Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-03-11, 21:56   #1
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Jeg tenker en del på dette med å spise sundt! Som en måte å gå ned i vekt på.

Grovt brød, grove knekkebrød, masse frukt, salater og mager mat.

Dette er jo liksom de vedtatte reglene i samfunnet for hvordan gå ned i vekt (om man ikke går på lavkarbo da).

Funker dette? Å spise sundt? magert, masse fiber og fullkorn og masse frukt?

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 22:06   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Jeg tenker en del på dette med å spise sundt! Som en måte å gå ned i vekt på.

Grovt brød, grove knekkebrød, masse frukt, salater og mager mat.

Dette er jo liksom de vedtatte reglene i samfunnet for hvordan gå ned i vekt (om man ikke går på lavkarbo da).

Funker dette? Å spise sundt? magert, masse fiber og fullkorn og masse frukt?

Funker for mange, men slett ikke alle? At det er mange (?) som går ned på slik mat er det ingen tvil om

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 22:23   #3
mama67
Seniormedlem
 
mama67 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Haugesund
Innlegg: 813
mama67 har en fantastisk aura rundt segmama67 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Klart det funker, men da som en livsstil, ikke som en diett hvor man går tilbake til gamle vaner etterpå.
Jeg får det ikke til på lavkalori. Blir sykt opptatt av mat, spiser for lite og er sulten hele tida.

__________________


mama67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr Lindberg Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 22:47   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Jeg tenker en del på dette med å spise sundt! Som en måte å gå ned i vekt på.

Grovt brød, grove knekkebrød, masse frukt, salater og mager mat.

Dette er jo liksom de vedtatte reglene i samfunnet for hvordan gå ned i vekt (om man ikke går på lavkarbo da).

Funker dette? Å spise sundt? magert, masse fiber og fullkorn og masse frukt?

Har du ikke forsøkt det selv? Grete Roede er et fint eksempel på å spise såkalt "sunt". Jeg har prøvd ALLE de såkalte "sunne" måtene å spise på - men det fungerer ikke på en kropp som er så overfølsom på karbohydrater som min Joda, jeg gikk nok ned - men klarte ikke spise sånn til hverdags senere... altfor mange "no-no's".

Vi må nok innse at for en del folk så fungerer magert og såkalt sunt helt fint, dette er gjerne de som aldri har vært overvektige heller. Men for andre - sånne som meg - så innbefatter det å spise sunt å være sulten hele tiden, å fyse på noe konstant, og ikke minst et blodsukker som til tider falt så lavt at jeg ble aggressiv. Nå er jeg aldri sulten og har ingen problem med blodsukkeret - flere blodverdier har faktisk forbedret seg bare ved å endre kostholdet

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 22:53   #5
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Jeg tenker en del på dette med å spise sundt! Som en måte å gå ned i vekt på.

Grovt brød, grove knekkebrød, masse frukt, salater og mager mat.

Dette er jo liksom de vedtatte reglene i samfunnet for hvordan gå ned i vekt (om man ikke går på lavkarbo da).

Funker dette? Å spise sundt? magert, masse fiber og fullkorn og masse frukt?


Det kan godt hende at du kan gå ned i vekt på den maten du beskriver, men å kalle den sunn blir feil (med unntak av salater). Du vil i tillegg motarbeide kroppens naturlige fettfrigjøring, da alle karbohydratene setter kroppen i fettlagringsmodus. Det blir som å gi bånn gass med håndbrekket på. Med sterk nok motor går det fremover, men det er lite effektivt.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 22:56   #6
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Jeg har vel halvhjertet prøvd , men ikke slik som nå med ketolysekuren hvor jeg har lest masse og fordypt meg i forumet, og virkelig lagt meg i selen for å få alt til riktig.

Kunne kanskje vært en tanke å prøve en periode med "å spise sundt".... men så er jeg redd for at magen skal slå helt krøll på seg igjen av alle karbohydratene, de som jeg har kuttet ut nå på lavkarbo.

har også tenkt på det med å prøve en litt mer moderat form for lavkarbo, hvor jeg kanskje kan bake lavkarbo knekkebrød eller rundstykker .... savner utrolig brødmat , kjenner suget når jeg kjenner lukten av nybakt i butikkene ..... MEN så er jo det store MEN'et at da går man gjerne mindre ned i vekt, og jeg må masse ned i vekt ...... står litt fast nå da ...

Men tanken på å prøve å virkelig leve sundt er tilstede .... vet bare ikke om jeg klarer det. Eller om det er vits i å prøve ..

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 22:59   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Jeg har vel halvhjertet prøvd , men ikke slik som nå med ketolysekuren hvor jeg har lest masse og fordypt meg i forumet, og virkelig lagt meg i selen for å få alt til riktig.

Kunne kanskje vært en tanke å prøve en periode med "å spise sundt".... men så er jeg redd for at magen skal slå helt krøll på seg igjen av alle karbohydratene, de som jeg har kuttet ut nå på lavkarbo.

har også tenkt på det med å prøve en litt mer moderat form for lavkarbo, hvor jeg kanskje kan bake lavkarbo knekkebrød eller rundstykker .... savner utrolig brødmat , kjenner suget når jeg kjenner lukten av nybakt i butikkene ..... MEN så er jo det store MEN'et at da går man gjerne mindre ned i vekt, og jeg må masse ned i vekt ...... står litt fast nå da ...

Men tanken på å prøve å virkelig leve sundt er tilstede .... vet bare ikke om jeg klarer det. Eller om det er vits i å prøve ..

Jeg lurer på hvorfor du mener at det å spise etter ketolyse ikke er sunt?? De aller fleste her inne mener vel at staten ikke har heeeelt rett i sine anbefalinger vedrørende sunn mat Forumet er vel fullt av bevis og kildehenvisninger på hvorfor den såkalt sunne maten myndighetene henviser til ikke er så veldig sunn allikevel

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 23:01   #8
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg lurer på hvorfor du mener at det å spise etter ketolyse ikke er sunt?? De aller fleste her inne mener vel at staten ikke har heeeelt rett i sine anbefalinger vedrørende sunn mat Forumet er vel fullt av bevis og kildehenvisninger på hvorfor den såkalt sunne maten myndighetene henviser til ikke er så veldig sunn allikevel

Mener med hånda på hjertet at dette er SUNT for meg og min kropp! Alle blodprøver har blitt bedre, huden finere, magen fungerer endelig rimelig normalt og vekta går nedover Og humøret mer stabilt!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-03-11, 23:04   #9
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Jeg tenker en del på dette med å spise sundt! Som en måte å gå ned i vekt på.

Grovt brød, grove knekkebrød, masse frukt, salater og mager mat.

Dette er jo liksom de vedtatte reglene i samfunnet for hvordan gå ned i vekt (om man ikke går på lavkarbo da).

Funker dette? Å spise sundt? magert, masse fiber og fullkorn og masse frukt?

Funker sikkert på noen, men ikke meg. Jeg har levd etter de råda fra staten i 6 år etter å ha fått påvist Pcos. Det har resultert i 12 kg opp, insulinresistens og dia 2...

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 00:42   #10
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

kroppen min har det også bedre slik jeg lever nå.

Men når man snakker om sundt, så er det liksom mager mat og masse frukt og grønt. Savner foresten frukten, får liksom lyst på alt mulig som jeg ikke pleide spise før , hehe.

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 00:44   #11
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Det går over.. Jeg savnet også masse i starten.. når jeg når målet mitt skal jeg jo ikke gå ned mer, så da tenkte jeg å legge meg på ca 50 gram karber om dagen, og da kan man jo unne seg en frukt her og der og en brødskive her og der av og til

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 11:10   #12
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Jeg tenker en del på dette med å spise sundt! Som en måte å gå ned i vekt på.

Grovt brød, grove knekkebrød, masse frukt, salater og mager mat.

Dette er jo liksom de vedtatte reglene i samfunnet for hvordan gå ned i vekt (om man ikke går på lavkarbo da).

Funker dette? Å spise sundt? magert, masse fiber og fullkorn og masse frukt?

Det finnes nesten flere måter å gå ned i vekt på, enn det det finnes folk. Putt mindre inn i munnen enn det som forbrukes, så går det som regel nedover med vekta (les BMR - Basic Metabolic Rate).
Utfordringen er jo å bli værende på ønsket nivå. Skal man få til det, så er man nødt til å endre livsstil.
Min erfaring er at konseptet rundt lavkarbo er en enkel og god måte for å legge om spisevaner.
Unngå sukker, spis rene råvarer som kjøtt, fisk, grønnsaker. Dette kan alle "normale" mennesker forholde seg til på en grei måte over tid.

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 11:12   #13
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Opprinnelig lagt inn av nilmor, her.

Det finnes nesten flere måter å gå ned i vekt på, enn det det finnes folk. Putt mindre inn i munnen enn det som forbrukes, så går det som regel nedover med vekta (les BMR - Basic Metabolic Rate).
Utfordringen er jo å bli værende på ønsket nivå. Skal man få til det, så er man nødt til å endre livsstil.
Min erfaring er at konseptet rundt lavkarbo er en enkel og god måte for å legge om spisevaner.
Unngå sukker, spis rene råvarer som kjøtt, fisk, grønnsaker. Dette kan alle "normale" mennesker forholde seg til på en grei måte over tid.

I tillegg bør man også tilegne seg nye vaner i form av fysisk aktivitet. Man trenger ikke bli treningsguru, men man oppnår mye med å gå turer med moderat til høy puls.

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 11:23   #14
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Mange kan gå ned i vekt med det tradisjonelle "brød og margarin"-kostholdet - det tviler jeg ikke på. Når man ser bort fra de som ikke kan, som rett og slett ikke tåler så karbohydratrik kost (insulinresistens, osv) - så synes jeg det er på sin plass å tenke over at det ikke er snakk om en maskin, men et menneske. Det er lett å glemme trivselsfaktoren!

Med det mener jeg rett og slett at det beste kostholdet er det som gir deg mest velvære. Jeg har den erfaring med magert lavkalorikosthold at det rett og slett ikke gjør meg tilfreds; jeg har alltid lyst på mer mat og aller helst mer sukker. Med lavkarbo (høyfett!) har jeg en ro i kroppen jeg ellers ville manglet. Jeg er mett, fornøyd, og går ned i vekt. Sånn sett er valget enkelt for meg. Men hvis du tror du ville være lykkeligere med brødskiver og frukt - så er det helt opp til deg.

Jeg synes også begrepet "sunt" ikke skal være forbeholdt det magre kostholdet, hehe.

Men jeg kan skrive under på at lukten av nybakt brød blir mindre smertefull etterhvert, altså.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 11:33   #15
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Funker dette? Å spise sundt? magert, masse fiber og fullkorn og masse frukt?

Hehehe, sunt? Slå deg laus, det er ikke noe problem å sulte seg ned i vekt.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 11:47   #16
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Opprinnelig lagt inn av nilmor, her.

Putt mindre inn i munnen enn det som forbrukes, så går det som regel nedover med vekta (les BMR - Basic Metabolic Rate).

Putter du mindre i munnen så brukes mindre også. Sammensetningen av det man spiser styrer hvordan hvert enkelt menneske bruker energien de tar inn. BMR er i beste fall en indikator for hva et normalt, friskt og slankt inaktivt menneske bruker på en gjennomsnittsdag. De tallene du finner i en BMR-kalkulator er en indikasjon, hvis man vil måle sin egen BMR så er det en omstendelig prosess.

Jeg helt enig med deg i at for å gå ned i vekt må man ha mindre energi inn enn det som blir forbrukt - det er bare ingen automatikk i at å spise mindre vil fører til mindre fett på kroppen. Kroppen styrer selv hva den bruker energi på, og vil den lagre så lagrer den - dette styres hormonelt. Og sammensetningen, samt måten vi spiser på, er med på å styre det hormonelle.

Hvis man kan spise mat som får kroppen til å tære på sitt eget fettlager så vil man kunne spise veldig få kalorier men samtidig ha en normal forbrenning.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 12:08   #17
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Putter du mindre i munnen så brukes mindre også. Sammensetningen av det man spiser styrer hvordan hvert enkelt menneske bruker energien de tar inn. BMR er i beste fall en indikator for hva et normalt, friskt og slankt inaktivt menneske bruker på en gjennomsnittsdag. De tallene du finner i en BMR-kalkulator er en indikasjon, hvis man vil måle sin egen BMR så er det en omstendelig prosess.

Jeg helt enig med deg i at for å gå ned i vekt må man ha mindre energi inn enn det som blir forbrukt - det er bare ingen automatikk i at å spise mindre vil fører til mindre fett på kroppen. Kroppen styrer selv hva den bruker energi på, og vil den lagre så lagrer den - dette styres hormonelt. Og sammensetningen, samt måten vi spiser på, er med på å styre det hormonelle.

Hvis man kan spise mat som får kroppen til å tære på sitt eget fettlager så vil man kunne spise veldig få kalorier men samtidig ha en normal forbrenning.

Akkurat dette synes jeg er ett av de mest interessante temaene på forumet for tiden. JEG vet at jeg ikke kan spise det jeg vil av mengde på lavkarbo og gå ned - jeg holder vekta - men går ikke ned. Andre har ingen problem med å gå ned uten å veie og måle det de spiser, det kommer naturlig eller instinktivt eller hva man nå skal kalle det dette med inntaksregulering
Jeg leste også et sted (som jeg må finne igjen) at lavt D-vitamin hindrer fettforbrenning og øker fettlagringen... ikke ta det for god fisk før jeg finner igjen kilden til denne informasjonen, men det er interessant for meg som ligger og skraper i bunn av d-vitamin normalnivå-poolen

Når det gjelder HVA man spiser på lavkarbo - er det for de som sliter med å gå ned selv om de følger reglene for ketolyse eller skaldeman eller hva som helst VELDIG vanskelig å finne de rette justeringene for SIN kropp. Det tar mye tid og krever enormt mye kunnskap - i tillegg må man veie og måle, sjekke vekt, måleband, helst også fettmasse mm - og dette blir til tider uoverkommelig.

Jeg har også endret litt syn underveis på de 1.5 årene jeg har spist og tenkt lavkarbo. Før var det at kalorier trenger man ikke telle på lavkarbo. De største lavkarbo-guruene nevner knapt kalorier, selv om jeg ser at noen nå av og til smetter inn med en "inntak - uttak = +/- vektendring". Min bekymring er rett og slett om jeg ved å redusere kraftig på kalorier "sulter" kroppen min som iflg beregninger har et basalforbruk på 2300 kcal pr dag hvis jeg legger meg på et inntak på rundt 1200 kcal.

I tillegg leste jeg en artikkel i VOF om proteininntak. Der anbefales et inntak på 1 til 1.5 gram pr kilo kroppsvekt - 2 gram om du trener jevnlig (noen steder som er treningsrelaterte snakker om ØNSKET kroppsvekt, ikke nåværende kroppsvekt).Hvis man så tar utgangspunkt i proteininntaket pr dag, regner ut ca like mye fett i gram som protein og velger karbonivå man ønsker å ligge på, havner man ofte lavt i kalorier totalt sett (gjerne mellom 12-1400 kcal totalt). Kan dette være den ultimate beregningen for næringsinntak for alle oss om ikke går ned på lavkarbo fordi vi tydeligvis ikke har en naturlig stopp på mengde? Dette har jeg seriøst tenkt å forske nærmere på, og vil også høre litt med VOF om hva de mener om manglende vekttap hos en del som ellers spiser "korrekt" lavkarbo.

Jeg kommer nok mer tilbake til dette temaet - jeg har nemlig en plan...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 12:13   #18
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Akkurat dette synes jeg er ett av de mest interessante temaene på forumet for tiden. JEG vet at jeg ikke kan spise det jeg vil av mengde på lavkarbo og gå ned - jeg holder vekta - men går ikke ned. Andre har ingen problem med å gå ned uten å veie og måle det de spiser, det kommer naturlig eller instinktivt eller hva man nå skal kalle det dette med inntaksregulering
Jeg leste også et sted (som jeg må finne igjen) at lavt D-vitamin hindrer fettforbrenning og øker fettlagringen... ikke ta det for god fisk før jeg finner igjen kilden til denne informasjonen, men det er interessant for meg som ligger og skraper i bunn av d-vitamin normalnivå-poolen

Når det gjelder HVA man spiser på lavkarbo - er det for de som sliter med å gå ned selv om de følger reglene for ketolyse eller skaldeman eller hva som helst VELDIG vanskelig å finne de rette justeringene for SIN kropp. Det tar mye tid og krever enormt mye kunnskap - i tillegg må man veie og måle, sjekke vekt, måleband, helst også fettmasse mm - og dette blir til tider uoverkommelig.

Jeg har også endret litt syn underveis på de 1.5 årene jeg har spist og tenkt lavkarbo. Før var det at kalorier trenger man ikke telle på lavkarbo. De største lavkarbo-guruene nevner knapt kalorier, selv om jeg ser at noen nå av og til smetter inn med en "inntak - uttak = +/- vektendring". Min bekymring er rett og slett om jeg ved å redusere kraftig på kalorier "sulter" kroppen min som iflg beregninger har et basalforbruk på 2300 kcal pr dag hvis jeg legger meg på et inntak på rundt 1200 kcal.

I tillegg leste jeg en artikkel i VOF om proteininntak. Der anbefales et inntak på 1 til 1.5 gram pr kilo kroppsvekt - 2 gram om du trener jevnlig (noen steder som er treningsrelaterte snakker om ØNSKET kroppsvekt, ikke nåværende kroppsvekt).Hvis man så tar utgangspunkt i proteininntaket pr dag, regner ut ca like mye fett i gram som protein og velger karbonivå man ønsker å ligge på, havner man ofte lavt i kalorier totalt sett (gjerne mellom 12-1400 kcal totalt). Kan dette være den ultimate beregningen for næringsinntak for alle oss om ikke går ned på lavkarbo fordi vi tydeligvis ikke har en naturlig stopp på mengde? Dette har jeg seriøst tenkt å forske nærmere på, og vil også høre litt med VOF om hva de mener om manglende vekttap hos en del som ellers spiser "korrekt" lavkarbo.

Jeg kommer nok mer tilbake til dette temaet - jeg har nemlig en plan...

Ja gjør det.
dette blir spennende å høre om.

  Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 12:25   #19
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Enig, dette er jeg interessert i å følge med på.
Kanskje innledning til en ny tråd nerthus?

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 12:27   #20
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Opprinnelig lagt inn av nilmor, her.

Enig, dette er jeg interessert i å følge med på.
Kanskje innledning til en ny tråd nerthus?

Hehe - kanskje... hodet har begynt å fungerer litt etter en seriøs lungebetennelse OG halsbetennelse så vi får se... må bare rydde litt i tankene først. Jeg synes temaet er veldig viktig - siden det nå er så mange som jeg ser faller av lavkarbo fordi de ikke går ned i vekt (dette da helst nybegynnere) - og slik kan vi ikke ha det Kan man finne en fin løsning så hadde jo det vært genialt!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 12:37   #21
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Du er inne på noe der. Jeg føler jo selv at jeg prøver og prøver å gjøre ting riktig, men så står vekten bom stille. Jeg forstår jo konseptet bak dette, hvordan kroppen går over til å forbrenne fett - men så fungerer det liksom ikke for meg i praksis.

Så jeg gjør noe feil.
Er heller ikke flink å regne, så å regne ut kallorier i det jeg spiser, blir jo ganske vanskelig, samt prosenter av protei,, fett og karbo

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 12:46   #22
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Du er inne på noe der. Jeg føler jo selv at jeg prøver og prøver å gjøre ting riktig, men så står vekten bom stille. Jeg forstår jo konseptet bak dette, hvordan kroppen går over til å forbrenne fett - men så fungerer det liksom ikke for meg i praksis.

Så jeg gjør noe feil.
Er heller ikke flink å regne, så å regne ut kallorier i det jeg spiser, blir jo ganske vanskelig, samt prosenter av protei,, fett og karbo

Du burde registrere deg som bruker på diett.no
Her får du full oversikt over hva du spiser, det gjorde jeg etter tips herfra og jeg er veldig fornøyd

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 12:58   #23
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Det er i slike situasjoner jeg elsker komme med linfrøeksemplet.

Man kan spise linfrø i store mengder, massevis av kcal, mye mer enn hva man forbrenner, men likavel går man ned i vekt. Fordi kcal i linfrø ikke tas opp i vesentlig grad i kroppen.

Kcaltellere kommer alltid til kort ved denne småteite saken, men så lenge den funker så er det ok!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 16:50   #24
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Veldig int synes jeg også! Ettersom jeg bare skulle ned noen kilo etter svangerskap da jeg begynte med lavkarbo, gikk jeg ned raskt uten å tenke over kcal-inntak i løpet av en dag. Men med de siste 3 kiloene og for å vedlikeholde vekta måtte jeg holde meg under en viss grense, litt usikker fortsatt på hva den er tallmessig,men vet det matmessig. For meg har det også veldig mye å si om jeg er i fysisk aktivitet eller ei. Kan spise ganske mye mer i løpet av en dag om jeg bare har gått en halvtimes tur. Sykler jeg, kan jeg spise det jeg ser på som veeldig mye! Ved å trene styrke i tillegg har forbrenningen virkelig økt hos meg.. Uavhengig av fysisk akt, kan jeg alltid spise mye proteinrik mat uten å legge på meg, verre med fettet har jeg dessverre. Men det er vel logisk ifht at fett har mye mer kcal. Synd, for jeg kunne spist en hel gulost på en dag (litt overdrevet da..)

Det har heller aldri ført til noe vektøkning eller at vekta har stagnert ved at jeg har spist noe med mye karb, gjerne raske, på lørdager heller.
Blir spennende å se hvordan kroppen oppfører seg når jeg er ferdig med dette svangerskapet.

God bedring Nerthus og så bra at du vil begynne med litt forskning! Det blir gøy å følge med på.

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 17:50   #25
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo)

Siden jeg har litt "holdninger" knyttet til telling av kcal, har jeg siden jeg startet opp på ketolyse forsøkt å holde meg på ca 1000 kcal mindre enn dagsbehovet jmf BMR.

Dette har jeg tenkt å fortsette med, siden jeg ikke sliter med sult og at jeg føler at jeg får nok i meg i løpet av dagen.
Opplever jeg stagnasjon i vekttap eller andre utfordringer skal jeg meddele dette.

Jeg driver mosjon forsøksvis daglig 30 min fysisk aktivitet alt fra skigåing til gåturer.

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har gått ned i vekt (det var ikke planen med å endre til lavkarbo-kosthold) meme Lavkarbo generelt 1 16-10-10 19:00
Begynne å spise karbo igjen, hvordan ikke gå opp i vekt? karljohan92 Spørsmål og svar 10 09-08-10 11:55
Sånn aprops sunt og ikke sunt Goggen Generell ernæringsdebatt 2 15-02-09 23:25
Er det noen som spiser lavkarbo, og IKKE vil ned i vekt? blå Vedlikeholdsdietten 3 03-11-07 16:48
Syk av å spise sunt og nok? HP Generell ernæringsdebatt 10 02-09-04 15:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no