Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Knuterosen (Erythema nodosum) - Flere i samme båt?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-08-11, 13:14   #1
Sweetie73
Medlem
 
Sweetie73 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Aust-Agder
Innlegg: 120
Sweetie73 er på en erverdig vei
Question

Knuterosen (Erythema nodosum) - Flere i samme båt?

Hei! Jeg er heilt ny her. Jeg har en sykdom/tilstand som heter Knuterosen (Erythema nodosum ) som jeg har slitt med i større eller midre grad siden jeg var 16 år. Er nå 37 år. De siste åra har det bare forverra seg og jeg tror det eneste som kan hjelpe meg er å legge om kostholdet. Har lest på nett at LCHF diett hjelper mange med bettennelseslidelser, så nå satser jeg fullt på det. Jeg elsker alt som er søtt (derav profilnavnet.... hehe) og spiser sukker i store mengder, og dette blir min største utfordring!

Knuterosen er en tilstand som rammer omlag 1 av 100 000, så i er nok ikke mange i Norge. Men vi bør være en 40-50 stk. Hadde vært gildt om det var andre med knuterosen her (ikke at jeg unner noen det... ) for utveksling av erfaring.

Uansett vil jeg være glad for alle innspill. Dette er som sagt en helt ny tanke for meg. Jeg prøvde noe Atkins-greier (halvhjertet) for noen år siden og ble så svimmel at jeg ikke kunne fortsette. Men har lest i Hexeberg sin bok nå at man bør bruke 14 dg på å venne kroppen av med karbs, så det gjør jeg nå. Gikk nok på en smell der, ja... Fra brød med sukker på til 0 karbs er vel litt hardt! hehe....

Håper jeg hører fra noen!

Sweetie73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-03-13, 04:18   #2
Line_Lotte87
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1
Line_Lotte87 er på en erverdig vei

Sv: Knuterosen (Erythema nodosum) - Flere i samme båt?

Jeg sliter akuratt med det samme. Fikk det i 2008 men det fikk bort i slutten av 2010 etter at jeg fjernet en tumor i kjeden. Jeg fikk kulene tilbake igjen i høsten 2011. Jeg har vært hos lege og hudlege for å ta tester men ingen finner ut noe om hvorfor jeg får dem. Syntes det er veldig rart jeg var 21 år når jeg fikk dette og jeg sliter fortsatt en del med det siden dem ikke finner noe årsak på det. Har gått på kortison kurer 3 ganger på et år noe som ikke har hjulpet noe spessielt.

Line_Lotte87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Norge Svar med sitat
Gammel 12-03-13, 07:56   #3
Wonder woman
Medlem
 
Wonder woman sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Uti havgapet
Alder: 49
Innlegg: 447
Wonder woman er ny på veien

Sv: Knuterosen (Erythema nodosum) - Flere i samme båt?

Jeg har sarkoidose og med det følger det knuterosen. Det er forferdelig vondt.
Jeg vet at Fedon hadde et opplegg med sarkoidose foreningen for noen år siden og de anbefalte lavkarbokost. Jeg vet at flere i foreningen hadde god effekt av det kostholdet.

Det er noen år siden jeg hadde utbrudd og i mellomtiden har jeg begynt å spise lavkarbo, men jeg kan ikke si at det er lavkarbokosten som har gjort at jeg ikke har fått det tilbake. Det er absolutt verdt et forsøk! Det er mye bedre å kunne behandle med kostomlegging enn stadige kortisonkurer.

__________________
Wonder woman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 23:20   #4
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Knuterosen (Erythema nodosum) - Flere i samme båt?

For en 15 års tid siden fikk jeg plutselig veldige smerter. Det startet som en rar stølhet som bredte seg i hele kroppen og endte med at begge anklene mine hovnet opp og ble som små håndballer omtrent. Det var forferdelig vondt og jeg kunne nesten ikke gå selv med krykker. Fatslegen fant ikke ut av det, men bestilte time på Martine Hansen og gav meg kortison. Innen jeg kom på Martine var hevelsen over. De konkluderte med knuterosen. Noe jeg ikke tror på selv. (hade ingen utslett)Jeg har aldri fått det tilbake..men har en type revmatisme som de aldri helt har greid å finne ut av. Så hva det var forblir et mysterium

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Flere bodtyper i samme familie ♀+♥+♂=♂♂♂♂ Blodtypedietten 0 09-03-11 11:40
Er det flere enn meg som går på vekta flere ganger om dagen? marjusen Ketolysekuren 15 08-09-10 11:34
Hvordan finner jeg ut om det er flere her inne som er i fra samme plass som meg? kizza_24 Ketolysekuren 2 07-02-10 22:42
Ketolysetabletter til samme tid? Filakia Ketolysekuren 9 07-07-09 22:07
Kan de spise det samme? Lil@ Barns kosthold 1 29-01-07 12:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no