Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Raser mot barneslanking

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-09-06, 07:54   #1
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Raser mot barneslanking

Det er hedigvis flere som reagerer.
Linken er til artikkelen på Side2-tv2

http://www.side2.no/helse/article737576.ece

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 19:23   #2
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Raser mot barneslanking

jeg synes det er fint at det blir fokusert på hva man kan gjøre for at ungdommer skal leve sunt jeg... hadde bare noen hjulpet meg...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 21:08   #3
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Raser mot barneslanking

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

jeg synes det er fint at det blir fokusert på hva man kan gjøre for at ungdommer skal leve sunt jeg... hadde bare noen hjulpet meg...

Tror du - med hånda på hjertet - at du ville vært happy i dag om du hadde fått sjela di bretta ut på tv da du var fjortis?

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 21:28   #4
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Raser mot barneslanking

Opprinnelig lagt inn av Ebbamor

Tror du - med hånda på hjertet - at du ville vært happy i dag om du hadde fått sjela di bretta ut på tv da du var fjortis?

Jeg tror - at hvis jeg hadde vært i tenårene i dag og vært overvektig - så hadde jeg vært veldig glad for å få muligheten til å være med på dette konseptet. Ja. (selv om det ikke var meg du spurte)

Det fantes ikke sånne programmer i det hele tatt da vi var i tenårene, men tidene forandrer seg. Enten vi liker det eller ikke.

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 21:34   #5
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Raser mot barneslanking

Opprinnelig lagt inn av Ebbamor

Tror du - med hånda på hjertet - at du ville vært happy i dag om du hadde fått sjela di bretta ut på tv da du var fjortis?

Jeg kan med handa på hjertet si at jeg hadde vært kjempehappy om noen hadde kommet og hjulpet meg da jeg var fjortis ja...

Det finnes jo ikke noen annen måte å få hjelp på når man er på den alderen...

Og her fokuseres det faktisk på sunn mat, og fornuftig trening... Ikke overslanking, og hysteri om å gå ned mest mulig på kortest mulig tid. Viss du hører på hva Kari Jaquesson sier, så er hun veldig fokusert på å forebygge spiseforstyrrelser, og det synes jeg er bra.. Tv eller ikke

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 21:36   #6
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Raser mot barneslanking

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Jeg tror - at hvis jeg hadde vært i tenårene i dag og vært overvektig - så hadde jeg vært veldig glad for å få muligheten til å være med på dette konseptet. Ja. (selv om det ikke var meg du spurte)

Det fantes ikke sånne programmer i det hele tatt da vi var i tenårene, men tidene forandrer seg. Enten vi liker det eller ikke.

JA! Et veldig viktig poeng. Barn og ungdom i dag SER på tv og ER på tv på en helt annen måte enn da vi var yngre. De har et helt annet forhold til tv, og et mye mer modent forhold enn feks mine foreldre har. De har vokst opp med å forholde seg til tv på en helt annen måte enn vi har; de har lært om det på skolen, de har sett mye på tv, de kan lese og tolke tv på en mye mer "voksen" måte enn mange i foreldregenerasjonen og min generasjon.
Jepp, tidene forandrer seg!

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 21:37   #7
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Raser mot barneslanking

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Jeg kan med handa på hjertet si at jeg hadde vært kjempehappy om noen hadde kommet og hjulpet meg da jeg var fjortis ja...

Det finnes jo ikke noen annen måte å få hjelp på når man er på den alderen...

Og her fokuseres det faktisk på sunn mat, og fornuftig trening... Ikke overslanking, og hysteri om å gå ned mest mulig på kortest mulig tid. Viss du hører på hva Kari Jaquesson sier, så er hun veldig fokusert på å forebygge spiseforstyrrelser, og det synes jeg er bra.. Tv eller ikke

Ja, og hun var også veldig klar på at det var livsstilsendring, ikke slanking.

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 21:42   #8
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Raser mot barneslanking

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Det fantes ikke sånne programmer i det hele tatt da vi var i tenårene, men tidene forandrer seg. Enten vi liker det eller ikke.


Unnskyld meg: For en defensiv holdning! Som om vi ikke skulle protestere høylydt når det skjer ting i samfunnet vi mener er fryktelig galt ... bare fordi "tidene forandrer seg"? Makan! Barn som trenger hjelp burde få nettopp det - og ikke bli misbrukt som gapestokk"underholdning" på tv!

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 21:44   #9
Melania
Seniormedlem
 
Melania sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.135
Melania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snill

Sv: Raser mot barneslanking

Vet du, jeg reagerer heller ikke på dette programmet. Det som er leit er at det ikke finnes noen gode tilbud med å hjelpe barna med overvekt i dag.

Hvorfor er overvekt så tabu? Er det feil å erkjenne at også barn/ungdommer er overvektige og kan trenge hjelp?

__________________
Melanias vei til ett lettere liv!
- Januar 06 til Oktober 06 = -30kg!
- Vekt 30.01.07: 73
Mål for 2007: tilbake til Match vekt 68kg og holde meg der, bli MILF, bli glad i meg selv og gripe alle muligheter!
Melania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 21:44   #10
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Raser mot barneslanking

Opprinnelig lagt inn av Ebbamor

Unnskyld meg: For en defensiv holdning! Som om vi ikke skulle protestere høylydt når det skjer ting i samfunnet vi mener er fryktelig galt ... bare fordi "tidene forandrer seg"? Makan! Barn som trenger hjelp burde få nettopp det - og ikke bli misbrukt som gapestokk"underholdning" på tv!

Men kjære vene - vakre menneske! Pust med magen.....

Protester alt du orker du - jeg bare påpeker at jeg ikke kan svare på om jeg ville ha vært med på et tilsvarende program på den tiden - for det fantes ikke.

Men i dag ville jeg ha gjort det. Hvis jeg hadde hatt anledning.

Du har ingen grunn til å være ufin fordi vi ikke er enig med deg - har du tenkt på det?

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 21:50   #11
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Raser mot barneslanking

Jeg syntes det programmet var kjempeekkelt jeg. Der Kari Jaqueson satt og grillet tenåringer om hvorfor de var overvektige, tydelig med den holdningen at alle sammen spiste usunt og beveget seg lite. Hvis noen våget seg på å si at de trente en del, spiste helt normalt eller at det kanskje var genetiske faktorer inne i bildet, ble de bitt av. Her skulle man innrømme at man var et lat matvrak - ingen annen forklaring var mulig!

Begynner det ikke å bli ganske godt kjent at det er MANGE som ikke tåler et "normalt" norsk kosthold og som legger på seg av det, da?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 21:51   #12
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Raser mot barneslanking

Opprinnelig lagt inn av Enid

Barn og ungdom i dag SER på tv og ER på tv på en helt annen måte enn da vi var yngre. ... Jepp, tidene forandrer seg!

Fjernsynet er fortsatt et fryktelig sterkt medium. Å bli brukt som kommersielle objekter for en tv-kanal som tenker mer på seertall enn på deltakernes ve og vel, er under menneskers verdighet. Å påstå at man ER på tv på en helt annen måte enn da vi var yngre, er i beste fall naivt. Hva tror dere skjer når tv-lampene slukker og ukebladene slutter å ringe?

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 21:51   #13
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Raser mot barneslanking

Det jeg reagerer mest på er ungdommenes totale null-kunnskap om mat og ernæring. Om disse ungdommene representerer gjennomsnittet (det gjør de nok dog ikke) så er det skremmende dårlig med kunnskaper om mat og hvor viktig kosthold er der ute.

Det er fint at de lærer å legge om kostholdet og å få en ny livsstil, men jeg tror ikke at det noe ålreit å bli gjenkjent som den feite ungdommen som slanka seg på tv... Det beste hadde vært om de fikk et slik tilbud uten at det ble et program ut av det

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 21:59   #14
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Raser mot barneslanking

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Men kjære vene - vakre menneske! Pust med magen.....

Jeg puster med magen. Det MÅ jeg, når jeg skal brøle så høyt og lenge som jeg akter å gjøre

Når du ville valgt å være med på et slikt program i dag, tar du et valg for deg selv som et voksent, opplyst menneske. Du er ikke fjorten år lenger. Jeg tviler på om du vet hva det ville gjort med deg å delta på et tilsvarende program som voksen. Men det ansvaret ville jeg gitt deg. Dette handler imidlertid om barn. Og de kan umulig ane hva konsekvensene av deltakelsen i denne programserien vil bli.

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Du har ingen grunn til å være ufin fordi vi ikke er enig med deg - har du tenkt på det?

Er jeg ufin? Fordi jeg bruker ord som makan og naivt og defensivt? Javel. Så fortsetter jeg å være ufin. Noen må si fra når ting går av skaftet. Denne programserien er et regelrett overgrep mot ungene som deltar i den!

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 22:02   #15
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Raser mot barneslanking

Opprinnelig lagt inn av Ebbamor

Er jeg ufin? Fordi jeg bruker ord som makan og naivt og defensivt? Javel. Så fortsetter jeg å være ufin. Noen må si fra når ting går av skaftet. Denne programserien er et regelrett overgrep mot ungene som deltar i den!

Kanskje litt feil forum å skyte med skarpe skudd, syns du ikke?

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 22:11   #16
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Raser mot barneslanking

Opprinnelig lagt inn av Georgine

Det jeg reagerer mest på er ungdommenes totale null-kunnskap om mat og ernæring. Om disse ungdommene representerer gjennomsnittet (det gjør de nok dog ikke) så er det skremmende dårlig med kunnskaper om mat og hvor viktig kosthold er der ute.

Kunnskapen finnes der ute. Tror du det er så lett å være ærlig når man har et kamerateam stående rundt seg når man får såpass nærgående spørsmål om egne spisevaner? Det er lettere å si "vet ikke" enn å fortelle hvordan det egentlig står til. Mat brukes til veldig, veldig mye mer enn ernæring. Tilbudet er overveldende stort og tilgjengeligheten er nærmest grenseløs. Men kunnskapen om hva som er sunt, finnes. Den drukner bare altfor fort i søplemat og lettvint "kos".

Opprinnelig lagt inn av Georgine

Det er fint at de lærer å legge om kostholdet og å få en ny livsstil, men jeg tror ikke at det noe ålreit å bli gjenkjent som den feite ungdommen som slanka seg på tv... Det beste hadde vært om de fikk et slik tilbud uten at det ble et program ut av det

Det er jeg enig med deg i, Georgine. Det er skandaløst dårlig med bistand å få for både barn og voskne som trenger hjelp til å endre livsstil. Kanskje debatten i kjølvannet av denne programserien vil få øynene opp hos noen av de som kan gjøre noe med det? Det ville i så fall vært en gledelig "bivirkning" av serien. Men jeg våger ikke en gang håpe på noe slikt. Og som Serena Tonstad så riktig har uttalt i pressen i dag: Det finnes faktisk dårlig med metoder for vektreduksjon som har dokumentert varig effekt.

Greia for tv-selskapene, er at et opplysningsprogram om livsstilsendringer med saklig informasjon om ernæring og trening ikke ville fått seere dersom de ikke har "kasus" å vise fram. Og jo mer preg av kikker-mentalitet programmene får, desto høyere rating får programmene. Så hvem sier det egentlig mest om - tv-selskapene eller kikkerne?

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 22:16   #17
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Raser mot barneslanking

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Kanskje litt feil forum å skyte med skarpe skudd, syns du ikke?

Nei, såpass temperatur synes jeg vi må tåle. Og jeg tåler faktisk svært godt at både du og mange andre er uenig med meg. Det er ikke meg (eller dere, for den saks skyld) denne debatten handler om. Den handler om noen unger som hadde fortjent noe ganske annet enn deltakelse i denne fryktelige programserien

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 22:32   #18
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Raser mot barneslanking

Men kjære meg da... det er jo bare å la vær å se på om du ikke liker det... Du må huske at alle disse ungdomene har med seg foreldre. De står ikke helt alene, og de får helt sikekrt hjelp til å takle det om se og hør skulle komme å ringe på døra for et intervju etterpå...

I dag er det så utrolig mange reality-serier på tv, at ingen husker disse undommene to uker etter serien er slutt alikevel..

jeg husker i allefall ikke de som var med på slankekrigen og tjukkholmen.

Jeg synes det er bra at det fokuseres på hva man kan gjøre for at ungdommer skal bli bevist på helse og kosthold jeg. dette programmet har seere i tenårene, og jeg tror det er fint om flere unge blir bevist på hva de putter i munnen...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 22:43   #19
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Raser mot barneslanking

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Men kjære meg da... det er jo bare å la vær å se på om du ikke liker det...

Som sagt: Dette handler ikke om meg. Begriper ikke at det er så vanskelig å forstå?

... og når du har glemt disse ungdommene, kjære deg ... så er skaden for lengst skjedd. Og med all respekt for disse fortvilte foreldrene: Er du sikker på at de forstår konsekvensene av det barna deres er med på?

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 22:46   #20
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Raser mot barneslanking

Opprinnelig lagt inn av Ebbamor

Som sagt: Dette handler ikke om meg. Begriper ikke at det er så vanskelig å forstå?

... og når du har glemt disse ungdommene, kjære deg ... så er skaden for lengst skjedd. Og med all respekt for disse fortvilte foreldrene: Er du sikker på at de forstår konsekvensene av det barna deres er med på?

Jeg er sikker på at disse ungdommene og foreldrene er plukket ut til å være med på programmet for at de tåler det, og i og etter slike program får deltagerne oppfølging av profesjonelle for å takle ting som oppstår før skaden skjer.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 22:49   #21
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Raser mot barneslanking

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Jeg er sikker på at disse ungdommene og foreldrene er plukket ut til å være med på programmet for at de tåler det, og i og etter slike program får deltagerne oppfølging av profesjonelle for å takle ting som oppstår før skaden skjer.

Det som er så trist, er at ingen kan vite noe som helst på forhånd om hvem som tåler slikt trøkk greit, og hvem som får varige sår på sjela. Spør noen profesjonelle om hva de synes: Jorun Sungot Borgen, for eksempel! Dette handler faktisk ikke om synsing, men om kunnskap om barn. Tv Norge bryr seg ikke om ungene. De skal selge reklamespots. Med blod på hendene. Fytti!

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 22:54   #22
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Raser mot barneslanking

Jeg synest det å la barn med foreldre gå gjennom et "kurs" der de lærer om en bedre livsstil sammen er et godt prosjekt. har ikke noe for seg å bare la barna eller de voksne lære det.. det må være sammarbeid.. men jeg liker ikke helt at det blir sent på tv. er ikke så mye eldre enn mange av disse, kunne ikke tenkt meg å slanka meg på tv.. fordi det er flaut nok å være overvektig i seg selv i denne alderen.

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 23:09   #23
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Raser mot barneslanking

Opprinnelig lagt inn av Helene

Jeg synest det å la barn med foreldre gå gjennom et "kurs" der de lærer om en bedre livsstil sammen er et godt prosjekt. har ikke noe for seg å bare la barna eller de voksne lære det.. det må være sammarbeid.. men jeg liker ikke helt at det blir sent på tv. er ikke så mye eldre enn mange av disse, kunne ikke tenkt meg å slanka meg på tv.. fordi det er flaut nok å være overvektig i seg selv i denne alderen.

Jeg er veldig enig med deg i at det ikke er noe vits i å lære enten barna eller foreldrene, men begge dele må være med på det.

Når det gjelder om det er flaut å slanke seg på tv eller ikke, så er det noe den enkelte ungdom må finne ut av selv. For meg hadde det vært flaut, men for veninna mi hadde det vært helt ok... om du skjønner... dette er jo individuelt...

en som sagt så skulle jeg ønske det hadde funtes bedre tilbud til overvektige barn og ungdom, for det blir et større og større problem

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 23:36   #24
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Raser mot barneslanking

Egentlig synes jeg det er merkelig at dette blir en debatt. Det å slanke unger/unge på TV er etter min mening et overgrep. Ungdommene skulle aldri blitt spurt, fordi det aldri skulle blitt produsert slikt møl. Og det at vi bare kan la vær å se på er mildest talt defensift. Hvilke holdninger og verdier er det vi skal bringe videre? Hva skal det være godt for? Og skal jeg som seer bli pådyttet komersiell utnytting av sårbare mennesker uten å bli både indignert og sint?

Dette handler ikke isolert sett om "Litt lettere". Kari J skal ha all ære for å fronte sin filosofi. Og det er ikke hun som skal henges ut. Men TV-produsentene. Vi skulle teppebombet dem med e-postprotester.

Dette handler om verdier. Det handler om å ta seerne på alvor også. (jeg høres sikkert ut som en gamling nå) Skal vi bare slippe løs det som passer tv-selskapene. Dette er sosialporno. Det er grafsing i menneskers "uheldige" kropp satt opp mot "det normale". Dette handler ikke om programmene isolert, men holdningene de formidler.

Det er jo egentlig politikere og maktmennesker som skulle satt iverk en gedigen holdningsendring med egne hus for gode råd og veiledning.

Det var ikke så farlig med det "nye" kostholdet etter krigen heller. Coca cola var jo godt! Og vi har sluppet inn burgere, chips og ellers alt det Usa-inspirerte uten at det har møtt særlig motstand.

Og se hvor det fører oss.

Noe må begrenses. Jeg tror det kan være lurt å ta vare på restene av mennskeverdet. Ta vare på litt av det kollektive vi er tuftet på. Ikke dyrke alt fordi man kan la vær å se på, eller la vær å bry seg.

Jeg tror vi bør starte nå.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 00:53   #25
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Raser mot barneslanking

Opprinnelig lagt inn av Ebbamor

Fjernsynet er fortsatt et fryktelig sterkt medium. Å bli brukt som kommersielle objekter for en tv-kanal som tenker mer på seertall enn på deltakernes ve og vel, er under menneskers verdighet. Å påstå at man ER på tv på en helt annen måte enn da vi var yngre, er i beste fall naivt. Hva tror dere skjer når tv-lampene slukker og ukebladene slutter å ringe?

Det er det å undervurdere ungdoms mediekompetanse, slik som du gjør, som er naivt. Du henfaller til klisjéer og stereotype forestillinger mener jeg. Og jeg synes du har en svært nedlatende holdning til disse ungdommene.

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tips mot dårlig ånde??? please.. Chumpsy Ketolysekuren 10 30-08-06 11:55
Smerter i eggstokkområdet som stråler ut mot ryggen og nedover lårene.. Iset Fysisk og mental helse 15 31-07-05 23:56
B-vitaminer mot depresjoner mofe Kosttilskudd 15 23-03-05 00:11
Bli med i 21-klubben! nalana Trening 66 10-03-05 15:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no