å få en restarbeidsevne- avklaring. Problemet er at jeg blir dårligere enn på flere år av bare intro- kurset! Det skal ikke være lett!

Trist å høre at NAV bare bidrar til å presse deg ytterligere i en vanskelig situasjon...men hvis det er noen trøst, så er ikke NAV spesielt populære for tiden landet over, jfr. den siste tidens avisoverskrifter Med andre ord: det er ikke deg selv om de er kjipe, det er dem

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 06-07-08, 23:54   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kosthold og fibromyalgi?

Takker igjen for oppmuntring og støtte!
Spiser ikke mye svinekjøtt annet enn bacon og flesk innimellom. Er ikke så glad i det, egentlig. Kanskje kroppen min sier i fra at den ikke vil ha det?

Ang min nye lege, så har jeg jobbet sammen med han før han ble legen min, så jeg kjenner han godt og vet han bare mener vel!
Tok han på fersken i dag! Var på McDonalds for å kjøpe noe til ungene og hvem satt vel ikke der og mesket seg?!?!?! Nå er mannen meget tynn, men gjett om han kommer til å få høre det om han ikke passer munnen sin!!!

Hva NAV angår, tør jeg ikke si hva jeg tenker av redsel for å bli hevet ut av forumet!
Har positive erfaringer med dem også, men de negative er desverre i flertall!
Ønsker å vinne i lotto etc bare for å slippe å ha noe mer med dem å gjøre!

Vel, i morgen er min største glipp over og jeg skal igjen gjøre et forsøk på å holde meg til lavkarbo/ketolyse!

Yeah me!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fullverdig kosthold? -Egenkomponert... Nike Andre dietter 11 17-06-08 10:25
Fibromyalgi? KrissiFontaine Fysisk og mental helse 13 13-11-07 21:01
Oppgave om barnehagens rolle (kosthold) Helene Barns kosthold 18 18-06-06 20:22
Fibromyalgi og kosthold MHM Fysisk og mental helse 11 08-05-05 20:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no