Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Hvor ille er light bruser?

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-11-15, 13:09   #1
LearningToFly
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2015
Innlegg: 20
LearningToFly er på en erverdig vei

Hvor ille er light bruser?

Så jah, min store svakhet Cola Zero...Har store problemer med å få i meg drikke, og spesielt vann og saft osv. Er nå i omstillingen til et LCHF kosthold og vil gjerne kutte ut light brusen men jeg tror det er litt for stor omstilling på en gang. Hvor ille er det?

LearningToFly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lowcarb Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 13:38   #2
scnuppa80
Medlem
 
Medlem siden: May 2014
Hvor: Røros
Innlegg: 191
scnuppa80 er ny på veien

Sv: Hvor ille er light bruser?

Jeg har inntrykk av at det er veldig individuelt hvordan den enkelte reagerer på light brus. Til noen stopper vektnedgangen med kunstig søtstoff og hos andre går det greit. Du får nesten prøve deg fram og se hvordan du reagerer Jeg for min del klarer meg ikke uten min kjære Lækerol cactus og hos meg går det helt fint i normale mengder. Men i lengden, rent helsemessig er det nok best å avstå så godt man kan fra kunstige søtstoffer, selvsagt.

scnuppa80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 14:03   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ille er light bruser?

Det er noe man kan diskutere i det vide og det brede. Det meste av seriøs og uavhengig forskning sier at i "normale" mengder er det uskadelig. Med mindre man reagerer på det, så klart. Man kan jo dø av å puste inn peanøttstøv, om man ikke tåler det, mens folk flest kan gafle i seg uten å reagere noe på det. Sånn er det også med lettbrus og det meste her i verden.

Du må kjenne etter selv. Gir det søtsug hos deg så kjenner du det. Misbruk er aldri noe å ta vare på, men har du et fornuftig forhold til det så er det ikke sikkert det har noe som helst å si.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 14:32   #4
LearningToFly
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2015
Innlegg: 20
LearningToFly er på en erverdig vei

Sv: Hvor ille er light bruser?

Som langtidsmål skal det også bort, jeg vet jeg er altfor avhengi desverre. Bare det å ikke gape over for mye på en gang tenkte jeg

LearningToFly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lowcarb Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 16:08   #5
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ille er light bruser?

Jeg var totalt avhengig av Cola light og når jeg kutta den ut så bytta jeg den ut med Farris med smak i overgangsperioden. Gikk overaskende bra.

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 17:11   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ille er light bruser?

Prøv å si at du skal drikke et glass vann før du drikker PM.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 17:24   #7
LearningToFly
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2015
Innlegg: 20
LearningToFly er på en erverdig vei

Sv: Hvor ille er light bruser?

Jeg brekker meg av rent vann, gjør meg ikke vanskelig altså men det bare er grusomt :P Men jeg er veldig glad i te, og klarer å få ned London Fruit & Herb Company Strawberry & Vanilla som etter hva jeg skjønner er noe jeg kan drikke... Så får prøve å ha det alltid stående klart og drikke det før jeg tar meg et glaass brus :/

LearningToFly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lowcarb Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 19:06   #8
scnuppa80
Medlem
 
Medlem siden: May 2014
Hvor: Røros
Innlegg: 191
scnuppa80 er ny på veien

Sv: Hvor ille er light bruser?

Prøvd å skvise en sitron i en mugge vann ? Da får du både smak og syrlighet. Har lest at kullsyre ikke e bra verken for vektnedgang eller syre/base forholdet i kroppen.

scnuppa80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-11-15, 19:35   #9
LearningToFly
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2015
Innlegg: 20
LearningToFly er på en erverdig vei

Sv: Hvor ille er light bruser?

Prøvd det aller meste men både vann og funlight saft går ikke ned Da ender jeg med å ikke drikke noe isteden.
Men takk for råd

LearningToFly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lowcarb Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 01:20   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ille er light bruser?

Har aldri lest eller hørt at kullsyre har noe som helst å si for vektnedgang. Har du noe dokumentasjon, Schnuppa80?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 10:54   #11
Yodette
Medlem
 
Yodette sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2015
Hvor: Lørenskog
Alder: 54
Innlegg: 63
Yodette er på en erverdig vei

Sv: Hvor ille er light bruser?

Kullsyre er Co2 og det påvirker jo syre/basabalansen vår. Hvis vi tilfører mye Co2 må kroppen bufre det med mineraler fra kroppen. Det er vel grunnen til at man sier at kullsyreholdig drikke kan demineraliserer skjelettet (knokler og tenner).

Men i moderate mengder tror jeg ikke dette er noe problem. altså. Og det er uansett verre med brus med smak og ekstra syre, som f.eks. cola. Å håndtere mye syre er problematisk for kroppen over tid. Blodet har førsteprioritet og blir bufret som det skal, men resten av kroppen kan få et noe surere miljø enn det som er optimalt.

__________________
Påskemål:


Hovedmål:
Yodette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 11:33   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ille er light bruser?

Folk flest har vel et ganske velfungerende buffersystem når det gjelder syre-base.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 11:38   #13
Yodette
Medlem
 
Yodette sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2015
Hvor: Lørenskog
Alder: 54
Innlegg: 63
Yodette er på en erverdig vei

Sv: Hvor ille er light bruser?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Folk flest har vel et ganske velfungerende buffersystem når det gjelder syre-base.

Absolutt. Men det benyttes mineraler i den prosessen. Hvis de ikke finnes fritt, hentes de fra lagrene. Skjelett og tenner.

Handler endel om mengde. Noen drikker på ekstreme mengder brus og da er det lettere å se hva konsekvensene blir (bentetthetsmålinger kan vise demineralisering). Drikker man moderate mengder, blir nok konsekvensene ganske moderate også.

Om dette har noe å si for vektnedgang aner jeg ikke. Ikke sett noe forskning på det.

__________________
Påskemål:


Hovedmål:
Yodette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 16:16   #14
scnuppa80
Medlem
 
Medlem siden: May 2014
Hvor: Røros
Innlegg: 191
scnuppa80 er ny på veien

Sv: Hvor ille er light bruser?

Altså det kom fram litt feil ser jeg, var på jobb og ble skrevet litt for raskt. Det jeg derimot har lest, er at lettbrus (derav kullsyren) kan føre til større risiko for magefett, vistnok pga de kunstige søtstoffene. Link til studie : http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...13376/abstract
Og lettere oversatt av norske medier : http://www.vg.no/forbruker/helse/kos...tt/a/23421792/

Men det har jo selvsagt med mengden å gjøre

Når det kommer til syre/base kan det være ett større problem enn man er klar over. Undertegnede plages mye med syre og ved inntak av kullsyre blir jeg ofte dårlig. Jeg har hatt plager med for mye syre i over 10 år og må passe meg for mange typer matvarer. Og legen på sykehuset sa at syreproblem er ett økende problem hos vestlige folk pga mye syreholding mat og drikke. Kan gi utslag i alt fra halsbrann til leddsmerter.

Men igjen, det er selvsagt veldig individuelt. Uansett er det jo sunt med ett kosthold som også tilfører mye basisk mat som etc grønnsaker da alt fra kjøtt f.eks er surt. Og grønnsaker spiser jo gjerne vi lavkarboere mye av.

scnuppa80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 20:09   #15
LearningToFly
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2015
Innlegg: 20
LearningToFly er på en erverdig vei

Sv: Hvor ille er light bruser?

Opprinnelig lagt inn av Yodette, her.

Kullsyre er Co2 og det påvirker jo syre/basabalansen vår. Hvis vi tilfører mye Co2 må kroppen bufre det med mineraler fra kroppen. Det er vel grunnen til at man sier at kullsyreholdig drikke kan demineraliserer skjelettet (knokler og tenner).

Men i moderate mengder tror jeg ikke dette er noe problem. altså. Og det er uansett verre med brus med smak og ekstra syre, som f.eks. cola. Å håndtere mye syre er problematisk for kroppen over tid. Blodet har førsteprioritet og blir bufret som det skal, men resten av kroppen kan få et noe surere miljø enn det som er optimalt.


Veldig interessant, takk

LearningToFly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lowcarb Svar med sitat
Gammel 16-11-15, 10:36   #16
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 43
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ille er light bruser?

Det er jo ikke så dumt å lære seg å drikke rent vann da, skjønner at folk har problemer med å drikke store mengder, men litt rent vann burde vel de fleste drikke litt av?

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-11-15, 11:05   #17
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Sv: Hvor ille er light bruser?

Opprinnelig lagt inn av LearningToFly, her.

Jeg brekker meg av rent vann, gjør meg ikke vanskelig altså men det bare er grusomt :P Men jeg er veldig glad i te, og klarer å få ned London Fruit & Herb Company Strawberry & Vanilla som etter hva jeg skjønner er noe jeg kan drikke... Så får prøve å ha det alltid stående klart og drikke det før jeg tar meg et glaass brus :/

Hva drikker du hvis du trener?

__________________
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 16-11-15, 13:08   #18
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ille er light bruser?

Har du forsøkt foreskjellige steder? Jeg brakk meg av vann frem til jeg var 20. Da flytta jeg hjemmefra og oppdaget at vann faktisk var godt! Det var bare vannet jeg var oppvokst med som smakte død grevling (ikke umulig det var det i det heller, siden det var egen brønn )

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-11-15, 13:21   #19
scnuppa80
Medlem
 
Medlem siden: May 2014
Hvor: Røros
Innlegg: 191
scnuppa80 er ny på veien

Sv: Hvor ille er light bruser?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Har du forsøkt foreskjellige steder? Jeg brakk meg av vann frem til jeg var 20. Da flytta jeg hjemmefra og oppdaget at vann faktisk var godt! Det var bare vannet jeg var oppvokst med som smakte død grevling (ikke umulig det var det i det heller, siden det var egen brønn )

Hahaha

scnuppa80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-11-15, 13:44   #20
Yodette
Medlem
 
Yodette sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2015
Hvor: Lørenskog
Alder: 54
Innlegg: 63
Yodette er på en erverdig vei

Sv: Hvor ille er light bruser?

Oh lord! Kadaverbrønnen fra Carismas barndom...

__________________
Påskemål:


Hovedmål:
Yodette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-11-15, 13:45   #21
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 43
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ille er light bruser?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Har du forsøkt foreskjellige steder? Jeg brakk meg av vann frem til jeg var 20. Da flytta jeg hjemmefra og oppdaget at vann faktisk var godt! Det var bare vannet jeg var oppvokst med som smakte død grevling (ikke umulig det var det i det heller, siden det var egen brønn )

Opprinnelig lagt inn av scnuppa80, her.

Hahaha

Ikke tull det her altså; vannet på jobb smaker helt grusomt, mens vannet hjemme er mye bedre, enda de kommer fra samme vannverk. Har muligens noe med rørene på jobb å gjøre? Også vannet hos pappa smaker kjempegodt i forholdt til det på jobb, også han har egen brønn, og er selvforsynt med vann, men leverer inn vannprøver og sjekker at det er slik det skal være.

__________________




Sist redigert av Lemen : 16-11-15 kl 13:55.
Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-11-15, 13:50   #22
scnuppa80
Medlem
 
Medlem siden: May 2014
Hvor: Røros
Innlegg: 191
scnuppa80 er ny på veien

Sv: Hvor ille er light bruser?

Nei det kan være store forskjeller ! Bodde noen år i vestfold og på jobb var vannet godt, men hjemme var det som å drikke utav en svømmehall ! Smakte og luktet klor, og det var fra samme vannverk ! Merkelig i grunn men aldri noen som fant ut av det (klagde) Hver gang jeg dusjet fikk jeg minner fra svømmetimene på barneskolen

scnuppa80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-11-15, 14:43   #23
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ille er light bruser?

Et par veninner som hadde bleket hår fikk grønt hår da vi flytta til oslo pga kloringa! Men jeg syns Oslo-vannet er kjempegodt da.

Vi fikk også tatt prøver av vannet, for særlig på våren lukter og smaker det helt forferdelig. Men det var visst fordi vannet rant gjennom mineralgrunn, så det skulle visstnok være supersunt. Kunne sikkert solgt det og tjent en formue på det
Men det var/er så ille at man ikke kan koke ting i det f.eks, så foreldra mine kjøper vann for å koke poteter o.l under den verste snøsmeltinga.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-11-15, 17:01   #24
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ille er light bruser?

Opprinnelig lagt inn av scnuppa80, her.

Altså det kom fram litt feil ser jeg, var på jobb og ble skrevet litt for raskt. Det jeg derimot har lest, er at lettbrus (derav kullsyren) kan føre til større risiko for magefett, vistnok pga de kunstige søtstoffene. Link til studie : http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...13376/abstract
Og lettere oversatt av norske medier : http://www.vg.no/forbruker/helse/kos...tt/a/23421792/

Men det har jo selvsagt med mengden å gjøre

Når det kommer til syre/base kan det være ett større problem enn man er klar over. Undertegnede plages mye med syre og ved inntak av kullsyre blir jeg ofte dårlig. Jeg har hatt plager med for mye syre i over 10 år og må passe meg for mange typer matvarer. Og legen på sykehuset sa at syreproblem er ett økende problem hos vestlige folk pga mye syreholding mat og drikke. Kan gi utslag i alt fra halsbrann til leddsmerter.

Men igjen, det er selvsagt veldig individuelt. Uansett er det jo sunt med ett kosthold som også tilfører mye basisk mat som etc grønnsaker da alt fra kjøtt f.eks er surt. Og grønnsaker spiser jo gjerne vi lavkarboere mye av.

Snakker du om syre som i reflux eller syre i blodet?

Ja, noen forskning konkluderer med at aspartam påvirker insulinutskillelse, men såpass mange andre konkluderer med at det ikke er tilfellet, what so ever. Så man får bare finne ut selv.

Anbefaler å lese dette: https://m.facebook.com/story.php?sto...07764285980323

Godt dokumentert med flere studier.

__________________

Sist redigert av nellie : 16-11-15 kl 17:28.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-11-15, 20:52   #25
Susa84
Medlem
 
Susa84 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2015
Hvor: Vestfold, Sandefjord
Alder: 39
Innlegg: 162
Susa84 er på en erverdig vei

Sv: Hvor ille er light bruser?

Drikker alt for mye av den cola free til first price. Huff. Burde ikke. Men men :P

__________________
Journalen min
Ønsker alle en fin og flott dag


Lagre
Susa84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo, lavkarbo 50-100gr pr dag Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Posesaus, hvor ille er det? index Spørsmål om matvarer og oppskrifter 12 26-09-11 00:18
Fløte/krem - hvor ille? alvepiken Spørsmål og svar 9 06-07-11 12:09
Hvor ille er dette syltet fra lerum? Mellon Lavkarbo generelt 0 02-02-09 21:53
Hvor ille er dette? geysirland Ketolysekuren 6 24-08-07 18:16
Alkohol og ketose - hvor ille? Chumpsy Ketolysekuren 3 26-08-05 23:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no