Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kolesterol og fett?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-02-08, 17:48   #1
Trinelise
Medlem
 
Trinelise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 59
Innlegg: 175
Trinelise har en fantastisk aura rundt segTrinelise har en fantastisk aura rundt seg

Kolesterol og fett?

Hei!

Jeg trenger litt hjelp, etter 3 uker til på ketolysekuren så har kolestrolet mitt steget enda mer, ble oppringt av legen igår og nå ligger kolestrolet på 9. Har en veldig fornuftig og grei lege, men han likte ikke helt at kolestrolet mitt stiger så veldig, anbefalte meg å trappe ned på usunt fett og heller få i meg sunt fett for så å se hvordan det slår ut. Er MCT olje noe som har innvirkning på kolestrolet?

Så problem nr 2, vekta står fortsatt bom stille! Og nå begynner det å tære på tålmodigheten! Mener selv jeg er ganske flink, ligger på 15 karb om dagen, har kutta ut Ifa og Splenda, jeg trener fortsatt annenhverdag og tildels hardt, men bør ikke vekta begynne å slippe taket snart?
Har tenkt litt over kostholdet mitt, mener jeg spiser bra, men kanskje litt lite smør og fett, bortsett fra det jeg får via kjøttet. Kan dette være årsaken til at kroppen min ikke vil, eller er det treninga?

Håper noen kan hjelpe meg litt for begynner å bli litt deppa og lei.....

Hilsen Trinelise


Sist redigert av Trinelise : 07-02-08 kl 20:01.
Trinelise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 19:25   #2
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Kolestrol og fett?

Hei
Du får sikkert svar fra noen som kan mer enn meg snart - tenkte bare sende en link på noen "nybegynnertips" Jeg har fått noen halvlyse øyeblikk av å lese der men er jo mulig du alt har lest mye der selv?
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=708
Det er slik jeg forstår det ikke uvanlig at kolesterolet går opp de første ukene før det stabiliserer seg på et bedre nivå - dette står også i første innlegget bl.a. Og på noen av oss kjemper kroppen hardere i mot før man begynner miste vekt. Kan være mange grunner til det. Har du målt med målbånd? Noen ganger resultatet synes først der Passer du på å drikke nok vann?

Ønsker deg lykke til !!

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-02-08, 20:07   #3
Trinelise
Medlem
 
Trinelise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 59
Innlegg: 175
Trinelise har en fantastisk aura rundt segTrinelise har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolestrol og fett?

Takk for svar og tips....
Har lest gjennom nybegynnertips, og er så og si klar der, bortsett fra kaffe, drikker ett par kopper om dagen. Drikker ca 3 liter vann om dagen så det burde være greit nok. Har utslag på ketostixen, litt dyprosa farge, og utslag på den har jeg hatt nesten hele tiden.

Måler meg ikke, tenker jeg veldig positivt så kanskje, men bare kanskje så sitter buksene mine litt løsere.

Hilsen Trinelise

Trinelise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 10:59   #4
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Kolestrol og fett?

Hei
Hva viser kolesterolmålingen din ? Det er flere typer kolesterol og måler man totalen uten å se på feks fordelingen av LDL og HDL blir det fort litt skjevt. Dersom du feks har økt mengden HDL ift LDL er dette positivt da det sier noe om bla vedlikeholdsprosessene i kroppen. Kolesterol brukes til en mengde ting i kroppen som er livsnødvendige.
Følg rådet med å være tålmodig og ikke vær redd for rene og naturlige fettkilder som ikke er gjennomgått kjemi, sterk varme, tilsetninger eller annen fabrikkprosessering. Bruk kaldpresset kokos, ekte smør, rapsolje, bremykt, melkefett, ost, kaldpresset oliven, naturlige nøtter, egg, kjøtt, fisk og omega 3 olje, så er du sikker på at du unngår trans og harske fetter i billige vegetabilske oljer og margariner.

Noen fetter ser ut til å påvirke kolesterolet på kort sikt (øker eller senker), men for å få kolesterolet opp eller ned på et stabilt, naturlig, sunt og individuelt nivå må kroppen være generelt sunn og virke bra. Sukker, tilsetninger, mye næringsfattig karbo, lav næringsverdi generelt, ødelagte fettstoffer, stress og lite mosjon gjør at kroppen din må reparere/vedlikeholde på et høyt nivå hele tiden. Dette krever mye LDL kolesterol og det lager kroppen om den trenger det.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 11:24   #5
Equilibrium
Juniormedlem
 
Equilibrium sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: 3rd rock from the sun
Alder: 52
Innlegg: 38
Equilibrium er ny på veien

Sv: Kolestrol og fett?

Personlig tror jeg ikke det er slik at en diett er perfekt for alle, men at vi må prøve oss fram og se om det passer en selv. Kanskje er ikke lavkarbo noe for deg?? Problemet med denne maten er at vekttapet må vurderes over tid. Det er lite poeng i å kun se på den første måneden, da en har et stort tap i starten (vann) for så å få en utflating. Etter denne utflatingen er det en konkret kan se om maten er har noen større innvirkning.

Equilibrium er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ Skaldeman Svar med sitat
Gammel 08-02-08, 13:24   #6
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Kolestrol og fett?

Hei
Husk TRAN / omega III. Sørg for ikke å spise allt for mye protein og altså mer fett. Mosjon er bare bra. Be om nye prøver om 2 uker.
Hvis kolesterolet da ikke er i bedring må du vurdere hele opplegget og kanskje tenke mer på generell lavkarbo. Husk å be og også å få målt det gode og det dårlige kolesterol.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 10-02-08, 18:59   #7
Trinelise
Medlem
 
Trinelise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 59
Innlegg: 175
Trinelise har en fantastisk aura rundt segTrinelise har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolestrol og fett?

Hei!

Og takk for svar!
Jeg husker ikke svarene op det gode/dårlige kolestrolet, men skal be om å få de.
Jeg har bestemt meg for å gi lavkarbo 2 uker til! Da reiser jeg på ferie og blir borte i 2,5 uke. Jeg skal legge til tran/omega i kosten fra og med i morgen av!
Det blir nok ikke lavkarbo de ukene, skal til Thailand og er litt usikker på hva en kan forvente av mat derborte. Begynner på ny frisk igjen når ferien er over og så får jeg følge opp det med kolestrolet da.

Jeg ser flere steder her at det er normalt at kolestrolet stiger til å begynne med, men hvor lang tid kan en regen som "normalt" før det begynner å synke igjen?
Jeg vil så gjerne at ketolysekuren skal fungere for meg, synes det er god mat og det er enkelt å forholde seg til både til hverdags og litt festdager!

Hilsen Trinelise

Trinelise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 07:04   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kolesterol og fett?

Burde ikke være noe problem å spise lavkarbo i Thailand. All maten serveres med risen ved siden av, så da er det jo bare å droppe den!

Maten i Thailand er fantastisk god og variasjonene mange!

God tur! *massemisunnelig*

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 17:41   #9
Trinelise
Medlem
 
Trinelise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 59
Innlegg: 175
Trinelise har en fantastisk aura rundt segTrinelise har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolesterol og fett?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Burde ikke være noe problem å spise lavkarbo i Thailand. All maten serveres med risen ved siden av, så da er det jo bare å droppe den!

Maten i Thailand er fantastisk god og variasjonene mange!

God tur! *massemisunnelig*


Takk for det med god tur! Ferie er ferie så 15 karb om dagen blir det nok ikke, men jeg vil ikke spise uhemma heller, skal bli spennende å se hvor riktig jeg kan gjøre ting der og på hotellet er det trimrom så håper jeg kan motivere meg til noen treningsøkter!

Hilsen ei som begynner å grue seg til flyreisa.....

Trinelise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 18:36   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kolesterol og fett?

Opprinnelig lagt inn av Trinelise, her.

Takk for det med god tur! Ferie er ferie så 15 karb om dagen blir det nok ikke, men jeg vil ikke spise uhemma heller, skal bli spennende å se hvor riktig jeg kan gjøre ting der og på hotellet er det trimrom så håper jeg kan motivere meg til noen treningsøkter!

Hilsen ei som begynner å grue seg til flyreisa.....

Ikke noe å grue for! Jada, det er langt, men det er jo verdt hvert minutt. Dessuten går det egentlig ganske fort!

Hvor skal dere?

Tror du kan glemme treningsøkter om du ikke er meget veltrent. Det er så utrolig varmt på denne tiden av året(40-45 grader) at trening er det siste du kommer til å tenke på, med mindre det er svømming eller bassengtrening på programmet. Er nok AC på trimrommet, men.....

*snart grønn av misunnelse*

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 21:44   #11
Karbosara
Seniormedlem
 
Karbosara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 57
Innlegg: 7.302
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

Sv: Kolesterol og fett?

Har bare lyst til å fortelle om min kolesterol: Jeg målte den hos legen da jeg startet kuren, og ble ganske snart bedt om å komme for nye tester for kolesterolet var litt høyt.

Fikk råd av en klok dame her inne om å spise en avocado daglig, for det skulle være senkende for kolesterolen...

...liker ikke avocado noe særlig, men jeg laget med en salat med avocado som ingrediens og fikk det ned i magen. Godt var det egentlig faktisk og...

Tok nye prøver i begynnelsen av januar igjen, og da hadde det kolesterolet som ikke var bra (det som kan gi hjerteinfarkt) gått fra 5,1 til 4,1 og legen var fornøyd, og forventer at neste gang jeg kommer er det helt normalisert og jeg trenger ikke medisinering!

Alle de andre testene jeg tok var forbedret...legen kunne også fortelle at han forstod at jeg hadde sluttet med raske karbohydrater, og ba meg fortsette i samme dur...og unngå innmat!


Jaja, håper du har mot til å gi det en liten sjanse til! Husker jeg var nervøs for de nye resultatene, og jeg var treg til å gå for nye blodprøver, for jeg var jo redd for at de var gått opp...så mye fett som jeg spiste! Uvant kur og greier...men nå er jeg på rett vei!

Lykke til, og god tur!!!

__________________
fra Karbosara... vei mot lettere
tider!
Den siste nedtur-Velkommen hjem til meg! Blogg


Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 09:31   #12
Trinelise
Medlem
 
Trinelise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 59
Innlegg: 175
Trinelise har en fantastisk aura rundt segTrinelise har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolesterol og fett?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Ikke noe å grue for! Jada, det er langt, men det er jo verdt hvert minutt. Dessuten går det egentlig ganske fort!

Hvor skal dere?

Tror du kan glemme treningsøkter om du ikke er meget veltrent. Det er så utrolig varmt på denne tiden av året(40-45 grader) at trening er det siste du kommer til å tenke på, med mindre det er svømming eller bassengtrening på programmet. Er nok AC på trimrommet, men.....

*snart grønn av misunnelse*

Hei igjen!

Tror nok jeg må utstyre meg med en liten sovepille på flyet, får ikke til å sove andre steder enn på puta ellers!

Vi skal til Kata Beach, har hørt rykter om at det skal være ett flott sted, så gleder meg vanvittig!

Jeg har fulgt med litt på været dernede siste uka, har faktisk vært en del overskya og grader fra 26-30. Det blir nok mest vanntrening, men håper det er nogelunde ok aircondition i treningsrommet! Har så forferdelig lite lyst til å legge på meg 5 kg!

Frokosten har vi på hotellet, er det noen som vet hva frokost i Thailand består av, er det skandinaviske frokoster?

Hilsen Trinelise

Trinelise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 09:34   #13
Trinelise
Medlem
 
Trinelise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 59
Innlegg: 175
Trinelise har en fantastisk aura rundt segTrinelise har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolesterol og fett?

Opprinnelig lagt inn av Karbosara, her.

Har bare lyst til å fortelle om min kolesterol: Jeg målte den hos legen da jeg startet kuren, og ble ganske snart bedt om å komme for nye tester for kolesterolet var litt høyt.

Fikk råd av en klok dame her inne om å spise en avocado daglig, for det skulle være senkende for kolesterolen...

...liker ikke avocado noe særlig, men jeg laget med en salat med avocado som ingrediens og fikk det ned i magen. Godt var det egentlig faktisk og...

Tok nye prøver i begynnelsen av januar igjen, og da hadde det kolesterolet som ikke var bra (det som kan gi hjerteinfarkt) gått fra 5,1 til 4,1 og legen var fornøyd, og forventer at neste gang jeg kommer er det helt normalisert og jeg trenger ikke medisinering!

Alle de andre testene jeg tok var forbedret...legen kunne også fortelle at han forstod at jeg hadde sluttet med raske karbohydrater, og ba meg fortsette i samme dur...og unngå innmat!


Jaja, håper du har mot til å gi det en liten sjanse til! Husker jeg var nervøs for de nye resultatene, og jeg var treg til å gå for nye blodprøver, for jeg var jo redd for at de var gått opp...så mye fett som jeg spiste! Uvant kur og greier...men nå er jeg på rett vei!

Lykke til, og god tur!!!

Hei og takk for både tips og det med god tur!

Jeg synes selv jeg har vært kjempeflink siden jul, men resultatet mitt er bare en kg ned, vet at trening kan stagnere vektnedgang en stund, men jeg begynner å frykte at jeg er en av de som må både telle karb og kcal...sukk!

Godt å høre at det er håp for det med kolestrolen, for liker det ikke når tall viser rødt på blodprøvesvar!

Hilsen Trinelise

Trinelise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 12:31   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kolesterol og fett?

Opprinnelig lagt inn av Trinelise, her.

Hei igjen!

Tror nok jeg må utstyre meg med en liten sovepille på flyet, får ikke til å sove andre steder enn på puta ellers!

Vi skal til Kata Beach, har hørt rykter om at det skal være ett flott sted, så gleder meg vanvittig!

Jeg har fulgt med litt på været dernede siste uka, har faktisk vært en del overskya og grader fra 26-30. Det blir nok mest vanntrening, men håper det er nogelunde ok aircondition i treningsrommet! Har så forferdelig lite lyst til å legge på meg 5 kg!

Frokosten har vi på hotellet, er det noen som vet hva frokost i Thailand består av, er det skandinaviske frokoster?

Hilsen Trinelise

Var på Kata i fjor og Karon 2 år før det. Fantastisk sted.
Dere må spise på Chillli og Buffalo Steakhouse. De finnes også på Karon.

Frokosten er som regel helt ok. Egg, bacon, pølse, frukt, grønnsaker, brød. kornblandinger, cornflakes, yoghurt......... Skule være noe for de fleste.

Har aldri sovet på flyet. Mye bedre å ta noen timer på øyet når man kommer ned. Vi har kommet ned tidlig om morgenen lokal tid, sovet til lunsj og så holdt oss våkne til kvelden igjen. Greit å komme i rute så fort som mulig! 2 uker er veldig kort tid på et sånt sted!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 17:55   #15
Trinelise
Medlem
 
Trinelise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 59
Innlegg: 175
Trinelise har en fantastisk aura rundt segTrinelise har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolesterol og fett?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Var på Kata i fjor og Karon 2 år før det. Fantastisk sted.
Dere må spise på Chillli og Buffalo Steakhouse. De finnes også på Karon.

Frokosten er som regel helt ok. Egg, bacon, pølse, frukt, grønnsaker, brød. kornblandinger, cornflakes, yoghurt......... Skule være noe for de fleste.

Har aldri sovet på flyet. Mye bedre å ta noen timer på øyet når man kommer ned. Vi har kommet ned tidlig om morgenen lokal tid, sovet til lunsj og så holdt oss våkne til kvelden igjen. Greit å komme i rute så fort som mulig! 2 uker er veldig kort tid på et sånt sted!

Takk for gode tips! Høres ut som mat kan gå greit, jeg har selvfølgelig ferie så noe slavisk lavkarbo blir det ikke, men det går an å styre seg litt!
Har hørt at vin er dårlig og dyrt dernede så det er jo litt dumt!

Jeg frykter 13 timer reise kan bli uuuuutrolig lenge uten å få sove litt! Og spent på om røyksuget blir helt forferdelig!

Hilsen Trinelise

Trinelise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 19:41   #16
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kolesterol og fett?

Drikker ikke noe særlig i varmen, så det med vinen kan jeg ikke svare på.

Du kan røyke på mellomlandingen, men ellers er røykeplaster veldig greit! Blir i hvet fall ikke så gretten om jeg bruker det!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kolesterol - bare å fortsette med fett og proteiner ser det ut til Chamomilla Fysisk og mental helse 7 13-11-06 11:01
De hadde jo ikke kaliumtabletter i steinalderen? mofe Kosttilskudd 31 11-04-06 23:53
Å kombinere fett og karbohydrater Fettet Lavkarbo generelt 3 10-02-06 17:06
Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk. andersdupp Spørsmål og svar 15 19-01-06 09:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no