Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Vannspørsmål

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-04-11, 21:49   #51
monja
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Rock City
Alder: 46
Innlegg: 325
monja er på en erverdig vei

Sv: Vannspørsmål

Jeg prøver å drikke 3 liter vann om dagen. Burde sikkert drukket mer, men glemmer det. Drikker av halvlitersglass hjemme og flaske på jobb.

__________________
Min MUP

monja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF Svar med sitat
Gammel 22-04-11, 21:55   #52
Regret
Seniormedlem
 
Regret sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 33
Innlegg: 1.348
Regret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snill

Sv: Vannspørsmål

Opprinnelig lagt inn av surflover, her.

Jeg fikk en sånn en fra kjæresten min i sommer - jeg hater den og bruker den ikke. Man må jo suge skikkelig for å få ut noe vann! Tungvint.

Du må huske å bite mens du suger!
Camelbak er livreddene for meg, jeg greier ikke å drikke vann av glass da jeg hater vann, men med camelbak så får jeg i meg 3L om jeg bare setter meg ned med flaska. Tenker ikke over at jeg drikker en gang om jeg har den i munnen mens jeg diller med noe annet, f.eks tv eller pc.

__________________

Regrets nye dagbok!
Regret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-04-11, 22:12   #53
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Vannspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Regret, her.

Du må huske å bite mens du suger!
Camelbak er livreddene for meg, jeg greier ikke å drikke vann av glass da jeg hater vann, men med camelbak så får jeg i meg 3L om jeg bare setter meg ned med flaska. Tenker ikke over at jeg drikker en gang om jeg har den i munnen mens jeg diller med noe annet, f.eks tv eller pc.

Man må bite ja.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 22-04-11, 23:51   #54
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vannspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

sliter med å få i meg lunkent vann (skal ikke drikke kaldt i syden får jeg høre).

Det er vel isbiter du skal holde deg unna i syden. Fordi de kan være av kranvann.
Noen mener også man kan bli syk av å drikke veldig kaldt vann når det er veldig varmt, men det er nok en myte.

Drikker så mye som er behagelig, ca 3-4 1,5l pr dag som regel.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 17:38   #55
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Vannspørsmål

Jeg får maur deluxe i kroppen hvis jeg drikker mye vann..

Greitt at magnesium og kalium hjelper, men TRENGER man virkelig alt dette vannet??

Jeg kan forstå dette med all fettspisinga, men hvor begynte liksom tradisjonen med mye vann??? Vann gir jo metthetsfølelse, er det derfor det er ok?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 19:07   #56
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vannspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Vann gir jo metthetsfølelse, er det derfor det er ok?

Nei, vannet er jo det som gjør at vi kan transportere ting rundt i kroppen, og ikke minst slagg og giftstoffer ut av kroppen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 19:37   #57
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Vannspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Vann gir jo metthetsfølelse, er det derfor det er ok?

Vet du, det er også litt tull, for ja, man blir litt mer mett der og da, men mye vann skyller også maten fortere ut av magesekken og gjennom tarmene, og vips, man føler seg sulten igjen fortere!

Når man feks har blitt gastric bypass- operert skal man ikke drikke så og så lenge før og etter et måltid fordi maten da går fortere gjennom og næringsopptaket senkes.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 19:43   #58
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Vannspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Nei, vannet er jo det som gjør at vi kan transportere ting rundt i kroppen, og ikke minst slagg og giftstoffer ut av kroppen.

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Vet du, det er også litt tull, for ja, man blir litt mer mett der og da, men mye vann skyller også maten fortere ut av magesekken og gjennom tarmene, og vips, man føler seg sulten igjen fortere!

Når man feks har blitt gastric bypass- operert skal man ikke drikke så og så lenge før og etter et måltid fordi maten da går fortere gjennom og næringsopptaket senkes.

Og motsatt med ikkeopererte?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 19:44   #59
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Vannspørsmål

Hele min verden datt i grus da jeg begynte med stormdrikking av vann. Dvs var fokusert på minst tre liter vann pr dag.

Jeg får kanskje tydeligvis nok væske i meg på andre måter.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 21:01   #60
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Vannspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Og motsatt med ikkeopererte?


At næringsopptaket svekkes gjelder vel for alle, selv om det ikke er så farlig for oss med litt mye ekstra vekt, men vi blir jo fort sultne og spiser desto mer vi også!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 21:02   #61
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Vannspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hele min verden datt i grus da jeg begynte med stormdrikking av vann. Dvs var fokusert på minst tre liter vann pr dag.

Jeg får kanskje tydeligvis nok væske i meg på andre måter.

Jeg er blant de som taler mot alt dette vannet, vet du! At vi trenger så mye væske er en tilbakevist myte, faktisk!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 23:36   #62
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vannspørsmål

Vi må alle finne vårt vannbehov tror jeg, noen drikker ALDRI vann og får vektnedgang først når de begynner og drikke litt vann hver dag, andre drikker ikke vann og går ned uansett osv.

Egentlig er dette forumet beviset på at vi er så individuelle at bare generelle råd kan gis - resten må man finne utav selv...

Jeg har det ALLER best med mye vann hver dag. Uten blir jeg uvel, oppblåst og yuck! 3-4 liter er optimalt. Er kronisk kjempetørst (sånn tunga sitter fast i gangen tørst) så jeg må ha med meg vannflaska overalt (Drikker lite annet, ikkeno kaffe eller te eller saft... en liten boks pepsi max 4-5 ganger i uka) Når jeg tenker meg om har ligger natrium-nivået mitt i blodprøver heeeelt i toppen enda jeg ikke bruker mye salt i maten... kanskje derfor jeg er så tørst?

Og før "nurse Kitty" kommenterer - jeg skal inn til spesialist for utredning over helga - så det står på lista over langvarige symptomer jeg skal legge fram - jeg hadde det mye slik før lavkarbo også - enormt tørst alltid!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 08:37   #63
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Vannspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Og før "nurse Kitty" kommenterer - jeg skal inn til spesialist for utredning over helga - så det står på lista over langvarige symptomer jeg skal legge fram - jeg hadde det mye slik før lavkarbo også - enormt tørst alltid!

Er jeg så fæl?

Du er jo inne på poenget mitt, da. Hvor mye væske man trenger er individuelt og til en viss grad tillært. Min største kjepphest er dog at manikke skal tvinge i seg væske bare for å være like "flink" som de som er stordrikkere av natur. Skulle jeg holdt følge med min mann og sønn feks, hadde jeg vært totalt uten mineraler i systemet mitt! Ca 4.5 liter er minst 2 liter over min tåle- grense! Er kjempefornøyd om jeg klarer mer enn 2, liksom!

Og så må jeg spørre: er tørr munn/hals det samme som tørste?
Jeg skal utredes for Sjøgrens, en sykdom som har tørre slimhinner, øyne og munn som symptom. Er tørr i munn/hals, men siden det overhodet ikke hjelper å drikke, tolker jeg ikke dette som tørste! Er det jeg som er rar, tro? Legen min skjønte godt hva jeg mente, da!

Lykke til på utredning!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 21:00   #64
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vannspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Er jeg så fæl?

Du FINNES ikke fæl - men jeg tar deg på alvor, på bakgrunn av din erfaring og kunnskap - så derfor nurse Kitty - jeg antok du ville påpeke og få sjekke ut enorm tørste uansett

Sitat:

Du er jo inne på poenget mitt, da. Hvor mye væske man trenger er individuelt og til en viss grad tillært. Min største kjepphest er dog at manikke skal tvinge i seg væske bare for å være like "flink" som de som er stordrikkere av natur. Skulle jeg holdt følge med min mann og sønn feks, hadde jeg vært totalt uten mineraler i systemet mitt! Ca 4.5 liter er minst 2 liter over min tåle- grense! Er kjempefornøyd om jeg klarer mer enn 2, liksom!

Og så må jeg spørre: er tørr munn/hals det samme som tørste?
Jeg skal utredes for Sjøgrens, en sykdom som har tørre slimhinner, øyne og munn som symptom. Er tørr i munn/hals, men siden det overhodet ikke hjelper å drikke, tolker jeg ikke dette som tørste! Er det jeg som er rar, tro? Legen min skjønte godt hva jeg mente, da!

Enig her - er jeg tørst eller bare kjempetørr i slimhinnene? Har også enormt tørre øyne og tørr hals/munn...

Sitat:

Lykke til på utredning!

Takk for det - tirsdag er jeg forhåpentligvis seriøst i gang...

Jeg har vært til utredning for sjøgrens - interessant test forresten... det trigget tårer fra øyene og spytt fra munnen jeg lurer på hvor gjemmer seg når JEG trenger det til vanlig *ler*

Og ER jo helt enig med deg - vanninntak er individuelt - ikke tvinge det i seg - men er man tørst - drikk vann!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-04-11, 21:22   #65
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Vannspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Du FINNES ikke fæl - men jeg tar deg på alvor, på bakgrunn av din erfaring og kunnskap - så derfor nurse Kitty - jeg antok du ville påpeke og få sjekke ut enorm tørste uansett



Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Enig her - er jeg tørst eller bare kjempetørr i slimhinnene? Har også enormt tørre øyne og tørr hals/munn...

Jeg har vært til utredning for sjøgrens - interessant test forresten... det trigget tårer fra øyene og spytt fra munnen jeg lurer på hvor gjemmer seg når JEG trenger det til vanlig *ler*

Jeg har så tørre øyne at øyelokket gror fast i øyet i løpet av natten om jeg ikke pøser på med mine blåresept- kunstige øyedråper før jeg legger meg og en annen type før jeg åpner øynene om morgenen!

Tok du spyttkjertel- biopsi? Hvem gjorde det i så fall? Legen min har ikke vært borte i det før og ante ikke om hun skulle sende henvisning til øre/nese/hals eller.......
Jeg har nemlig ikke utslag på blodprøvene, så en evnt diagnose må stille på grunnlag av andre typer funn.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 15:39   #66
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Vannspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.




Jeg har så tørre øyne at øyelokket gror fast i øyet i løpet av natten om jeg ikke pøser på med mine blåresept- kunstige øyedråper før jeg legger meg og en annen type før jeg åpner øynene om morgenen!

Uff, det høres fælt ut! Mine er også tørre - så ille at det svir når jeg gråter... men utrolig hva man blir vant med!

Sitat:

Tok du spyttkjertel- biopsi? Hvem gjorde det i så fall? Legen min har ikke vært borte i det før og ante ikke om hun skulle sende henvisning til øre/nese/hals eller.......
Jeg har nemlig ikke utslag på blodprøvene, så en evnt diagnose må stille på grunnlag av andre typer funn.

Niks, øye og spytt-testene viste akkurat over grensen av fukt så de anså det som unødvendig... fikk med en klapp på skuldra, du har ikke sjøgrens ihvertfall, men du har et snev av reumatisme sa de før døra gikk igjen bak meg

Jeg regner med det blir vurdert biopsi av spyttkjertel om testene viser for lite væske i øyne og munn.

Krysser fingre for at de finner utav noe til deg også... det er ikke morsomt å gå rundt å være "litt" syk uten diagnose liksom

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no