Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Det er nok den nye dietten du har begynt på ..."

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-10-11, 22:49   #1
dakota
Medlem
 
dakota sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: I vest
Innlegg: 135
dakota er ny på veien

"Det er nok den nye dietten du har begynt på ..."

Det er det jeg får høre stadig vekk om dagen og jeg begynner å bli lei. Årsaken til disse kommentarene er at jeg har vært sammenhengende forkjølet med halsverk og tett nese siden begynnelsen av september. Og det siste nye nå er influensa. Og da får virkelig kritikerne vann på mølla og mener det har noe med den nye "dietten" min og at immunforsvaret mitt har blitt redusert. Ikke har jeg hørt at raske karbohydrater er styrkende for immunforsvaret, men....

Nei, jeg tenker nok at det har en sammenheng med at datteren min har begynt i barnehage i høst og at familien skal vennes til alle baseluskene som florere der. Det skal sies at jeg omtrent aldri er syk, så det er jo litt påfallende dette. Men at det har noe med redusering av karbohydrater å gjøre - nei, DEN kjøper jeg bare ikke!

(Så er jeg virkelig drittlei av å poengtere at det IKKE er en diett, men faktisk en varig kostholdsendring!!!)

Beklager sytingen, måtte bare ha det ut

__________________
dakota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 23:43   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Det er nok den nye dietten du har begynt på..."

Det er alltid sååå lett for folk som sitter utenfor og ha alle svarene...
Min påstand er at de aller fleste seriøse lavkarberne spiser så sunt med for eksempel rene varierte varer og masse grønnsaker, at de rimelig sikkert forbedrer immunforsvaret sitt fra den tiden halv- og helfabrikata og masse karbohydrater dominerte kostholdet.
Første året med en liten i barnehage pleier å føre til relativt mange forkjølelser og magesjauer..
Det går over!

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 07:44   #3
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: "Det er nok den nye dietten du har begynt på ..."

Første halve året i barnahage er ofte en evigvarende sykdomsdans, slik er det jo bare.

At man skal bli syk av ren mat og ordentlig næring, den var ny gitt.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 08:53   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Det er nok den nye dietten du har begynt på ..."


Tullprat, sier nå jeg om kritikerne dine. Men det som kan være lurt er å få sjekket d-vitaminnivået hos legen. Dette er en enkel blodprøve og er den lav så kan det være greit å fylle på. Et godt d-vitaminnivå og sink beskytter bra mot forkjølelse og sånne småting.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 10:14   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: "Det er nok den nye dietten du har begynt på ..."

Jeg tar masse d-vitamin( ganske mange ganger anbefalt dose..) og er like mye forkjøla nå som før jeg startet med lavkarbo. Her henger sykdom sammen med barn i barnehage og skole, jeg har alltid vært mye syk, men etter at vi fikk barnehagebarn gikk det fra forjølelse en gang i mnd( mellom september og slutten av mai) til annenhver uke. Og opp alt får jeg halsbetennelse 6 ganger eller mere i året fordi vi smitter ned hverandre hele tiden og ungene får det med fra barnehage/skole. Nå er det oktober og jeg har enda ikke hatt streptokokker i halsen, satser på at det holder seg unna en stund til.
Vi er de som holder ungene hjemme når de er syke, men vi har fått streptokokkvirus som ikke slår så hardt ut på alle feks, jeg får 40 i feber og klarer ikke engang svelge mitt eget spytt og mannen feks reagerer med bittelitt slim i halsen.. De to siste rundene har vi ikke tatt kverken på viruset før han også fikk pencillin.. Han var altså ikke sjuk, jobbet full jobb ute som snekker og hadde viruset, men på meg og ungene endte det med streptokokker i halsen OG skarlagensfeber som følge av viruset(( skarlagensfeber følger streptokokker i l blandt). Med hele familien på pencilin, så ble vi friske på min 3. runder på noen uker.. Jeg tror neppe lavkarbo har noe med dette å gjøre. Vi er bare sabla uheldig og jeg har dårlig imunforsvar pga ME og minstejenta har dårlig imunforsvar pga et sjeldent syndrom hun har. Og med 3 barn i hus er det nesten umulig å unngå.

Og alle har noen sånne runder i blandt der det virker som den ene vinteren etter den andre kun dreier seg som forkjølelser, ørebetennelser, halsbetennelser og influensa( det hadde jeg i fjor, så da satser jeg på 5 år til neste gang, for 10dager utslått i senga var heftig)..

De fleste blir visstnok friskere med lavkarbokosthold! Veldig mange her som opplever det.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 10:54   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Det er nok den nye dietten du har begynt på ..."

Hoho, jeg hadde fire influensaer, en omgangssyke og var forkjøla seks ganger da snuppa begynte i barnehagen i Desember i fjor (og det er ingen overdrivelse) Det gikk stup i ett.

Blås i dem.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 11:11   #7
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: "Det er nok den nye dietten du har begynt på ..."

Hvite blodceller kan kun bruke glukose. Som det jo blir mer av når resten av kroppen din bruker ketoner og fettsyrer til energi.

Min hypotese er at et hvassere immunforsvar graver opp og jakter frem småting som normalt har fått passere, og da blir du jo syk. Kroppen opparbeider jo motstand og immunitet av det så gjør som Nellie sier - blås i hva de andre sier. Det du ikke dør av gjør deg sterkere

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 16:20   #8
frkfräken
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 42
Innlegg: 27
frkfräken er på en erverdig vei

Sv: "Det er nok den nye dietten du har begynt på ..."

Jeg har jobbet som lærer i fire år nå, og har hatt utallige forkjølelser og virusinfeksjoner i løpet av den tiden. Var en lege en gang som sa at slikt måtte jeg bare gjennom, før immunforsvaret hadde bygd seg opp. Etter at jeg endret kosthold for drøyt fire måneder siden, har jeg ikke vært forkjølet én gang! Mulig at immunforsvaret mitt har blitt sterkere av seg selv, men jeg holder en knapp på kostholdet.

frkfräken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 22:06   #9
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: "Det er nok den nye dietten du har begynt på ..."

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Hvite blodceller kan kun bruke glukose. Som det jo blir mer av når resten av kroppen din bruker ketoner og fettsyrer til energi.


Mat & Helse har følgende å si om sukker og immunforsvar:
http://www.matoghelse.no/helse/2011/...forsvaret.aspx

Det står bl.a.:

"Sukker svekker immunforsvaret
De solidariske leukocyttene spiser bokstavelig talt opp inntrengerne, men de trenger skikkelig drivstoff for å være angrepsklare. Her er vi ved en av sakens desidert viktigste poeng: Hvis du spiser eller drikker noe med mye sukker i, får du høyt blodsukker. At det utløser insulin og sørger for fettlagring er underordnet i denne sammenhengen. Nei, sukker fører til at de stakkars leukocyttene blir satt ut av spill! De mister evnen sin til å bekjempe inntrengerne. Høyt blodsukker sender dem rett i koma og holder dem der i timevis. Sukker svekker de hvite blodcellenes evne til å drepe bakterier og andre mikrober. Forsvarsspillerne sendes rett og slett av banen ved inntak av sukkerholdig mat og drikke.

Leukocyttindeks (LI) høres unektelig litt kjedelig ut, men det er en ganske så stilig måleskala. Den forteller oss hvor mange leukocytter, forsvarsspillere, som er tilgjengelige og oppegående og gjør jobben sin. Om en leukocytt spiser 5 mikrober på en time, er leukocyttindeksen 5. Spiser den 10, er LI på 10. Enkelt og greit."


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 11:46   #10
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: "Det er nok den nye dietten du har begynt på ..."

Litt uklart på min side der, men jeg er enig med mat&helse på det meste. Jeg tror selvsagt ikke at blodcellene skal bades i glukose - under ketogene forhold så øker tilgjengeligheten av glukose for bl.a. blodcellene siden andre vev bruker frie fettsyrer og ketoner. (Høres fornuftig ut ifht lymfocyttindeks også)

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 18:45   #11
dakota
Medlem
 
dakota sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: I vest
Innlegg: 135
dakota er ny på veien

Sv: "Det er nok den nye dietten du har begynt på ..."

Takk for gode svar, hyggelig å høre at jeg ikke er helt på bærtur! Men det er SOLEKLART at 10 kg vektnedgang på 6 mndr, en bortimot perfekt fordøyelse, mye finere hud, generelt bedre velvære og mye mer energi betyr jo INGENTING for disse kritikerne og negative menneskene.... *himler med øynene*

__________________
dakota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Da har eg begynt! Devore Spis deg ned i vekt med Skaldeman 21 20-03-11 18:34
Ja da er min krig begynt rolly Ketolysekuren 1 20-08-07 15:37
Har jeg begynt riktig andersdupp Spis deg ned i vekt med Skaldeman 11 14-01-06 16:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no