Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Følsom mage/irritabel tarm + lavkarbo?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-11-11, 20:03   #1
xLex
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 2
xLex er på en erverdig vei

Følsom mage/irritabel tarm + lavkarbo?

Jeg er helt ny på forumet her, men får vel kanskje begynne med å introdusere problemet mitt

Jeg har slitt med følsom mage i ganske lang tid, men omtrent de 3 siste årene har det blitt mye verre. Det begynte med at jeg innimellom fikk veldig mageknip og måtte løpe på do. Det var veldig sjeldent det første året, og så ble det plutselig flere ganger i uka og så nesten hver dag. Det siste året har det blitt mye bedre, men jeg sliter fortsatt med en del plager. Jeg leste en artikkel på forskning.no (http://www.forskning.no/artikler/2011/august/295541) for noen dager siden om irritabel tarm, og kjente meg veldig igjen. Jeg har gått til lege flere ganger, men har kun fått beskjed om at jeg har litt følsom mage og at jeg må spise sunt og mye fiber. Blodprøvene mine har dessuten vært helt fine hele tiden. Kan jo også legge til at symptomene oftest er verst etter middag.

I artikkelen stod det imidlertid at lavkarbo kunne være en løsning på symptomene for irritabel tarm, og da kommer jeg endelig til spørsmålene: Er det noen her inne som har slitt med det samme? Har lavkarbo hjulpet? Eventuelt hva har dere reagert mest på?

Jeg spiser jo brød hver dag, som oftest til både frokost og lunsj (2-4 brødskiver). Til middag har jeg stort sett ris, poteter, pommes frites (frossen) eller andre former for karbohydrater. Jeg trodde en stund det kunne ha noe med laktose å gjøre, siden jeg ikke tåler fløtepoteter i det hele tatt, men kom nå til å tenke på at det er mye karbohydrater i både poteter og hvitløk.

xLex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 20:25   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Følsom mage/irritabel tarm + lavkarbo ?

De aller fleste med mageproblemer som dine blir først litt verre, før de så blir mye bedre!

Dersom du scroller heeeeelt nederst på siden her, finner du flere tråder om temaet!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 20:44   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Følsom mage/irritabel tarm + lavkarbo ?

Jeg hadde løs mage før jeg gikk over på lavkarbo. Først kutta jeg ut brød og ble merkbart roligere i magen. Så kutta jeg ut frukt, da ble magen normal.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 21:56   #4
xLex
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 2
xLex er på en erverdig vei

Sv: Følsom mage/irritabel tarm + lavkarbo ?

Takk for svar visste ikke at det var lignende tråder her!

xLex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 23:32   #5
fjordtroll
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 24
fjordtroll er ny på veien

Sv: Følsom mage/irritabel tarm + lavkarbo ?

Les hva Pål Jåbekk mener om korn og tarmproblemer.

http://paljabekk.blogspot.com/2011/1...else-korn.html

fjordtroll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 12:20   #6
L@dy jojo
Medlem
 
L@dy jojo sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Ørje
Alder: 51
Innlegg: 233
L@dy jojo er ny på veien

Sv: Følsom mage/irritabel tarm + lavkarbo ?

Jeg har slitt med det samme som deg, har diagnosen Ulceriøs Prokitt (kronisk betennelse i tykktarm) og er fortsatt under utredning.

Kornprodukter, melkeprodukter, hel- og halvfabrikata mat og slikkerier er "triggere" for meg.

Jeg har blitt myyyye bedre på lav-karbo diett. Har ikke gått på dette lenge, og allerede er jeg så godt som symptomfri.
I hvertfall når det kommer til tarmproblemene, som magesmerter, diare, blod, slim (unskyld språket her) og hyyyypige dobesøk.

Lykke til videre

__________________


L@dy jojo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - 15-20 gr karbo pr dag. Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 16:38   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Følsom mage/irritabel tarm + lavkarbo?

Har chrons, antall dobesøk pr dag var 3-5 (akutte) etter hvert måltid, mye smerter og kramper.

Etter 4 uker på lavkarbo (uten brøderstatninger og lettbrus og atkins osv) var magen helt fin Får små tilbakefall om jeg spiser feil, men tåler nå i større grad EN liten smakebit AV og til enn tidligere

Har du vært henvist til spesialist, eller er det fastlegen din som mener du bør spise mer fiber? Fiber vil øke hastigheten på matens reise, og jeg tålte fiber svært dårlig pre-lavkarbo. Etter at jeg har endret til lavkarbo (to år nå), tåler jeg fiber meget godt. Jeg ser ut til å tåle stivelse av alle slag veldig mye dårligere enn rent sukker.
Hvis du ikke har vært hos spesialist, anbefaler jeg at du får sjekket ut med bla kolonskopi, selv om prøvene dine ellers er normale. Fastlegen har vanligvis ikke nok kompetanse til å diagnostere mage/tarmsykdommer uten nærmere undersøkelser - etter min erfaring Det blir i større grad anbefalt lavkarbokosthold til mennesker med feks chrons, UC og irritabel tarm - så mulig legen din er litt utdatert på dette området?


Ved omlegging av kostholdet ville jeg konsentrert meg om å spise så rene råvarer som mulig av kjøtt, fisk, fugl og sjømat, og masse grønnsaker. Godt smør og oljer, helfete produkter ellers som supplement. Kutt alt av alternative lavkarbo-godsaker de første ukene - siden mange reagerer på disse også. Vær forberedt på at du kan bli en del verre først - men det er virkelig verdt og holde ut!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Irritabel tarm? Marika Fysisk og mental helse 12 01-10-11 11:27
Irritabel tarm og lavkarbo Cezali Fysisk og mental helse 5 18-09-11 20:48
Grønnsaker vs irritabel tarm Kathja Fysisk og mental helse 2 02-06-11 20:52
Lavkarbo og irritabel tarm Solange Lavkarbo generelt 17 02-02-11 20:32
Lavkarbo med trening og irritabel tarm ftv88 Lavkarbo generelt 8 25-05-10 12:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no