Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt > Artikler

DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Artikler Artikler om lavkarbokosthold og om helse.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-12-11, 14:18   #51
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Fikk lyst å være slem.. "Se deg selv i speilet Charlotte, og tenk over hvor sunt det sosiale eksperimentet Høy-Karbo egentlig er!"

..sorry. Er normalt snill og grei..

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 15:00   #52
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av lillekri, her.

Fikk lyst å være slem.. "Se deg selv i speilet Charlotte, og tenk over hvor sunt det sosiale eksperimentet Høy-Karbo egentlig er!"

..sorry. Er normalt snill og grei..

Den skjønte ikke jeg. Har Charlotte sagt noe gærnt?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 15:09   #53
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Den skjønte ikke jeg. Har Charlotte sagt noe gærnt?

He, he. Tror nok det er lillekri som heter Charlotte når hun ikke er her inne

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 15:26   #54
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Hun mener vel dr med Charlotte i artikkelen, som mener lavkarbo er et stort samfunnseksperiment.

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 15:34   #55
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av lillekri, her.

Fikk lyst å være slem.. "Se deg selv i speilet Charlotte, og tenk over hvor sunt det sosiale eksperimentet Høy-Karbo egentlig er!"

..sorry. Er normalt snill og grei..

He, he, he....nei, hun ser ikke særlig fornøyd ut..... Kanskje hun hadde en dump i blodsukkeret sitt da bildet ble tatt?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 15:40   #56
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av lillekri, her.

Fikk lyst å være slem.. "Se deg selv i speilet Charlotte, og tenk over hvor sunt det sosiale eksperimentet Høy-Karbo egentlig er!"

..sorry. Er normalt snill og grei..

He he

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 17:59   #57
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Nå er det selvsagt stor forskjell på hvilken idrett man driver med, hvordan man må spise.
For guttungen sin del så er han langdistanseløper og selv om han spiser mer karbohydrater enn meng, så er han helt klart innenfor 150 karbohydrater til dagen.
For ham, og hans idrett har lavkarbo iallefall ikke skadet, da han har satt flere gode perser dette året, og han konkurrerer på et høyt nivå.
Han spiser likevel ikke 8000 kalorier pr.dag. Han spiste faktisk flere kalorier på høykarbo, enn det han trenger på lavkarbo.
En nevø av meg har drevet aktivt med boksing, men innenfor den sporten kan jeg ikke se at lavkarbo vil hjelpe i det hele tatt; tvert imot faktisk.

Thomas Hansvoll drev på med lavkarbo...
Link her:
http://www.spisdegslank.no/index.php...b&tid=1&pid=27

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 17:14   #58
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

For det første: DRITT lei av dette idiotiske argumentet om at lavkarbo ikke egner seg for folk som driver med idrett! Det kommer alltid fra folk som bør vite endel om fysiologi, hormoner, ol. men som tydeligvis har sovet gjennom skolegangen sin.

Å si at mannen-i-gata trenger karbohydrater fordi toppidrettsutøvere spiser det er som å si at en lada trenger flybensin fordi en F16 går bra på det. Newsflash: 99,99% av Norges befolkning er "Ladaer", og hvor enn mye du trener og hvor enn irritert du blir på dette utsagnet; Sorry, sammenlignet med sportseliten er du fortsatt en Lada, og du trenger ikke flybensin.

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

En nevø av meg har drevet aktivt med boksing, men innenfor den sporten kan jeg ikke se at lavkarbo vil hjelpe i det hele tatt; tvert imot faktisk.

Bare en liten apropo.. Jeg har selv drevet med thaiboksing, og kan love deg at lavkarbo gir flere fordeler enn ulemper for en bokser! For det første vil økt inntak av animalsk protein, fett og mineraler øke produksjonen av anabole hormoner (veksthormon, testosteron, mm.), som hjelper både på styrke, restitusjon og mental fokus i en slik sport. For det andre er man bortimot sikret å få nok proteiner til å drive en idrett som krever mye styrketrening, og til slutt; Når forbrenningen er optimalt tilpasset fett (ketoner, frie fettsyrer) vil man aldri oppleve den "veggen" man smeller inn i når musklenes glukoselager tømmes (f.eks. midt i en boksekamp) og man unngår i stor grad melkesyreproduksjon når hoveddelen av energien kommer fra fett (lactat er såvidt jeg husker et biprodukt fra nedbryting av glukose med for lite oksygen).

Så jauda, lavkarbo passer nok i grunn greit for alle som ikke driver med styrkeløft eller 60/100 meter sprint på olympisk nivå.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 30-12-11, 18:01   #59
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

For det første: DRITT lei av dette idiotiske argumentet om at lavkarbo ikke egner seg for folk som driver med idrett! Det kommer alltid fra folk som bør vite endel om fysiologi, hormoner, ol. men som tydeligvis har sovet gjennom skolegangen sin.

Å si at mannen-i-gata trenger karbohydrater fordi toppidrettsutøvere spiser det er som å si at en lada trenger flybensin fordi en F16 går bra på det. Newsflash: 99,99% av Norges befolkning er "Ladaer", og hvor enn mye du trener og hvor enn irritert du blir på dette utsagnet; Sorry, sammenlignet med sportseliten er du fortsatt en Lada, og du trenger ikke flybensin.



Bare en liten apropo.. Jeg har selv drevet med thaiboksing, og kan love deg at lavkarbo gir flere fordeler enn ulemper for en bokser! For det første vil økt inntak av animalsk protein, fett og mineraler øke produksjonen av anabole hormoner (veksthormon, testosteron, mm.), som hjelper både på styrke, restitusjon og mental fokus i en slik sport. For det andre er man bortimot sikret å få nok proteiner til å drive en idrett som krever mye styrketrening, og til slutt; Når forbrenningen er optimalt tilpasset fett (ketoner, frie fettsyrer) vil man aldri oppleve den "veggen" man smeller inn i når musklenes glukoselager tømmes (f.eks. midt i en boksekamp) og man unngår i stor grad melkesyreproduksjon når hoveddelen av energien kommer fra fett (lactat er såvidt jeg husker et biprodukt fra nedbryting av glukose med for lite oksygen).

Så jauda, lavkarbo passer nok i grunn greit for alle som ikke driver med styrkeløft eller 60/100 meter sprint på olympisk nivå.

Veldig enig med deg her. Men en liten nyanse er det. Mange idrettsutøvere, og disse fotballspillerne som går på lavkarbo eter også mer karb før og under kamper, Bjørn ferry likeså. Men generelt all over så er de lavkarbere.

Jeg er også lavkarber og yter mer enn godt nok bare på vanlig kost, men forut for tyngre anstrengelser så spiser jeg meg mer opp og har en større andel karbs enn normalt. Underveis i konkurranse så lever jeg på karbohydrater. Men likefullt så er jeg på lavkarbokosthold ellers i livet.

Jeg regner meg som mannen i gata, bare en del bedre trent og med et større behov for karbohydrater for å kunne tåle 5-6 løpeøkter i uka, enn mannen i gata som kanskje trener 1-2 gang i uka i snitt? Tror faktisk ikke den gjennomsnittlige mannen i gata trener så mye engang, men har ikke statistikk å støtte meg til.

Men kikker jeg på jobben, så er det vel de fleste som trener ca 1-2 ganger pr uke i snitt gjennom året, og jeg er i et yrke hvor man må være i god form.

Det går altså helt fint å leve på lavkarbo med ren mat og mindre karbohydrater enn "det normale" tradisjonelle norske kostholdet og være idrettsutøver.

Jeg føler faktisk jeg ytelsesmessig har tatt et steg videre etter at jeg begynte på lavkarbo ift gammelt kosthold, men det kan også være tilfeldigheter.

Til sommeren skal jeg ta en laktattest hos løplabbet for å sjekke formen. Skal da ikke si at jeg går på lavkarbo for å vise de at man kan leve lavkarb OG samtidig yte meget godt i sin idrett. mange tror jo ikke det er mulig dessverre

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo Bergen høst 2011 Angemi Ketolysekuren 30 05-09-12 06:37
April 2011 ---> Vatti Ketolysekuren 340 18-08-11 11:55
Svenskehandel 2011 Dolly Lavkarbo generelt 7 12-07-11 23:08
DN 30/6-2011; Disse bør holde seg unna lavkarbo arnakristin Artikler 3 01-07-11 09:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no