Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Bønner & Karbohydrater

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-01-09, 20:25   #1
vossajinto
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 177
vossajinto er på en erverdig vei

Bønner & Karbohydrater


Favoritt middagen er Chili Con Carne.. Lite, eller mye av stortsett alle ingrediensene.. Det blir stortsett godt uansett hva du blander sammen.. MEN: man MÅ ha plenty bønner!.. Dette har vert eit problem.. Då eg ikkje klarer å finne bønner med under 13gKh pr 100g, som er LANGT over 4-5kh grensa eg har satt på innkjøpsvarer..

Fann tidligere her på forumet oppskrift på ein rett, der personen "vaska" vekk tomatsausen.. For så å tilsette tomatpure, og dermed meinte å redusere sukkeret.. Intressangt.. Hvor masse av sukkeret i "X-tra" Hvitetomatbønner tilhører tomatsausen??..



Kunne eg kanskje tillate meg 2 boxer bønner i Chili'en dersom eg vaskavekk tomatsausen uten at det blir eit stort problem med ketosen?

__________________



vossajinto er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 20:33   #2
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Bønner & Karbohydrater

Hva med å koke bønnene selv, for så å tilsette tomatpuré? Billigere, bedre, og mindre karber/lavere GI!

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 20:40   #3
vossajinto
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 177
vossajinto er på en erverdig vei

Sv: Bønner & Karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av Enid, her.

Hva med å koke bønnene selv, for så å tilsette tomatpuré? Billigere, bedre, og mindre karber/lavere GI!

hihi.. vi ble ganske desperate samboer og jeg når vi oppdaget at bønner innehold så masse karbo.. Så det første vi prøvde var å kjøpe tørre bønner..

De sto i vann i over 24 timer.. Også kokte vi dem i 6 timer i lag med resten av maten..

Men konkluderte desverre med at steinharde smaksløse klumper, som de ble, ikkje var noe erstattning for de ferdig på box..

__________________



vossajinto er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 20:48   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Bønner & Karbohydrater

Jeg lagert tomatbønner selv, syns de på boks er grusomt søte! Og smaker litt plast...
Du får bønner hermetisert, altså ferdig kokte. Så bare siler jeg av en sånn og hiver i panne, litt hakkede tomater med hvitløk f.eks, krydder, salt og pepper. Lar det surre en swtund til de har bra konsistens. Godt til egg og bacon.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 18:23   #5
aldrimerjollycola
Medlem
 
aldrimerjollycola sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 170
aldrimerjollycola er på en erverdig vei

Sv: Bønner & Karbohydrater

jeg er vegetar, og har vell konkludert med at bønner på box har for mye karber for ketolyse, iallefall hvis du er ute etter store mengder.
tror soyabønnene har et lavere karb innhold, og derfor er en bra erstattning! jeg bruker iallefall tofu, som er laga av soyabønner
tofu - 2 g kbh pr 100 g
soyabønner - 19 g kbh pr 100 g
(for sammenligningens skyld - soyaflak - 3,1 kbh pr 100 g)

når det kommer til bønnene, ser på risenta sin tørkede variant, om disse 100 g de tar utgangspunktet i, er ferske eller tørkede bønner, vet jeg egentlig ikke.. men uansett, man bruker kanskje ikke 100 g i en rett heller..?
vanskelig det her!! iallefall når disse soyaflakene (som bare er soyabønner, og ikke noe annet....) bare er 3,1.....mot bønnenes 19...

aldrimerjollycola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 19:01   #6
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Bønner & Karbohydrater

her er det link til alle typer bønner...da kan du i allefall lete deg frem til den med lavest kh..
http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel902.asp

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 02-02-09, 00:15   #7
deniz
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: kristiansand
Innlegg: 82
deniz er på en erverdig vei

Sv: Bønner & Karbohydrater

både bønner og linser blir mye bedre om man koker de med kylling kraft eller annet smaksatt veske...tilsett gjerne litt urter, løk og hvitløk i gryten først surr dette før du tilsetter bønner/linser og kraft... og la det kokes "mørt"..
dette syntes i allefall jeg er kjempegodt...

__________________


deniz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogenkost Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bønner Jabba Spørsmål om matvarer og oppskrifter 23 28-12-08 13:42
Bønner MissPhun Ketolysekuren 10 30-10-07 19:57
Bønner og belgfrukter Nille Type O 7 23-11-06 20:13
bønner kate Blodtypedietten 4 01-06-06 19:51
Bønner og linser Albertine Lavkarbo generelt 5 06-08-05 01:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no