Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Zink, Omega 3 og hva annet?

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-10-12, 11:17   #1
Okie
Medlem
 
Okie sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Innlegg: 276
Okie er ny på veien

Zink, Omega 3 og hva annet?

Jeg sliter med å finne riktig dose med zink. Gir for mye de samme tegn som for lite? Altså jeg mister mye hår og får belegg i hodebunn samt sår munn om jeg ikke får i meg nok. Fikk med meg feil sist jeg kjøpte, og med vitamin blir det 45mg totalt. Syns 30mg gikk noenlunde men vil spørre for sikkerhetsskyld da jeg syns 15 er for lite. Burde kanskje prøve en tillegg på 5 eller 10?

Og jeg har mye betennelse i kroppen det siste halve året og de blir bare verre. Senefester i hælene og i høyre skulder. Greier nesten ikke gå eller bruke armen for tiden. Vil ikke mye ibuprofen om ikke jeg må. Eneste jeg tenkte på var omega 3 i litt større mengder. Spiser nemlig ikke mye fisk. Noen teorier om hva annet det kan skyldes?

Vurderer time hos legen og spørre om blodprøver, men æsj... han er vond å kommunisere med. Noen erfaringer med Hexeberg? Kanskje det er tingen?

takk for input'n dere

__________________

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 11:25   #2
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: zink, Omega 3 og hva annet?

Jeg tror godt du kan ta mye mer sink uten problemer. Jeg har ME, et av de typiske symptomene er kronisk sår hals. Og jeg har funnet ut at sink trengs i varierende mengder, men ofte ganske store, for å få bort den såre halsen. Nylig kjøpte jeg 50 mg tabletter fra England, og tar to i slengen et par tre ganger om dagen hvis det er skikkelig ille, sånn at jeg er sår i munnen og det holder på å bryte ut i noe (som akkurat nå, for øvrig ...). Men så er det viktig å balansere med kobber, da, siden de to er antagonister ...

Omega 3 er jo fantastisk for betennelsestilstander

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 11:28   #3
Okie
Medlem
 
Okie sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Innlegg: 276
Okie er ny på veien

Sv: zink, Omega 3 og hva annet?

Opprinnelig lagt inn av Huldr, her.

Jeg tror godt du kan ta mye mer sink uten problemer. Jeg har ME, et av de typiske symptomene er kronisk sår hals. Og jeg har funnet ut at sink trengs i varierende mengder, men ofte ganske store, for å få bort den såre halsen. Nylig kjøpte jeg 50 mg tabletter fra England, og tar to i slengen et par tre ganger om dagen hvis det er skikkelig ille, sånn at jeg er sår i munnen og det holder på å bryte ut i noe (som akkurat nå, for øvrig ...). Men så er det viktig å balansere med kobber, da, siden de to er antagonister ...

Omega 3 er jo fantastisk for betennelsestilstander

Vet du hvor mye kobberet må opp i forhold til zink i så fall?

__________________

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 11:31   #4
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: zink, Omega 3 og hva annet?

Opprinnelig lagt inn av Okie, her.

Vet du hvor mye kobberet må opp i forhold til zink i så fall?

Nei, jeg er egentlig litt i villrede selv ... kanskje noen andre vet?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 12:41   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Zink, Omega 3 og hva annet?

Zinc tally - som den kalles den testen det refereres til her http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8112809 kan brukes for å finne ut hvor du ligger statusmessig. Det er da forutsatt at du ikke er en "supertaster" eller en "nontaster". Hos folk med supertaste eller nontaste vil ikke testen virke. Testen virker for 50-70% av folk. Resten vil være supertasteres (kjenner fæl smak selv ved lav status) eller nontasteres (kjenner ingenting uavhengig av status).
http://www.kinsarvik.no/products/344...st-120-ml.aspx

Jeg har prøvd dette selv og jeg kjenner smak. Noen ganger en litt emmen, søt, ekkel smak (da har jeg normal-lav status) og noen ganger en helt forjævlig metallsmak (høy sinkstatus). En venninne av meg kjenner ingenting. (Sannsynligvis en non-taster.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 13:05   #6
Okie
Medlem
 
Okie sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Innlegg: 276
Okie er ny på veien

Sv: Zink, Omega 3 og hva annet?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Zinc tally - som den kalles den testen det refereres til her http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8112809 kan brukes for å finne ut hvor du ligger statusmessig. Det er da forutsatt at du ikke er en "supertaster" eller en "nontaster". Hos folk med supertaste eller nontaste vil ikke testen virke. Testen virker for 50-70% av folk. Resten vil være supertasteres (kjenner fæl smak selv ved lav status) eller nontasteres (kjenner ingenting uavhengig av status).
http://www.kinsarvik.no/products/344...st-120-ml.aspx

Jeg har prøvd dette selv og jeg kjenner smak. Noen ganger en litt emmen, søt, ekkel smak (da har jeg normal-lav status) og noen ganger en helt forjævlig metallsmak (høy sinkstatus). En venninne av meg kjenner ingenting. (Sannsynligvis en non-taster.)

Aha, very interesting :-) Jeg har merket ånden min og smaken i munnen har vært litt i overkant ille siste uka. Ikke engang sb12 har hjulpet. Tusen takk for tipset!

__________________

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Omega-6 og omega-3 gir fedme, diabetes, hjertefeil og kreft? arvid g Generell ernæringsdebatt 0 14-04-09 07:52
Omega 3 bærrgen Ketolysekuren 2 13-02-08 09:35
Omega 3 Fridolina Nyheter / media 0 31-07-06 13:16
Omega-3 guro Kosttilskudd 4 02-04-06 00:44
omega Trolljenta Dr Lindbergs 4 01-04-06 22:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no