Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Mange av dere er på ville veier

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-01-06, 00:05   #26
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av flap

Kjære Iset.

Jeg kommer ikke til å inngå noen lengre diskusjon med deg, det er neppe fruktbart. Et lite tips vil jeg likevel gi deg; du har en teori om harskning av fett og antioksidanter. Du skriver:

"Jeg er ingen ernæringsfyisiolog, jeg er ingen professor med flere års utdannelse. Ergo er det enda mer skremmende at JEG klarer å tenke logisk og forstå at umettet fett harskner fort og er mer ustabilt enn mettet fett."

Det er ikke alltid det er det "logiske" som er det riktige....fett "harskner" ikke i kroppen. Jeg har desverre ikke tid til å gå inn på prosessene bak fettlagring nå, må til sengs nå men kan gjerne ta opp debatten senere :-) Biokjemi og fysiologi er ikke alltid logisk...

Nei, fruktbart kan jeg love deg det ikke hadde blitt, for jeg er lei av å diskutere med Ernæringsråd-siden.

JEG har ikke en teori, kjære deg. Jeg gjenforteller det jeg har hørt, desverre husker jeg ikke hvor og det er jo egentlig viktig. Men det er ikke JEG som har den teorien, selv om jeg ser at setningen kan oppfattes sånn. Jeg skal absolutt finne ut mer om dette, hvor jeg har hørt det fra. Mener jeg har lest det i Mat og Helse, men jeg er litt usikker. Skal prøve å finne det ut.

Du synes sikkert jeg høres ut som en bedreviter, men jeg skal love deg det er gjensidig.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 00:09   #27
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av Iset

Nei, fruktbart kan jeg love deg det ikke hadde blitt, for jeg er lei av å diskutere med Ernæringsråd-siden.

*sniker meg inn*

Ikke gå i fella og plasser alle som er uenig med deg eller stiller spørsmålstegn ved lavkarbo som ernæringsråds-tilhengere. Det er veldig kategorisk og blir veldig feil syns jeg. Vi tåler å diskutere forskjellige sider av dette kostholdet vel?

*sniker meg ut igjen*

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 00:09   #28
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av HP

flap: Når jeg leser de siste innleggene dine så stusser jeg litt over at der sto ketolyse som kostholdsfilosofi. Se du har endret til lavkarbo nå.

Hehe, ja jeg så det ikke før nå, derfor jeg endret det. Mye bra med Ketolysekuren, den går fint an i noen uker, men nå spiser jeg generelt lavkarbo, med masse god og sunn frukt og grønnsaker. Ser også at Torkil i det nye opplaget legger større vekt på vitaminer og mineraler (!). Jeg siterer Torkil:

"I neste opptrykk av "Slank med ketolysekuren" er viktigheten av vitaminer og mineraler ofret ennå flere sider. Jeg tror det er kjempeviktig."

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 00:13   #29
flap
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 65
flap har en fantastisk aura rundt segflap har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av Iset

Nei, fruktbart kan jeg love deg det ikke hadde blitt, for jeg er lei av å diskutere med Ernæringsråd-siden.

JEG har ikke en teori, kjære deg. Jeg gjenforteller det jeg har hørt, desverre husker jeg ikke hvor og det er jo egentlig viktig. Men det er ikke JEG som har den teorien, selv om jeg ser at setningen kan oppfattes sånn. Jeg skal absolutt finne ut mer om dette, hvor jeg har hørt det fra. Mener jeg har lest det i Mat og Helse, men jeg er litt usikker. Skal prøve å finne det ut.

Du synes sikkert jeg høres ut som en bedreviter, men jeg skal love deg det er gjensidig.

Hjelpe og trøste, sa jeg noe galt? For øvrig ønsker jeg deg en god natt

flap

flap er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 00:14   #30
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

*sniker meg inn*

Ikke gå i fella og plasser alle som er uenig med deg eller stiller spørsmålstegn ved lavkarbo som ernæringsråds-tilhengere. Det er veldig kategorisk og blir veldig feil syns jeg. Vi tåler å diskutere forskjellige sider av dette kostholdet vel?

*sniker meg ut igjen*

Jeg syns ikke jeg skal tolerere når folk er frekke mot meg. Sånn følte jeg det, men mulig jeg har misforstått,selv om jeg da med et halvt øye kan se at han snakker om flere av mine innlegg i hovedinnlegget, bla leserinnlegget jeg skrev og frukt/grønt-diskusjonen, og sikkert annet også. Jeg tåler selvsagt å diskutere flere sider, det har jeg da gjort i årevis. Ta en titt på kostholdsdiskusjonene på PK, så skal du se meg anbefale både Lindberg, Grete Roede, vektklubb.no og alt til folk, for jeg mener vi er forskjellige og dette passer ikke for alle.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)

Sist redigert av Iset : 26-01-06 kl 00:29.
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 00:15   #31
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av flap

Hjelpe og trøste, sa jeg noe galt? For øvrig ønsker jeg deg en god natt

flap

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 00:21   #32
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Er litt enig med Flap. vi har en tendens til å "ta av litt" men det har jo også sin logiske forklaring. Nå er ikke jeg av de mest fanatiske her inne da, men jeg har et problem med vekten, og er kanskje litt lik Aline? jeg tror alt nytt er riktig for meg. eneste er at jeg stopper med tanken. klart jeg også kunne tenkt meg å tatt en pille, lagt meg til å sove, og våknet i morgen 20 kg lettere. Men jeg innser også at jeg må jobbe selv for å få gått ned de kg jeg skal.

Jeg opplever ikke flaps første innlegg som noen kritikk av Skaldman og den filosofien han står for. Jeg opplever at Flap adverer oss mot å ta helt av, uansett hvilken filosofi.

Ja fett er nødvendig for kroppen, det samme er proteiner og karbohydrater. mengde og hva man skal spise mest/minst av var slik jeg oppfattet det ikke en del av diskusjonen i utgangspunktet.

Men Flap har rett i at vi tar av en del av og til.
Og jeg er enig med Silje i at vi skal ikke latteliggjøre det forskerne kommer frem til, vi skal høre på dem, men ikke være ukritisk. Det finnes faktisk en mellomting.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 00:25   #33
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Jeg opplever ikke flaps første innlegg som noen kritikk av Skaldman og den filosofien han står for. Jeg opplever at Flap adverer oss mot å ta helt av, uansett hvilken filosofi.

Ja fett er nødvendig for kroppen, det samme er proteiner og karbohydrater. mengde og hva man skal spise mest/minst av var slik jeg oppfattet det ikke en del av diskusjonen i utgangspunktet.

Men Flap har rett i at vi tar av en del av og til.
Og jeg er enig med Silje i at vi skal ikke latteliggjøre det forskerne kommer frem til, vi skal høre på dem, men ikke være ukritisk. Det finnes faktisk en mellomting.



Helt enig.

Men nå MÅ Fedonisten gå og legge seg! *snakke strengt til seg selv*

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 01:25   #34
Malin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Innlegg: 39
Malin er ny på veien

Sv: Mange av dere er på ville veier

Hei alle sammen!

Etter flere måneder i de anonymes rekker tredde jeg omsider inn i "varmen", og regisrerte meg på forumet.

Og her er det "varmt", det ser jeg bl.a. her, og på en par andre tråder om Skaldeman!

Har lest boka til Skaldeman, Ketolysekuren, Atkins amerikanske utgave (takk for tipset om den som, du har "hamret" inn her på forumet, Nille), Lutz bok "Bedre uten brød", pluss kjempemasse her inne. Av dette falt valget mitt på Ketolysekostholdet.

Jeg må nok si meg enig med både det Nille har skrevet om denne kuren, samt det som har fremkommet her fra b.a. Flap, Lise og Fedonisten, for det er bra at noen tar opp dette her inne.

Samtidig vil jeg bare si at jeg syns det er noe galt når man lar seg hisse såpass opp som enkelte gjør her inne, og avviser en diskusjon fordi den ikke nødvendigvis går den veien man selv vil. Vi er da tross alt voksne individer som respekterer andres meninger, håper jeg da.

Nå håper jeg bare at jeg ikke får "kjeft" for å ha sagt det jeg mener, men jeg synes denne diskusjonen er svært viktig, og at det var på høy tid at den kom.

Må nok overlate "roret" til de her inne som kan langt mere om dette enn meg, så jeg ser frem til de fremtidige innleggene fra Nille, Flap, Lise, Fedonisten og andre som har engasjert seg her... for dette er en svært viktig debatt, slik jeg ser det!

Følger spent med i fortsettelsen!


Sist redigert av Malin : 26-01-06 kl 02:14.
Malin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 01:39   #35
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Jeg opplever ikke flaps første innlegg som noen kritikk av Skaldman og den filosofien han står for. Jeg opplever at Flap adverer oss mot å ta helt av, uansett hvilken filosofi.

Ja fett er nødvendig for kroppen, det samme er proteiner og karbohydrater. mengde og hva man skal spise mest/minst av var slik jeg oppfattet det ikke en del av diskusjonen i utgangspunktet.

Men Flap har rett i at vi tar av en del av og til.
Og jeg er enig med Silje i at vi skal ikke latteliggjøre det forskerne kommer frem til, vi skal høre på dem, men ikke være ukritisk. Det finnes faktisk en mellomting.

Ja, det er jeg også helt enig i Jeef- micro!
Nå har jeg lest igjennom boken av Skaldemann. Han hadde en enorm overvekt og følte vel nærmest at han hadde "kniven på strupen" ! Hans "kur" virket det er helt sikkert,- men hvor mange har over 60 kg for mye å ta av?? Det tviler jeg på at det er så mange her inne som har.
Jeg synes han fortalte ganske levende om hvordan hans vektreduksjon hadde vært, og hvordan han etterhvert tilsatte grønnsaker for å redusere vektnedgangen. Les boken før du bestemmer deg for å begynne på kuren!
Jeg har selv tatt av ca.40 kg på Atkins i løpet av 8-9 mnd. for flere år siden. Da skulle ikke karbohydratmengden overstige 8-10 g karbohydrater pr dag. Jeg spiste ikke spesielt mye fett, men fjernet f.eks. ikke kyllingskinnet eller fettranden på kotelettene. Hver enkelt må jo selv finne ut hvor drastisk de vil gå til verks, men "ta ikke helt av"! Jeg mener at kostholdet blir tross alt, for oss nålevende mennesker, mest naturlig og velsmakende om vi får i oss litt grønnsaker og ikke altfor mye fett. Bortsett fra det med fettmengden er Skaldemannkuren ikke ulik hverken Atkins eller Ketolysekuren. De funker dessuten også veldig godt!
Ketolysekuren har en "redningsplanke" hvis vekten ikke går ned. Da skal en f.eks. en tid spise 1000 kcal hvor mesteparten av kaloriene kommer fra ,ja nettopp, fett! Da får en fart på ketosen og kan sakte men sikkert øke karbohydratmengden.

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 01:46   #36
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Takk for et godt innlegg flap. Og du har helt rett i mye av det du sier om ukas "hype". Det har jeg faktisk påpekt i flere innlegg de siste dagene. Både i tråden om ekstremvarianten, i min lille private "anmeldelse" av boka og i en grønnsaksdiskusjon i dag. Og at det trenges å ruskes opp litt innimellom har du selvfølgelig også helt rett i.

Det jeg reagerer litt på er generaliseringen din. Du sier "dere" som om vi alle er helt "over the moon". som ikke gjør annet enn å hissehverandre opp og laterliggjør alle som ikke har samme mening. Du modifiserer deg riktignok i et senere innlegg ved å skrive "noen", og presiserer at du ikke mener alle. Men allikevel føler jeg at du latterliggjør mye av det som skjer her inne. Har du lest alt som er postet her ? Jeg syns du er både respektløs og urettferdig i din generalisering.

Her er mange mennesker som har kjempet mot overvekt hele livet. Selv om du selv er overvektig syns jeg du viser liten respekt og forståelse for andre i samme situasjon. Det er mennesker her som har sykdommer og problemer som av flere årsaker ikke gjør det så lett å finne frem til en måte å gå ned i vekt på. Det er mange med spiseforstyrrelser. Og når de øyner et håp er det lett å bli revet med. Å kalle dem fanatikere er å trekke det litt vel langt. Kan de ikke få lov å la seg rive med en liten stund ? Håp heller at de lykkes og finner løsningen på sit problem.

Sitat:

Dere snakker om vekt men hva med langtidskonsekvensene av langvarig ensidig kosthold? Dere må ikke tro blindt på funderinger og tanker enkeltpersoner har om temaer som antioksidanter, vitaminer og mineraler. Dere forbanner "livsfarlige" matvarer som lettmargarin og transfett mm. Greit nok, margarin er ikke bra, men det er ikke det som tar livet av dere. Det er det overvekten som gjør! Dere snakker om farlige stoffer i frukt og grønnsaker, bioogisk dyrket eller ei. Hva i all verden tror dere dyra lenger oppe i næringskjeden inneholder da?

Dette utsagnet viser at du enten ikke leser det som skrives her eller ikke leser det nøye nok. Langvarig ensidig kosthold advares det mot hver dag her inne. Det mases (påstås det) om variert sunt kosthold. Nå er det ikke alle som er så overvektige at fedmen dreper - og det ER et ubestridt faktum at det er transfettet som legger seg å årene våre og er årsak til bl.a. hjertesykdommer. Dette kommer bl.a. fra fagfolkene her inne. Legene og ernæringsfysiologene. Det er ikke "funderinger og tanker", det er basert på nettopp den forskningen du sier vi latterliggjør. Og er det mindre viktig hva giftstoffer grønnsaker inneholder fordi dyra er fulle av hormoner og faenskap ? Er det ikke greitt at vi gjør det beste ut av det vi har ? Jeg beklager, men forstår ikke hvor du vil hen med dette.

Dette utsagnet:

Sitat:

Mange av dere forkaster glatt mange tiårs forskning på ulike krefttyper straks en eller annen slankeguru kommer med sine teorier.

er et skudd langt over mål. Og det skal jeg ikke engang kommentere ytterligere.

Jeg har ikke tenkt å kommentere særlig mye mer av ditt innlegg. Bare gjøre oppmerksom på at Atkins ikke er en "kur". Og at lavkarbo ikke er "nytt" i Norge. Jeg oppdaget Atkins i 1982. Atkins har altså vært tilgjengelig i Norge "for hvermannsen" i snart 25 år. Og ute i andre deler av verden enda lenger. Filosofien har gått igjennom en stor utvikling etterhvert som nyere forskning har gitt grunnlag for det. Noe man ikke kan si om norsk ernæringspolitikk de samme 25 årene. Der predikes de samme sannheter igjen og igjen som det eneste sanne. Har man ikke lov til å synes at dette er litt latterlig ? Man burde jo kunne håpe at resultatene Lindberg, Atkins og Ketolyse kan vise til hadde åpnet noen øyne. Og det har de, vi ser flere av de nye og unge forskerne, legene og ernæringsfolkene åpne mer og mer for bl.a. lavkarbo alternativet. Den eldre generasjonen står støpt fast på stedet hvil. Oooops, noen har visst tråkket dem på tærne og ler av dem. Ja vet du, det får de tåle når de ikke følger med i timen.

Men tilbake til Atkins. Siden du har lest Atkins så vet du vel at det er en kostomlegging i fire deler. Den siste delen er vedlikehold. Et kosthold man skal kunne leve på resten av livet. Atkins fortsetter altså der Ketolysekuren og Skaldeman slutter. Og disse tre er desuten så like i startfasen at en skulle tro det var samme diett. De fokuserer på forksjellige ting, men som jeg har sagt tidligere her inne så er likhetene større enn forskjellene. Les bøkene og sammenlign ! (Det har jeg gjort). Ingen av dem har funnet opp kruttet, det har du rett i. Lavkarbo har vært på banen siden William Bantings "Letter of Corpulence" fra 1864 og William Harveys (Bantings lege) "On Corpulence in relation to disease, with some remarks on diet" fra 1872. De fleste lavkarbofilosofier stammer herfra. Til og med Bassøe, Seim og Whitford som var de første norske som forsket og studerte metoden med kostindusert ketose har nok lest sin Banting.

Dessverre er det slik at de fleste ønsker resultater fort. Helst i går. Hastverk er lastverk. Man leser ikke boka (og om man gjør det hopper man elegant over alt som ligner på advarsler), man følger ikke råd. Men det er den enkeltes egen skyld. Det kan ikke noen andre lastes for. Dette er dessuten et diskusjonsforum. Det er opp til hver enkelt å vurdere hva som blir skrevet. Å tro at alle svelger alt ukritisk er å undervurdere intelligensen til medlemmene her inne. Og det mener du vel ikke ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 02:08   #37
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av silje

men jeg må si at jeg ofte har syntes at forskning/artikler som viser noe annet enn det vi tror på her inne, blir latterliggjort, og beskrevet som feil.

Er enig med deg at det skjer av og til. Men ikke alltid, - det som er litt trist med anti-lavkarbo forskning som blir publisert i VG/Dagbladet (merkelig nok står det lite om slike i Aftenposten og mer seriøse aviser) er at det er til dels gamle utdaterte forskningsrapporter som fremlegges. Og dagen etter kommer det en ny som motbeviser gårsdagens...... JEG er iallefall veldig kritisk til alt slikt og tar det med en svær klype salt.

Opprinnelig lagt inn av Silje

det er sant som flap sier, at denne dietten virker er faktisk kun dokumentert på en person. selv om vi etter alt vi vet om kropp og kosthold, skjønner at den vil virke.

Nei, den er ikke dokumentert på kun en person. Den er så lik Atkins og Ketolyse at den faktisk må kunne sies å være dokumentert på tusenvis av personer. Det er ikke noe nytt med Skaldemans måte.


Opprinnelig lagt inn av Silje

jeg føler også at det kan være en veldig fokusering på å velge de riktige produktene med de riktige merkene og de riktige mengene..

Nå har jeg gått glipp av noe her .... Har vi merkevarer ?
Hva er det for no da ? Mat eller ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 03:03   #38
Danioh
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 38
Innlegg: 36
Danioh er på en erverdig vei

Sv: Mange av dere er på ville veier

Jeg ser på et karbohydratfattig kosthold som logisk, og det er helt enkle begrunnelser på dette.

Klart mennesket er den mest intelligente skapningen på denne jord, men alikevel har vi ikke alltid hatt kunnskap.

For mange tusen år siden satt mennesket i en hule og kokkelurte.
Etterhvert ble den sulten og dro ut for å finne mat.
Antageligvis spiste mennesket alt den kunne finne, som var spiselig. Det jaktet på dyr og fanget fisk. Den plukket bær og grønnsaker.

Men jeg kan aldri tenke meg at mennesket på denne tiden, uten noen form for viten om seg selv eller kropp, satt og tenkte: "Nå må jeg ikke spise så mye at jeg blir feit. Jeg må holde energiinntaket under det jeg forbrenner, slik at jeg ikke legger på meg."
Jeg tror heller ikke at mennesket plutselig begynte å lete under jorda for mat, slik som poteter. Skulle de plutselig få i hodet at "Hei, dette kan vi sikkert koke! Vi må bare oppnå 100 grader celsius og la dem småkoke i noen minutter" Og hva med ris og kornprodukter?
Jeg kan virkelig ikke se for meg at mennesker hadde slike tanker eller kunnskaper.
Vi er beregnet å spise det som vi kan spise rått, og det vi finner i naturen.

Se på resten av gjengen av dyr i naturen? Hvor er overvekten, uten om husdyr som blir foret av mennesker eller dyr som bor i nærheten.

Ingen mennesker er beregnet til å være overvektige.
Overvekt er skapt av mennesket, nettopp gjennom feilernæring.

Danioh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedme Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 04:21   #39
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Mange av dere er på ville veier

Jeg må bare si at en må være fanatisk for at diettene skal lykkes, tenker en at, ett eple gjør sikkert ikke noe, og spiser det så stopper vekten opp. Sånn er det med andre dietter også. jeg prøvde nutrilett den gangen jeg var ung og dum, den virket den så lenge en ikke spiste annet enn pulveret, men spiste en litt mat sammen med pulveret så gikk ikke jeg ned i vekt.
Ønsker en å holde den slanke linje så må en være fanatisk i det en holder på med, og tar en pause i dietten sin så kommer kiloenen tilbake, uansett diett.
En er nødt til å være fanatisk i dette samfunnet vi lever idag fordi vi hver dag blir utsatt for fristelser. Er du ikke fanatisk nok så er det ikke sikkert du klarer å motstå fristelser.

Og når det gjelder kreftforskning så er det noe som skurrer når de hevder at overvekt og fett øker kreftfaren. Jeg vet om mange som er overvektige men ingen av dem har blitt rammet av kreft, men jeg vet om mange slanke personer som har skydd fett i den tro at det ikke var sunt, som har fått kreft.

Og er det noen her som har sluttet å spise fisk fordi det kan inneholde PCB og tungmetaller?

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 05:34   #40
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av Nille

Takk for et godt innlegg flap. Og du har helt rett i mye av det du sier om ukas "hype". Det har jeg faktisk påpekt i flere innlegg de siste dagene. Både i tråden om ekstremvarianten, i min lille private "anmeldelse" av boka og i en grønnsaksdiskusjon i dag. Og at det trenges å ruskes opp litt innimellom har du selvfølgelig også helt rett i.

Det jeg reagerer litt på er generaliseringen din. Du sier "dere" som om vi alle er helt "over the moon". som ikke gjør annet enn å hissehverandre opp og laterliggjør alle som ikke har samme mening. Du modifiserer deg riktignok i et senere innlegg ved å skrive "noen", og presiserer at du ikke mener alle. Men allikevel føler jeg at du latterliggjør mye av det som skjer her inne. Har du lest alt som er postet her ? Jeg syns du er både respektløs og urettferdig i din generalisering.

Her er mange mennesker som har kjempet mot overvekt hele livet. Selv om du selv er overvektig syns jeg du viser liten respekt og forståelse for andre i samme situasjon. Det er mennesker her som har sykdommer og problemer som av flere årsaker ikke gjør det så lett å finne frem til en måte å gå ned i vekt på. Det er mange med spiseforstyrrelser. Og når de øyner et håp er det lett å bli revet med. Å kalle dem fanatikere er å trekke det litt vel langt. Kan de ikke få lov å la seg rive med en liten stund ? Håp heller at de lykkes og finner løsningen på sit problem.



Dette utsagnet viser at du enten ikke leser det som skrives her eller ikke leser det nøye nok. Langvarig ensidig kosthold advares det mot hver dag her inne. Det mases (påstås det) om variert sunt kosthold. Nå er det ikke alle som er så overvektige at fedmen dreper - og det ER et ubestridt faktum at det er transfettet som legger seg å årene våre og er årsak til bl.a. hjertesykdommer. Dette kommer bl.a. fra fagfolkene her inne. Legene og ernæringsfysiologene. Det er ikke "funderinger og tanker", det er basert på nettopp den forskningen du sier vi latterliggjør. Og er det mindre viktig hva giftstoffer grønnsaker inneholder fordi dyra er fulle av hormoner og faenskap ? Er det ikke greitt at vi gjør det beste ut av det vi har ? Jeg beklager, men forstår ikke hvor du vil hen med dette.

Dette utsagnet:
er et skudd langt over mål. Og det skal jeg ikke engang kommentere ytterligere.

Jeg har ikke tenkt å kommentere særlig mye mer av ditt innlegg. Bare gjøre oppmerksom på at Atkins ikke er en "kur". Og at lavkarbo ikke er "nytt" i Norge. Jeg oppdaget Atkins i 1982. Atkins har altså vært tilgjengelig i Norge "for hvermannsen" i snart 25 år. Og ute i andre deler av verden enda lenger. Filosofien har gått igjennom en stor utvikling etterhvert som nyere forskning har gitt grunnlag for det. Noe man ikke kan si om norsk ernæringspolitikk de samme 25 årene. Der predikes de samme sannheter igjen og igjen som det eneste sanne. Har man ikke lov til å synes at dette er litt latterlig ? Man burde jo kunne håpe at resultatene Lindberg, Atkins og Ketolyse kan vise til hadde åpnet noen øyne. Og det har de, vi ser flere av de nye og unge forskerne, legene og ernæringsfolkene åpne mer og mer for bl.a. lavkarbo alternativet. Den eldre generasjonen står støpt fast på stedet hvil. Oooops, noen har visst tråkket dem på tærne og ler av dem. Ja vet du, det får de tåle når de ikke følger med i timen.

Men tilbake til Atkins. Siden du har lest Atkins så vet du vel at det er en kostomlegging i fire deler. Den siste delen er vedlikehold. Et kosthold man skal kunne leve på resten av livet. Atkins fortsetter altså der Ketolysekuren og Skaldeman slutter. Og disse tre er desuten så like i startfasen at en skulle tro det var samme diett. De fokuserer på forksjellige ting, men som jeg har sagt tidligere her inne så er likhetene større enn forskjellene. Les bøkene og sammenlign ! (Det har jeg gjort). Ingen av dem har funnet opp kruttet, det har du rett i. Lavkarbo har vært på banen siden William Bantings "Letter of Corpulence" fra 1864 og William Harveys (Bantings lege) "On Corpulence in relation to disease, with some remarks on diet" fra 1872. De fleste lavkarbofilosofier stammer herfra. Til og med Bassøe, Seim og Whitford som var de første norske som forsket og studerte metoden med kostindusert ketose har nok lest sin Banting.

Dessverre er det slik at de fleste ønsker resultater fort. Helst i går. Hastverk er lastverk. Man leser ikke boka (og om man gjør det hopper man elegant over alt som ligner på advarsler), man følger ikke råd. Men det er den enkeltes egen skyld. Det kan ikke noen andre lastes for. Dette er dessuten et diskusjonsforum. Det er opp til hver enkelt å vurdere hva som blir skrevet. Å tro at alle svelger alt ukritisk er å undervurdere intelligensen til medlemmene her inne. Og det mener du vel ikke ?

Ja! Endelig noen som sa det jeg tenkte og jeg ikke fikk frem pga irritasjon! Ser at noen mener det er galt å hisse seg opp, og det er det sikkert, men jeg skjønner virkelig ikke at noen kan sitte der og ikke skjønne at folk blir irritert. Nille sier akkurat det jeg tenkte da jeg leste hovedinnlegget, men hun sier det selvsagt på en mye bedre måte enn det jeg gjorde (til mitt forsvar så har jeg hatt en grusom dag, fått en forferdelig beskjed, så jeg var amper hele dagen). Jeg kan ikke sitte der og skrive "enig" til alt Flap sier i hovedinnlegget når han rakker ned på såpass mange brukere med enkelte ting han sier, og tror vi er en flokksauer. Enkelte ting kan jeg absolutt si meg enig i, men å være helt enig i det hovedinnlegget skjønner jeg ikke at noen kan være, men dem om det.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 06:34   #41
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Ok, etter noen timers søvn....
Apropos fanatisme. Jeg er enig med Kristian. Hvis jeg ikke blir "fanatisk", eller for å si det på en annen måte, 100% inspirert/overbevist, kan jeg like godt la det være. Det som alle er enige om er at overvekt ikke nødvendigvis skyldes at man spiser for mye, men at man spiser feil. Noen kan stappe alt inn i munnen, og være slanke og fine, mens jeg har plusset på ca 50kg med det samme kostholdet. Sannsynligvis har jeg faktisk spist mye mindre. Hva man kaller løsningen på problemet er mindre viktig for meg. Om det er Atkins, Fedon eller Skaldeman. Det koker ned til å bli overbevist av noe eller noen. Det samme gjelder i livets andre situasjoner også. En bil er en bil, men det finnes et utall merker. Man går for den man liker best.

For min egen del er historien min rimelig lik Skaldemans. Kanskje det bare handler om å finne en knagg å henge håpet på? Eller å finne et menneske, og ikke nødvendigvis en teori, som man kjenner seg igjen i.

Det blir ikke rare diskusjonen hvis man til stadighet skal møte kritikk der man sår tvil om "retningen". Da ender mange i skyttergraven, og det er antakeligvis det minst lure av alt. Og deter viktig å ta en generell debatt, ikke en debatt der spissformuleringene skal fly. Dette er jo ikke en kamp om hegemoni, dette er en individuell kamp mot fedme og overvekt, som kanskje kan bidra i debatten om overvekt/kosthold i en større sammenheng. Vi er stort sett lekfolk, som etter beste evne forsøker å tilegne oss informasjon om noe som skal hjelpe akkurat meg. I utgangspunktet er det der det starter.

Prøv å skriv generelt om dette i en slik debatt. Hvis ikke står vi i hvert vårt hjørne og pælmer argumenter på hverandre. Og hvem taper da?

Jupp! Ha en fin slankedag alle sammen!

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 06:46   #42
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Applaus til deg flap - for at du tør å ta opp dette temaet! For det er et viktig tema. Og da mener jeg temaet "EN person sier ditt og datt - ALLE følger blindt etter."

Men - jeg tror virkelig ikke at alle følger BLINDT etter. Jeg tror de aller fleste her inne, så vidt jeg vet - er i stand til å tenke selv.

For å ta mine tanker rundt dette temaet;

Jeg er rundt 15 kilo overvektig, +/-. Jeg forstår at et lavkarbokosthold, er mitt sunneste alternativ til normalvekt, med også mitt sunneste alternativ til optimal helse. Og da mener jeg generell lavkarbo.

Jeg har tenkt å ta et par uker nå, med å kickstarte det hele. Om jeg skal kalle det skaldeman, eller atkins, eller ketolyse eller whatnot - vel. Jeg får kalle det "mofe ekstrem" inspirert av de overnevnte?

Og ja - jeg må ærlig innrømme at jeg har blitt påvirket av den såkalte "hypen" rundt skaldemans erfaringer. Men så bra da! Er ikke det kjempeflott, at jeg - som har vært her inne nå i rundt 1,5 år, "endelig" ser lyset - igjen? Gjenoppdager "teorien"/læren om at et kosthold basert på mye fett, moderat protein, og minimalt med karbohydrater - er likestilt med vektnedgang?

Men så har vi jo også "disse", som ikke har vært borti lavkarbo før, og knapt vet hva det er (kanskje?) - som har lest om skaldeman i avisen, eller hørt han på raido - ikke har lest boken hans, og blindt begynner å spise kun fett og kjøtt. Joda, de går nok ned - men jeg tror også at disse personene raskt vil forsvinne fra "hypen" - fordi de mangler kunnskapen om HVORFOR de går ned.


Jeg vet ikke om jeg har brakt noe nytt til diskusjonen. Jeg ville vel "bare" si, at okei, kanskje det er en hype nå. Er det bra? Dårlig? For lavkarbo generelt, er det bra, synes jeg. For enkeltmennesker? Ja, hvorfor ikke? Så lenge vi klarer å tenke selv. Og det har jeg en urokkelig tro på at de aller fleste klarer.

Vi er alle enige om at lavkarbo er det beste, det er vel derfor vi er her. Skaldeman har bare skrevet en bok, han har ikke funnet opp kruttet - og det er han jo fullt klar over selv. Jeg har skjønt at han er en likandes kar, som har skrevet en jovial bok - og det treffer folk! RETT i hjertet - slik vitenskapelige bøker ikke har en tendens til å gjøre. Mener jeg.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 08:47   #43
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av Nille

Er enig med deg at det skjer av og til. Men ikke alltid, - det som er litt trist med anti-lavkarbo forskning som blir publisert i VG/Dagbladet (merkelig nok står det lite om slike i Aftenposten og mer seriøse aviser) er at det er til dels gamle utdaterte forskningsrapporter som fremlegges. Og dagen etter kommer det en ny som motbeviser gårsdagens...... JEG er iallefall veldig kritisk til alt slikt og tar det med en svær klype salt.


Nei, den er ikke dokumentert på kun en person. Den er så lik Atkins og Ketolyse at den faktisk må kunne sies å være dokumentert på tusenvis av personer. Det er ikke noe nytt med Skaldemans måte.




Nå har jeg gått glipp av noe her .... Har vi merkevarer ?
Hva er det for no da ? Mat eller ?

wow, min helt har kommentert meg.. hva skriver man da?
jeg er enig med de to første tingene, det er mye tull og fjas som står i blader og aviser. og enig med at skaldemans diett er såpass lik andre dietter at den er dokumentert. skjønner likevel ikke hvorfor han skal få sitt eget navn på noe som så og si allerede finnes.

når det gjelder "merkevarer" så mente jeg vel diverse matvarer, vitaminer og oljer. synes stadig jeg leser ting som at en tar en pille av noe hver dag.. eller en skje av en eller annen olje.. og at det skal være av det og det merket, for det er best.. og kjøpe vitaminer på butikken er fy, helsekost er bra osv.. antagelig er alle disse tingene bra produkter, men jeg kommer til å bli kokko om jeg skal gå rundt å tenke på det hele tiden.. jeg tror egentlig ikke det er så nøye om jeg kjøper c-vitaminene mine på rema i stedet for helsekosten...
(jeg er i live enn så lenge)

nåvel.. det var vel en liten avsporing.. tenkte bare jeg skulle prøve å forklare hva jeg mente med "merkevarer".

silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 08:50   #44
auroraborealis
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 54
Innlegg: 87
auroraborealis er ny på veien

Sv: Mange av dere er på ville veier

Heisann

Må si meg LITT enig med flap, og for meg så er jo en del av reaksjonene på innlegget hans at han kanskje har LITT rett i hvertfall noe av det han sier.
Jeg har selv fulgt Ketolyse kuren og for meg så har det vært en velsignelse fra den dagen jeg begynte.
I dag så vet jeg ikke hva jeg skal kalle dietten min - "ketolyse light" eller bare lav karbo eller noe annet et sted mitt mellom.
Jeg har hvertfall prøvd kuren/dietten/kostholdet og funnet ut at det virket for meg, før jeg gikk ut å forsvarte den med nebb og klør mot alle som snakket nedsettende om den.
Jeg har gått ned 26 kg med ketolyse kuren på litt over et halvt år og kan med god samvittighet si at det virket for MEG, men det er ikke sikkert at det virker/passer for ALLE, det har jeg et par eksempler på blandt de som jeg kjenner...

__________________
auroraborealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 10:27   #45
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av mofe

Applaus til deg flap - for at du tør å ta opp dette temaet! For det er et viktig tema. Og da mener jeg temaet "EN person sier ditt og datt - ALLE følger blindt etter."

Men - jeg tror virkelig ikke at alle følger BLINDT etter. Jeg tror de aller fleste her inne, så vidt jeg vet - er i stand til å tenke selv.

For å ta mine tanker rundt dette temaet;

Jeg er rundt 15 kilo overvektig, +/-. Jeg forstår at et lavkarbokosthold, er mitt sunneste alternativ til normalvekt, med også mitt sunneste alternativ til optimal helse. Og da mener jeg generell lavkarbo.

Jeg har tenkt å ta et par uker nå, med å kickstarte det hele. Om jeg skal kalle det skaldeman, eller atkins, eller ketolyse eller whatnot - vel. Jeg får kalle det "mofe ekstrem" inspirert av de overnevnte?

Og ja - jeg må ærlig innrømme at jeg har blitt påvirket av den såkalte "hypen" rundt skaldemans erfaringer. Men så bra da! Er ikke det kjempeflott, at jeg - som har vært her inne nå i rundt 1,5 år, "endelig" ser lyset - igjen? Gjenoppdager "teorien"/læren om at et kosthold basert på mye fett, moderat protein, og minimalt med karbohydrater - er likestilt med vektnedgang?

Men så har vi jo også "disse", som ikke har vært borti lavkarbo før, og knapt vet hva det er (kanskje?) - som har lest om skaldeman i avisen, eller hørt han på raido - ikke har lest boken hans, og blindt begynner å spise kun fett og kjøtt. Joda, de går nok ned - men jeg tror også at disse personene raskt vil forsvinne fra "hypen" - fordi de mangler kunnskapen om HVORFOR de går ned.


Jeg vet ikke om jeg har brakt noe nytt til diskusjonen. Jeg ville vel "bare" si, at okei, kanskje det er en hype nå. Er det bra? Dårlig? For lavkarbo generelt, er det bra, synes jeg. For enkeltmennesker? Ja, hvorfor ikke? Så lenge vi klarer å tenke selv. Og det har jeg en urokkelig tro på at de aller fleste klarer.

Vi er alle enige om at lavkarbo er det beste, det er vel derfor vi er her. Skaldeman har bare skrevet en bok, han har ikke funnet opp kruttet - og det er han jo fullt klar over selv. Jeg har skjønt at han er en likandes kar, som har skrevet en jovial bok - og det treffer folk! RETT i hjertet - slik vitenskapelige bøker ikke har en tendens til å gjøre. Mener jeg.

Så bra Mofe!
For å sitere Skaldemann selv;

Sitat:

Jag har tidvis varit mycket extrem i min kosthållning. Det gav resultat. Men det hade varit bättre om jag valt en mer liberal väg. Då hade jag sluppit alla de problem med extra skinn som jag fick när jag rasade i vikt.

Så altså, det er lov å bruke hodet! Kosthold som Atkins og f.eks Ketolysekuren er jo nettopp mer liberal!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 10:40   #46
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Opprinnelig lagt inn av silje

når det gjelder "merkevarer" så mente jeg vel diverse matvarer, vitaminer og oljer. synes stadig jeg leser ting som at en tar en pille av noe hver dag.. eller en skje av en eller annen olje.. og at det skal være av det og det merket, for det er best.. og kjøpe vitaminer på butikken er fy, helsekost er bra osv.. antagelig er alle disse tingene bra produkter, men jeg kommer til å bli kokko om jeg skal gå rundt å tenke på det hele tiden.. jeg tror egentlig ikke det er så nøye om jeg kjøper c-vitaminene mine på rema i stedet for helsekosten...

Ååååja, var det det du mente. Ja, da er jeg med. Kom plutselig til å tenke på sjokolade snobben MEG ! Som spiser min Lindt og ikke tenker over at det jo er et merke. Sånn kan det gå. Alt man ikke tenker over i hverdagen !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 12:49   #47
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Mange av dere er på ville veier

Takk for godt og nyttig innlegg, flap.

Du satte ord på mange tanker jeg har gjort meg etter at "Skalderman" kom inn i mitt liv Om det er fordi jeg ikke klarer å legge av meg all tidligere tro om kosthold og ernæring eller fordi jeg er naturlig skeptisk til "vidunderkurer" se det vet jeg ikke.

Jeg har ikke lest boken til Skaldeman, men jeg har lest Lutz "Bedre uten brød" og har inntrykk av at dette er litt i samme sjanger ernærimgsmessig sett, og bruker dette som min referanse til forståelsen av Skaldemans teori. I tillegg har jeg lest Fedon Lindbergs bøker og Ketolyseboken, samt andre kostholdsbøker opp igjennom årene uten at jeg tror at jeg har sannheten om hva sunt kosthold er. Prøver best mulig å orientere meg om hva som er sunt. Puh...Ikke lett.

Jeg tror at det finnes mer en en vei til Roma, noen veier er mindre farlige enn andre. Og noen er raskere. Noen trives med å kjøre småveier og andre tar motorveien. Hvor vil jeg med dette? Jo, motorveien kan være bra den om vi ikke sitter og titter i alle retninger og koser oss med å stoppe litt i veikanten for å filme når vi kjører på motorveien....

Eller for å si det med våre ord. For noen kan det være veien å kjøre,motorveien/ å velge Skalderman, men da kan vi ikke småkose oss underveis.....

Faren med denne raske veien kommer når vi sender folk uten kjøreferdigheter ut på motorveien. Og det er faren ved alle "ekstremveier". Jeg tror vi MÅ vite hva vi gjør og vi må gjøre det etter boka, ellers kan det gå riktig ille.

De fleste av oss som ønsker å gå ned i vekt ønsker å finne den mest effektive måten å gjøre det på. Og håper selvfølgelig at NÅ, endelig har noen sett lyset og skjønt hva som skal til. DET må være noe for meg.

Jeg skal bare ned 10-12 kilo jeg, men klarer jeg det? Nei! Hvorfor ikke? Ikke helt sikker, men skulle ønske jeg fant min måte å gjøre det på. Og jeg er nesten villig til å prøve Skalderman, men noe holder meg igjen. Redselen for ensidigheten i kosten Jeg tror på variert og balanse i kostholdet, men det kan jeg si at hadde jeg vært farlig helsemessig overvektig, så hadde jeg nok vært fortvilet nok til å prøve ALT. Fra Skaldeman til fettsuging. Selv om jeg ville visst at fettsuging vel bare ville hjelpe på det ytre en stund. Å være sykelig overvektig, "Det er fal'i det"

Nå er det vel heller ikke den fortvilte situasjonen og viljen til å prøve du roper høyt om, men den affekten flere av oss kommer i når vi hører noe som kan hjelpe oss NÅ. Halleluja. Uten virkelig å vurdere om dette kan ha "bivirkninger" som er verre enn de bivirkningene vi har av fedme? Tolker deg sånn. Det er jeg enig med deg i .

Vi må ikke bli døve og blinde.

Nå tror jeg virkelig ikke at alle som går løs på Skaldemankuren er det. Å langt i fra, men jeg tror det er mange som bare stoler blindt på noe som kan høres som en drøm, uten refleksjon, fordi vi har for lite bakgrunnskunnskap til å bedømme hva som er sunt på bredere basis.

Jeg vet ikke om det er sunt eller usunt. Litt skepsis bør vel utvises uansett hva som kommer som en "verdenssuksess".

Litt ydmykhet og raushet for andre "trosretninger" bør vi vise, men det er lov til å si sin mening og det gjorde du. Et innlegg til ettertanke. Takk.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 17:36   #48
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: Mange av dere er på ville veier

1. Flap :Har du lest boka?

2. Fanatisme er eit ord som ofte blir brukt for å trykke ned andre, når folk kaller meg fanatisk svarer eg at eg er bevisst.

3. Skaldeman setter ting på spissen, lager skikkelige bølger i ernæringfagets vaskebalje. Han har nådd lenger ut med sine spissformuleringer enn Lutz, Poleszynski, Mysterud m.f. (desse har større fagkunnskap enn Skaldemann, men har ikkje skreve ei så morosam bok.Skaldemann presanterer samme sannhet med humor)

4. Folk flest trenger å bli meir bevisste, og det er sterke krefter som jobber mot oss som spiser genetisk tilpassa kost. Sukkerindustrien, legemiddelindustrien, diabetesforbundet, bakerinæringa med mange fleire har STOR makt og vokter sine melkekyr godt(oss).
Derfor må ein vere bevisst(ikkje det samme som fanatisk) på om ein vil vere melkeku

5. Humor er det beste angrep. Sitat meg.

6. Mitt kosthold er skaldemann influert, men det er ikkje einsidig. Det er få på min arbeidsplass som varierer maten meir enn meg(vanskelig å måle/dokumentere men det er min erfaring..

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson

Sist redigert av 205gti16v : 26-01-06 kl 21:10.
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 26-01-06, 20:57   #49
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: Mange av dere er på ville veier

Grunnen til at Skaldemann seier at mosjon ikkje er nødvendig er at mange får servert ernæringrådets mantra spis mindre, beveg deg meir.

Men det er ikkje alle som kan bevege seg meir(skaldemann kunne ikkje,Goggen kan ikkje) og dei er det knapt nåken som har tenkt på før. Skaldemann anbefaler tur i skog og mark eventuellt med hund eller progresiv intens styrketrening(skjekk ut www.eat-web.com) når kroppen takler det.

Og les boka, den er faktisk underhaldane
Skaldemann betaler ikkje mi lønn,så er det sagt.

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 27-01-06, 00:22   #50
Danioh
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 38
Innlegg: 36
Danioh er på en erverdig vei

Sv: Mange av dere er på ville veier

Meget bra, 205gti D6C!

Danioh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedme Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 19:30
Hvor mange har vært/er på NM her inne? litajenta Generell diskusjon 4 23-01-06 14:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no