Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Prisforskjell på fruktose

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-04-05, 20:55   #1
*Tulla*
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 272
*Tulla* har en fantastisk aura rundt seg*Tulla* har en fantastisk aura rundt seg

Prisforskjell på fruktose

Var på Mega og skulle kjøpe frukstose. De hadde to typer.
Den ene var Fedon og den andre var Dan sukker - eneste forskjell var at Fedon hadde 99 i karbohydrat og den andre 100 (men man er vel ikke så ofte oppi 100g av fruktose at det spiller den helt store rollen)

Fedon kostet ca 42
Dan sukker ca 24

Det synes jeg var en stor prisforskjell på det samme produktet - eller er det ikke samme

__________________



Skriv gjerne noen ord i dagboken min





*Tulla* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 21-04-05, 19:45   #2
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Hadde helt sikkert valgt Dan sin. Jeg bryr meg ikke om å støtte Lindberg økonomisk.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 21-04-05, 19:47   #3
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

det er nok samme greiene, jeg har dansukker sin
sjelden den blir brukt, da

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-04-05, 15:30   #4
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Fruktose

Hvem vil ha fruktose? 42 kroner!? Fedon burde blitt anmeldt for ran.

Sukker brytes ned til glukose og fruktose i kroppen. Glukose lagres i musklene, fruktose lagres i leveren. Med andre ord... fruktose er den dårlige delen av sukker... Den som er minst nyttig for kroppen. Jeg betaler i alle fall ikke 42 kroner for det!

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 22-04-05, 18:03   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Nåja, fruktose er da milevis bedre enn sukker !

Opprinnelig lagt inn av dr. Lindberg


Fruktose er en naturlig erstatning for sukker med mange kvaliteter. Det er et 100% naturprodukt som gir lavere blodsukkerstigning og langvarig energi.

Næringsinnhold: 100 g Fruktose inneholder: 1700 kJ (400 g kcal), Protein 0 g, karbohydrat 99 g og fett 0 g. Nettovekt: 500 g.

Glykemisk Indeks: 19

Hva er fruktose og hvor selges det
I de fleste andre land i Europa, samt i USA, Canada og Australia er fruktose også kalt fruktsukker, et naturlig alternativ til vanlig sukker (sukrose). Fruktose er et naturlig sukker som finnes i all frukt, bær og honning. Alle har dermed smakt fruktose, uten å være klar over det. Fruktose har en ren søt smak uten bi- eller ettersmak og inneholder ingen kunstige søtnings-stoffer. Fruktose ble produsert for første gang i Finland i 1969 og har siden blitt solgt i nesten alle europeiske land unntatt Norge. Dr. Lindberg Fruktose selges nå i de fleste dagligvare-butikker.

Fruktose har en del helsemessige fordeler:

Lav blodsukkerstigning og GI – glykemisk indeks
Fruktose fører til ca. 5 ganger lavere blodsukker og dermed tilsvarende lavere insulin i blod enn druesukker (glukose) og ca 3.5 ganger lavere enn vanlig sukker. Fruktose har såkalt "lav glykemisk indeks" på 19, mens vanlig sukker har en GI på 70 og druesukker på 100. Glykemisk indeks er en internasjonalt anerkjent metode for å rangere matvarer avhengig av deres effekt på blodsukkerstigning. Glukose (druesukker) er referansematvaren. Andre matvarer sammenlignes med glukose og har en høyere (sjeldent) eller lavere (oftest) glykemisk indeks (GI). Jo høyere GI, desto høyere blir blodsukkeret og tilsvarende utskillelse av hormonet insulin. I og med at hormonet insulin fører til økt fettlagring, vil matvarer med høy GI, f.eks. sukker, føre til forholdsmessig større vekt-økning enn tilsvarende matvarer med lav GI, f.eks. fruktose (selv om kalori-innholdet er likt).

Fruktose og diabetes
Fruktose er spesielt gunstig for diabetikere, som dermed får jevnere og lavere blodsukker sammenlignet med vanlig sukker. Fruktose påvirker blodsukkeret i meget liten grad og trenger lite insulin for å bli omsatt. Dette kan medføre at diabetikere kan klare seg med mindre medikamenter eller insulinsprøyter. Imidlertid er det viktig å se på kostholdet totalt, ikke isolert på fruktose. Andre matvarer som har høy GI som f.eks. produkter på fint hvete-mel (finere brød mm), poteter m.m. bør begrenses. Inntak av mettet fett bør også reduseres. Mer enn 50g fruktose daglig frarådes til diabetikere, fordi det kan øke triglyserider i blodet, slik som sukker og stivelse gjør. Fruktose kan ikke anvendes av diabetikere for å behandle føling, dvs. for lavt blodsukker.

Fruktose og energi
Fruktose fører til en jevnere energitilførsel enn vanlig sukker. Dette fører til jevn fysisk og mental yteevne. Vanlig sukker fører til rask blodsukkerstigning, rask insulinproduksjon og deretter raskt blodsukkerfall, som kan føre til konsentrasjonsvansker, irritabilitet, svingende yteevne og søthunger. Derfor er fruktose et bedre sukkervalg for alle som er opptatt av bedre prestasjon (aktive mennesker,
yrker med høye prestasjonskrav, skolebarn, studenter osv). Fruktose er et 100% naturlig produkt som trygt kan anvendes av hele familien, inkl. barna.
Fruktose forårsaker betraktelig mindre tannråte enn sukker. Alle som er opptatt av en sunnere livsstil kan ha glede av moderat forbruk av fruktose.

Fruktose og mengde sammenlignet med sukker
Fruktose er ca. 30-50% søtere enn vanlig sukker. Dermed kan man oppnå den samme søtningseffekten ved å bruke ca. 30-50% mindre mengde. Det tilsvarer en 30-50% kaloribesparelse i forhold til vanlig sukker. Fruktose virker søtest, når man spiser den direkte eller i tørre matvarer. I vannløsning er fruktose ca. 30% søtere enn sukker.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-04-05, 19:10   #6
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Glykemisk indeks

Hmm... Fruktose har lav glykemisk indeks fordi glykemisk-indeks-konseptet er basert på måling av innholdet av glukose i blodet. Fruktose er like skadelig som glukose. Kanskje det er på tide å innføre fruktemisk indeks?

Sukker, og spesielt fruktose, i større mengder stimulerer lipogeniske (fettlagrende) enzymer (Bekreftet av fem ulike studier mellom 1977 og 1997), øker trigycerid-nivåer, øker insulinresistens (Bekreftet av ti ulike studier mellom 1980 og 1995), og øker LDL-kolesterol (tre ulike studier 1983-1992).

Jeg vil også påstå at stivelsesholdig mat er sunnere enn fruktose, når dette inntas på fornuftige tidspunkt, fordi glukose som, riktig, gir forhøyet insulin har flere anabole fordeler, der fruktose isteden bryter ned kroppen.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 22-04-05, 20:34   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av themonk

Hmm... Fruktose har lav glykemisk indeks fordi glykemisk-indeks-konseptet er basert på måling av innholdet av glukose i blodet. Fruktose er like skadelig som glukose. Kanskje det er på tide å innføre fruktemisk indeks?

Sukker, og spesielt fruktose, i større mengder stimulerer lipogeniske (fettlagrende) enzymer (Bekreftet av fem ulike studier mellom 1977 og 1997), øker trigycerid-nivåer, øker insulinresistens (Bekreftet av ti ulike studier mellom 1980 og 1995), og øker LDL-kolesterol (tre ulike studier 1983-1992).

Jeg vil også påstå at stivelsesholdig mat er sunnere enn fruktose, når dette inntas på fornuftige tidspunkt, fordi glukose som, riktig, gir forhøyet insulin har flere anabole fordeler, der fruktose isteden bryter ned kroppen.


Feeeeeeeeedon !!!!!!!!!!!!!!!!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-04-05, 11:49   #8
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Den eneste fordelen med fruktose er at den gir noe mer stabilt blodsukker enn sukker, noe som er en fordel for diabetikere, men i slankesammenheng er fruktose dårlige greier, fordi fruktose lettere blir lagret som fett. Det er derfor Fedon har satt en begrensing om hvor mye som er tillat.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 23-04-05, 12:07   #9
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av themonk

Hmm... Fruktose har lav glykemisk indeks fordi glykemisk-indeks-konseptet er basert på måling av innholdet av glukose i blodet. Fruktose er like skadelig som glukose. Kanskje det er på tide å innføre fruktemisk indeks?

Sukker, og spesielt fruktose, i større mengder stimulerer lipogeniske (fettlagrende) enzymer (Bekreftet av fem ulike studier mellom 1977 og 1997), øker trigycerid-nivåer, øker insulinresistens (Bekreftet av ti ulike studier mellom 1980 og 1995), og øker LDL-kolesterol (tre ulike studier 1983-1992).

Jeg vil også påstå at stivelsesholdig mat er sunnere enn fruktose, når dette inntas på fornuftige tidspunkt, fordi glukose som, riktig, gir forhøyet insulin har flere anabole fordeler, der fruktose isteden bryter ned kroppen.

themonk har gode poeng, men det er her mengden kommer inn

Fedon anbefaler et maks inntak på 2 teskjeer per dag. Altså, et krydder. Og da er ikke 42kr for 500g så hakkandes gale vel?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 23-04-05, 18:47   #10
inger marie
Nytt Medlem
 
inger marie sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 57
Innlegg: 3
inger marie er på en erverdig vei
Wink

fruktose

[quote=*Tulla*]Var på Mega og skulle kjøpe frukstose. De hadde to typer.
Den ene var Fedon og den andre var Dan sukker - eneste forskjell var at Fedon hadde 99 i karbohydrat og den andre 100 (men man er vel ikke så ofte oppi 100g av fruktose at det spiller den helt store rollen)

Fedon kostet ca 42
Dan sukker ca 24

Det synes jeg var en stor prisforskjell på det samme produktet - eller er det ikke samme[/UOTE]

inger marie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sout beach dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fruktose forvirring Psyclus Generell diskusjon 22 16-04-05 23:21
Fruktose VS Natreen Tiril77 Lavkarbo generelt 14 13-01-05 13:34
Natreen/splenda istedetfor fruktose Zoë Lavkarbo generelt 2 23-10-04 18:26
Barnemat Marianne Barns kosthold 4 13-10-04 09:37
Spørsmål vedr. Fruktose og Natreen Nooria Generell diskusjon 3 07-05-04 17:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no