Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Vitaminer og mineraler - liste

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-05-06, 19:56   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Exclamation

Vitaminer og mineraler - liste

Jeg vet ikke hvor komplett denne listen er, men legger ut link allikevel.

Det er en oversikt over de ulike vitaminene og mineralene vi har, hvor mye vi trenger av dem (som jo er diskutabelt - siden det avhenger av SÅ utrolig mange faktorer), og hva de ulike gjør med kroppen vår.

Hvis noen her har andre lister, så hadde det vært spennende å sammenligne!

http://www.matoppskrift.no/sider/Vitamin.asp

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 24-06-07, 17:02   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Vitaminer og mineraler - liste

*dytte*

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 19-07-07, 21:37   #3
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vitaminer og mineraler - liste

Veldig bra liste, jeg skal gå igjennom den og oppdatere i forhold til det som jeg følger. En ting som ikke er tatt med her er forskjellige behov som kvinner og menn har. Det er noe som alltid blir bortglemt, hvis du kjøper multivitamin så står det jo bare at dagsdosen er 1 om dagen... Ikke helt til å stole på sier nå jeg. Men jeg skal sette igang å lage listen min og kanskje slenge ut på bloggen som jeg aldri har fått startet.

"Dagsbehov kan variere mellom kjønn og alder."
Kan variere? Det opplyses jo ikke noe mer enn det på listen...

"Det er viktig å vite at ett vanlig allsidig kosthold inneholder nok næringstoffer for ett friskt menneske, uten å måtte ta tilskudd. Husk å spise nok grønnsaker, frukt, korn og melkeprodukter."
Det er feil, spesielt for eldre mennesker så vil det ikke være mulig å få nok næringsstoffer fra kosthold alene.

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 19-07-07, 23:52   #4
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vitaminer og mineraler - liste

Vet du hva, jeg skal prøve å programmere et websystem som gjør det mulig å legge opp sitt eget tilskuddsprogram og hvor man da kan legge inn nye produkter og verdiene de har, så kan vi også lage en stor database med innholdsverdier på ulike produkter. I tillegg kan vi få til diskusjoner og omtale rundt de forskjellige produktene. Det hadde vært noe det... Jeg må begynne å kjøpe mer kosttilskudd over nettet da prisene er betraktelig bedre enn i butikker.

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 10:22   #5
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Vitaminer og mineraler - liste

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

"Det er viktig å vite at ett vanlig allsidig kosthold inneholder nok næringstoffer for ett friskt menneske, uten å måtte ta tilskudd. Husk å spise nok grønnsaker, frukt, korn og melkeprodukter."
Det er feil, spesielt for eldre mennesker så vil det ikke være mulig å få nok næringsstoffer fra kosthold alene.

Hva din kilde for en slik påstand?

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 23-07-07, 00:13   #6
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vitaminer og mineraler - liste

Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.

Hva din kilde for en slik påstand?

Først og fremst boken Fantastic Voyage, som igjen har referanser til alt sammen. Det er jo ingen hemmelighet at jo eldre man blir jo dårligere vil kroppen bli til å produsere livsviktige stoffer, som vil øke aldringsprosessen hvis man ikke gjør noe med det.

Det er et faktum at eldre mennesker har behov for å ta kosttilskudd med vitaminer. Vitamin B12 og Vitamin D er noen av de vitaminene som eldre kan ha mangel av. Over alderen av 50 år så har opptil 30% av befolkningen problemer med opptak av B12 (1).

Jeg tror det er godt etablert at man ikke kan oppnå optimale nivåer gjennom dietten alene, spesielt ikke med den behandlingen som maten får i produksjonen idag.

Det også veldig individuelle forskjeller på mennesker. Tester med 5 generasjoners rotter har vist at det kan være opptil 40 ganger forskjell på behov av spesifikke stoffer. Det er en enda større forskjell hos mennesker (2). (Det er også mye annet som er dekket i referanse 2 som f.eks. at vi lever i en mer stressende og krevende hverdag, at jordsmonnet har blitt tømt for næringsstoffer, m.m.)

Det er noen leger som heldigvis har våknet opp og åpnet opp øynene for behandling av kroppen før man blir skadet. Har kopiert noen paragrafer fra denne siden under her.

http://gammel.viover60.no/helse/Hels...helse-vit.html

"- Det som er trist idag er at et sunt kosthold ikke er nok til å gi oss en god helse. Aldri har vi her i Norden kunnet spise så mye mat og velge mellom så mange ulike matvarer. Samtidig har det aldri vært så langt fra jord til bord som det er i dag, og for hver prosess mister maten viktige næringsstoffer. Den industrielle matvareproduksjonen og forurensning utarmer maten. Ofte er den sprøytet og forbehandlet mot skadedyr, og mange av disse stoffene har en uheldig virkning på helsen vår. Kroppen tilføres bl.a. tungmetaller. Sammen med et høyt stressnivå gjør det oss mindre istand til å fordøye maten. Gradvis oppstår det biokjemiske skader på cellenivå som slår igjennom i kroppen i 40-60 års alderen."

"C-vitamin, bør alle ta dette vitaminet flere ganger daglig, men en appelsin idag inneholder ikke så mange av disse vitaminene som man tror, dessverre. Vitaminet må inntas i tablettform og i større mengder enn norske myndigheter anbefaler."

"Selv om eldre mennesker spiser sunn kost, blir tarmene etterhvert dårligere til å ta opp maten. Leverens evne til å produsere de livsviktige stoffene som vitaminet Q-10, blir også dårligere. Alle livsfunksjoner svekkes når kroppen mangler Q-10. Derfor trenger eldre mennesker kosttilskudd i form av C-vitamin, E-vitamin, Q-10, tran og mosjon."

Referanser:

(1): http://www.vitamin-supplement-hq.com...ins-and-aging/

(2): http://www.drjanson.com/articles_whyvitamins.htm

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 23-07-07, 11:41   #7
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Vitaminer og mineraler - liste

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Først og fremst boken Fantastic Voyage, som igjen har referanser til alt sammen. Det er jo ingen hemmelighet at jo eldre man blir jo dårligere vil kroppen bli til å produsere livsviktige stoffer, som vil øke aldringsprosessen hvis man ikke gjør noe med det.

Hei Sondre.

Jeg vil bare minne om at din påstand litt lenger opp i tråden gikk på at FRISKE mennsker ikke fikk i seg tilstrekkelig med vitaminer og mineraler gjennom et naturlig kosthold. Det var dette utsagnet jeg reagerte på, og etterspurte dokumentasjon på. At du nå argumeneter for at SYKE mennesker skal ta tilskudd rettferdiggjør ikke din innledende påstand. For at mennesker med påviste mangler skal ta tilskudd, dersom det ikke er mulig å få opp verdiene på annen måte slik som eksempelvis gjennom kostholdet, det er nemlig også jeg enig i.

Men jeg tillater meg like fullt å kommentere noen av dine påstander:

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Det er et faktum at eldre mennesker har behov for å ta kosttilskudd med vitaminer. Vitamin B12 og Vitamin D er noen av de vitaminene som eldre kan ha mangel av. Over alderen av 50 år så har opptil 30% av befolkningen problemer med opptak av B12 (1).


Min bestefar er 93 år gammel. Han har aldri tatt en eneste vitaminpille før nå i de senere år. Han har nå fått beskjed av legen om å ta jerntabeletter.

Det har ikke, så vidt meg bekjent, blitt påvist mangler på vitaminer og mineraler hos han før dette med jerntabelettene.

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Jeg tror det er godt etablert at man ikke kan oppnå optimale nivåer gjennom dietten alene, spesielt ikke med den behandlingen som maten får i produksjonen idag.


For å etablere optimale verdier, må man jo først vite hva optimale verdier er. Og siden de individuelle forskjellene er så store er det så vidt meg bekjent vanskelig å finne ut av hva som er optimale verdier for den enkelte. Videre er det også en kjennskjerning at for mye kan være like ille som for lite. Så det er ikke automatisk slik at man får optimale verdier ved å putte i seg denslags piller. Det kan nemlig like gjerne bli for mye av enkelte ting. Og da kan effekten være mer negativ enn å ikke ta slike tilskudd.



Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Det også veldig individuelle forskjeller på mennesker. Tester med 5 generasjoners rotter har vist at det kan være opptil 40 ganger forskjell på behov av spesifikke stoffer. Det er en enda større forskjell hos mennesker (2). (Det er også mye annet som er dekket i referanse 2 som f.eks. at vi lever i en mer stressende og krevende hverdag, at jordsmonnet har blitt tømt for næringsstoffer, m.m.)

Det er riktig at det er store individuelle forskjeller. Men når det gjelder matvarenes innhold av næringsstoffer så synes jeg det argumentet er svakt. Grunnen er fordi jeg har tillit til at foreksempel matvaretabellene som oppdateres jevnlig, er oppdatert i forhold til eventuelle endringer i jordsmonn, transporttid etc. Og hvis denne forutsetningen er korrekt, kan man sette sammen en kostholdsplan, eksempelvis med programmer som Mat på Data, for på den måten å ha full kontroll på hvilke vitaminer og mineraler man får i seg både på dag/uke/mnd. basis. Og da min gode mann, kan man få i seg de stoffene man vil, og i de mengder man vil.

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Det er noen leger som heldigvis har våknet opp og åpnet opp øynene for behandling av kroppen før man blir skadet. Har kopiert noen paragrafer fra denne siden under her.

http://gammel.viover60.no/helse/Hels...helse-vit.html

"- Det som er trist idag er at et sunt kosthold ikke er nok til å gi oss en god helse. Aldri har vi her i Norden kunnet spise så mye mat og velge mellom så mange ulike matvarer. Samtidig har det aldri vært så langt fra jord til bord som det er i dag, og for hver prosess mister maten viktige næringsstoffer. Den industrielle matvareproduksjonen og forurensning utarmer maten. Ofte er den sprøytet og forbehandlet mot skadedyr, og mange av disse stoffene har en uheldig virkning på helsen vår. Kroppen tilføres bl.a. tungmetaller. Sammen med et høyt stressnivå gjør det oss mindre istand til å fordøye maten. Gradvis oppstår det biokjemiske skader på cellenivå som slår igjennom i kroppen i 40-60 års alderen."


Også her kan man få i seg det man skal gjennom maten. Og dette høye stressnivået er jo egentlig ikke noe argument i denne sammenheng. Dersom man er utsatt for høyt stressnivå så må man stresse ned. Da nytter det ikke å tro at man kan ta en pille med vitaminer og skylle den ned med ginseng. For så å fortsette sin ville ferd mot stupet. For det er det mange gjør. Og det får endel også lide kraftig av i ettertid.

Ginseng er nemlig slik at den bedøver kroppens forsøk på å si i fra at nå er det nok. Nå må du skifte kurs. Dette er forferdelig usunt på sikt. Men til tross for kraftige advarsler er det mange som ikke skjønner at de må ta hensyn til kroppen sin. Så de kjøper ginseng, rosenrot og annet oppkvikkende og kjører knallhardt videre. Men slik jeg ser det, vil det da være urimelig å skylde på kosthold og utarmet jord.

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

"C-vitamin, bør alle ta dette vitaminet flere ganger daglig, men en appelsin idag inneholder ikke så mange av disse vitaminene som man tror, dessverre. Vitaminet må inntas i tablettform og i større mengder enn norske myndigheter anbefaler."

Ja, noen mener det. Jeg mener noe annet. Jeg mener naturlige kilder er best. Og at man kan få i seg nok av dette ved å være nøye på å ha en antioksidantkilde til hvert måltid. Verdiene finner man i matvaretabellene.

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

"Selv om eldre mennesker spiser sunn kost, blir tarmene etterhvert dårligere til å ta opp maten. Leverens evne til å produsere de livsviktige stoffene som vitaminet Q-10, blir også dårligere. Alle livsfunksjoner svekkes når kroppen mangler Q-10. Derfor trenger eldre mennesker kosttilskudd i form av C-vitamin, E-vitamin, Q-10, tran og mosjon."

Referanser:
(1): http://www.vitamin-supplement-hq.com...ins-and-aging/

(2): http://www.drjanson.com/articles_whyvitamins.htm

Men hvis det er slik at kroppens evne til å ta opp ting reduseres, så er det jo nokså sannsynlig at pillene heller ikke tas opp? Eller kan tarmen ha en preferanse for piller fremfor naturlig føde?

Uansett. Hovedpoenget mitt er at man kan gjøre slike ting i samråd med legen. Dersom man har mangler eller på annet vis har et ønske om å ha et sånn eller slikt nivå av ting i kroppen så kan man si dette til legen. Og man kan ha jevnlige kontroller for å holde verdiene på det nivået som er ønsket/hensiktsmessig.

Uansett, ha en fortsatt fin og helsebringende dag!

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ut med vitaminer og mineraler themonk Kosttilskudd 29 15-05-12 14:19
Hvorfor får man ikke vitaminer og mineraler ved sykehusinnleggelse? Eva Generell diskusjon 11 06-03-06 13:12
kan man ta for mye vitaminer og mineraler??? nomma Kosttilskudd 1 29-05-05 18:26
Vitaminer Gir Lavkarbo generelt 3 17-11-04 23:45
fantastisk side med vitaminer, mineraler osv osv Iset Generell diskusjon 2 24-03-04 10:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no