Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Når man når et platå

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-10-07, 12:58   #1
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Når man når et platå

Så kan dette være nyttig å tenke på:

http://lommelegen.no/php/art.php?id=333354

Utdrag av svaret

Sitat:

Hei og for det første vil jeg gratulere med flott oppnådd resultat så langt !

Jeg ser at du har gått ned 16 kg på 9 mnd og veier nå 98 kg, altså har du veid 114 kg. Det betyr igjen at du har hatt en vektnedgang på 14%; av totale kroppsvekten, på 9 mnd.

Det er mye, og jeg kan da med en gang fortelle deg at man pleier å si at man ikke bør gå ned mer enn 10 til max 15%; av kroppsvekten på ett år, fordi hvis man går ned fortere / mer enn dette, viser det seg fra undersøkelser, at sjansen for å gå opp igjen i vekt, øker betydelig.
Og det er jo ikke det du er ute etter, kortvarig vektnedgang, men en langsiktig og permanent.

Mao. har du gått ned så mye som er anbefalt på ett år, og enda bedre enn det, du har holdt din nye og lavere kroppsvekt i 3 mnd. Grunnen til at du klarer det, (som ikke er lett) er ditt riktige kosthold og din trening. Det er mao. et ”bevis” på at det du gjør, er riktig.
Du forteller at du er frustrert pga at du ikke har gått ned de siste 3 mnd, og jeg kan forstå det, ut fra din flotte innsats. Men det er ingen uvanlig situasjon å oppleve, det du nå gjør.

Det jeg imidlertid kan fortelle deg, at det du har oppnådd nå, en stor vektnedgang og så en stabilisering, ikke bør frustrere deg, for det du opplever nå er faktisk det beste som kan skje, i en slankeprosess. Det du har oppnådd nå, med 3 mnd stabil ”nyvekt”, er det som kalles ”platåvekt”. Så lenge man ikke vet fordelene med dette, kan det virke frustrerende, men jeg kan fortelle deg følgende om ”platåvekt” :

Det å oppnå en ny og lavere kroppsvekt, og holde den over tid, (”platåvekt”) er svært gunstig, da kroppen på den måte ”innstiller” seg på en ny normalvekt, lavere enn din opprinnelige.
Det er nemlig slik at kroppen gjerne forsøker med alle motkrefter å få deg opp i den vekten du opprinnelig hadde, og ved å oppnå en ”platåvekt” slik du gjør nå, så ”relærer” du kroppen at dette er din normalvekt, og ikke de opprinnelige 114 kg. På den måten så blir ”motkreftene” i kroppen som prøver å få deg opp i vekt igjen, mindre og mindre jo lenger du greier å holde din nye og lavere kroppsvekt.
Mao.: Du bør ikke gå ned mer i denne omgang, for da vil du øke sjansene for å gå opp i vekt igjen, men heller ha som målsetning å holde denne nye vekten din, over jo lenger tid jo bedre. Klarer du det, hvilket det er all grunn til å tro, så har du halt i land en meget stor ”delseier” over overvekten.
Og du bør skifte fra å være frustrert, til å være meget fornøyd, over nå å ha oppnådd en platåvekt, som er det viktigste hjelpemiddel du har til å ikke gå opp igjen.
Man pleier nemlig å si at det er betydelig vanskeligere å ikke gå opp i vekt igjen, enn selve det å gå ned i vekt, og derfor er det så bra at du nå holder stabil vekt.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 13:03   #2
Tuppen
Seniormedlem
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: ut i bygda utenfor ålesund
Alder: 40
Innlegg: 5.910
Tuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastisk

Sv: Når man når et platå

bra innleg....

__________________
Tuppen er klar for 2008


- "målet er å være slank og fin til bryllupet sommeren 2009 "
Min Journal
Tuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo inntil videre Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 17:45   #3
BiB
Seniormedlem
 
BiB sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 57
Innlegg: 4.939
BiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastisk

Sv: Når man når et platå

Flott innlegg å ta med seg når det butter!!

__________________
Livet er her og nå - min journal
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wgCFCKk/]


BiB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 23:25   #4
hupfer
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Gjøvik/Sogndal
Alder: 39
Innlegg: 15
hupfer er på en erverdig vei

Sv: Når man når et platå

sitte å leser litt om det å stå stille på vekta i lengre perioder...noe jeg nå har gjort...jeg har vært så frustrert over at jeg ikke går mer ned i vekt at jeg faktisk har glemt (eller ikke tenkt på) hvor godt gjort det er å faktisk holde vekta etter en betydelig vektnedgang.
Dette innlegget gjør meg mer rolig og motivert med å fortsette med det jeg driver med..(selv om jeg ikke går noe særlig ned i vekt for tiden)

takk for et motiverene innlegg

hupfer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 01:16   #5
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Når man når et platå

Kjempe bra innlegg,sliter med det selv

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 13:52   #6
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Når man når et platå

Fornuftig lesing. Og ikke minst gir den videre motivasjon syns jeg. Veldig interessant.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan man spise lavkarbo når man bruker herbalife-shake? lillmerete Generell diskusjon 17 29-03-10 15:53
Når man blir mett etter ca 10 g karbo, men skal ha 15-20. Hva gjør man da? Lollypop! Ketolysekuren 14 30-09-07 16:54
Når har man en spiseforstyrrelse? mofe Fysisk og mental helse 18 27-01-06 17:57
Mer om "ingers rugbrød" - og tanker om kosthold generelt Zoë Lavkarbo generelt 16 01-02-05 22:19
diabetes når man kutter ut sukker? Ray87 Lavkarbo generelt 13 12-01-05 23:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no