Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Helt helt ny i dette!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-07-11, 18:21   #1
sadmax
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8
sadmax er på en erverdig vei

Helt helt ny i dette!

Hei, jeg er helt ny ved dette å endre kostholdet totalt. Jeg vil først og fremst si at jeg er ekstremt dårlig å lage mat. Har gått i grandiss i de tidene jeg spiste mye karbo. Laget også spaghetti endel. Bortsett fra det har jeg spist brød med ymse typer pålegg.

Slik situasjonen er nå, har jeg gått på koteletter og wok i noen dager. Hadde også en tallerken med 2 stekte egg, og 2 bacon strimler, og noen skiver med ost. Må jeg være høyt utdannet for å klare dette? Jeg vil så gjerne ned i vekt, men også sette pris på maten jeg trykker i meg. Jeg er 174 cm høy, og veier 106 kg. Jeg vil tro at en vekt på 80 ville vært bra. Har klart 3 - 4 dager nå på dette kostholdet, og det er jo slettes ikke værst. Jeg leste av på wok blandingen at det var 5 karbo pr 100 gram eller noe slikt. Jeg steker i soyaolje.

Håper noen har et innspill på hva jeg egentlig driver med. Som sagt, meg og matlaging er totalt fremmed. Jeg synes endel av trådene her inne er kompliserte pga alle oppskriftene etc. Det kan jo hende at jeg etterhvert klarer å kjøpe de rette råvarene, og lage ting selv, som faktisk smaker meget godt.

en liten morsom historie på slutten.
Jeg er nysingel, og plutselig var jeg alene om handlinga. Jeg gikk inn i butikken , og sa til meg selv.. IKKE kjøp grandiosa!! Det er jo usunt. Når jeg kom ut av butikken, hadde jeg 1,5 L melk, en pakke med vestlandslefser, og en DIGER stratos. hehe. Dette var før jeg bestemte meg for å prøve lavere innhold av karbohydrater.

Venter spent på svar, og vær grei med meg :P

sadmax er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 19:20   #2
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Helt helt ny i dette!

Hei og velkommen skal du være. Syns du har vært flink jeg da. Det lønner seg å lese nybegynnertråden(hvis du ikke har gjort det) http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970, der står egentlig alt du trenger for å komme i gang.

Ser det står egenkomponert hos deg. Kan være lurt å velge seg en type diett og gå ut i fra det. Mye enklere. Hvor mye karbo har du tenkt å legge deg på?

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 19:25   #3
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Helt helt ny i dette!

Hei og velkommen!
Man trenger absolutt ikke være en proff mesterkokk fo r og kunne lage deilig og sunn lavkarbomat.
Helt enkelt kan du velge type kjøtt eller fisk, surre det i smør eller olje. Skru ned varmen og tømme f.eks. fløte over. La det surre noen minutter og smake til med de krydderiene du liker.
Sammen med dette kan du koke blomkål eller broccoli f.eks eller lage deg en salat.
Frokost kan være noe så enkelt som kokte egg med smør
Etterhvert som du begynner å skramle med panner og gryter, er det mange enkle oppskrifter å velge i her på forumet!

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 20:50   #4
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Helt helt ny i dette!

Ikke stek i Soyaolje... Bruk meierismør eller rapsolje....Om du lurer på hvorfor kan du spørre

Velkommen, vennen...skulle gjerne tatt deg under vingene og hjulpet deg inn i lavkarboverdenen, men du må nok bare lete og spørre deg frem du som alle vi andre...

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 21:34   #5
lille_trille
Seniormedlem
 
lille_trille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.568
lille_trille er ny på veien

Sv: Helt helt ny i dette!

Hei, og velkommen.
Du trenger på ingen måte å vere mesterkokk. Jeg er heller ikke det, men har holdt ut en stund nå. Spiste også mye pasta tidligere. Nå har jeg kjøpt meg et Julienne-jern som er supert å strimle med. Bytta ut pastaen med strimler av squash. Mye sunnere, og det er faktisk veldig god smak Pasta smaker jo ingenting egentlig. Les deg opp på nybegynnertråden. I tillegg kan du se på Hva skal du ha til middag-tråden. Mange gode tips å hente der. Spør i vei om du lurer på noe
Lykke til. Vi heier på deg

__________________


lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 15:20   #6
sadmax
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8
sadmax er på en erverdig vei

Sv: Helt helt ny i dette!

Tusen Takk for svarene. Nå skal jeg bort på butikken og kjøpe meierismør iallefall, så jeg får i meg noe fett. Har litt vondt i hodet etter jeg begynte på dette. Det er litt plagsomt, og skaper litt panikk. Har tidligere i uken kjøpt karbonader fra euroshopper, men det sto ikke noe om hvor mye karbohydrater det var i dem. Men tenkte å lage meg noen slike med hvitost oppå, og litt rømme og grønt ved siden. Ellers går det fremdeles i koteletter og wok. Har planer om å kjøpe inn råvarene til woken heller, kutte opp, og legge i poser som jeg hiver i frysern.
Skal også se om jeg finner squashstrimler

Skal ha noe ØL i morgen, sukk.... kjøper inn tuborg lite eller aas sommerøl.

Igjen tusen takk for kommentarer, litt spennende også dette her

sadmax er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 17:45   #7
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Helt helt ny i dette!

Hodepinen gir seg etterhvert...drikk vann, om du drikker mye vann spis litt salt ved siden av..... Dette greier du

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 12:34   #8
kvitre
Juniormedlem
 
kvitre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 25
kvitre er på en erverdig vei

Sv: Helt helt ny i dette!

Da har jeg og startet... i dag... kjenner jeg sliter med å ikke kunne spise brød til frokost... er litt skeptisk til lavkarbobrød, for er sikker på at det ikke smaker vanlig brød... men blir jeg desperat nok, så smaker vel de også godt Hehe

__________________


kvitre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Helt ny på dette her! timmy1986 Spørsmål og svar 2 25-10-10 00:21
Dette med søtningsmiddel, sukkerarter ol, forstår ikke dette helt jeg! bella donna Spørsmål og svar 3 12-06-09 23:30
Helt ny på dette og tar i mot alt av råd ;o) sjiraffenlaffen Lavkarbo generelt 2 15-10-08 00:17
Er helt ny på dette! Alessandra Spørsmål og svar 6 25-06-06 18:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no