Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Hva er ketose, og har det noe å si for oss "Lindbergere"?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-06-04, 12:36   #1
Mamsen
Juniormedlem
 
Mamsen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2004
Hvor: Fredikstad
Alder: 43
Innlegg: 38
Mamsen er på en erverdig vei
Red face

Hva er ketose, og har det noe å si for oss "Lindbergere"?

(he, he, ser ut til at det er bare meg som legger inn tråder her..)

Mamsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav GI Svar med sitat
Gammel 20-06-04, 16:04   #2
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Lindberg etter boken vil ikke sette deg i ketose. Som jeg har forstått det så mener Fedon Lindberg at dette kun bør gjøres under oppsyn av lege. Lindberg bruker ett opplegg kalt Eurodiett når pasienter er i ketose.

Ketose er rett og slett en tilstand der kroppen får tilført så lite karbohydrater at detn bruker fett som energikilde. Det er da viktig å tilføre kroppen nok proteiner ellers vil en miste muskelmasse før fett.

Mange er redd for ketose fordi dette begrepet også brukes om en tilstand som diabetikere kommer i (vet ikke helt forskjellen).

Selv i kontrollert ketose vil du miste mye av enkelte mineraler og derfor er det viktlig med blodprøver og oppførlging. Du leser sikkert om Atkinsere som bruker ketostix dette måler hvor mye ketogener som skilles ut i urinen og derved hva kroppen forbrenner.

Lindberg sitt kost i balanse opplegg er forøvrig temmelig likt vedlikeholdsfasen hos Atkins etter det jeg har lest her inne.

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 20-06-04, 17:36   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Heia, ville bare pote litt om forskjellen på ketose (ufarlig) og ketoacidosis (den farlige). Har aldri skjønt hvorfor du må være under tilsyn av lege for å være i ketose, men mange som går på Lindberg gjør det kanskje fordi de allerede har en hjertesykdom eller diabetes og samtidig får behandling for dette ??? Eller ?? (bare min teori).

Opprinnelig lagt inn av Atkins.com

Isn't ketosis a dangerous state for your body to be in?

The body uses two fuels for energy: fat and glucose (blood sugar). Carbohydrates break down in the body as glucose. So when you cut back on carbs, you effectively take away most of one of the body's fuels and the body turns to fat burning, the metabolic process called lipolysis and the secondary process of ketosis. So long as you have extra body fat, ketosis is safe and natural.and it.s the secret weapon of weight loss. A person in ketosis is getting energy from burning ketones, which are carbon fragments that are created by the burning of the body's fat stores.

There is nothing harmful, abnormal or dangerous about ketosis. Some of the confusion comes from the word ketoacidosis, which is completely different from ketosis. Ketoacidosis is a potentially dangerous condition seen in Type I diabetics.people who cannot produce insulin, when their blood sugar levels are out of control.alcoholics and people in a severe state of starvation. Research shows that ketosis does not cause adverse effects to the heart, kidneys, liver or blood cell functions. Nor is bone health compromised.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52
Og hva er hodet ditt opptatt av.... Carbokiller Generell diskusjon 20 29-08-04 22:01
En liten själ talar med Gud Fedonisten Livets lyse side 1 05-05-04 19:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no