Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Noen spørsmål vedr. trening, puls og lavkarbo

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-09-10, 14:11   #1
Ina64
Medlem
 
Ina64 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 59
Innlegg: 116
Ina64 er på en erverdig vei

Noen spørsmål vedr. trening, puls og lavkarbo

Lurer på om noen her kanskje har litt mer greie på dette enn det jeg har.

Jeg spiser ca 60-100 gr. karbohydrater om dagen. Jeg trener rein spinning (45 m) en gang i uka, styrke + spinning (1,30 t) en gang i uka og jogger en lang tur en (noen ganger to) turer i løpet av uka (ca 1 t). Jeg klarer ikke jogge hele turen, så deler av turen går jeg, men løper lengre og lengre for hver gang.

"Problemet" er at jeg ligger så høyt i puls. Er det bare en liten stigning, er jeg opp mot 180 med en gang. På flater kan jeg ligge på ca 150 -160. Mannen min (som ikke trener like mye, men som går tur med hunden hver dag) ligger i snitt 40-50 under meg i puls. Når vi jogger sammen (eller går turer sammen), må han redusere sin hastighet for at jeg skal kunne holde følge.

Jeg har ikke trent så veldig lenge ang. spinning (1 mnd), men har gått/jogget i 6 mnd. Vet ikke om BMI har noe å si, ligger på 21.

Det jeg lurer på er om min puls høres normal ut, om det kan ha noe å si at jeg spiser mindre karbohydrater enn han og om selve treningsmengden høres Ok ut, slik at jeg bør se en viss fremgang snart.

Takk hvis du tar deg tid til å svare.

Ina64 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 22:10   #2
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen spørsmål vedr. trening, puls og lavkarbo.

Jeg tipper at det er en kombinasjon av at han er bedre trent samt at du har høyere makspuls. Prosent av makspuls gir et mere riktig bilde, men da må man vite sin makspuls. Du kan ha f.eks 150 i puls når dere går i en bratt bakke, han kan ha 130, men dersom han har lavere makspuls, kommer dere i prosent ganske jevnt ut.

Makspuls er ikke trenbart og sier ingen ting om form, men derimot dersom du ligger prosentvis høyere enn han på samme type arbeid, forteller det at han er bedre trent.

Sikkert ikke en god forklaring, men håper du skjønner )

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 22:12   #3
Ina64
Medlem
 
Ina64 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 59
Innlegg: 116
Ina64 er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål vedr. trening, puls og lavkarbo.

Takk for svar.

Han er nok i en bedre form en meg, så målet er at dette skal jevnes ut noe etter hvert.

Men hva er fordelene med å ligge høyt i puls (hvis det er noen fordeler), eller kan det være skadelig? På dagens treningsøkt hadde jeg en snittpuls på 154 i 1 time og 10 minutter.

Ina64 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 10:53   #4
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen spørsmål vedr. trening, puls og lavkarbo.

Spørs hvordan du ser på det. Skal du få god treningseffekt i form av økt O2-opptak, er intervaller med høy puls tingen, men det blir alltid et spørsmål om varighet og hvile/restitusjon. De fleste som trener innen utholdenhet trener enten med høy puls eller lav puls, ikke midt i mellom, da dette gir liten effekt i forhold til den tiden du trenger på å restituere deg.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 20-09-10, 16:18   #5
Ina64
Medlem
 
Ina64 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 59
Innlegg: 116
Ina64 er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål vedr. trening, puls og lavkarbo.

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

Spørs hvordan du ser på det. Skal du få god treningseffekt i form av økt O2-opptak, er intervaller med høy puls tingen, men det blir alltid et spørsmål om varighet og hvile/restitusjon. De fleste som trener innen utholdenhet trener enten med høy puls eller lav puls, ikke midt i mellom, da dette gir liten effekt i forhold til den tiden du trenger på å restituere deg.

Takk for at du svarer. Jeg ser jeg har en del igjen å lære.

Ina64 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høy puls på lavkarbo tosc Spørsmål og svar 1 16-02-10 21:19
Trenger råd vedr. vekt, trening og lavkarbo Sandy Lavkarbo generelt 4 08-05-09 08:15
Hvor høy puls er best under trening? benam Trening 12 09-04-09 20:31
Hva er gunstig puls under trening? benam Trening 4 05-02-09 15:27
Spørsmål vedr. Fruktose og Natreen Nooria Generell diskusjon 3 07-05-04 17:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no