Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hjelp - jeg ØKER i vekt!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-01-08, 11:17   #1
Carbokiller
Seniormedlem
 
Carbokiller sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 793
Carbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt av

Hjelp - jeg ØKER i vekt!

Uke to og jeg går opp i vekt igjen....
Dette er absolutt ikke den starten jeg trengte på dette kostholdet her altså. Kjenner jeg blir både motløs og deprimert. Dette er andre uken min. Jeg ser at jeg har gått opp en halv kilo i vekt denne uken her! Opp altså, ikke ned.

Jeg spiser tre til fire måltider pr. dag. Jeg går aldri over 15 karbohydrater.
Jeg spiser grønnsaker og lar det være mestparten av mine karbohydrater, men bruker rømme og fløte til saus av og til.
Jeg tar alle tablettene mine.
Jeg drikker 3.5-4 liter vann pr. dag.
Jeg trener en halv time hver dag på tredemølle i rask tempo.
Jeg er til tross for stort vanninntakk veldig ofte på det mørkeste lilla feltet på ketostixen.
Jeg er ikke i en vannsamler-periode i syklusen min.
Jeg får tømt tarmen daglig, så jeg er ikke obstipert.

Men...
Jeg har hatt migrene 3-4 ganger denne uken og tar tabletter for det.
Jeg har drukket 1-2 bokser med cola light enkelte dager.
Jeg sliter med kroniskt obstruktiv søvnapné og er i innkjøringsfase for å bruke c-pap igjen. (vet at sønvapne skaper mye trøbbel i kroppen)

Kan noen være, være være så snille å fortelle meg hva i hule heiteste jeg gjør galt? Er det bare meg som opplever at vekten går opp? Vil den fortsette å gå opp?Eller er dette bare noe midlertidig kluss? Jeg bruker svært lite kunstig søtningmidler foruten det som er i cola lighten. Har smakt noen store ifa av og til.

Hvorfor går man opp når ketostixen er lilla hele tiden?Jeg gikk svært suksessfullt ned på Atkins første gangen jeg forsøkte det, raste ned i vekt bokstavelig talt. Alle de andre gangene jeg har forsøkt Atkins før har jeg ikke lyktes, står bom stille på vekten. Denne gangen var jeg så innbitt sta i at dette SKULLE jeg klare, og har derfor vært flink til å drikke ekstremt mye vann i forhold til hva jeg har gjort før i tillegg til å trene hver dag og spise jevnere. Men til hvilken nytte?

Gjennomsnitts dag ser slik ut
Frokost:
1/2 liter vann
1-2 lollypopbrød med krabbe, majones, dill og skinke, majones og grønt

Eller
1/2 liter vann
8 løvtynne skiver bacon, fetaost og 2 stekte egg

trening etter frokost med min. 1 liter vanninntak.
Lunch:
1/2 liter vann
Grønnsakstallerken med diverse grønnsaker, asparges, agurk, salat, reddikk, liten tomat. 1/2 kylling
Dressing av rømme tilsatt krydder eller dressing av olje, eddik og hvitløk

1/2 liter vann inntas i løpet av ettermiddagen.

Mellommåltid
1/2 liter vann
Ostebiter og stangselleri eller
rømmegrøt
eller resten av lunchen
eller hvis jeg ikke har brukt brød til frokost så tar jeg l en skive ollypopbrød nå.

Middag
1/2 liter vann
Stekt biff
champingnon saus med rømme, fløte og hvitløk
nytrukne aspargestopper

Kvelds
30 gr. peanøtter, eller noen ifa pastiller
eller ostebiter eller
en bitteliten klatt sjokolademousse (avh. av hva dagens inntak har vært i karbohydrater)
VANN

Hvis jeg kan få eskperthjelp her nå så blir jeg himla glad altså!! Jeg synes at å begynne å gå opp er helt urimelig dårlig gjort.

__________________




Carbokiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 12:11   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp - jeg ØKER i vekt!

Det er helt umulig å si akkurat hva som gjøre at du øker i vekt. MEN en vektforskjell på 500 gram +/- er absolutt IKKE unormalt. Vekten kan faktisk variere +/- 1.5-2 kg på en uke uten at det er noe "galt". Det har med vannbalansen i kroppen å gjøre og hva du har spist og/eller inntatt av medisiner/behandling etc.

En sannsynlig forklaring i ditt tilfelle peker du jo på selv:

Sitat:

Jeg har hatt migrene 3-4 ganger denne uken og tar tabletter for det.
Jeg har drukket 1-2 bokser med cola light enkelte dager.
Jeg sliter med kroniskt obstruktiv søvnapné og er i innkjøringsfase for å bruke c-pap igjen. (vet at sønvapne skaper mye trøbbel i kroppen)

Og det er bare snakk om 500 gram.... Det er veldig lite og noe mange opplever de første par -tre ukene av en ketogen diett. Selv om det er surt å se opp 0.5 kg på vekta er det ikke en langvarig jevn vektoppgang og du MÅ la kroppen din få tid til å venne seg til kostholdet når du legger om. Og for kroppen tar det som regel lenger og lenger tid før den venner seg til nye ting, - du har hatt ditt "golden moment" og må slite for det denne gangen. Vi er flere som har opplevd dette.

Om vi tar en titt på maten din og ser på menyen din, så ser jeg ikke helt hvordan alt det du spiser kun gir 15 karbohydrater. For emg ser det mye mer ut. Men så vet jeg heller ikke hvordan du regner. Om du veier eller bare tar det på slump. I tillegg spiser du ting som er kjent for å hemme vektnedgang. Du har også litt av GR tankegangen igjen, det med å spise ofte. Du behøver ikke det når du går på ketolysekuren, men om du er sulten må du jo spise. Det betyr også noe HVA du spiser. Jeg hadde lagt på meg om jeg hadde spist det du spiser, men vi er jo så forskjellige ! Mine kommentarer i rødt:


Sitat:

Gjennomsnitts dag ser slik ut
Frokost:
1/2 liter vann
1-2 lollypopbrød med krabbe, majones, dill og skinke, majones og grønt

Denne ser grei ut.

Eller
1/2 liter vann
8 løvtynne skiver bacon, fetaost og 2 stekte egg

Her har jeg før sagt at 8 skiver bacon (selv om de er løvtynne) er for mye i et måltid. Jeg merket selv av baconet vinder vann. Bytt ut 4 skiver - det betyr det bare at magen din må venne seg til litt mindre mengde og 4 løvtynne skiver tar ikke så mye plass at du forblir sulten. Det er i så fall psykisk og noe du må venne deg til.

trening etter frokost med min. 1 liter vanninntak.

Du har akkurat drukket 1/2 liter vann til frokosten og så hiver du innpå 1 hel liter etter trening ? Det er for mye vann på for kort tid. Bør kuttes ned til 1/2 liter.

Lunch:
1/2 liter vann
Grønnsakstallerken med diverse grønnsaker, asparges, agurk, salat, reddikk, liten tomat. 1/2 kylling
Dressing av rømme tilsatt krydder eller dressing av olje, eddik og hvitløk

1/2 liter vann inntas i løpet av ettermiddagen.

Flott

Mellommåltid
1/2 liter vann
Ostebiter og stangselleri eller
rømmegrøt
eller resten av lunchen
eller hvis jeg ikke har brukt brød til frokost så tar jeg l en skive ollypopbrød nå.

Personlig syns jeg det er litt mye med rømmegrøt som mellom måltid. Mellommåltider er "snacs" som ostebiter og stangselleri, elle som du skriver rester etter lunch. Brødskive MED pålegg og rømmegrøt blir kanskje for mye - ikke for deg - men for kroppen din ?

Middag
1/2 liter vann
Stekt biff
champingnon saus med rømme, fløte og hvitløk
nytrukne aspargestopper

Flott !
Men tenk litt på hvor store mengder fløte og rømme du spiser i løpet av den dag. Fløte en en kjent partystopper, det er derfor Atkins anbefaler max inntak..... selv om Ketolysekurn tillater mer betyr det ikke at det funker for DIN kropp.

Kvelds
30 gr. peanøtter, eller noen ifa pastiller
eller ostebiter eller
en bitteliten klatt sjokolademousse (avh. av hva dagens inntak har vært i karbohydrater)
VANN

Peanøtter er de nøttene som inneholder mest karbohydrater med sine 10,9 karber pr 100 gram. De er også salte. I dine 30 gram har du da inntatt over 3 karber bare i nøtter. Ikke mye, men mye når maxgrensen din er 15.

Sitat:

Hvorfor går man opp når ketostixen er lilla hele tiden?Jeg gikk svært suksessfullt ned på Atkins første gangen jeg forsøkte det, raste ned i vekt bokstavelig talt. Alle de andre gangene jeg har forsøkt Atkins før har jeg ikke lyktes, står bom stille på vekten.

Fargen på Ketostix viser ikke om du tar av eller ei. Den viser bare at du har ketoner i urinen. Mange har lilla stix uten å ta av og enda flere har blank stix men tar av. Ketostixen er kun en indikator på at du har ketoner fra fett i urinen, de sier ikke hva slags fett.

Som tidligere nevnt er det vanlig at det blir vanskeligere og vanskeligere å utnytte ketose for vektnedgang. Dess flere ganger du gjør det, dess vanskeligere blir det. Og denne gangen følger du heller ikke Atkins. Du har valgt å følge Ketolysekuren fordi det gir deg andre matvalg og ikke er så streng som Atkins. Det kan hende at det du nå "får lov til" hindrer vektnedgang på samme måte. Det handler ikke om vha du "får lov til" men hvordan det du gjør virker på DIN kropp !

Som sagt har jeg en liten mistanke om at du ikke har regnet helt rett på karbene. Om du kan gi meg nøyaktig mengde på det du har spist i menyen din, kan jeg legge det inn i Fitday (bruker du ikke det selv ?).

Konklusjon:
Jeg tror du spiser mer enn du tror
Jeg tror at noen av matvarene du spiser ikke er "venner med" kroppen din.
Jeg syns du drikker for mye vann på en gang. Den totale mengden er flott, men den bør fordeles bedre utover dagen. Det er bedre med 2,5 dl hver gang fordelt over flere ganger enn 1/2 liter om gangen og skjeldnere.
Jeg tror du stresser litt om dagen og stress hormoner er også vektnedgangshemmende.
Du sover dårlig og lite og det er iallefall en ting som hemmer vekttap

Du må gi det tid og være tålmodig, Jeg vet det ikke er lett, men det er vikig at du skrur ned forventningene litt. Du vil aldri kunne ta av så fort som du gjorde med Atkins første gangen. Du kan ta av raskere enn det du gjør nå, men det betyr at du må være strengere med deg selv og kutte ut matvarer som kan hemme vekttap,.

Vet ikke om dette er noe hjelp, jeg ser jo at det ikke er så mye trøst. Men trøst hjelper deg ikke å gå ned !


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 13:25   #3
Sheena
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 16
Sheena er ny på veien

Sv: Hjelp - jeg ØKER i vekt!

http://www.nidar.no/eway/default.asp...:5582:15:::0:0

Sjekk denne linken her. Jeg synes det ser ut som det er veldig mye karber i IFA'ene, men tar jeg feil? Nille har gitt mange gode svar her inne har jeg sett, så kanskje vi kan få litt hjelp?

Sheena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse m/ tilpassing Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 18:00   #4
Carbokiller
Seniormedlem
 
Carbokiller sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 793
Carbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp - jeg ØKER i vekt!

Tusen takk Nille. Panikken tok helt overhånd her i dag.. vil jo gjerne gå ned og ikke opp.

Når det gjelder vann så er dette over langen, hele tiden. Når jeg tar inn en liter under trening og etter så er det over halvannen time. Men jeg kan liksom ikke skrive alt i fullstendig detalj for da blir det en bok dette her.
Når det gjelder å spise fire måltider fordelt på atten timer så synes ikke jeg det er mye og er avh. av et mellomåltid mellom klokken elleve og klokken seks-syv pga. sult og for å ha noe å gå på kroppslig sett. Som jeg har sagt før så tror jeg ikke det er mye GR igjen i meg, i så fall hadde jeg spist syv måltider pr. dag og elleve brødskiver eller noe slikt. Tror heller ikke at man klarer å bli Grete Roede fiksert på syv uker når man har gått på ATkins i to og et halv år!!!. Men jeg kjenner etter på kroppen min at å gå åtte timer mellom lunch og middag uten å spise blir alt for lenge for min del og føles ikke godt for meg. Men hvis det er å være Grete Roende fiksert, så er jeg kanskje det. Jeg bruker også kroppen som målestokk når det gjelder tørst. Er jeg tørst så drikker jeg, selv om jeg kanske drakk en halv liter for en halv time siden. Når tunga klistrer seg fast i ganen og halsen er tørr, så er det naturlig for meg å drikke. Det er ikke naturlig for meg å småsippe til vann, det har jeg faktisk ikke tid til. Hvis jeg tar meg en pause så tar jeg meg et realt glass med vann.


Jeg er også avh. av å disse åtte baconskivene. Fire baconskiver er helt latterlig, det er under 50 g kjøtt og er knappest noe å mette seg med til en frokost. Jeg er sulten ved frokosten og fett døyver sulten min og dermed er bacon noe jeg tyr til av og til. Jeg er ikke som andre som ikke har matlyst på morgenen, jeg er av typen som virkelig er sulten og har matllyst når klokken er halv syv om morgen.

Når det gjelder 100 gram rømmegrøt så er det ikke i tillegg til brødskiver eller noe annet. Det er alene. Det er jo heller ikke noe jeg spiser hver bidige dag, jeg skrev det som et eksempel sammen med et eksempel at mellommåltidet mitt mellom elleve og syv kan være en lollypopbrødskive eller rester. ELLER ikke både og altså

Peanøttene er med skall og uten salt, sånn at man kan sitte å plukke dem fra hverandre og ha et tidsfordriv som varer en time...Dette er noe jeg heller ikke gjør hver dag, kanskje en gang i uken slik som på lørdagen.

Jeg får se litt på rømme-kremfløte nivået mitt og eksperimentere litt på hvordan jeg reagerer med mindre. Det er rart.. jeg brukte dette i bøtter o spann på Atkins uten at det gikk utover vekttapet. Spiste også mye mye mer på Atkins enn jeg gjør nå uten at det gikk utover vekttapet.
Migrenen ser det ikke ut som jeg kan gjøre noe med, det er noe som jeg har 4-5 ganger i uken desverre.
Merkelig at det var så lett første gang, kunne spise omtrent hva jeg ville og gikk fort og greit ned i vekt, og nå må jeg sitte å plukke fra hverandre hver eneste bidige måltid for å finne ut hva som er galt.

Takk i alle fall Nille for at du orker å engasjere deg nok en gang for en håpløs lavkarboiker. Jeg får vel bare bite tenna sammen å forsøke en uke til. Men skal si det ikke er mye moro når man ikke får resultater i det hele tatt.

__________________




Carbokiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 18:05   #5
Carbokiller
Seniormedlem
 
Carbokiller sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 793
Carbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp - jeg ØKER i vekt!

Opprinnelig lagt inn av Sheena, her.

http://www.nidar.no/eway/default.asp...:5582:15:::0:0

Sjekk denne linken her. Jeg synes det ser ut som det er veldig mye karber i IFA'ene, men tar jeg feil? Nille har gitt mange gode svar her inne har jeg sett, så kanskje vi kan få litt hjelp?

Joda, de store IFA pastillene har mange karbohydrater i seg, men fordi nesten alle sammen er sukkeralkoholer så tar kroppen det stort sett ikke opp og kan derfor trekkes fra når det er snakk om sucralose og maltitol. En pose IFA store, inneholder derfor 0.6 gram karbohydrater. Man vet imidlertid at noen reagerer negativt på kunstig søtningsmidler og det må være en av faktorene som jeg forsøker å eliminere etterhvert. Men de er i alle fall ikke så fulle av karbohydrater som de tilsynelatende ser ut ved første øyekast.

__________________




Carbokiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-01-08, 20:09   #6
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp - jeg ØKER i vekt!

Hei Carbokiller!
Nille gir deg fin hjelp her (alt hun kan)...
I følge frokosten, jeg fant også at bacon stoppet nedgangen, jeg la heller til et egg (husk 25g protein ved hvert måltid, minst, det er for eksempel to og et halvt egg). Du får og mer "mengde" on du gjør som følger: Ta to-tre egg, en dasj med kremfløte i, pepper om du liker det (jeg liker ristede sesamfrø istedenfor, du får det på innvandrerbutikker), ha det i en liten stekepanne du har lokk til, på medium varme. I stekepanna, rør inn fetaosten i røren så osten er dekket og skru ned varmen ganske lavt og ha lokket på. På 5-10 min vokser omeletten mange mange ganger den opprinnelige størrelsen! Du snur altså ikke, bare lar den bli helt stiv under lokket.

Jeg måtte kutte majoen og baconet, da gikk det nedover igjen.

Og, NSAIDS (type paracet, ibux, naprosyn) stopper vektnedgangen!
Har du migrene så må du vel kutte alle tanniner? Se etter "guar gum" på pakkene, det har mye tanniner i seg. E412. Og te, kaffe, sjoko?

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 06-10-08 00:39
99-tråden!!!!!!! nalana Livets lyse side 5 22-12-04 16:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no