Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fruktose VS Natreen

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-01-05, 08:14   #1
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Fruktose VS Natreen

Leste her at man bør unngå alle sukkerarter som slutter på -ose i induskjonen.. Som fruktose og maltose.. Gjelder det bare under induksjonen eller ellers også.. Begrunn hvorfor/hvorfor ikke... I lindbergboka mi er jo de fleste søte oppskrifter inneholdende fruktose.. Eller gjelder denne ideen mest for dere Atkinsere??

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 13-01-05, 08:25   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

lindberg bruker fruktose, ja

atkins er strengere enn lindberg. lindberg bruker fruktose fordi gi er lavere enn vanlig sukker. men det aller beste er jo å unngå all sukker

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-01-05, 08:39   #3
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Ja det beste er jo selvfølgelig å klare å unnga smaken av søtt.. Søtsuget vil vel aldri bli borte hvis man stadig dytter i seg søtt.. prøver å være flink å dytte i meg masse salater og frukt i stedenfor kunstig søtt.. men av og till MÅÅÅÅ man bare lissom!! og da er jo fruktose mye bedre en å sprekke fullstendig å havne tilbake på vanlig sukker!

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 13-01-05, 09:31   #4
snoopygirl
Seniormedlem
 
snoopygirl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: oppland
Alder: 56
Innlegg: 1.821
snoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt av

linberg anbefaler jo å bruke fruktose hvis man skal søte noe....brukte det innimellom jeg når jeg gikk på linberg,,fikk ikke noe søtsug likevel jeg...det er jo ikke som sukker på den måten,,,det er nå min erfaring da

__________________
snoopygirl

snoopygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-01-05, 10:23   #5
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Her kan du lese litt argumenter i alle retninger og gjøre deg opp din mening.

http://forum.lavkarbo.no/showthread....hlight=honning

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 13-01-05, 10:36   #6
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Jadda

Jeg mener at den greia med fruktose blir å gå litt rundt problemet. Bare fordi fruktose ikke gir blodsukkerstigning (les: glukose i blodet) så betyr det ikke at høy "blodfruktose" er noe sunnere. Selv om utskillelsen av insulin går over lengre tid vil man til syvende og sist skille ut like mye insulin som bidrar like mye til aldring.

Natreen er jo usunt på den måten at alle er allergiske mot det. Kroppen ser på det som en "trussel", og det forvirrer immunforsvaret og bidrar til at blodet klumper seg. Men utifra Atkins' synspunkt er det vel kanskje bedre? Ikke vet jeg.

Det beste søtningsstoffet er Stevia, men det er nå blitt tatt av markedet i Norge. (Merkelig, for i Japan er det omvendt: Aspartam er forbudt og Stevia er lovlig.) Så sånn alt i alt er det vel best å ikke spise noe søtt i det hele tatt, kanskje? Jeg har klart meg uten en stund, og kan ikke si at jeg savner det.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 13-01-05, 10:57   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg er allergisk mot mye rart jeg, og de fleste sukkeralkoholer og støtfoff - men merkelig nok IKKE Natreen. Inntil jeg fikk min siste sending med Splenda, brukte jeg Natreen som søtstoff, HVIS OG NÅR jeg brukte det. Men jeg bruker veldig lite da... kanskje derfor blodet mitt ikke har klumpa seg ...

For Atkins'ere er det Splenda eller Stevia som gjelder. Natreen er beste alternativ hvis du ikke får tak i de to førstnevnte ! Det er en del mer karber i fruktose .....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-01-05, 11:08   #8
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Splenda?

Hva er splenda, og hvor får man tak i det?

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 13-01-05, 11:29   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

her er info om Splenda. Den finnes i to utgaver. En "original" og en som er blandet med sukker, spesielt beregnet på baking. Som Atkins'er bruker jeg førstnevnte. har en pose tilsvarende 2,5 kg sukker hjemme - den veier ikkeno !! Her er mer info:
http://www.splenda.com/

Om anbefalte søtstoff, sier Atkins (bl.a. om Splenda):

Sitat:

Our preference is sucralose, marketed under the name Splenda®. Derived from sugar, it is non-caloric, contains less than 1 gram of carbs and doesn't raise blood sugar. It has been used in Canada since 1991 and has been thoroughly tested for safety and efficacy. Sucralose is approximately 600 times sweeter than sugar. It is inert in the body's digestive system, quickly passing through without accumulating in tissues. In addition, it does not lose its sweetness when heated, so it can be used in cooking and baking.
In 1998, the Food and Drug Administration (FDA) approved sucralose for sale in the United States after reviewing more than 100 studies conducted during the past 20 years.

If Splenda® is not available, saccharin is the next best thing. The FDA recently removed saccharin from its list of carcinogens, basing its decision upon a thorough review of the medical literature and the National Institute of Environmental Health Sciences' statement that "there is no clear association between saccharin and human cancer." It can be safely consumed in moderate amounts—no more than three packets a day. Sugar poses a greater threat to good health than saccharin does. Saccharin is marketed as Sweet 'n Low®.

Acesulfame potassium, also known as acesulfame-K, another non-caloric sweetener, is approximately 200 times sweeter than sugar. Because it cannot be metabolized, it passes through the body without elevating blood sugar. The FDA has authorized the use of acesulfame-K after evaluating numerous studies and determining its safety. It is sold under the brand name SunettTM.

Avoid natural sweetners such as fructose, lactose or maltose.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-01-05, 11:32   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av themonk

hvor får man tak i det?

Glemte å svare på det jeg !
Det må bestilles fra enten www.atkins.com eller annen nettbutikk. Det selges over disk i USA og UK. Kjøpte i England i sommer og niesen min kjøpte for meg i USA nå før jul. Har nieser i England også, og de ble faktisk ltit fornmærma over at jeg ikke hadde spurt dem om å ta med derfra !

Vi håper jo det kommer til Norge - siden det nå er godkjent som søtstoff i bl.a. Atkins varene !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-01-05, 12:13   #11
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Blodet klumper seg??? HJELP!! Det hørtes da farlig ut!!!!

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 13-01-05, 12:41   #12
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Hvor får jeg tak i Stevia?

Jeg var i en butikk forrige uke (for å kjøpe stevia) og der hadde dem fått beskjed fra leverandøren om å fjerne produktet fra hyllene.

Istede har jeg måtte kjøpe Lindberg's Fruktose som jeg bruker til litt ulike måltider.

Jeg har aldri prøvd stevia tidligere, og nå ser det kanskje ut som jeg aldri får. Behovet mitt for sukker og søtt har etter mine livsstil endringer uansett gått helt bort.

Mvh,
Sondre

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 13-01-05, 13:11   #13
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

selvfølgelig har jo MENGDEN en del å si.. Om man bruker suketter flere ganger dadlig i te og kaffe, kan jo mengen fort bli litt.. men som i mitt tilfelle,så er det kun litt i kaker og lavkarbo is. og da er det snakk om at jeg spiser en LITEN bit hvergang jeg tar en bit, og det kan gå dager i mellom

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 13-01-05, 13:26   #14
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Her er kommet masse gode svar.

Men Atkins anbefaler ingen søtstoff som gir karbohydrater.
Lindberg anbefaler bruk av fruktose, MEN: Kun 2ts per dag!

Alt kunstig og rafinert søtstoff er problematisk på en eller annen måte, så nøkkelen blir å avpasse mengden. Vi tåler litt - men det er ikke dermed sagt av det er sunt med litt, eller at vi skal ha litt. Det beste er å klare seg uten

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 13-01-05, 13:34   #15
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

2 ts hver dag??? Er en hel ukes rasjon for meg det der! hehe.... men da ligger jeg jo lang innenfor det "lovlige", så det er det nok greit

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fruktose forvirring Psyclus Generell diskusjon 22 16-04-05 23:21
Natreen/splenda istedetfor fruktose Zoë Lavkarbo generelt 2 23-10-04 18:26
Barnemat Marianne Barns kosthold 4 13-10-04 09:37
søtningsmiddler, hjelp! seagirl Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 07-09-04 12:49
Spørsmål vedr. Fruktose og Natreen Nooria Generell diskusjon 3 07-05-04 17:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no