Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Karboinnhold, hjelp meg

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-11-12, 21:45   #1
HerbaLinn
Juniormedlem
 
HerbaLinn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Elverum
Alder: 39
Innlegg: 35
HerbaLinn er på en erverdig vei

Karboinnhold, hjelp meg

Hei!
Jeg har ikke fått ordnet meg ketolysekuren boka enda, og lurer på litt små ting.

Hva spiser dere av grønnsaker og av meieriprodukter?
Jeg spiser stortsett alt under 5gram karbo pr 100gram vare, men ikke tomat og paprika. Bruker seterrømme og kremfløte.

Gjør jeg det riktig?

__________________


Etter en rask titt i speilet, ser jeg at jeg har kropp som en Gud! Riktignok en Buddah, men likevel en gud!
HerbaLinn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 23:05   #2
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Re: karbo innhold.. hjelp meg. :-)

Hvorfor ikke tomat og paprika?
Jeg bruker blomkål, brokkoli, squash, aubergine, hermetiske tomater, paprika, løk, hvitløk. Rekkefølger er i mest til minst.

Meieriprodukter: Fast hvitost (ofte Jarlsberg),Cottage Cheese (originale), Seterrømme, Kremfløte og Smør.

Å holde seg under 5g/100g vare er sikkert greit, men hvitløk f.eks. ser jeg ingen grunn til ikke å bruke da andelen karber i det ferdige produktet er ganske lavt da man somregel bruker lite hvitløk. Jeg prøver heller å holde meg under 10g karber totalt i et måltid og at de fleste av dem er fra grønnsaker heller enn maieriprodukter.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 00:35   #3
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Karbo innhold, hjelp meg

http://lavkarbo.no/matvaretabell


Jeg spiser mellom 4 og 6 karbohydrater pr måltid, men i praksis betyr det at jeg kan nesten spise så mye mye grønnsaker jeg orker siden mine karbohydrater hovedsaklig kommer fra grønnsaker.
Sånn av og til legger jeg det jeg spiser inn på diett.no for og sjekke at jeg får dekket alle mine næringsbehov på en best mulig måte. I starten gjorde jeg dette nesten daglig
Fløte og rømme brukes i sauser og slikt, men det blir jo liksom ikke den store mengden karbohydrater av det siden jeg liker mat som ikke er druknet i saus.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 07:13   #4
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Karbo innhold, hjelp meg

Inntil du får boka så kan denne være en fin rettesnor:

lavkarbo på 3 minutter

og lurer du på hva ting inneholder så er www.matvareguiden.no et fint redskap.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 14:15   #5
HerbaLinn
Juniormedlem
 
HerbaLinn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Elverum
Alder: 39
Innlegg: 35
HerbaLinn er på en erverdig vei
Question

Sv: Karbo innhold, hjelp meg

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Inntil du får boka så kan denne være en fin rettesnor:

lavkarbo på 3 minutter

og lurer du på hva ting inneholder så er www.matvareguiden.no et fint redskap.


Tusen takk! Den lavkarbo på 3 minutter var jo kjempe fin! :-)

Jeg fikk beskjed om at tomat hadde veldig høy GI, og derfor noe jeg burde holde meg unna, vet ikke om dette er sant, men har da gjort det jeg da..
Og paprika, hadde jeg vel trodd var veldig søtt, og derfor noe man burde bruke minst mulig av.. Tar jeg så feil???

__________________


Etter en rask titt i speilet, ser jeg at jeg har kropp som en Gud! Riktignok en Buddah, men likevel en gud!
HerbaLinn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 14:17   #6
HerbaLinn
Juniormedlem
 
HerbaLinn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Elverum
Alder: 39
Innlegg: 35
HerbaLinn er på en erverdig vei

Sv: Karbo innhold, hjelp meg

Hvordan regner du ut karbo innholdet i måltidet ditt? Veier du maten du lager?

__________________


Etter en rask titt i speilet, ser jeg at jeg har kropp som en Gud! Riktignok en Buddah, men likevel en gud!
HerbaLinn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 14:22   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Karbo innhold, hjelp meg

Spiser både paprika og tomater jeg
Du må veie og telle de med i dagens regnskap

ja, når jeg starta kuren, så veide jeg og telte allt de første ukene. Det setter seg i fingrene etterhvert

Åsså brukte jeg oppskriftene og menyene i boka, til jeg ble tryggere

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 14:23   #8
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Karbo innhold, hjelp meg

Opprinnelig lagt inn av HerbaLinn, her.

Hvordan regner du ut karbo innholdet i måltidet ditt? Veier du maten du lager?

Vei maten og legg det inn på diett.no eks

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 14:24   #9
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Karbo innhold, hjelp meg

Opprinnelig lagt inn av HerbaLinn, her.

Hvordan regner du ut karbo innholdet i måltidet ditt? Veier du maten du lager?

Enkleste måten er å veie ja. Ikke mye pes det.

Tomat har vel 2.5g karbo/100g, så det er ikke så mye. Paprika har litt av i overkant av 5 g/100g. Paprika inneholder kjempemye c-vitamin, så spis av den.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 21:31   #10
Sugarmom
Medlem
 
Sugarmom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: mellom de 7 fjell
Alder: 37
Innlegg: 157
Sugarmom er på en erverdig vei

Sv: Karbo innhold, hjelp meg

spiser grønn paprika jeg )mener det er mindre karbohydrater i de.

__________________
Startet med ketolysekur 03.09.12

Sugarmom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 01:11   #11
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Re: Sv: Karbo innhold, hjelp meg

Opprinnelig lagt inn av HerbaLinn, her.

Hvordan regner du ut karbo innholdet i måltidet ditt? Veier du maten du lager?

Jeg eyeballer det. Hver dag spiser jeg ca. 400g salat til lunch. Den hadde 200g grønne blader/salat (3), 50g tomat/paprika (3), 25g kokt/stekt sopp (1) og 4ss (45g) olivenolje. 75g stekt kjøtt/fisk/skalldyr/whatever. Under 8 karber i dette eksempelet, men jeg varierer litt for hver dag og teller det som 8 hver gang.

Middag er enkelt. Lager du noe godt så stapp det inn på diett.no og sjekk vekta på resultatet eller del det inn i x porsjoner. 1/3 lasagne = xg sånn ca hvis du lager den på omtrent samme måte (med tanke på karbene) hver gang. Jeg liker gryter og former som har minst 3 posjoner slik at det holder med 2-4 middager i uka og aller helst at meste av matlagingen skjer fre-søn.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 06:29   #12
Lich
Seniormedlem
 
Lich sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 607
Lich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snillLich er virkelig snill

Sv: Karboinnhold, hjelp meg

Er som Imse sier,paprika og c vitamin = sant ,se hva som skjer med dagens c vitamin inntak når du legger inn paprika på diett.no .Høyt c vitamin inntak er bra i disse forkjølelses tider

Lich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 07:40   #13
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Karboinnhold, hjelp meg

Opprinnelig lagt inn av Lich, her.

Er som Imse sier,paprika og c vitamin = sant ,se hva som skjer med dagens c vitamin inntak når du legger inn paprika på diett.no .Høyt c vitamin inntak er bra i disse forkjølelses tider

Bare husk på at om man sparer inn på karbene, og velger den grønne, så inneholder den langt mindre c-vitamin mm. Lurt å ikke være for gnien. Grønnsaker skal ikke spare inn på. Torkil sier 15g karbo om dagen FRA grønnsaker, de skal og bør man spise.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karboinnhold Rikkenpetersen Spørsmål og svar 0 18-09-11 19:17
Karboinnhold i seterrømme/CF Veronix Spørsmål og svar 3 18-06-10 11:42
Karboinnhold i kikertmel Matglad Lavkarbo generelt 2 03-05-10 22:49
Karboinnhold i egg Kreta Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 02-03-09 15:08
Nøtter og karboinnhold Alyssa Spørsmål om matvarer og oppskrifter 15 06-01-09 23:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no