Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Salt

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-10-15, 16:12   #1
Miranda13
Medlem
 
Miranda13 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Vest i Viken
Alder: 61
Innlegg: 298
Miranda13 er ny på veien

Salt

På lavkarbo kan man lett få underskudd av salt. Både i går og i dag har jeg spist litt salt for å se om det kan hjelpe på slitenhet. Jeg trur faktisk det har hjulpet.

Jeg har kverna litt havsalt i hånda eller i et glass vann, og har passa på å salte maten min.

Så lenge salt smaker friskt og det ikke oppleves som en kjip smak, så satser jeg på at jeg trenger det. Noen ganger må jeg stole på kroppen min

Noen som er oppmerksom på mengde salt?

__________________
Hovedmål:

Julemål:

Miranda13 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-10-15, 07:00   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Salt

Jepp, om jeg ikke får i meg nok salt får jeg smerter i overgangen mellom magesekk og spiserør, min egen teori er at det har noe med mengden magesyre å gjøre, den består jo at store deler saltsyre. Har fått påvist slapp lukkemuskel der ved gastroskopi, men så lenge jeg får i meg nok salt er smertene helt borte.

Første gangen vi var i syden måtte guttungen opp på rommet og legge seg nedpå et par ganger fordi han ikke hørte etter når vi sa hvor viktig det var å få i seg nok salt i varmen når han svettet mye, etter det har han tatt poenget.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-10-15, 07:30   #3
Lebojera
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2015
Innlegg: 5
Lebojera er på en erverdig vei

Sv: Salt

Hei! Jeg prøver igjen på å få gode råd.Har prøvd meg på ketosekuren i 6 uker og de første
ukene gikk jeg ned noe, men nå er det bom stopp. Faktisk har jeg gått opp litt. Kanskje jeg ikke får i meg nok fett. Synes det er vanskelig å få nok fett og fikk et tips om å ta en spiseskje kokosolje i te eller kaffe, men det byr meg i mot. Har vært i ketose, men ikke nå. Jeg har en BMI på 26. Lurer på om jeg må kutte fettet og bare holde meg til en ren lavkarbodiett. Er ikke helt fortrolig med å spise så mye fett. Noen som kan gi meg et råd hvordan jeg kan få i meg nok fett? Jeg går ca en time hver dag og er ellers aktiv. Min BMI er 26.

Lebojera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-10-15, 10:47   #4
Miranda13
Medlem
 
Miranda13 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Vest i Viken
Alder: 61
Innlegg: 298
Miranda13 er ny på veien

Sv: Salt

Opprinnelig lagt inn av Lebojera, her.

Hei! Jeg prøver igjen på å få gode råd.Har prøvd meg på ketosekuren i 6 uker og de første
ukene gikk jeg ned noe, men nå er det bom stopp. Faktisk har jeg gått opp litt. Kanskje jeg ikke får i meg nok fett. Synes det er vanskelig å få nok fett og fikk et tips om å ta en spiseskje kokosolje i te eller kaffe, men det byr meg i mot. Har vært i ketose, men ikke nå. Jeg har en BMI på 26. Lurer på om jeg må kutte fettet og bare holde meg til en ren lavkarbodiett. Er ikke helt fortrolig med å spise så mye fett. Noen som kan gi meg et råd hvordan jeg kan få i meg nok fett? Jeg går ca en time hver dag og er ellers aktiv. Min BMI er 26.

Generelle ting finner du under 'Ketolysekuren' og 'Spørsmål og svar'. Det er smart å henvende seg der.

For eksempel skriver skaperen av ketolysekuren dette under Spørsmål og svar:

Sv: Ketogent kosthold flere ganger?
Hei
Hvis man er i ketose og vekten står stille må man:
øke mengden fett i kosten
redusere litt på protein
øke treningsintensiteten
spise litt mindre antall kalorier (noe vi ellers ikke regner på)
Når man har benyttet ketogen kosthold i flere omganger er det en vanlig erfaring at det blir litt vanskeligere neste gang. Dette har fysiologiske og psykiske årsaker (det er ikke så spenende 4. gang og man må være mere motivert for å overholde dietten sammenliknet med første gang, hvor man kanskje opplevde et stort vekttap initialt og dermed fikk en kickstart på kuren)
Vennlig Hilsen
Torkil


Siden du følger ketolysekuren, kan du finne masse interessant under der. Lykke til!

__________________
Hovedmål:

Julemål:

Miranda13 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-10-15, 11:21   #5
Miranda13
Medlem
 
Miranda13 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Vest i Viken
Alder: 61
Innlegg: 298
Miranda13 er ny på veien

Sv: Salt

Kostdoktorn.se snakker om salt på en av sine 'kurs' som du finner på nettsida. Saltmangel kan oppstå under lavkarbo og føre til at man føler seg uvel. Veldig uvel.

__________________
Hovedmål:

Julemål:

Miranda13 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-10-15, 01:09   #6
Lucir
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2015
Innlegg: 6
Lucir er på en erverdig vei

Sv: Salt

Anbefaler å bruke himalayasalt

Lucir er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo uten meieriprodukter Svar med sitat
Gammel 16-10-15, 02:31   #7
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Salt

Opprinnelig lagt inn av Lucir, her.

Anbefaler å bruke himalayasalt

Hvorfor? Vanlig havsalt er like godt synest jeg da. Himalayasaltet er overpriset men ikke sunnere enn vanlig havsalt slik jeg forstår det.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 16-10-15, 10:42   #8
Miranda13
Medlem
 
Miranda13 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Vest i Viken
Alder: 61
Innlegg: 298
Miranda13 er ny på veien

Sv: Salt

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Hvorfor? Vanlig havsalt er like godt synest jeg da. Himalayasaltet er overpriset men ikke sunnere enn vanlig havsalt slik jeg forstår det.

Hovedpoenget er at det er natriumklorid.

Havsalt kan du til og med risikere å få i deg bittelitt jod fra, hvilket er av det gode. Men det er ufattelig lite andre mineraler man får i seg via salt uansett.

Jeg bruker havsalt som jeg kjøper i stor sekk (den varer og varer) og kverner i en saltkvern. Funker som bare det.

Det er beste er sikkert å gå ut på en holme og skarpe salt av små fordypninger. Jeg har ikke begynt med det ennå Den vil dermed også være kortreist, iallfall for meg som bor kystnært. Å frakte salt fra Himalaya til Skandinavia høres ut som en stor miljøbelastning, spørru meg. Men jeg vet ikke hvor havsaltet mitt kommer fra, kanskje det kommer fra Osceania

__________________
Hovedmål:

Julemål:

Miranda13 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-03-16, 15:01   #9
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Salt

http://www.aftenposten.no/okonomi/Ti...t-8331437.html

Her er link til en artikkel om salt i aftenposten.
Fra 04 februar i år.
Noen dager etterpå var Fedon Lindberg på tv, tv2 nyhetene tror jeg og sa litt om hva han mente om saltforbruket i Norge, sukkerforbruket, bruskonsumet og hvordan det påvirker folkehelsa.
Ferdigmat og halvfabrikata inneholder jo mye salt.

Uansett, for dem som spiser lavkarbo og lager det meste av maten selv, kan det bli for lite salt i kosten.
Da er artikkelen like nyttig.

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mye salt Newstart Lavkarbo generelt 69 05-12-11 22:30
Salt eller ikke salt torgn Generell diskusjon 6 12-08-10 20:27
Salt, svette og påfyll av salt erleperle Trening 3 05-07-09 00:58
Salt? Cider Atkins kosthold 2 11-01-08 20:17
Salt? Mila Fysisk og mental helse 10 07-02-05 12:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no