Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Du spiser ikke variert!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-12-11, 16:35   #1
lizliz
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 240
lizliz er ny på veien

Du spiser ikke variert!

Her er den komentaren jeg har har fått mest i julen så langt. Jeg spiser visst nok ikke variert så lenge jeg ikke spiser karbohydrater.. jeg fortsår ikke helt denne påstanden.. hva er det i karbohydratene jeg ikke får i meg som er såå viktig? min mor sier jeg ikke får i meg alt det sunne som kommer med grove korn sorter.. min søster sier jeg komer til å dø ung og hjernen min slutter å fungere. alt jeg gjør blir galt fordi jeg går lavkarbo. jeg vet de er bekymret men jeg blir veldig såret av alt dette.. får hele tiden prakket på meg at jeg er så vanvittig slem med kroppen min og at jeg ikke spiser variert.. why? fordi jeg ikke spiser potet, gulrot,kålrabi og ikke spiser bønner og grove kort sorter??? dette kan da ikke være livs viktig??

jeg har en søster som er super opptatt av kosthold, vil kanskje kalle hun ortoreksisk ( mulig det er feil stavet) og hun er umulig å diskutere med... vet ikke hva jeg skal si lenger jeg altså, jeg blir bare utrolig frustert og såret og familien skjønner det ikke samme hvor mye jeg forteller dem at dette er mitt valg og at jeg trives med det.. gjentatte stikk under beltestedet blir ekstremt slitsomt og frustrerende!

har i tillegg begynt å miste håret, flotte greier. Enda et påskudd for familien til å påpeke at mitt valg er galt!

__________________
Min Journal


lizliz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 16:48   #2
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: du spiser ikke variert!

Tar det siste først:
Jeg har gått på lavkarbo siden i slutten av april, og i sommer mistet jeg mye hår. Det har imidlertid gitt seg, og jeg har fått tilbake min gamle tykke manke Så dette gir seg.

Vi spiser da variert!
Vis dem noen oppskrifter på lavkarbobrød som inneholder både nøtter og kli, og spør om ikke dett er sundt og variert, så legger du til alle grønnsker du spiser (blomkål, brokkoli, tomat, paprika, agurk), diverse bær, fet fisk(som jo er hjertemat nr1), nøtter som jo inneholder gode mineraler og sundt fett. Egg.
Ingen kan påstå at dette ikke er sundt og variert.

Og jeg er sikker på at de spiser det samme. Men i tillegg fyller de innpå sukker, stivelse(pasta, potet og ris) og hvitt mel....er DET sundt??? Spør dem..

Og til sist:
Stå på, og ikke la de ødelegge for deg

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 17:03   #3
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: du spiser ikke variert!

Det er vanskelig med slike kommentarer. Synd at så mange føler de har rett til å kommentere i hytt og pine. Gjerne uten så mye kunnskap.

Ser du har vært medlem siden august, og regner med at du kanskje begynte på ketolyse da? Du har jo mistet mange kilo også Gratulerer.
Det er ikke uvanlig ved kostomlegging/slanking/ andre stresssituasjoner for kroppen at noen mister en del hår. Det har med at flere hårsekker går i hvilefase samtidig. Du finner en del informasjon om telogent effluvium - både på forumet og på nettet. Det er forbigående, og mange opplever å få finere og mere hår etterhvert.

Her er det mye informasjon om korn, som kan gjøre at flere mister troen på viktigheten av brød. Kanskje du får noen argumenter å svare med? Jeg synes det burde være mulig å be de lese litt, og så vurdere om de fremdeles tror det er farlig.

Jeg er ikke redd for hjerne/alder i forhold til et lavkarbokosthold. Barry Groves bl.a. ser ut til å klare seg bra etter over 50 år. Lutz levde til å bli en gammel mann - 97 år, og jeg har lest intervju med ham som tydet på god mental kapasitet da han var blitt eldre også

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 17:05   #4
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: du spiser ikke variert!

Signerer Bik her, gi dem en liste over det du normalt spiser og be dem finne ut hvilke næringsstoffer du ikke får nok av!

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 17:11   #5
lizliz
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 240
lizliz er ny på veien

Sv: du spiser ikke variert!

Er jo det jeg og sier til familien min.. Men de nekter jo å lytte.. De har bare bestemt seg for at det jeg gjør er ekstremt helsefarlig og at jeg får bare holde på som jeg gjør, men ikke forvente noe støtte fra deres hold, heller tvert om...

fordømte media, ødelegger alt sammen. Setter jo vrangforestillinger i hodet på allesammen

__________________
Min Journal


lizliz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 10:29   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Du spiser ikke variert!

Ta en titt innom Vegard Lysnes "ernæring og treningsblogg" - der finner du masse god informasjon om hvor du finner de viktigste vitaminene og mineralene kroppen trenger. Der finner du argumenter for hvor næringen finnes og hva som ikke er nødvendig for kroppen og innta.

Han er lavkarbo-ish, er masterstudent i ernæring, mens broren studerer idrett/trening på høyere nivå. Ren faktainformasjon, gode kildehenvisninger og for de som er MOT lavkarbo slipper de "hallelujah" følelsen som så mange motstandere er så opprørt over...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 11:26   #7
bente1
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.310
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Sv: Du spiser ikke variert!

Ja, den bloggen til Vegard Lysne er gull verdt, Nerthus! Jeg har lest den med "lupe" flere ganger nettopp for å kunne imøtekomme slike slitsomme argumenter som TS her refererer til. Har nesten lurt på å printe alt ut og levere det i hånden til de mest irriterende og iherdige høykarbo-kverrulantene....

Og kjære lizliz - det viktigste er at DU vet hva du gjør. Så lenge du har lest deg opp på dette og føler deg frisk og trygg på dine valg, betyr det ikke noe hva andre sier. Ja, vet veldig godt at det er slitsomt, og blir det for slitsomt er det faktisk lov til å si bestemt, men vennlig, at du ikke ønsker flere slike diskusjoner, at dersom de selv ønsker å lese mer om det så kan du sende dem noen gode linker, men at du faktisk vet hva du gjør, har søkt den kunnskapen du trenger og har gjort ditt valg, og at det må de bare respektere. Stå på du!

bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 12:49   #8
svingstangdeluxe
Medlem
 
svingstangdeluxe sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 126
svingstangdeluxe er på en erverdig vei

Sv: Du spiser ikke variert!

Møter det samme som deg i jula og kanskje særlig sidan dette er et nytt "påfunn" fra mi side.
Eg har sagt at det er ein del fare forbunde med å vere overvektig også.. og hvis dette kan få meg slank så vil ein del risikoelement bli kraftig redusert. (I mi slekt er det ein del diabetes + hjertesjukdom).

Men når det er sagt, så er det litt ope sinn også (dei kikar interessert på blomkålrisen og når dei ser stua spinat, så blir dei litt beroliga ) Det samme gjeld ein halv tallerk med salat/smørstua broccoli.

Eg har også oppdaga at om eg går litt "stille i dørane" t.eks på våre brunsjer (et eggerøre til det formelig tyyyt ut øyrene) så er ikkje alle så veldig opptatt av kva andre et.

Trur mange irriterer seg fordi dei har dårlig samvittighet for alt sukkeret dei høgg innpå sjølv... angrep er ofte det beste forsvar.

Ønsker deg lykke til videre og ta på noko som "smell" så dei ser endringane dine

svingstangdeluxe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 13:01   #9
Notabella
Medlem
 
Notabella sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Aksdal
Alder: 33
Innlegg: 124
Notabella er på en erverdig vei

Sv: Du spiser ikke variert!

Jeg mista 2/3 deler av håret. Hadde ganske tykk hår å nå har jeg tynt, men ikke sånn at det er styggt. Etter jeg begynnte å ta vitaminer utenom sluttet det å falle av, å jeg begynnte å få nye hår i toppen. Det tar jo litt tid før det vokser like lang som det andre, vertfall når en har langt hår.

Det er veldig dumt mår folk rundt oss skal være så trangsynte, du får prøve å forandre meningene deres med fakta. Om det ikke gå så må du bare ignorere dem å si at uannsett hva de sier så vet du at dette kostholdet er rett for deg.

Jeg startet med ketolysekuren å trodde jeg skulle gjøre som mamma og mine tanter å bare gå ned det jeg ville åsså spise slik jeg gjorde før. Men etter bare 3 måneder så var jeg helt sikker på at jeg aldri ville spise slik jeg hadde spist før igjen. Kroppen trives så godt med lavkarbo, jeg er så mye friskere, så mye mindre tull med magen + + + Så da ser jeg ikke noe mening i å hive i meg ting kroppen ikke har bruk for, eller liker.

Merker du selv noen forskjeller så kan du jo fortelle dem det.
Veldig mange her inne spise også mye mer variert nå en før, vi spiser mye mer grønnsaker å varierer middagene, frokostene, kvelds o.l mye mer en før.
Føler selv jeg har mer energi til å bruke tid på planlegge å tilbrede middagene. Lager også alt maten fra bunnen av istede for ekkel ferdig mat. Så jeg ser ikke noe usunnt eller lite variert i lavkarbo

__________________

Bloggen
Notabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 14-40 kh til dagen Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 23:06   #10
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Du spiser ikke variert!

Det er ikke bare media, det er de som tror alt de leser i vg og dagbladet som er dumme også. Man må undrsøke grundig om man skal vite noe som helst. Si til dem at du skjønner at de ikke kan støtte deg når de bare har lest i avisene og drit i at de ikke støtter deg, be dem holde kjeft om en sak de ikke har peiling på til de kan noe mer enn det som serveres på overfladiske fat. Trangsynte mennesker er alltid irriterende , de gidder ikke engang lære noe nytt, da er det håpløst. Drit i dem.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 23:46   #11
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Du spiser ikke variert!

En slektning sa hin dagen, då eg sa at eg blir dårlig i magen når eg spiser for mykje,, og feil sort karber....
'endå en grunn til ikkje å begynne på lavkarbo' Prøvde å sei at eg alltid har hatt 'udefinerbare' magesmerter...

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 00:03   #12
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Du spiser ikke variert!

Sjokkerende hvor innstilt enkelte mennesker er på å IKKE forstå... Man kan vel ikke akkurat banke vett inn i skallen på folk heller, vil de ikke så vil de ikke. Det burde forøvrig ikke være nødvendig å konstant måtte forsvare kostholdet sitt om det nå er sunt eller usunt. Enig med Yrla her, har du forklart deg selv etter beste evne og de fortsatt hakker på deg, drit i dem!

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 01:12   #13
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Du spiser ikke variert!

Vanligvis tier kritikerne veldig stille etter og ha spist noen måltider sammen med oss, men forloveden til broren min synes bare ufattelig synd på meg som ikke kan spise noe Og likevel regelrett gafler hun innpå med snacks og lavkarbomat/kaker her og vil ha oppskrifter på alt mulig.
Tror mesteparten av reaksjonene man møter er rett og slett uvitenhet. Mitt beste argument for og avvise hvor usunn lavkarbo er, er rett og slett og vise til at stort sett alle leger mener dette er sunn kost for meg pga diabetes og annen knask.
Hvis det er sunt for meg som sliter med masse sykdommer og problemer, hvordan kan det da være farlig eller usunt for friske mennesker?
Selv tenker jeg ikke på alt jeg ikke kan spise, men konsentrerer meg om og kose meg med vel sammensatte og varierte måltider med masse god mat.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 01:19   #14
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Du spiser ikke variert!

Svigersøstra mi, prøvde og prakke på meg produkter, som vist skulle rense blodårene mine!b Phuu..

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 06:39   #15
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Du spiser ikke variert!

Variert schmariert. Hvorfor skal man på død og liv spise litt av alt? Du får be dem spise litt fett, litt proteiner, litt karbohydrater, litt alkohol, litt narkotika, litt fluesopp, litt bensin osv. Jeg prøver å holde det som er dårlig for kroppen til et minimum, jeg.

Admindamene på jobb har store vanskeligheter med å godta kostholdet mitt. "Er det ikke bedre å spise variert?" spør de meg en dag.
"Spiser jeg ikke variert da?", spør jeg.
"Neeei, jeg synes du spiser det samme hver dag.", sier hun ene mens hun spiser brød med pålegg - og dette spiser hun til lunsj så godt som hver eneste dag og spiser brød med pålegg flere ganger til dagen... Hvem spiser egentlig mest variert? Den som spiser brød med pålegg tre-fire ganger om dagen og en middag eller den som spiser middag to-tre ganger om dagen? Og jeg har hatt mye forskjellig mat på jobb... Blant annet pizza, hamburger, pasta, salat, taco, omelett, spinatgryte, baligryte, egg og bacon, knekkebrød, kotelett med kryddersmør og diverse "vanlige" middager med en kjøttbit, stekte grønnsaker og saus. Men dette er visst ikke variert nok fordi jeg spiser alltid det samme.

Hun prøvde seg også på at jeg ikke fikk i meg nok vitaminer og mineraler. Hun mente på at hun hadde mer vitaminer og mineraler i brødskiva si med noe magert pålegg og en tomatskive på toppen. Og dette klarte hun å kommentere en dag der jeg hadde et helt brokkolihode på tallerkenen. Seriøst, jeg hadde virkelig et helt brokkolihode på tallerkenen. Jeg tror jeg måpte litt da. Jeg hadde skjønt det hvis hun hadde kommentert det en dag jeg hadde egg og bacon eller kotelett med kryddersmør. Hun hadde fortsatt hatt feil, men jeg hadde skjønt at hun trodde det var lite vitaminer og mineraler i det måltidet. Jeg sa at det var mye mer vitaminer og mineraler i mitt måltid, men det trodde hun ikke noe på fordi hun hadde jo en tomatskive oppå pålegget. Herregud, går det an? Dette her er faktisk snakk om relativt oppegående kvinner på 40-50 år. Som tror at en brødskive med en tynn skive mager skinke og en tomatskive gir mer vitaminer og mineraler enn en middagsporsjon kjøtt, et helt brokkolihode og en god slump feit saus...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 08:46   #16
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Du spiser ikke variert!

Litt folkeopplysning må kanskje til? Du kan jo sette opp en oversikt over næringen i et helt brokkolihode (et HELT et?? Tøft! ), sammenlignet med en kneippskive med skinkepålegg og en skive tomat så kan hun jo se selv?

Ellers så kan man jo - når man får så massive kommentarer om sitt kosthold - kommentere at den samme brødskiva 2-3 ganger om dagen med skinkepålegg ikke akkurat kan sies og være variert heller?

Drit i de - dette er kun misunnelse! Hver dag i lunsjen på jobb når jeg har noe som skal varmes i mikro høres et samstemt stønn fra lunsjrommet om hvor dårlig gjort det er å lage sånn god matlukt - når de sitter med tørre skiver med brunost på Og de ALLER fleste pleier og spørre om hva jeg har med i dag som lukter så godt

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 09:21   #17
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Du spiser ikke variert!

Jeg tror faktisk ikke det lønner seg å diskutere hele tiden. Hva med å bare si "det er DIN mening, jeg har MIN" og så diskuterer man ikke mer? Rett og slett dropp å svar, ikke hiv ved på bålet, et og hold snuta lukket ellers. Jeg har mer tro på at de da går lei enn dersom man skal sitte å forsvare seg hele tiden.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 10:10   #18
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Du spiser ikke variert!

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Variert schmariert. Hvorfor skal man på død og liv spise litt av alt? Du får be dem spise litt fett, litt proteiner, litt karbohydrater, litt alkohol, litt narkotika, litt fluesopp, litt bensin osv. Jeg prøver å holde det som er dårlig for kroppen til et minimum, jeg.

Admindamene på jobb har store vanskeligheter med å godta kostholdet mitt. "Er det ikke bedre å spise variert?" spør de meg en dag.
"Spiser jeg ikke variert da?", spør jeg.
"Neeei, jeg synes du spiser det samme hver dag.", sier hun ene mens hun spiser brød med pålegg - og dette spiser hun til lunsj så godt som hver eneste dag og spiser brød med pålegg flere ganger til dagen... Hvem spiser egentlig mest variert? Den som spiser brød med pålegg tre-fire ganger om dagen og en middag eller den som spiser middag to-tre ganger om dagen? Og jeg har hatt mye forskjellig mat på jobb... Blant annet pizza, hamburger, pasta, salat, taco, omelett, spinatgryte, baligryte, egg og bacon, knekkebrød, kotelett med kryddersmør og diverse "vanlige" middager med en kjøttbit, stekte grønnsaker og saus. Men dette er visst ikke variert nok fordi jeg spiser alltid det samme.

Hun prøvde seg også på at jeg ikke fikk i meg nok vitaminer og mineraler. Hun mente på at hun hadde mer vitaminer og mineraler i brødskiva si med noe magert pålegg og en tomatskive på toppen. Og dette klarte hun å kommentere en dag der jeg hadde et helt brokkolihode på tallerkenen. Seriøst, jeg hadde virkelig et helt brokkolihode på tallerkenen. Jeg tror jeg måpte litt da. Jeg hadde skjønt det hvis hun hadde kommentert det en dag jeg hadde egg og bacon eller kotelett med kryddersmør. Hun hadde fortsatt hatt feil, men jeg hadde skjønt at hun trodde det var lite vitaminer og mineraler i det måltidet. Jeg sa at det var mye mer vitaminer og mineraler i mitt måltid, men det trodde hun ikke noe på fordi hun hadde jo en tomatskive oppå pålegget. Herregud, går det an? Dette her er faktisk snakk om relativt oppegående kvinner på 40-50 år. Som tror at en brødskive med en tynn skive mager skinke og en tomatskive gir mer vitaminer og mineraler enn en middagsporsjon kjøtt, et helt brokkolihode og en god slump feit saus...

Hjernevasket: "brød og melk er sååå sunt"

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 10:18   #19
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Du spiser ikke variert!

Hehe - da tror jeg seriøst at jeg hadde blitt så forbannet at jeg hadde lagt inn de to måltidene på diett.no eller fitday elns og SKREVET UT og hengt på veggen... .

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 11:57   #20
lizliz
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 240
lizliz er ny på veien

Sv: Du spiser ikke variert!

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Jeg tror faktisk ikke det lønner seg å diskutere hele tiden. Hva med å bare si "det er DIN mening, jeg har MIN" og så diskuterer man ikke mer? Rett og slett dropp å svar, ikke hiv ved på bålet, et og hold snuta lukket ellers. Jeg har mer tro på at de da går lei enn dersom man skal sitte å forsvare seg hele tiden.


Det er her jeg er nå, jeg gidder ikke svare. det blir med " jeg spiser ikke variert nei, nei men da så da vet jeg det "
Det har seg nå sånn at disse i min familie er ganske så oppegående mennesker. Min søster er sykelig opptatt av kosthold, og er livredd for fett, så er vel litt der hennes tunnelsyn kommer fra. Min far er fast bestemt på at energi inn = energi ut ( siv. ingens logikk.. ) hvilket forsåvidt skal være sant, men av en eller annen grunn så har ikke det fungert for meg :S Ettersom jeg inntar mye mer energi nå enn jeg gjorde før, men da la jeg bare på meg.. ( før spiste jeg alt fra 1000 kcal til 2000 der 2000 tilhørte sjeldenheten )Dette kan umulig være rett og jeg lyver visst for meg selv får jeg beskjed om når jeg forteller dette.
Mor er bekymret sykepleier som tviholder på det hun lærte da hun var ung, og mener at all den forskningen jeg henviser til er såkalt "halleluja lavkarbo frelste mennesker" og at man ikke skal tro på alt man leser..

Problemet mitt er i all hovedsak at mor og far synes ikke lavkarbo er så farlig så lenge det ikke blir gjort så ekstremt som de kaller det. For dette ekstreme (gud som jeg hater det ordet) er livsfarlig.. ( hjelper vel ikke på at jeg fikk påvist skyhøyt kolesterol for noen mnd siden og at det ligger masse hjerte og kar sykdommer i familien og at mormor nettopp hadde et hjerteinfarkt) Så de er for det meste livredde for at jeg skal skade meg selv ved dette. skal og nevnes at jeg har tatt nye blodprøver nå og venter på svar, så får man håpe de er litt bedre

Også tenker vel mange nå, hvorfor gidde å bry seg så mye om hva mor og far og søster mener? joa, hadde ikke vært så stress om det ikke var for at jeg skal bo hjemme i en mnd til og at det er pappa som lager maten, noe annet er det ikke snakk om ( jeg får selvfølgelig spise det jeg vil, men til gjentatte kommentarer om hva jeg spiser ) hvorfor skal mat være så fordømt viktig?!

__________________
Min Journal


lizliz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 12:05   #21
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Du spiser ikke variert!

Til trådstarter:
Det er som å høre om mine første tre-fire år med lavkarbo. Det er forferdelig frustrerende og sårende å ikke bli tatt seriøst, og spesielt når det er din nærmeste familie. Selv om de ser endringer hos deg, nekter de å tro det er sant. Du har lest deg opp på et tema som for de aller fleste av befolkningen bare er "allmennkunnskap" - altså man vet bare det man er blitt fortalt. Det er du som har skaffet deg den kunnskapen de mangler.

Jeg kan med hånden på hjertet si at absolutt ingen argumenter du kommer med vil gjøre at de forstår hva du snakker om. De vil heller aldri forstå at du vet mer enn de om kosthold. Dessverre. Jo mer du prøver å overtale de rundt deg, jo mer avstand vil de få til det du prøver å fortelle dem. Det beste er å lukke ører og øyne for all sukking og himling med øyne, og bare kjøre på med kostholdet som vanlig. Forhåpentligvis vil andre faktorer gjøre at de skjønner at dette er bra for deg.

Da jeg sluttet å forsvare mine spisevaner og da jeg sluttet å få de rundt meg til å forstå hvorfor det er slik og ikke slik, først da snudde alt. Nå har to av mine hardeste motstandere gått over på lavkarbo selv, og gått ned mange kilo allerede og fått en mye bedre helse.

Bare stå på! Det er du som vinner til sist!


Sist redigert av Veggpryd : 28-12-11 kl 12:15.
Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 12:16   #22
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Du spiser ikke variert!

Du må gå lenger inn i materien. Fortell dem hvorfor man f.eks får diabetes 2, insulinresistens osv, at kolestrol er et tegn på at noe er galt i kroppen, ikke årssaken til det. Argumenter dem i senk med medisinske fakta!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 12:42   #23
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Du spiser ikke variert!

Jeg er enig med Peppa Gris og Veggpryd. Jeg tror ingen argumenter du kommer med vil få dem til å forstå, for de er åpenbart ikke interreserte i å forstå eller sette seg inn i det. Legg ned forbud mot å diskutere kosthold, svar dem med taushet - og når de kommenterer den poteten eller skiva du ikke spiser bare svarer du at du syns det smaker vondt

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 12:45   #24
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Du spiser ikke variert!

Me three.. Jeg gidder ikke diskutere med noen som helst ang lavkarbo. De får rett og slett tro det de tror og si det de sier også driver jeg min egen business.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 13:50   #25
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Du spiser ikke variert!

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Me three.. Jeg gidder ikke diskutere med noen som helst ang lavkarbo. De får rett og slett tro det de tror og si det de sier også driver jeg min egen business.

Same here. Jo mer man har behov for å overbevise jo mer usikker virker man på det man driver med også og da tror de en ikke heller.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Se på det jeg spiser? Går ikke ned Imp Lavkarbo generelt 7 10-10-11 11:43
Hva er sunn og variert skolemat? -Drevon tett på nett nå Cassiopeia Lavkarbo generelt 7 23-08-11 02:58
Matlei, blir ikke mett, spiser ikke nok Mellon Lavkarbo generelt 1 27-04-09 10:26
Tips til variert drikke Trolla Ketolysekuren 7 10-01-08 15:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no