Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

OEs formening om GI

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-12-05, 20:20   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

OEs formening om GI

Hva er OEs "formening" eller "syn" på glykemisk indeks?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 20-12-05, 00:04   #2
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: OEs formening om GI

halo ??

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 01:35   #3
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OEs formening om GI

På OE har ikke GI eller GB så mye å si... da inntaket av fett og proteiner er så stort at de får karbohydratene man spiser er av mindre betydning når man ser det i forhold til GI og GB. Kwasniewski nevner imidlertid ikke noe om dette i sin bok... da han inntaket av karbohydrater kun er anbefalt å utgjøre opptil 7% av næringsinntaket når man ønsker å gå ned i vekt...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 10:44   #4
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: OEs formening om GI

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

På OE har ikke GI eller GB så mye å si... da inntaket av fett og proteiner er så stort at de får karbohydratene man spiser er av mindre betydning når man ser det i forhold til GI og GB. Kwasniewski nevner imidlertid ikke noe om dette i sin bok... da han inntaket av karbohydrater kun er anbefalt å utgjøre opptil 7% av næringsinntaket når man ønsker å gå ned i vekt...

hvor mange prosent spiser du ?

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 15:15   #5
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OEs formening om GI

Opprinnelig lagt inn av nøtta

hvor mange prosent spiser du ?

Oopps... det ble en lite feil der i nattens mulm og mørke... det er fra 5% og opp, alt etter hvor mye man tåler før vekta stagnerer...

Selv spiser jeg ca 4-5% av energiinntaket i form av karber, og da aller helst i form av grønnsaker.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 16-08-06, 10:22   #6
bubavon
Medlem
 
bubavon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: oslo
Alder: 41
Innlegg: 106
bubavon har en fantastisk aura rundt segbubavon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: OEs formening om GI

OE har en formening om GI. Han mener at man SKAL spise høyglykemiske karber, og best hvis de kommer fra lettfordøyelige matvarer som poteter eller andre rotfrukter. Og som sagt før så har de svært liten innvirkning på blodsukkeret pga. det høye fettinntaket.

Men hvorfor? Jo kwasniewski mener at det er bedre for kroppen å få tilført glukose i sin rene form, altså karbohydrater som ikke trenger å gå igjennom mange prosesser for å bli til glukose.
Og et annet av hans prinsipper er at maten skal være mest mulig konsentrert, slik at maten veier minst mulig. For å få i seg nok karber med grønnssaker må man spise 800 gram, med poteter 200 gram.

bubavon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ''Weston A. Price'' Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 00:53   #7
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: OEs formening om GI

*dytter*

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 09:52   #8
Icerus
Medlem
 
Icerus sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 465
Icerus er ny på veien

Sv: OEs formening om GI

Hvor mange gram vil det si?
7%?

Icerus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (atkins/ketolyse inspirert) Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 09:58   #9
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OEs formening om GI

Opprinnelig lagt inn av Icerus, her.

Hvor mange gram vil det si?
7%?

Nja... det er ikke gram, men mellom 4-7% av det daglige energibehovet. Og det må man beregne fra person til person.

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 27-05-07, 13:39   #10
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: OEs formening om GI

Opprinnelig lagt inn av Icerus, her.

Hvor mange gram vil det si?
7%?

72 gram karbohydrater pr dag, i følge "Bedre Uten Brød" - bokas prinsipper.

Men: det er generellt for å få en bedre helse: når det gjelder folk med overvekt er jeg jaggu litt usikker på hva det står i boka, det er bare en liten del som går på slanking.

Jeg har benytta meg av Atkins prinsipper, med de forskjellige fasene.
(Jeg fulgte Atkins helt til oktober i fjor.)

__________________
Just keep swimming

Sist redigert av chili : 28-05-07 kl 03:39.
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gi hverdagen et LØFT Begod Andre bøker 2 07-12-05 13:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no