Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kolesterol og lavkarbo

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-02-10, 23:13   #1
Mintu
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 30
Mintu er på en erverdig vei

Kolesterol og lavkarbo

Har noen erfaringer med lavkarbo evt. ketolyse og høyt kolesterol?
Nå snakker jeg om kolesterolverdier over 8.

-Er det gunstig å følge ketolyse (med så mye mettet fett fra bla.a egg, bacon osv.) når man har så høyt kolesterol?

-Ville det eventuelt vært bedre å bytte ut mye av det mettede fettet med sunnere fettsyrer som laks, oljer osv?

-Eller burde man isteden spise mer generelt lavkarbo. Redusere karbo, men heller ikke så mye fett?

Noen som kan hjelpe meg litt her? Eventuelt erfaringer?

Mintu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kortvokst mat ;) Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 23:27   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Kolesterol og lavkarbo

Om du scroller heeeelt nederst på denne siden vil du finne flere tråder om det samme

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 23:27   #3
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Kolesterol og lavkarbo

Hei,
Helt nederst på siden finner du linker med tilsvarende tema som din overskrift, temaet kolestrol er en av gjengangerne på forumet, så du finner sikkert noen svar der.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 23:41   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Kolesterol og lavkarbo

De fleste undersøkelser jeg har lest (her inne selvfølgelig...), indikerer at lavkarbo/middelhavskosthold og LCHF har en gunstig virkning på kolesterolet.
Dreamy har også noen artikler om det på sin blogg.
Du får lete litt her inne på forumet.
Rådfør deg med legen din (etter å ha lest deg opp på emnet)

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 23:45   #5
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kolesterol og lavkarbo

Lavkarbo har fantastisk effekt på kolesterolet. HDL går opp, LDL går ned, og triglyserider faller som en sten (selv om ingenting av det egentlig er kolesterol). Så om du er interessert i å forbedre kolesterolverdiene dine, er lavkarbo veien å gå.

Men....

- Kolesterol er ikke en farlig gift, men et stoff som er essensielt for cellene til alle pattedyr
- Kroppen din produserer selv 3-4 ganger mer kolesterol enn du spiser
- Denne produksjonen øker når du spiser lite kolesterolholdig mat og reduseres når du spiser mye
- Hjertepasienter har ikke spist mer mettet fett enn andre mennesker
- Slagpasienter har i snitt spist mindre mettet fett en andre
- De med lavt kolesterol er like aterosklerotiske som de med høyt
- Høyt kolesterol er ikke en riskfaktor for kvinner
- Høyt kolesterol er ikke en riskfaktor for noen eldre en 65 år, selv om de fleste hjerteatakk skjer etter denne alderen
- Effekten av lavfett på kolesterol er minimal
- Den eneste virkelig effektive måten å redusere det virkelige kolesterolet, er med medisin
- Mange av de kolesterolsenkende medisinene er farlige for helsen og kan forkorte livet ditt
- Statiner reduserer dødsfall fra hjertesykdom, men av andre årsaker en kolesterolsenkningen. Uheldigvis kan de også skade musklene dine, hjernen, gjøre deg impotent og føre til kreft. Du dør tidligere om du tar statiner, men ikke nødvendigvis av hjertesykdom.
- Kolesterolkampanjen gir enorme inntekter til forskere, leger, medisinske tidsskrifter, legemiddelprodusenter og matindustrien

Dette er harde fakta, ikke teori eller hypoteser.

Det finnes faktisk ingen studier noensinne (ikke en eneste en) som støtter opp under synet om at å senke kolesterolet fører til mindre hjertesykdom. Tvert i mot. De med lavt kolesterol dør mye tidligere enn de med høyt kolesterol. Dette gjelder spesielt for mennesker over 65 år. Skaff deg kunnskap og gjør dine egne vurderinger er mitt råd.

Her forresten er oversikt over HKS og kolesterolverdier i en del Europeiske land. Noen som ser en fornuftig sammenheng her?

234723698.jpeg


Sist redigert av Chunky : 12-02-10 kl 00:58.
  Svar med sitat
Svar

Emneord
kolesterol


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høyt kolesterol på lavkarbo Manina Fysisk og mental helse 22 31-10-11 21:15
kolesterol mette_moj Ketolysekuren 3 05-08-09 20:53
Lavkarbo og høyt kolesterol Vision Lavkarbo generelt 11 14-01-09 16:41
Kolesterol? geysirland Ketolysekuren 2 22-08-07 08:37
Kolesterol apple Lavkarbo generelt 3 02-09-04 18:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no