Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Bønner

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-11-08, 22:20   #1
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Bønner

Synes å huske at noen nevte at man kunne erstatte poteter, ris o.l med f. eks bønner. Men har ikke de fryktelig mye karber da? Eller snakker vi om forskjellige produkter da? Jeg mener de røde Kidney bønnene.....som viser seg å inneholde ganske mye karber.....er der andre bønner som er mye mer karbo vennlige?

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 22:30   #2
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Bønner

Det varierer litt.
Matvare/Tilberedt mat og retter
Næringsinnhold i 100 g spiselig vare Vann
g Energi
kcal Protein
g Fett
g Karbohydrat(-kostfiber)
g Kostfiber
g Bønner, grønne 91 23 1,7 0,1 3,9 3,0
Dette kan vi spise litt av. Husk de veier litt. Men det som er i tabellen under kan vi bare glemme på ketolyse.
Produkter av grønnsaker

Matvare/Tilberedt mat og retter
Næringsinnhold i 100 g spiselig vare Vann
g Energi
kcal Protein
g Fett
g Karbohydrat(-kostfiber)
g Kostfiber
g Bønner, brune, tørkede 11 280 22 1,5 44,6 16,4 Bønner, hvite, i tomatsaus, hermetisk 73 78 4,8 0,6 13,3 6,6 Bønner, hvite, tørkede 11 283 22,0 1,6 45,2 15,8 Bønner, mung, tørkede 11 291 23,9 1,1 46,3 13,9 Bønner, røde, tørkede 11 291 22,1 1,4 47,6 14,0

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 22:34   #3
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Bønner

Auda. Det ble ikke så fin tabell som det så ut som.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-11-08, 22:39   #4
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Bønner

Ok - så det betyr at de røde Kidney bønnene kan jeg overlate til noen andre.....ja ja....

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-11-08, 08:43   #5
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Bønner

Jabba: Et lite tips til deg: Sett din øvre grense på ca 4-5 karber pr. 100g vare pr. produkt. Inneholder en vare mer enn 5 karber pr. 100 gram, ikke kjøp det.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 08-11-08, 18:12   #6
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Bønner

Det var et godt tips ! Takk! Var i butikken i dag og la ifra meg masse grønnsaker da det viste seg at antall karber var ganske høyt....Trodde først at jeg kunne spise så mye grønnsaker jeg ville - men der tok jeg jammen feil......

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 09:36   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Bønner

Det aller beste er å holde seg til ferske grønnsaker som vokser over jorden La mesteparten av karbene kommer fra varierte grønnsaker i løpet av dagen. Kroppen trenger de vitaminer og mineraler som grønnsaker gir, for å fungere og forbrenne optimalt.
Åsså må du se på mengden du skal bruke F.eks. hvitløk, har jo masse karber, men man bruker så lite, det er jo en smakstilsetning

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 09:59   #8
Sirius
Medlem
 
Sirius sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslojente i Bergen
Alder: 41
Innlegg: 222
Sirius har en fantastisk aura rundt segSirius har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bønner

Ang. bønner, så tror jeg de brun-røde salat/gryte-bønnene (tror det er kidney?) på boks er temmelig lave på karbo og er mer eller mindre spiseklare.

__________________
Karbojunkie in recovery
Ikke lavkarbo for vektnedgang, men for de andre frynsegodene!
Mål: Stabilisere blodsukkeret, curbe cravings, drikke nok vann, trene jevnlig, få ro i sjelen...

Bilder av matretter
Sirius er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins vedklikehold - for life! Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 12:10   #9
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Bønner

Det stod ingenting på boksen på de bønnene jeg kjøpte - men på matvareguiden så står det 16,8 karber pr 100 gr ....og det er jo som kjent altfor mye.....
Æsj,....liker bønner jeg.....

Kjenner jeg sliter litt med grønnsakene - jeg vil så gjerne spise mer enn det jeg har "lov" til. Føler jeg ikke blir mett av 100 gr blomkål liksom....

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 14:14   #10
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Bønner

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Det stod ingenting på boksen på de bønnene jeg kjøpte - men på matvareguiden så står det 16,8 karber pr 100 gr ....og det er jo som kjent altfor mye.....
Æsj,....liker bønner jeg.....

Kjenner jeg sliter litt med grønnsakene - jeg vil så gjerne spise mer enn det jeg har "lov" til. Føler jeg ikke blir mett av 100 gr blomkål liksom....

Er vel ingen som har sagt at du skal bli mett av å spise spise 100 gr. blomkål...

Du må variere, ellers blir du matlei...
Reint kjøtt, fisk, kylling, kjøttdeig, fete oster...
Varierte grønnsaker: Blomkål, brokkoli, fersk sjampinjong, litt løk,litt tomat, agurk, squash,aubergine, salater (jo mer farge, jo mer næring) osv.osv...
Stekt, ovnspakt, dampa, fløtegratinert... Det er masse variasjoner.

Du skal spise når du er sulten og du skal spise deg mett (ikke overmett)

Viss ikke du har ketolyseboka, anbefaler jeg deg å skaffe den; kjøp den, lån den på bibiloteket...

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 14:33   #11
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Bønner

Har boka og spiser selvfølgelig kjøtt, fisk, kylling osv til middag....
Sliter bare litt med å finne balansen; å bli mett og forbli mett til neste måltid uten å spise for mye karber.....
Men - øvelse gjør mester!

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 14:46   #12
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Bønner

Jeg spiser mye kjøtt/fisk og fett ( olje over salater, fete sauser, smør på fisken osv) og det holder en mett lenger.
Karbosara her inne hadde et veldig godt tips: Lag til en plastboks eller to, der du veier opp diverse grønnsaker og salatblanding tilsvarende 10-12 karber. Så plukka ho ut av boksen i løpet av dagen, det ho trengte

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 14:47   #13
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Bønner

Og "fyser" du eller er småsulten mellom måltider er osteskiver og skinke et fint "påfyll"

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 14:49   #14
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Bønner

Takk for gode tips !
Jeg har kjøpt en slik pose med spekemat skalker på Rema med 0 karber....er dette egnet som snacks / mellommat eller er der for mye salt i dette?

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-11-08, 14:52   #15
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Bønner

Det er kjempegodt det er jo salt, og salt binder vann, så det er ikke det lureste å spise rett før veiedag
Når jeg spiser salt mat, så binder vannet seg i kroppen et par dager. Så da pøser jeg bare på med mer vann, så slipper det

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 19:03   #16
fatty
Juniormedlem
 
fatty sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Bryne
Alder: 35
Innlegg: 14
fatty er på en erverdig vei

Sv: Bønner

SoyaBønner har 4karber per 100g og di er gode ;-)

__________________






Ny start 23.11.2008
fatty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 19:40   #17
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Bønner

Rett ut å kjøpe soyabønner!

Jeg merker at jeg sliter litt med å begrense grønnsaker. Jeg har alltid vært kjempeglad i grønnsaker og bønner, og er jo vant til at det er noe jeg kan spise så mye jeg vil av uten dårlig samvittighet. Holder meg unna rotgrønnsakene uten problemer, men er likevel redd for at jeg spiser for mye av de andre grønnsakene... Spesielt tomat! Jeg elsker tomater!

trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 20:41   #18
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Bønner

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Rett ut å kjøpe soyabønner!

Jeg merker at jeg sliter litt med å begrense grønnsaker. Jeg har alltid vært kjempeglad i grønnsaker og bønner, og er jo vant til at det er noe jeg kan spise så mye jeg vil av uten dårlig samvittighet. Holder meg unna rotgrønnsakene uten problemer, men er likevel redd for at jeg spiser for mye av de andre grønnsakene... Spesielt tomat! Jeg elsker tomater!

Du får veldig mye grønt for 15 gram karbohydrater, altså Jeg merket fort at det var umulig for meg å spise så mye uten å satse litt på de mer karbohydratrike grønnsakene (spiser vanligvis bare 2 måltider om dagen), så jeg spiser tomater, løk og paprika hver eneste dag. Er i ketose og har gått ned ... en god del, ser det ut til

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 21:04   #19
Miramax
Juniormedlem
 
Miramax sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 13
Miramax er på en erverdig vei

Sv: Bønner

Fortell gjerne hvordan det gikk med soyabønnene. Mannen min er frustrert over at han ikke får bønner lenger og vi har ikke helt trodd på at soya-bønner var et reellt alternativ.
Ikke helt sikker på hvor vi har fått det fra når jeg tenker etter men....

Hører gjerne hvordan de smakte allikevel

__________________
Miramax er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 22:50   #20
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Bønner

Opprinnelig lagt inn av nattfrue, her.

Du får veldig mye grønt for 15 gram karbohydrater, altså Jeg merket fort at det var umulig for meg å spise så mye uten å satse litt på de mer karbohydratrike grønnsakene (spiser vanligvis bare 2 måltider om dagen), så jeg spiser tomater, løk og paprika hver eneste dag. Er i ketose og har gått ned ... en god del, ser det ut til

Det er godt å høre... Kanskje jeg kan la være å bekymre meg over det da...
Man blir litt usikker vet du... Regner med å få litt mer dreisen på det etterhvert.

Opprinnelig lagt inn av Miramax, her.

Fortell gjerne hvordan det gikk med soyabønnene. Mannen min er frustrert over at han ikke får bønner lenger og vi har ikke helt trodd på at soya-bønner var et reellt alternativ.
Ikke helt sikker på hvor vi har fått det fra når jeg tenker etter men....

Hører gjerne hvordan de smakte allikevel

Skal ut og lete etter dem etter jobb i morgen. Jeg har både helsekost, innvandrerbutikk og helios rett rundt hjørnet fra jobben, så da må vel sjansene være store for å finne dem.

Skal avgi rapport når de er utprøvd

trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 15:18   #21
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Bønner

Soyabønnene funka ganske bra de

Ikke så melne som andre bønner, fastere lixom. Men smaksmessig synes jeg de var ok.

Synes de funka bedre som del av en suppe eller gryte eller grateng (hadde litt av dem i blomkålgrateng f.eks. Det var vellykka!). Synes også de funka i salat med dressing, men kanskje i litt mindre mengder enn jeg er vant til å bruke andre bønner.

De funka IKKE i bønnemos Det var ikke noe godt i det hele tatt. (Åååhh savner mos av svarte bønner... Og hummus/kikerter)

Ellers var det jo helt avsindig lang koketid på dem da! Som om ikke koketiden var lang nok på bønner fra før av. Sto 1 døgn i bløt og 1,5 timer koketid på pakka. Mine lå i bløt et døgn, og jeg ga dem 2 timers koking. De var fortsatt ganske faste etter den behandlinga

trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 15:43   #22
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Bønner

Noen som vet noe om karbinnholdet chana dal bønner forresten? Finner dem ikke i næringstabellene. Husker fra Fedon-boka at de hadde utrolig lavt GI-innhold. Lavere enn soyabønner! De er beslekta med vanlige kikerter og kan fint brukes i hummus for eksempel.

trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 03:56   #23
AnetteS
Medlem
 
AnetteS sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Asker
Alder: 40
Innlegg: 266
AnetteS har en fantastisk aura rundt segAnetteS har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Bønner

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Noen som vet noe om karbinnholdet chana dal bønner forresten? Finner dem ikke i næringstabellene. Husker fra Fedon-boka at de hadde utrolig lavt GI-innhold. Lavere enn soyabønner! De er beslekta med vanlige kikerter og kan fint brukes i hummus for eksempel.

Fant dette:
http://caloriecount.about.com/calori...-beans-i126732
ser ikke ut som ett alternativ, med mindre jeg har blingset på innholdet.

__________________
-Anette-

*Journalen min*



AnetteS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 12:42   #24
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Bønner

Oi, nei de er ikke noe alternativ nei... Synd! Takk for svar

trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bønner MissPhun Ketolysekuren 10 30-10-07 18:57
Bønner og belgfrukter Nille Type O 7 23-11-06 19:13
Bønner og lignende Photobscura Spørsmål og svar 5 04-11-06 10:09
bønner kate Blodtypedietten 4 01-06-06 18:51
Bønner og linser Albertine Lavkarbo generelt 5 06-08-05 00:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no