Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kva er normalvekt?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-12-09, 00:22   #1
Mini-Logo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 20
Mini-Logo er på en erverdig vei

Kva er normalvekt?

Eg ser Skaldeman opererar med "normalvekt". Kva er dette? Eg er 183 høg, mann og veg 88 kg. Trenar styrke og er ganske tung ut frå dette. Vil gjerne ned på 82 kg, men lurar på om dette er mogleg å gjere ved ketose og LCHF? Om eg kuttar ut karbo, et feitt, proteinar og trenar styrke, vil eg da gå ned så lenge eg held fram? Har høyrt det stoggar opp etter ei tid, når ein har kome til denne "normalvekta". Eg er redd normalvekta er over der eg ynskjer å vere, og at eg ikkje går vidare ned gjennom ketose... Nokon som kan nyansere dette?

Mini-Logo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr. Dahlqvist Svar med sitat
Gammel 25-12-09, 14:26   #2
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Kva er normalvekt?

Normalvekt kommer helt ann på hvor mye muskler du har. Ikke alle skal ha en bmi på 20-25.
Anbefaler deg å ta en kroppsanalyse (www.bodyanalyse.no). Denne vil gi deg en pekepinn på hvor du bør ligge vektmessig. Ingen vits å slanke bort muskler bare for å oppnå "normal vekt".
Selv er jeg 185cm og bør ifølge kroppsanalysen ha en vekt på ca. 99. Dersom jeg skulle fått en BMI på under 25 som anses som normalvekt måtte jeg slanke bort muskler. Jeg må under 85 kilo for å nå "normalvekt", men ettersom min fettfrie masse er på 84,7 så sier dette seg selv at det blir ganske uaktuelt

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 26-12-09, 01:32   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kva er normalvekt?

Opprinnelig lagt inn av Mr. Muscle, her.

Normalvekt kommer helt ann på hvor mye muskler du har. Ikke alle skal ha en bmi på 20-25.
Anbefaler deg å ta en kroppsanalyse (www.bodyanalyse.no). Denne vil gi deg en pekepinn på hvor du bør ligge vektmessig. Ingen vits å slanke bort muskler bare for å oppnå "normal vekt".
Selv er jeg 185cm og bør ifølge kroppsanalysen ha en vekt på ca. 99. Dersom jeg skulle fått en BMI på under 25 som anses som normalvekt måtte jeg slanke bort muskler. Jeg må under 85 kilo for å nå "normalvekt", men ettersom min fettfrie masse er på 84,7 så sier dette seg selv at det blir ganske uaktuelt

Jeg er ca 170 cm høy, men hvis jeg er under 70 kilo ser jeg radmager ut.. Har på mitt letteste grunnet sykdom vært 61 kilo, det var knapt noe fett på beina..Jeg var både radmager og hengslete...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 23:33   #4
Mini-Logo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 20
Mini-Logo er på en erverdig vei

Sv: Kva er normalvekt?

HMmm. Dette med bodyanalyse verkar særs interessant... Eg skal sjekke det ut.

Har nokon erfaringar med korleis ein måler feittprosent utan dette apparatet? Vert dyrt i lengden... Eg lurar også på korleis effekt lavkarbo-diettar har om ein vil under "normalvekta"... Nett no har eg ein BMI på 25,7, men eg er trenar ein del styrke og er vel eigentleg ganske normal. Eg vil likevel ned fem kilo til for å kome inn i ein spesifikk vektklasse. Eg treng ein diett der eg kan trene, gå ned i feitt og ikkje tapa muskalar. Eignar lavkarbo seg til slike føremål? Til no har eg forsøkt Dr. Dahlqvist Low Carb High Fat, men etter to veker tok eg ei pause i jula.

Mini-Logo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr. Dahlqvist Svar med sitat
Gammel 27-12-09, 23:38   #5
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Kva er normalvekt?

Det sies at lavkarbo påsikt gir kroppen den vekten som er best for hver og èn,
slik at det ikke skal være mulig å bli radnager på dette.
Men jeg er ingen expert på det, og hvertfall ikke når det gjelder muskler

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 11:39   #6
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Kva er normalvekt?

Opprinnelig lagt inn av Lava, her.

Det sies at lavkarbo påsikt gir kroppen den vekten som er best for hver og èn,
slik at det ikke skal være mulig å bli radnager på dette.
Men jeg er ingen expert på det, og hvertfall ikke når det gjelder muskler

Selvsagt kan man bli både tynn og tykk av å spise lavkarbo - det kommer jo helt an på hvor mye man spiser. Lavkarbo er ingen mirakelkur Man kan spise for lite og bli radmager også på lavkarbo, og man kan spise for mye og legge på seg. Poenget med lavkarbo i denne forbindelse er vel at et slikt kosthold bl.a. kan bidra til å justere sult/metthets-reguleringen, slik at man tilfører kroppen det den trenger, verken mer eller mindre. Men det er ingen automatikk i å spise lite kh og å ha en "sunn" eller "normal" vekt. Emm burde vekt være underordnet, forholdet mellom muskler og fett og helsen for øvrig er langt viktigere. Vekt er egentlig et ganske intetsigende tall

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 11:51   #7
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kva er normalvekt?

Opprinnelig lagt inn av Mini-Logo, her.

Har nokon erfaringar med korleis ein måler feittprosent utan dette apparatet?

Klype.

Sitat:

Eg vil likevel ned fem kilo til for å kome inn i ein spesifikk vektklasse. Eg treng ein diett der eg kan trene, gå ned i feitt og ikkje tapa muskalar.

Hva slags trening, hva er fett% din nå og hva slags tidsperspektiv er det snakk om?

  Svar med sitat
Gammel 28-12-09, 23:46   #8
Mini-Logo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 20
Mini-Logo er på en erverdig vei

Sv: Kva er normalvekt?

Det er ei form for bryting (Brasiliansk Jiu Jutsu). Eg veit ikkje kva feittprosent eg har, men eg har nok til å ta bort ein del og tene på det. Konkurransane er mars-april. Skulle ha gått ned noko fram til da...

Mini-Logo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr. Dahlqvist Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 06:43   #9
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kva er normalvekt?

Opprinnelig lagt inn av Mini-Logo, her.

Det er ei form for bryting (Brasiliansk Jiu Jutsu). Eg veit ikkje kva feittprosent eg har, men eg har nok til å ta bort ein del og tene på det. Konkurransane er mars-april. Skulle ha gått ned noko fram til da...

Jeg går ut fra at du vet hvor mange kcal du trenger for å opprettholde vekten du har nå. Legg deg ca 250kcal under dette. Hold deg under 30g kh om dagen - ALLE disse MÅ komme fra fiberrike, grønne grønnsaker.

Måltidet ditt før trening bør inneholde 50 - 75g kh i form av ris, poteter el. Drikk sportsdrikk, saft og vann, eller annet med sukker i under trening. Spis ett stort måltid med godt med kh etter trening. Alt dette skal regnes med i kcal-inntaket.

Uten å vite noe om treningen din annet enn at det er BJJ, så må jeg gjette på en del variabler og jeg har valgt en safe tilnærming som sannsynligvis ikke er ideell. Men den vil fungere.

  Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 09:53   #10
Leif
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 47
Leif er ny på veien

Sv: Kva er normalvekt?

Mulig jeg misser noe i innlegget ditt Bulldog men: Er noe uklart hva du mener i.f.h.t. kh inntak. Du skriver at en bør holde seg under 30 gr kh til dagen men at en skal spise 50-75 gr før trening. Dette blir jo vanskelig.....
Eller mener du kanskje at en skal øke kh inntaket såpass mye før konkurranse?

Leif er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-12-09, 21:58   #11
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kva er normalvekt?

Opprinnelig lagt inn av Leif, her.

Mulig jeg misser noe i innlegget ditt Bulldog men: Er noe uklart hva du mener i.f.h.t. kh inntak. Du skriver at en bør holde seg under 30 gr kh til dagen men at en skal spise 50-75 gr før trening. Dette blir jo vanskelig.....
Eller mener du kanskje at en skal øke kh inntaket såpass mye før konkurranse?

Jeg gikk ut fra at det var selvforklarende at de 50-75g + det man drikker under trening og spiser etter trening kommer i tillegg til de 30g. Skal være tydeligere neste gang.

  Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 23:16   #12
Mini-Logo
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 20
Mini-Logo er på en erverdig vei

Sv: Kva er normalvekt?

Hm. Interessant.
Eg har ikkje tal på kalorimengda per dag, men eg har fått vekt no i jula. Byrjar den 4. januar.

Eg har i utgangspunktet tenkt null karbo (anna enn gjennom grønsaker), men du seier her at eg skal ha i meg opp mot 100 g om dagen. Eg har ikkje erfaring med dette, men eg lurar på korleis dette vil gå ut over ketosen? I følgje LCHF-boka til Dahlqvist skal ein halde seg på maks 40 om dagen, meiner eg å hugse, men ho skriv ikkje så mykje om trening i samband med ketose. Minnast nokre treningar som var ekstremt slitsom i den fyrste veka av ketoseinduksjonen. Er karbomengda du anbefalar eit middel for å yte maks på treningar?

Mini-Logo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr. Dahlqvist Svar med sitat
Gammel 31-12-09, 03:22   #13
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kva er normalvekt?

Opprinnelig lagt inn av Mini-Logo, her.

Hm. Interessant.
Eg har ikkje tal på kalorimengda per dag, men eg har fått vekt no i jula. Byrjar den 4. januar.

Eg har i utgangspunktet tenkt null karbo (anna enn gjennom grønsaker), men du seier her at eg skal ha i meg opp mot 100 g om dagen.

treningsdager, ja. Det blir forøvrig mer enn 100g.

Sitat:

Er karbomengda du anbefalar eit middel for å yte maks på treningar?

Jeg liker ikke uttrykket "yte maks", men ja - det er for å kunne prestere på nogenlunde samme nivå uten å måtte kose porselen. Som sagt så har jeg gjetta mye om treningen din, så det kan godt hende at du trenger mer, eller slipper unna med mindre kh. Det må du finne ut av selv.

  Svar med sitat
Svar

Emneord
normalvekt


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Normalvekt og lavkarbo? Ariel Lavkarbo generelt 10 02-08-06 14:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no