Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Lavt stoffskifte

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-03-04, 22:53   #1
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk
Question

Lavt stoffskifte

Jeg lurer på om noen av de kloke hoder her inne kan gi lyd fra seg angående hypothyreose/lavt stoffskifte. Jeg vet at man må ta thyroxin, og jeg vet også at lav-karbo hjelper. Men er det noen som har lest om eller prøvd selv noen ALTERNATIVE løsninger for å behandle lavt stoffskifte? Er det noen som bare ved hjelp av kostomlegging har kunnet slutte med thyroxin?
Hadde vært spennende med noen tanker rundt dette - jeg lærte så mye i går om væske i kroppen ved å lage en ny tråd, så nå er det slik at jeg heller legger inn spørsmål i Karbojunkie enn å søke annen litteratur.... (blitt lat?)

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 21-03-04, 23:30   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg svarte på noe sånt i går jeg.....hvor blei det av tro ?????

Skal se om jeg finner det igjen ........

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-03-04, 23:57   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jaaaa, fant det.....det var NU som hadde skrevet at de som hadde lav stoffskifte ikke kunne gå på Atkins.... hvorpå jeg svarte:

Vet ikke hvor NU har det fra. Den funker fint for de med lavt stoffskifte som tar thyroxsin (stoffskifte hormon). Been there, done that. Har hypothereose. (Trodde det var bare det som var årsaken til alt vannet som samler seg i kroppen min - men det var nok andre homroner det) Jeg har faktisk gått fra 2 stk 0.5 mg thyroxsin pr dag til 0 etter nå ha tatt dem i mange, mange år. Er ikke i tvil om at lav karbo kosthold er årsaken. Legen mener jeg ligger på grensen til å måtte ta iallefall 1 pr dag......men jeg vil gjerne klare meg uten. Derfor prøver jeg Cocosa.....kanskje det hjelper mer ? Jeg har prøvd alle salg mulige teer, Green Balance (grønn te med Kombucha) og Slim & Fit - uten særlig resultat. En kollega av meg med samme problem spurte sin lege om hun kunne ta Cocosa istenden for sine 2 stk. 0.5 mg Tyrokson. Han svarte at det hadde vært en god ide om hun var på lavere dose. Jeg har ikke sjekket med min lege enda, men jeg fryser mindre så der virker som blodomløpet har bedret seg. Man kan vel ikke vente å se endring så raskt...... Med bedre blodomløp går vannet i kroppen ned også, så det kan ha dobbel effekt.... Skal holde deg informert om hvordan det går. Har dessverre ikke lykkes i å finne noen vidunderkur, men HAR du lavt stoffskifte vil thyroxsin tabeletter kunne hjelpe VELDIG - om ikke kostholdet eller Cocosa kan.

Her er info om lavt stoffskifte: http://www.stoffskifte.org/, http://www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=5006

Hvorfor lavkarbo virker kan du lese om her. Atkins har en masse info om hvorfor det virker !

Nå virker det som jeg feiler alt mulig, men det er ikke Såååå ille. Men det er vel derfor jeg har lest så mye for å finne alternative behandlingsmåter !

Men alle dietter er vanskelig for de med lavt stoffskifte. Og lavkalori/fettfritt er enda verre. Jeg må dessverre telle litt kalorier og, for ikke å gå for lavt..... det er vel derfor jeg er så pirkete !

Jeg er et godt eksempel på at det går seint - 9,5 kg på 7 mnd ?? Det går saaaaaakte, men det går ! Med medisin går det sikkert raskere

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-03-04, 05:10   #4
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Ville bare påpeke at jod er viktig for stoffskifte.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 18-06-04, 01:32   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Lavt stoffskifte - hypotyreose

Fant denne litt gamle tråden, håper den kan lives opp igjen! Har følt meg så alene om å ha denne sykdommen, og omverdenen har stilt seg temmelig uforstående... Har lyst til å utveksle erfaringer med andre!

Jeg har hatt diagnostisert hypotyreose siden 1999 eller 2000, men har antagelig hatt den mye lengre. Begynte å føle meg dårlig i 17-årsalderen, og noen spesifikke symptomer som senere har forsvunnet med hormontilskudd startet også på den tiden. Jeg kan også ha hatt insulinresistens hele tida - vanskelig å vite hva som er hva. Jeg sliter fortsatt med for liten energi, konsentrasjonsvansker og dårlig immunforsvar bl.a.

Må jo tilføye at jeg fikk det mye lettere for ca to år siden, da jeg fant frem til dr. Lars Omdal på Balderklinikken, etter å ha vært "verden rundt" på jakt etter forståelse og hjelp! Selv om det koster skjorta av kroppen å gå der og ikke mindre å følge alle tiltakene hans... Men han anbefales herved på det varmeste!

Men tilbake til stoffskifte: er det noen som vet om det er helt bra å gå på tyroksin? (Går på 100 mcg T4 og 10 mcg T3.)Har nemlig hørt at det kan trekke kalsium ut av skjelettet. Ellers er det bare å spørre meg om ting - vet litt om dette ihvertfall (eller kan slå opp hvis jeg har glemt..)

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 18-06-04, 10:23   #6
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Om Tyroksin drar kalsium ut av skjellettet vet jeg ikke , men man bør ikke kutte ut tyroksin hvis det ikke er noe spesielt man er plaget med.

Både jeg og fruen har hypotyreose, og er medlem i hypotyreose foreningen.

I følge boken "hypotyreosen og jeg" kan det ta likelang tid med tyroksin behandling som den tiden man har hatt sykdommen uten behandling før man fungerer noenlunde normalt.

Fruen hadde sykdommen i 2 år før den ble oppdaget og det tok omentrent like lang tid før hun var tilbake ved sitt ( nesten) gode gammle.

Hvis du ikke allerede har boken "hypotyreosen og jeg" så løp og kjøp, og la dine nærmeste lese boken.

Fruen fikk sykdommen ca. 8-9 år før meg. Jeg husker godt de årene hun hadde sykdommen før hun kom under behandlig. Jeg følte det som om jeg var gift med en zombi. Hun derimot husker nesten ingenting fra disse årene.

Jeg syns vi er heldige som har god effekt av tyroksin og føler med de som har dårlig effekt av medisinen.

Jeg mener at man generelt sett i størst mulig grad skal unngå å bruke medisin , men tyroksin er svært nyttig og så vidt jeg vet, uten bivirkninger.

Kan man ta tyroksin uten at det gir store plager så bør man absolutt gjøre det. Det har gitt oss en helt annen livskvalitet enn vi hadde når fruen var syk.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 18-06-04, 10:59   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Her er litt info om hvordan Thyroxin virker i forhold til andre legemidler, og hva bivirkninger kan være. Det er veldig viktig å gå ofte til kontroll slik at man ikke overdoserer. Jeg går til kontroll to ganger i året og ligger pr dato på grensen for nødvendig medisinering. Skal til legen igjen 23. juni for å få resultat av de siste prøvene.

Trodde forresten at Thyroxin var tatt av markedet nå og at man får Levaxin nå.....

THYROXIN:
Interaksjoner: Forsiktighet ved bruk ved diabetes. Nedsetter virkningen av digitalis. Levotyroksin kan redusere effekten av legemidler som senker blodsukkernivået. Ved samtidig inntak av kalsium og levotyroksin minsker kalsiumkarbonat-absorpsjonen av T4. Midlene bør tas med minst 2 timers mellomrom. Jern og levotyroksin danner uløselige komplekser. Midlene bør tas med minst 2 timers mellomrom. Salisylater, dikumarol, furosemid i høye doser (250 mg), klofibrat, fenytoin og andre substanser kan fortrenge levotyroksinnatrium fra plasmaproteinene. Dette resulterer i en forhøyet T4-fraksjon. Polystyrensulfonat kan redusere absorpsjonen av tyroksin, og de bør derfor gis med 4-timers intervall. (I: H03A thyreoideapreparater)


Bivirkninger: Bivirkninger er relatert til høy dose. Langvarig overdosering kan øke risikoen for osteoporose og arytmier. Ved overdosering kan tyreotoksiske symptomer, prekordiale smerter og smerter i ekstremitetene forekomme.

LEVAXIN:
Interaksjoner: Effekten av behandlingen kan påvirkes hvis legemidlet tas sammen med visse andre legemidler. Rådfør deg med lege før samtidig bruk av andre legemidler.
Hvis du bruker både Levaxin og jerntilskudd, kalsiumprodukter eller midler mot halsbrann eller sure oppstøt (antacida) bør det gå minst to timer mellom inntak av disse preparatene og Levaxin.

Visse reseptpliktige legemidler kan også påvirke eller påvirkes av samtidig behandling med Levaxin. Dette gjelder blant annet digitalisglykosider som brukes ved hjertesykdommer, visse kolesterolsenkende midler som kolestyramin og kolestipol, polystyrensulfonat som brukes ved behandling av forhøyede kaliumverdier i blod (hyperkalemi) og blodfortynnende midler som Marevan.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-06-04, 11:18   #8
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

THYROXIN - LEVAXIN: Trodde dette var samme produkt med nytt navn.

Takk for info, Nille.

Siden alt fungerer så bra som man kan forvente, for både meg og fruen , så er vi ikke lenger så ivrige som vi engang var til å samle info om medisinen og sykdommen. Hun var foresten syk lenge før jeg ble intrisert i helse og kosthold , så alternative løsninger så vi overhodet ikke etter.

Er bare glad for at medisinen virker.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 18-06-04, 12:22   #9
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Takk, Nille og Begod!

Jeg visste heller ikke at Thyroxin og Levaxin var forskjellige. Er de det, da? Det står levotyroksin på Levaxin-boksen. Uansett, heretter skal jeg ta kalsiumtablettene mine senere på dagen!

Den boka har jeg hørt om, men har ennå ikke somlet meg til å få tak i den. Skal prøve å få lånt den på biblioteket i dag! Jeg har vel mistet litt gløden etter å finne ut av akkurat denne sykdommen selv også, siden jeg ikke har hatt noen markert virkning av Tyroxin/Levaxin + liotyronin (T3) og heller ikke Armour (naturlig blanding av T3 og T4 laget av skjoldkjertel fra gris). Men formen har vel blitt noe bedre i løpet av de tre-fire årene jeg har gått på medisinen, jeg orker å gå lengre, og har ikke vondt i armer, bein og fingre.

Jeg synes det er et mål å bli kvitt kunstige tilskudd på sikt, og har blitt forespeilet av en lege en gang at jeg muligens kunne slutte hvis jeg forandret kosthold (bare så dumt at han ikke ga meg så mye info om dette kostholdet... han sa bare at jeg skulle spise mest mulig middagsaktig til hvert måltid, maks en halv skive pr måltid, kutte ut all frukt og søtt og spise hver andre time... lett? )

Det kan vel hende at lavkarbokostholdet vil løse saken for meg også etterhvert...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 20-06-04, 14:39   #10
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Noen som har prøvd å ta tilskudd med tang - slik blodtype dietten anbefaler for type 0 som ofte har lavt stoffskifte? Inneholder jod. Jeg har lurt på om jeg skulle prøve men ikke startet enda. Noen med erfaringer?

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 22-06-04, 19:29   #11
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Hei Guro!

Jeg har tatt et sånt tilskudd (Kelpasan) for noen år siden etter anbefaling fra en homeopat jeg gikk til. (Han hadde mistanke om lavt stoffskifte, men sa ikke noe til meg - ikke før jeg hadde vært hos lege pga stadige forkjølelser og en prøve tilfeldigvis ble tatt... )

Jeg kan ikke si jeg merket noen bedring den gangen - men da spiste jeg ikke spesielt sunt og tok heller ingen andre tilskudd. Kan godt hende det kan være bra å ta i tillegg. Har hørt at det skal virke på vekttap også...

Men tar du selen? Det er veldig viktig for stoffskiftet, og det er lett å få for lite av det. Selv må jeg ta 3x100 mcg daglig for å opprettholde nivået, og merker det godt hvis jeg slutter å ta det. Verdt å sjekke for folk med lavt stoffskifte!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 23-06-04, 10:41   #12
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Takk for svar. Jeg har og lest at tang skal virke på vekten (blodtypedieten) fordi det hejlper til å få orden på stoffskiftet. Jeg tar selen etter påvist mangel, men nå kun 100 mcg etter legens anvisning. Greit å være oppmerksom på at det også er viktig for stoffskiftet. Takk!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 25-06-04, 00:15   #13
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Ingen årsak. Det var jo litt dårlig research av meg før jeg skrev dette - kom på senere at du har en lege av samme type som meg Sorry at jeg ikke kunne si mer om tilskudd med tang...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 09-09-04, 10:56   #14
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

I journalen min har jeg skrevet at jeg på mandag "tok en Nille"; at jeg ble "satt på" Liothyronin og Levaxin. Var hos Roald Strand. Jeg var SVÆRT lite villig til å begynne med dette, for jeg syns det er "skumle saker". Grunnen til at jeg syns dette er skumle saker er at jeg har lært at hvis man tilfører kroppen tyroxin i form av medikamenter, så er det det samme som "å sy puter under armene på skjoldbruskkjertelen". Dvs. at den slutter å jobbe på egenhånd/blir lat siden hormonene kommer allikevel. Skjønner?

Snakket med Roald Strand om dette, men i følge han er dette en myte. I følge andre leger er det en sannhet.

Hvis R. S. har rett - så kan man jo se på medisinering som noe midlertidig, inntil kjertelen kommer seg og selv klarer å produsere nok hormoner.

Hvis de andre legene jeg har snakket med har rett - så er jo medisinering noe som må vare livet ut. Dette er jo det som står skrevet på alle nettstedene jeg har vært innom også. Også i foreningen.

Noen flere som har egne erfaringer eller synspunkter de ønsker å dele med meg?

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 09-09-04, 11:35   #15
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Jeg har ikke tenkt på det på den måten, jeg var bare glad for å få hjelpt. Jeg var glad det ikke var høyt stoffskifte, for en bahandlingen høres destruktiv ut den.

Dette er sitater fra en artikkel i Familien nr 6 i år, av doktor Grethe Støa Birketvedt. Artikkelen omhandler i hovedsak stoffskiftesykdommer i forbindelse med svangerskapet, men jeg oppfatter utsagnene å gjelde stoffskifte sykdommer generelt.

"Behandlingen påvirker imidlertid ikke selve sykdomsforløpet. Det går sin gang uansett hva som gjøres, .."

"Det er ikke noe vi kvinner kan gjøre for å forhindre utviklingen av sykdommen. Er kjertelen først ødelagt ved at den ikke kan danne mer av hormonet tyroksin, trenger en tyroksintilførsel resten av livet."

Kan godt faxe deg artikkelen om du vill.

Nå mener jeg å forstå at det er forskjell på betennelsessykdommer i skjoldbruskkjertelen (De kan gå over), og permanente defekter.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 09-09-04, 12:26   #16
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av guro

"Det er ikke noe vi kvinner kan gjøre for å forhindre utviklingen av sykdommen. Er kjertelen først ødelagt ved at den ikke kan danne mer av hormonet tyroksin, trenger en tyroksintilførsel resten av livet."

Hvis alle disse legene har rett (da inluderer jeg IKKE RS, for han har jo en annen mening), så vil jeg gjerne ha forklaring på følgende:

Jeg ble diagnostisert med hypothyreose for over 10 år siden. Og prøvene mine var IKKE i grenseland for medisinering - de viste ganske klart at skjoldbruskskjertelen min produserte svært lite thyroxin på egen hånd. Så jeg startet med medisinering og det virket flott. Jeg var ikke lenger trøtt og sliten hele tiden, jeg hadde overskudd, orket mer og alt ble mye bedre. Jeg har kastet alle pilleglassene, men jeg tok 2 tabeletter hver dag. Prøver ble tatt hver 6 mnd for å evt. justere medisinering. Etter operasjonen min (fjernet galleblæren) for 2,5 år siden endret prøvene seg, - jeg var nede i 1,5 pr dag. gradvis gikk jeg ned i styrke, - helt til 0,5 pr dag. Lå da i grenseland på prøveresultatene. Indemedinsineren jeg gikk til mente da at jeg likegodt kunne kutte ut å ta dem. Jeg skulle komme tilbake etter 2 mnd for å ta nye prøver. Samtidig som dette pågikk gikk jeg gradvis tilbake til lavkarbokost (hadde kommet ut på viddene) ikke helt, men delvis. 2 mnd etter lå prøvene mine fremdeles i grenseland.....

Jeg startet (igjen) strikt induksjon etter boka 28.7.2003. I september tok jeg nye prøver, - og de var fine, dvs. i nedre del av skalaen, men for meg helt perfekte. Jeg trodde ikke på det (har jo lest at du ikke KAN blir frisk) og fikk tatt nye prøver rett før jul (2mnd etter) de var hakket bedre. Resten av historien kjenner dere. Alle blodpøver jeg har tatt siden har vært fine. Og det har blitt tatt MASSE prøver og kryss sjekket på alle måter. Det er ingen tvil JEG ER FRISK !! Skjoldbruskkjertelen min produserer - men det går litt treigt da !. Jeg HAR lavt stoffskifte og vil alltid ha lavt, men jeg MÅ ikke ha medisinering. Eller dvs. jeg merker ikke forskjell på om jeg tar 0.5 -1 pille om dagen eller om jeg tar 0. Moralen er klar; Hvis jeg skal ta piller skal jeg merke forskjell, - merker jeg ikke forskjell behøver jeg ikke ta dem.

MIN private teori er at kostholdet har gjort meg frisk. (Kan også være at jeg tar kost tilskudd jeg ikke tok før Atkins) Men også at sjoldbrusk kjertelen produserer hele tiden og at det av en eller annen grunn ikke viser på prøvene ?? I første omgang er det som regel tilstrekkelig å ta prøvene TSH, fritt T4 og eventuelt anti-TPO. TSH er hormonet som styrer aktiviteten i skjoldbruskkjertelen, T4 (thyroxin) er hormonet kjertelen produserer og anti-TPO er antistoffer som kan ødelegge kjertelen. For å være 100% sikker på at kjertelen er ødelagt må man ta TPO. Jeg vet mange leger ikke gjør dette og setter folk på Thyroxin/Levaxin uten å lette på øyelokket engang. Man får heller ikke svar på alle prøvene man kan ta samme dag. De må som regel sendes til hormon laboratoriet på Haukeland. Jeg hadde beviselig svart på hvitt utslag på alle disse prøvene. NÅ er alle innenfor normalen (så vidt, men de ER innenfor).

Kan Norsk Thyreoideaforening eller legene som sier man må ta tabeletter resten av livet forklare dette ???

Jeg vil bare vite jeg.....og så tror jeg på RS !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-09-04, 12:51   #17
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Det er mange forskjellige diagnose her, tror jeg. Jeg har post partum tyreoditt, en autoimmun hypotyerose som etterfølger et svangerskap. Det er en betennelse i skjoldbruskkjertelen som først har en periode med høyt stoffskifte, etterflugt av en periode med lavt stoffskifte. 2/3 deler av de som får sykdommen blir bra - av seg selv. Men vi medisineres underveis for å ha det bedre mens det står på.

Nå er jeg på gyngende grunn (dette er noe jeg tror): En betennelse i skjoldbrukskjertelen kan forårsake lavt stoffskifte - gjøre at skjoldbrukskjertelen produserer dårligere (ikke slutter å produsere) en periode. Men betennelsen kan gå over og når betennelsen er over produserer kjertelen bra nok igjen. Eller kjertelen kan ha fått en varig skade som gjør at den produserer for lite.

Svingninger i immunforsvaret påvirker kjertelens produksjon av tyroksin. Også hormonelle endringer påvirker kjertelens produksjon.

Nille, jeg tror du feiltolket sitatet. Jeg tror 'ikke kan danne mer av' betyr 'ikke kan danne nok av', og ikke 'ikke kan danne'.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 10-09-04, 13:21   #18
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Min erfaring med stoffskiftet mitt

Dette kan bli et langt innlegg. Håper jeg rekker å skrive alt før lille Henrik våkner fra formiddagsduppen sin. Da får jeg skrive mer senere.

Min historie:
Jeg er 38 år og tidlig på 90-tallet begynte jeg å merke at formen min ble så merkelig dårlig. Jeg syklet til jobb hver sommer, og på hjemvei hadde jeg en lang oppoverbakke. Tidligere om sommerene så målte jeg formen min på at jeg syklet litt lenger opp bakken hver dag, og etter et par uker kunne jeg sykle helt opp. Men så var det en sommer det ble bråstopp. Jeg kom ikke lenger opp enn til et visst punkt, og måtte gå resten av bakken hele sommeren. Jeg gikk opp en del i vekt og ble trettere. Jeg mente det var jeg som var i dårlig form og at jeg spiste dårlig eller trente for lite.
I 1993 oppdaget min søster en kul nede på halsen min. Det ble da satt igang et apparat med blodprøver, biopsi og røntgen med radioaktiv jod. Etter at svarene kom fikk jeg beskjed om at det ikke var noe å bry seg om. Jeg hadde kuler og cyster på skjoldbruskkjertelen, men blodprøvene viste at alt var normalt.
Resten av 90-tallet ble stort sett sovet bort. Jeg gikk på jobb, spiste og sov. Hadde ikke barn da, så derfor gikk det an å leve slik. Ellers hadde jeg nok blitt sykmeldt eller uføretrygdet. Humøret ble mer svingende enn noen sinne. Har dere hørt om manisk-depressive? Sånne som er høyt oppe og tror de klarer alt, for så å kræsje ned i fortvilelse. Jeg tror ikke jeg er m-d, men har en slags variant av det med humøret.
Når jeg var høyt oppe meldte jeg meg på treningstudio, begynte å slanke meg/ spise sunt og gjorde hva jeg kunne for å bli i bedre form og mer opplagt. Etter å ha presset meg en periode uten å merke noen som helst bedring så kræsjet jeg. Jeg blir så EITRENDE SINNA hver gang jeg hører eller leser overoptimistiske utsagn: "Det er bare å spise litt mindre og trene litt mer så går du ned i vekt og føler deg bra". Vel, jeg har blitt nesten 100 kilo og har gått eller syklet til jobb i årevis. 1 1/2 times spasertur 5 dager i uka. Har ikke fråtset i mat unntatt når jeg er nede. Da får jeg en sånn det-hjelper-ikke-hva-jeg-gjør følelse og gir blaffen.
I 1999 var kulen på halsen blitt virkelig stor. Jeg snorket og følte den var skjemmende. Jeg visste ikke om det klemte inn spiserøret mitt, men begynte å mistenke det. Jeg fikk mast meg til å bli operert i 2000. Glemmer ikke den merkelige følelsen av at maten bare "datt ned" første gang jeg spiste etterpå. Det viste seg at strumaen hadde klemt mot spiserøret og kjertelen var 10 ganger større enn normalt. De måtte fjerne alt sammen. Jeg var glad og tenkte alt skulle bli bedre med thyroksin. Det ble det ikke.


Å leve med thyroksin
Såret etter operasjonen grodde fint og mine blodverdier var fine. Men jeg følte meg ikke bedre. Faktisk var jeg lenger nede enn noen gang et halvt år etter at jeg begynte med thyroksin. (Heretter kaller jeg bare thyroksinen for Levaxin, som er det navnet den selges under i dag)
Jeg var ikke blitt i noe bedre form. Jeg var lykkeligere enn noen sinne, nyforelsket, gikk på jobb hver dag, fortsatt trøtt og med svingende humør. Utover høsten ble det bare verre. Med stress og mas på jobben fikk jeg mer muskelsmerter enn jeg hadde hatt noen gang før. Jeg begynte å spise større og større mengder reseptfrie Ibux og Paracet. Ved juletider var jeg så utslitt og desorientert at jeg holdt på å miste jobben. Jeg skal ikke gå i detalj, men jeg oppførte meg så merkelig at jeg ble mistenkt for å stjele på jobben.
Heldigvis fikk jeg forklart meg på et eller annet vis. Det var smertene og medesinforbruket som gjorde at jeg ble trodd.
Men det klebet fortsatt en slags mistanke ved meg, så jeg ble overført til en annen avdeling våren 2001. Der har jeg vært siden og trives godt der.
Jeg har gått opp i vekt og blitt mer og mer ustabil i humøret siden jeg begynte med Levaxin. Da jeg ble gravid i årsskiftet 2002/2003 så begynte jeg å stille krav og bli kritisk til legen. Istedet for å bøye hodet og bare nikke hver gang jeg hørte at blodprøvene mine var så fine. Jeg begynte å lese bøker på biblioteket, søke på internett og ville ha tettere oppfølging med blodprøver under sv.skapet.
Etter at legen kom med en kommentar om "Internettitt" så skiftet jeg fastlege. Resten av sv.skapet fikk jeg god oppfølging. Selv om jeg la på meg så mye at jeg veide 110 ved fødselen, så hadde jeg en del muskler og bar vekta fint. Det var for det meste vann, 10 dager etter fødselen var jeg på samme vekt som da jeg ble gravid. Jeg spiste stort sett det samme, men la ekstra vekt på å spise sunt og babyen var liten og nett. Tror jeg fikk en del positive hormoner for jeg har aldri vært i så godt stabilt humør som under sv.skapet og en 3-4 mnd etter fødselen.
Så begynte jeg å slanke meg i starten av 2004. Ammingen var godt etablert, jeg gikk lange turer med barnevogna og var optimist. Jeg hadde vel et kosthold som ville blitt applaudert av alle næringsprofessorer. Grovt hjemmebakt brød (Ingers rugbrød) og mager mat. Etter 4 mnd hadde jeg gått ned 2 kilo. Verre var det at jeg begynte å gå ned i humøret igjen. Delvis fordi jeg var oppgitt over at jeg ikke gikk ned i vekt. Hver gang jeg så et bilde av meg selv var det som et slag i trynet. Dere vet, det er skjelden bilder er flatterende... Når man er nesten 100 kilo er de ihvertfall ikke det.
Da begynte jeg å lure på om jeg måtte ha det sånn resten av livet. Bli gradvis fetere, ikke ha energi eller overskudd og svingende humør. Jeg begynte å bli kritisk til om Levaxin var godt for kroppen min. Legene framstiller det som en ukomplisert medisin og selv Fedon Lindbergh uttaler at "det er bare å ta en pille så blir stoffskiftet bra." Det er sikkert bra for mange, men å si sånt er overforenkling.


Å få Armour Thyroid
Jeg fant et nettsted hvor folk med stoffskifteproblemer diskuterer. Der kom jeg over Armour thyroid, som er et naturlig framstilt produkt i motsetning til Levaxin som er syntetisk framstilt. Levaxin er kun T4, som kroppen trenger som RÅSTOFF til å spalte det til T3, som er drivstoffet kroppen bruker til stoffskiftet og mer. Hvis spaltingen til T3 fungerer dårlig, så er det ikke stor vits i å pøse på mer T4.
Armour er fremstilt av tørket og malte skjoldbruskkjertler fra svin. Det betyr at det inneholder både T4, T3 og andre hormoner som skjoldbruskkjertelen produserer. Man har forsket lite på hva slags betydning disse andre hormonene har, men hvorfor skulle kroppen produsere de hvis de ikke har noen betydning?
Armour har vært produsert i over 100 år, og har aldri vært trukket tilbake fra markedet på grunn av unøyaktige doser eller urenheter. Selv om legen vil si deg at grunnen til at du må bruke Levaxin og ikke Armour er at Levaxin er dosestabil og rent. Men nettopp Levaxin, eller andre syntetiske preparater av thyroksin, har vært stoppet flere ganger i USA fordi de ikke har vært dosestabile. Tenk der i USA, de store søksmåls hjemland! Hvis Armour hadde skadet et eneste menneske så hadde produsenten vært konkurs.
Etter at det syntetiske hormonet kom på markedet etter 2.verdenskrig ble naturlig framstilt thyroksin sett på som "gammeldags" og "uhygienisk". Norske leger har sannsynligvis ikke hørt om det i sin opplæring.
Jeg skal ikke si mer om dette, for jeg begynner på Armour i dag. Så å skryte av et produkt jeg selv ikke har erfaring med er bare for dumt, ikke sant?
Men jeg har tro på at dette er verd å prøve siden jeg ikke har noe å tape. Samme som å prøve Atkins, hva kan jeg tape? Jeg vil sannsynligvis ikke bli verre, og da går jeg tilbake til Levaxin.
Jeg gikk til legen tidlig i sommer med symptomene mine og han mente jeg måtte prøve lykkepiller først. Det har jeg gjort i sommer, uten å bli bedre, bare trøttere. I august søkte legen om at jeg skal få fritak til å få Armour importert fra USA. I går hentet jeg det fra apoteket.

Hvor jeg leste om Armour
Det er et nettsted som heter Sonjas stoffskifteforum. Interesserte kan lese innlegg der og spørre om råd. Adressen er:
http://www.toreolsen.com/forum/index.php
Jeg har vært inne mange andre steder og lest, men det kan jeg komme tilbake til. Denne siden er en god start!

Her er en hjemmeside til en dame som VIRKELIG vet hva hun snakker om. Hun har gått noen runder med legene og har erfaring med dette!
http://home.online.no/~meretlun/index.htm
Jeg er i kontakt med henne og skal ringe henne hvis jeg får problemer med overgangen til Armour. Et raust menneske!
:telefon:
Nå avslutter jeg dette for denne gang. Jeg kan skrive her hvordan jeg synes Armour virker for meg, så får dere andre som har problemer på stoffskiftet bare spørre. Dette er helt nytt for meg, må dere huske på.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-09-04, 14:15   #19
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Kjempeinterresant lesning dette Mam !! Og sterkt - sitter her med tårer i øynene jeg ! Skal gå inn på linkene du har lagt inn og lese mer.

Årsaken til at jeg har tatt så mange prøver de siste to årene er nettopp at jeg i perioder føler meg ekstremt trøtt og sliten - ja helt totalt utslitt, uten at prøvene har vist noen særlig endring. Omlegging av kostholdet har hjulpet meg enormt. Men jeg har nok sutret og klaget en del i journalen min her fordi legen ikke ville forstå hverken det ene eller det andre. Jeg har slett ikke den samme effekten av kostholdet som mange av de andre her inne har. Vekta viser ikke særlig rask nedgang. Blodprøvene viser at jeg HAR lavt stoffskifte, men ikke så lavt at jeg blir "tvangsmedisinert", eller MÅ medisineres. Jeg kan få Levaxin, men velger selv å lavære å ta dem da jeg (som jeg skriver tidligere i denne tråden) ikke merker noen særlig endring i hverken velbefinnende (heter det det ??) eller vekt. Uansett er det ikke realistisk for de som har en skjoldbrusk kjertel intakt (selv om den ikke funker som den skal) å få en vektnedgang på mer en 2-3 kilo ved medisinering uansett. For meg har det rett og slett ikke vært verdt det pga vekten. For deg vil det vel kanskje stille seg helt anderledes siden du er operert. Det kan være demoiverende å spise riktig uten å se vektnedgang slik folk noen ganger venter (1-2 kilo pr uke......) For meg er det viktigste hvordan jeg føler meg. Jeg vet jeg iallefall gjør det JEG kan for å være i form.

MEN faller jeg tilbake til høy karbo (been there, done that) er trettheten og utslittheten tilbake for fullt. Det ER noe der, - og jeg tror fullt og helt på at lavkarbo ala Atkins (altså IKKE lav fett) kan bedre symptomene dine iallefall LITT. Og noen ganger kan "litt" gjøre store utslag.

Det skal bli spennende å følge deg med ny medisinering og ny spisemåte !

Jeg er jammen glad du vil dele alt dette med oss. Du kankanskje hjelpe flere som sliter !!

Lykke til videre !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-09-04, 14:36   #20
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg bare MÅ lime inn symtomene på hypothyreose fra hjemmesiden til Merete det referes til i Mam's post. På symtomlisten nederst er de som er uthevet mine - og de som er grønne er de av mine som som har bedret seg med lavkarbokost. Det er spesielt hår og hud og trettheten som har bedret seg - det tror jeg må være fettet i kostholdet. Det "morsomme" er at ingen av legene har sett sammenhengen mellom mine ødemer og stoffskiftet ! Hm...... tenk om jeg kunne ha sluttet med vanndrivende !!

Here we go !

Opprinnelig lagt inn av Meretes hjemmeside

Du har kanskje lenge gått rundt og vært trett, uopplagt, merket at du har lagt på deg uten at det har vært forandringer verken i kosthold eller i aktivitetsnivå, menstruasjonen har forandret seg, du har ikke lenger lyst på sex.
Du "faller ut" i sosiale sammenhenger, du orker ikke være sammen med mange mennesker lenge av gangen, du greier ikke å konsentrere deg lenge av gangen, du er blitt tiltaksløs og apatisk, du snakker tregt, snubler i ordene og etter å ha snakket en stund begynner du å høres ut som om du har drukket.

Opprinnelig lagt inn av Meretes hjemmeside


Humøret er opp og ned, du er kanskje blitt mer depressiv og du gråter for ingenting, du sover mer uten at du føler deg uthvilt, håret ditt føles som, og ligner mest av alt på en høysåte og du er kanskje blitt mer rødmusset og tørr i huden. Du har kanskje "hjertebank" ( følelsen av at hjertet hopper over et slag).
Du har mer vann i kroppen og fingre som ligner pølser, ledd og muskler verker og du har vanskeligheter med å komme deg opp av sengen om morgenen?
Du mister kanskje mye hår, neglene dine er sprø og brekker lett? Du er blitt mer hoven over og under øynene?
Sjansen for at du har hypothyreose er stor. Legen din har kanskje også tatt blodprøver og funnet at alt er "normalt". Vel, så lenge symptomene er der så er du ikke frisk. I dag blir man behandlet ut i fra hva blodprøvene viser, og ikke ut i fra hvilke symptomer man har. Ergo - leger behandler ikke deg og dine symptomer, leger behandler blodet ditt.
Symptomer på hypothyreose.

<!--mstheme--><TABLE id=AutoNumber2 style="BORDER-TOP-WIDTH: 0px; BORDER-LEFT-WIDTH: 0px; BORDER-BOTTOM-WIDTH: 0px; BORDER-COLLAPSE: collapse; BORDER-RIGHT-WIDTH: 0px" cellSpacing=0 borderColorDark=#336666 cellPadding=0 width="84%" borderColorLight=#669999 border=1><TBODY><TR><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="51%"><!--mstheme-->Føle seg svak/utmattet<!--mstheme--></TD><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="49%"><!--mstheme-->




</TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="51%"><!--mstheme-->Ru/grov hud<!--mstheme--></TD><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="49%"><!--mstheme--><!--mstheme--></TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="51%"><!--mstheme-->Sakte tale (tro det eller ei, men når jeg er trøtt setter tunga helt krøll på seg - finner ikke ord etc,- se hukommelse)<!--mstheme--></TD><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="49%"><!--mstheme--><!--mstheme--></TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="51%"><!--mstheme-->Følelse av å være kald<!--mstheme--></TD><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="49%"><!--mstheme--><!--mstheme--></TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="51%"><!--mstheme-->Kald hud<!--mstheme--></TD><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="49%"><!--mstheme--></TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="51%"><!--mstheme-->Ødemer i fjeset<!--mstheme--></TD><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="49%"><!--mstheme--></TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="51%"><!--mstheme-->Forstørrelse av hjerte<!--mstheme--></TD><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="49%"><!--mstheme--><!--mstheme--></TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="51%"><!--mstheme-->Svekket hukommelse <!--mstheme--></TD><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="49%"><!--mstheme--></TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="51%"><!--mstheme-->Vektøkning<!--mstheme--></TD><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="49%"><!--mstheme--></TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="51%"><!--mstheme-->Blekhet på lepper<!--mstheme--></TD><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="49%"><!--mstheme--><!--mstheme--></TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="51%"><!--mstheme-->Hevelse i føttene<!--mstheme--></TD><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="49%"><!--mstheme--></TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="51%"><!--mstheme-->Dårlig appetitt<!--mstheme--></TD><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="49%"><!--mstheme--><!--mstheme--></TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="51%"><!--mstheme-->Kraftig menstruasjon<!--mstheme--></TD><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="49%"><!--mstheme--><!--mstheme--></TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="51%"><!--mstheme-->Døvhet <!--mstheme--></TD><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="49%"><!--mstheme--><!--mstheme--></TD></TR><TR><TD style="BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-TOP: medium none; BORDER-LEFT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none" width="51%"><!--mstheme-->Smerter over hjertet

Tørr hud
Døsighet/apati
Ødemer på øyelokk
Minsket svetting
Tykk tunge
Grovere hår
Blekhet i huden (ikke sommer)
Forstoppelse
Hårtap
Tungpustet
Heshet (har trodd jeg snakket for mye jeg !)
Nervøsitet



¨
Nå skal jeg lese mer !!

<!--mstheme-->

</TD></TR></TBODY></TABLE>

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-09-04, 15:42   #21
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Tusen takk for en utrolig lærerik historie Mam! Så flott at du deler dette med oss. Det er sagt mye bra i denne tråden, men jeg vil bare legge til to opplysninger som jeg har sjekket med dr. Lindberg him self: 1) Han mener absolutt ikke at "det bare er å ta en tablett og så blir man bra". Han har formulert det så forenklet og klønete i den første boken sin, men han mener det ikke. Han er indremedisiner og hormonspesialist, så han vet mer enn noen hvor komplisert og alvorlig dette er. 2) Når man spiser lavkarbo vil insulinmengden i blodet gå ned, og dette påvirker thyroxinmengden positivt. Man vet ikke eksakt sammenhengen mellom insulin og thryroxin, men at den er der er det liten tvil om. På klinikkene hans hadde de hatt mange hypothyreosepasienter som hadde sluttet med thyroxin etter lang tid med lav-karbo, og det synes dr. Lindberg var logisk (og supert!).

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 10-09-04, 15:50   #22
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Takk Mam! Nå skjønner jeg hvorfor du er bekymret, Fedonisten! Det blir jeg også!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 10-09-04, 16:03   #23
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av
Thumbs up

Kjempeflott informasjon



TUSEN TAKK

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 10-09-04, 21:33   #24
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Til Fedonisten: Du er satt på en kombinasjonsblanding av T4 og T3, begge syntestisk framstilt. Slik jeg har forstått det er det bedre enn bare T4 tabletter. Grunnen til at jeg ikke har prøvd det, er at jeg har lest flere historier på det stoffskifteforumet om slike som meg, som ikke er fornøyd med Levaxin. Det prøver da en kombinasjon med Levaxin(T4) og Liothyronin(T3) og føler seg bedre på det i kanskje et halvår. Så blir de verre igjen.

Jeg produserer jo 0 av alt siden jeg er kjertelløs, så jeg ville ha Armour for å få et mest naturlig alternativ. Jeg skal ikke skremme noen med Levaxin, det er mange som føler at det er bra for dem. Men jeg mener det må informeres om alternativ til de som ikke føler seg bra på Levaxin. Det er det som ikke finnes i dag. Selv å få kombibehandling med Liothyronin er mange leger skeptisk til! Det høres ut som om du har en mer åpen lege.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-09-04, 09:49   #25
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Jeg og Fedonisten har litt dorlig hukommelse om dagen, litt glemske. Vi lurer på om det kan skyldes Levaksinen? Noen fler som har det sånn? Det er vel spørsmål om høna eller egget. Men jeg kan ikke huske (?) at jeg glemte å skru av komfyren før.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins + lavt stoffskifte = ikke bra?? Iset Stoffskifte / hormonproblemer 2 20-03-04 00:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no