Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kvern

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-08-10, 12:48   #1
Belin
Medlem
 
Belin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Østfold
Alder: 45
Innlegg: 95
Belin er på en erverdig vei

Kvern

Jeg ser at mange lager mel selv av diverse frø her inne, til å bruke i brødoppskrifter.
Hva slags kvern er det dere bruker til det? Og evt hvor kjøpes det?

Jeg tror jeg skal prøve meg på noen brød nemlig!

__________________
Min journal

Belin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 13:05   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Kvern

Jeg bruker stavmixer

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 13:32   #3
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Kvern

Det gjør jeg og!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 13:40   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kvern

Jeg har brukt både stavmikser- bollene og kjøkkenmaskinen. Blir bra ,det!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 13:53   #5
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Kvern

Æsj, nå ser jeg plutselig at jeg har kjøpt feil stavmixer når jeg ser det bildet. Det var den jeg skulle ha, men kjøpte denne (hadde glemt hva som skulle være i den jeg egentlig skulle ha):


Noen som veit om en kan kjøpe den kjøkkenmaskindelen utenom?

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 14:24   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kvern

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet, her.

Æsj, nå ser jeg plutselig at jeg har kjøpt feil stavmixer når jeg ser det bildet. Det var den jeg skulle ha, men kjøpte denne (hadde glemt hva som skulle være i den jeg egentlig skulle ha):


Noen som veit om en kan kjøpe den kjøkkenmaskindelen utenom?

Sjekk denne nettbutikken! De har alle delene i "løsvekt"!!!

Er en butikk i Oslo som selger alle delene også. Fint for meg som sliter ut stavmikser- deler i rekordfart!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 16:40   #7
Fruitdrops
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Ørje, Østfold
Innlegg: 73
Fruitdrops er på en erverdig vei

Sv: Kvern

Jeg bruker min MagicBullet ;P

Eller en stavmikser. Men min er dårlig billigversjon.
Noen forslag på en bra, men ikke så altfor dyr stavmikser?

__________________


Fruitdrops er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 18:34   #8
meg
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 23
meg er på en erverdig vei

Sv: Kvern

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Sjekk denne nettbutikken! De har alle delene i "løsvekt"!!!

Er en butikk i Oslo som selger alle delene også. Fint for meg som sliter ut stavmikser- deler i rekordfart!


Tusen takk for tips, toppen til den store bollen gikk i stykker på min så jeg gikk og kjøpte helt nytt sett. Lurer på om jeg har den gamle på hytta eller om jeg heiv den.

Hvilken butikk i Oslo har deler?

__________________

meg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 18:51   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kvern

Opprinnelig lagt inn av meg, her.

Tusen takk for tips, toppen til den store bollen gikk i stykker på min så jeg gikk og kjøpte helt nytt sett. Lurer på om jeg har den gamle på hytta eller om jeg heiv den.

Hvilken butikk i Oslo har deler?

Fant den til slutt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 18:58   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kvern

Jeg bruker fudprofessorn...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 23:05   #11
Belin
Medlem
 
Belin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Østfold
Alder: 45
Innlegg: 95
Belin er på en erverdig vei

Sv: Kvern

Ah! Jeg har vurdert å kjøpe en stavmikser faktisk. Blir det virkelig mel ved å bruker den asså?
Tøft!

__________________
Min journal

Belin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 01:54   #12
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Kvern

Kjøp en kaffemaler. Koster 200-300 kr. på COOP og andre steder. Den er overtruffen til å male det meste på 10-30 sekunder.

Du kan lage melis av sukrin eller Splenda på noen sekunder.

Hvis du skal male frø som har olje i seg, lønner det seg å blande f.eks. linfrø som er tørrere så det ikke blir en masse av det når du maler litt for lenge.

http://www.elkjop.no/product/hus-hje...ups-kaffekvern



BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 19:47   #13
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Kvern

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Kjøp en kaffemaler. Koster 200-300 kr. på COOP og andre steder. Den er overtruffen til å male det meste på 10-30 sekunder.

Du kan lage melis av sukrin eller Splenda på noen sekunder.

Hvis du skal male frø som har olje i seg, lønner det seg å blande f.eks. linfrø som er tørrere så det ikke blir en masse av det når du maler litt for lenge.

http://www.elkjop.no/product/hus-hje...ups-kaffekvern



BiggieS

Denne har jeg også, og er veldig fornøyd

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 01:49   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kvern

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Kjøp en kaffemaler. Koster 200-300 kr. på COOP og andre steder. Den er overtruffen til å male det meste på 10-30 sekunder.

Funker den altså? Fant ingen kaffekvern som malte kaffen bra nok for vår espressomaskin, så jeg har liksom antatt at den ikke funker til noe annet heller. (Og betyr det at maskinen krever kaffe som er finere malt enn melis? )

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 19:14   #15
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Kvern

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Funker den altså? Fant ingen kaffekvern som malte kaffen bra nok for vår espressomaskin, så jeg har liksom antatt at den ikke funker til noe annet heller. (Og betyr det at maskinen krever kaffe som er finere malt enn melis? )

Hei Carisma.

Trikset er å "shake" på innholdet (boksen) mens du kverner, samtidig som du pulser (stopper og starter variert hvert 3-10 sek.) og gjerne holder den oppned en eller to ganger. Da får du med deg mer (husk å holde i topplokket..!). Du bør også stoppe og kikke om når det er fint nok.

Under kverningen går det bare noen sekunder mellom frøene er finmalte og "tørre" til oljen i dem begynner å omdanne alt til en masse. Et triks er å ta med noe tørt som kan ta opp oljen som kommer ut under kverningen, f.eks. noen skikkelig tørre brødbiter (veier bare 1-3 gram) eller lign. Jeg har brukt linfrø med hell.

Siste tips! ALLTID ta ut stikkontakt før du putter fingeren nedi for å få ut restene, så slipper du den ene gangen hvor kverna starter av en eller annen grunn og tar fingetuppen av deg..

BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 20:55   #16
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Kvern

Bruker dere den kaffekverna til kaffe også? Da synes jeg det blir kaffesmak av det andre man maler. Har en stavmixer som jeg hadde en boks til, men boksen har gått i stykker.

Har malt sesamfrø i en foodprosessor, det gikk greit. Brukte dem til hamburgerbrød, og de ble så gode! Skal snart lage hamburgere igjen, for første gang liker jeg hamburgere. Har alltid mislikt dem pga de søte brødene. Må lage coleslaw til også.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 21:01   #17
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kvern

Hva slags stavmikser har du? Det går an å bestille ekstra deler til Braun og mange andre!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 15:51   #18
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Kvern

Det er en 16 år gammel Braun jeg har, men det er en sprekk nede på selve stavmikseren også, så jeg tror den er moden for utskifting snart. Men så lenge den fungerer beholder jeg den. Skal ha i tankene at jeg må ha en med beholder til når jeg skal kjøp ny.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 16:03   #19
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kvern

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Det er en 16 år gammel Braun jeg har, men det er en sprekk nede på selve stavmikseren også, så jeg tror den er moden for utskifting snart. Men så lenge den fungerer beholder jeg den. Skal ha i tankene at jeg må ha en med beholder til når jeg skal kjøp ny.


Denne må du kjøpe når du skal kjøpe nytt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 16:32   #20
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Kvern

tøff, men den så ikke billig ut jeg fikk med en gammel men ubrukt braun stavmikser da jeg flyttet. men den sliter jo med å knuse bacongull....

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 17:29   #21
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kvern

Den koster 1499,- på Jernia! For meg verdt hver krone!

Jeg fikk den litt billigere, da, pga av at det manglet en del, men den hadde jeg jo fra før av (min 4. stavmikser).

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 17:37   #22
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Kvern

åå, vi som ikke har jernia her i byen lengre! de gikk konk ifjor =/ får vel se hvor nærmeste er og telle knappene, det der ser jo nesten ut som en hel foodprocessor sak i deler.. og som nyutflyttet har jeg bare en sak som er nesten 30 år gammel


edit: hvis det er denne det er, så har de den rett ved der jeg jobber... og hvis prisen er lik er det litt billigere og

__________________


Sist redigert av Sanney : 30-08-10 kl 18:40.
Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 18:45   #23
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kvern

Er den samme, ja! Det er prisen i nettbutikken, da!

Men, du kan kjøpe den på nett og be om utlevering, gratis, i nærmeste Expert-butikk! Gjorde det med kamera til snuppa og det var skikkelig smart! Må bare vente 3-5 dager, men penger spart.....

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 19:01   #24
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Kvern

eller jeg kan kjøpe den på amazon.co.uk til 75 pund (ca 750 kr) og shippe den til kjæresten min, og be han ta den med når han kommer hit om en måned jeg trenger bare en plugg converter til

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 19:02   #25
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kvern

Nok en mulighet, ja!
Dæven, det var billig, gitt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no