Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Erstatning til potetgull?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-09-11, 21:23   #26
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Erstatning til potetgull?

og det smaker såå mye bedre også.. Sellerirot og jeg ble ikke helt venner...

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 21:57   #27
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Erstatning til potetgull?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Jordskokk inneholder 3g karbohydrater per 100g...resten av de 14 er inulin som ikke taes opp i vår kropp.... Så jordskokk er mer enn safe, Yrla....!!

Du nå ble jeg glad. Du lærte meg noe nytt! Tusen takk. Nå skal jeg kjøpe det, det som var mye brukt før poteten kom, visst. og som jeg leste (må jo sjekke om du hadde skrevet rett stekes den rå (ihvertfall av noen) så da fant jeg svar på mitt eget spørsmål. Tipper GI forhøyes ved steking, da men, kanskje ikke så mye?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 22:06   #28
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Erstatning til potetgull?

Svartrot/ skorsonerrot, skal også inneholde inulin.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 22:20   #29
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Erstatning til potetgull?

Men hvordan blir det 65 kcal pr 100 g om inulinen ikke opptaes og protein og fettinnhold er minimalt? Skal man kunne legge inn på diett.no at jordskokk inneholder 3 g karbo pr 100 g egentlig?http://www.matvareguiden.no/Jordskokk

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 23:34   #30
Kristine90
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1
Kristine90 er på en erverdig vei

Sv: Erstatning til potetgull?

Jeg pleier å lage ostechips av vanlig gulost med pepper på. Til dip bruker jeg guacamole og salsa/tacosaus med litt rømme i. SuuuperDIGG

Kristine90 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skallemann Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 19:10   #31
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Erstatning til potetgull?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Men hvordan blir det 65 kcal pr 100 g om inulinen ikke opptaes og protein og fettinnhold er minimalt? Skal man kunne legge inn på diett.no at jordskokk inneholder 3 g karbo pr 100 g egentlig?http://www.matvareguiden.no/Jordskokk

Kaloriene i inulin taes vel opp, uten at det står skrevet noe om det her og uten at jeg kan bevise det, men blodsukkerstigningen uteblir fordi inulin ikke taes opp som karbohydrat. Inulinen blir dessuten ikke tatt opp i magesekken, men mye lenger nede i tarmen hvor den har en misjon. Se linken, meeeget interessant stoff for oss med dårlige mager....
En kjempebra side om jordskokk dette....

Vil nok tro at du må skrive inn 14,1g KH...... Tror ikke det er mulig å innføre en ny gruppe næring i tillegg til de fire "store".... Kanskje det er mulig å føye til en merknad på et eller annet vis? Er ikke så god på Diett.no..... Det at alle næringsstoffene i jordskokk står i Matvareguiden er kjempeflott, skulle ønske alle næringsstoffer var listet for absolutt ALLE matvarer slik at det blir lettere å orientere seg i matvarejungelen...For ferdigvarer får vi jo som oftest vite bare de fire store gruppene og så må vi gjette oss til resten ....

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 29-09-11 kl 19:05.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 13:37   #32
ireile79
Medlem
 
ireile79 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Saltnes, Råde
Innlegg: 326
ireile79 er på en erverdig vei

Sv: Erstatning til potetgull?

Noen som vet hvor man får kjøpt jordskokk? Må jeg på innvandrer butikk...?

__________________
Min Journal


ireile79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 17:43   #33
M.L.E
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Larvik
Alder: 35
Innlegg: 23
M.L.E er på en erverdig vei

Sv: Erstatning til potetgull?

Opprinnelig lagt inn av ireile79, her.

Noen som vet hvor man får kjøpt jordskokk? Må jeg på innvandrer butikk...?


Du kan kjøpe det på Meny. Ikke alle har det. Men jeg jobber på Spar selv. Og der spurte jeg bare frukt dama vår om hun kunne bestille det til meg. Også kom det dagen etter. Jeg tipper du bare kan gå i de fleste Meny og Spar butikker og i tilfelle spørre om de kan bestille til deg.

M.L.E er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 13:57   #34
ireile79
Medlem
 
ireile79 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Saltnes, Råde
Innlegg: 326
ireile79 er på en erverdig vei

Sv: Erstatning til potetgull?

Så flott da! Da skal jeg dra innom Meny butikken i nærheten her og høre med de Thanks!!

__________________
Min Journal


ireile79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 19:35   #35
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Erstatning til potetgull?

Opprinnelig lagt inn av ireile79, her.

Noen som vet hvor man får kjøpt jordskokk? Må jeg på innvandrer butikk...?

i min nærmeste innvandrersjappe var de myke

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-09-11, 10:09   #36
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Erstatning til Potetgull?

Opprinnelig lagt inn av Tiki, her.

Er vel ikke det beste, men kan vel ikke akkurat fritere i olivenolje heller.

Fritæk gen fungerer bra i ssolsikkeolje, og en skjelden gang tenker jeg det er greit.

Velg rapsolje istedet, tåler høyere varme og har et bra forhold mellom omega 3 og 6 i motsetning til solsikkeolje (utenom high oleic, men den er vanskelig å finne i butikkhylla). Solsikkeolje er en av omega 6 verstingene og egner seg ikke til steking. Tenk også på at du støtter norsk landbruk ved å velge rapsolje da det meste av den er norskprodusert

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 16:53   #37
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: Erstatning til Potetgull?

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Velg rapsolje istedet, tåler høyere varme og har et bra forhold mellom omega 3 og 6 i motsetning til solsikkeolje (utenom high oleic, men den er vanskelig å finne i butikkhylla). Solsikkeolje er en av omega 6 verstingene og egner seg ikke til steking. Tenk også på at du støtter norsk landbruk ved å velge rapsolje da det meste av den er norskprodusert

Takk for info. hvis raps fungerer, så er jo det det beste.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 26-07-15, 23:34   #38
Skramle
Medlem
 
Skramle sin avatar
 
Medlem siden: May 2015
Hvor: Oslo
Alder: 33
Innlegg: 83
Skramle er ny på veien

Sv: Erstatning til potetgull?

Jeg elsker hot cheese dippen de selger på burger king. 0,4 g kh i et beger. Har vært innom noen ganger og kun kjøpt det et lite tips! Nydelig til baconkrisp

__________________


Besøk gjerne dagboken min! --> Skramles Dagbok
Skramle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekur Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Erstatning for potetgull/chips? pennylane Spørsmål om matvarer og oppskrifter 27 13-07-12 12:29
Potetgull? pink82 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 12 10-08-10 17:10
Maarud potetgull og karbohydrat Adele Ketolysekuren 2 03-05-09 22:35
Potetgull fra Nutrilett Fungirl Ketolysekuren 5 27-07-08 21:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no