Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Påvirker ketosen blodprøver??

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-08-06, 11:41   #1
Nett
Seniormedlem
 
Nett sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 1.587
Nett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt likt

Påvirker ketosen blodprøver??

Lurer litt på om det har betydning om man er i ketose når man tar blodprøver??

__________________
Nett
Nett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 12-08-06, 13:44   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Påvirker ketosen blodprøver??

Nei, det skal den ikke gjøre. Jeg har vært i ketose mange ganger jeg har tatt prøver jeg - har ikke fått noen kommentar. De måler jo bar bestemte ting også da, så det de ikke ser etter finner de ikke. Men nå er ketoner noe som skilles ut i urinen og ikke i blodet.....

Men kanskje Torkil har noen formening om dette ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-08-06, 14:17   #3
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Påvirker ketosen blodprøver??

Enkelte blodprøver skal man ha høyere karbeinntak før man tar... feks glucosebelastningen

Men det er bare å ringe labratoriet på sykehuset du hører til og spørre der... eller si fra på legekontoret, så de er klare over det.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 15-08-06, 14:25   #4
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Påvirker ketosen blodprøver??

Mener du at jeg må spise mye karber før jeg skal ta glukosebelastning, Jeef? Eller var det sukkergreiene du tenkte på?

  Svar med sitat
Gammel 15-08-06, 15:46   #5
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Påvirker ketosen blodprøver??

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Mener du at jeg må spise mye karber før jeg skal ta glukosebelastning, Jeef? Eller var det sukkergreiene du tenkte på?

Går man på lavkarbodiett så skal man opp i karber de tre siste dagene før en glucosebelastning ja... For at kroppen din skal reagere på glucosen slik den gjør når du ikke går på lavkarbo... lavkarbo stabiliserer hormoonene og og blodsukret, og en insulinressistens vil da ikke vises så godt på testen.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 15-08-06, 16:06   #6
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Påvirker ketosen blodprøver??

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Går man på lavkarbodiett så skal man opp i karber de tre siste dagene før en glucosebelastning ja... For at kroppen din skal reagere på glucosen slik den gjør når du ikke går på lavkarbo... lavkarbo stabiliserer hormoonene og og blodsukret, og en insulinressistens vil da ikke vises så godt på testen.

Skjønner ikke helt det der.
Jeg er jo ikke interessert i å vite hvordan kroppen min reagerer om jeg stapper den full av karbo, men hvordan kroppen min har det på lavkarbo

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-08-06, 16:17   #7
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Påvirker ketosen blodprøver??

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta

Skjønner ikke helt det der.
Jeg er jo ikke interessert i å vite hvordan kroppen min reagerer om jeg stapper den full av karbo, men hvordan kroppen min har det på lavkarbo

Men lavkarbo har jo lik innvirkning på blodsukkret som metformin... den stabiliserer det... En glucosebelastning skal vise om du reagerer normalt på sukker eller ikke, og da må kroppen få den type mat som gjør dette målbart... Jeg ødela hele glucosebelastningen min ved at jeg hadde spist lavkarbo tre mnd før testen

og du behøver vell ikke ta noen glucosebelastning om du ikke mistenker insulinressistens eller diabetes vell... du vet jo hvordan kroppen din har detpå lavkarbo

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 15-08-06, 16:39   #8
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Påvirker ketosen blodprøver??

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Men lavkarbo har jo lik innvirkning på blodsukkret som metformin... den stabiliserer det... En glucosebelastning skal vise om du reagerer normalt på sukker eller ikke, og da må kroppen få den type mat som gjør dette målbart... Jeg ødela hele glucosebelastningen min ved at jeg hadde spist lavkarbo tre mnd før testen

og du behøver vell ikke ta noen glucosebelastning om du ikke mistenker insulinressistens eller diabetes vell... du vet jo hvordan kroppen din har detpå lavkarbo

Er glukosebelastning det samme som c-peptid eller er det to forskjellige ting?

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-08-06, 16:43   #9
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Påvirker ketosen blodprøver??

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta

Er glukosebelastning det samme som c-peptid eller er det to forskjellige ting?

det er vel to forskjellige ting så vidt jeg vet... ved en glucosebelastning så sjekker de hvordan du reagerer på glucose (sukker) ved at du fastende drikker sukkeroppløsning og måler blodsukker (hgt) før og etter for å sjekke hvordan blodsukkret er... C-peptid er så vidt jeg vet måling av type aminosyre(r)... mulig det har med opptak av sukker å gjøre også uten at jeg vet helt..

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 16-08-06, 20:08   #10
Engmar
Juniormedlem
 
Engmar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 11
Engmar er på en erverdig vei

Sv: Påvirker ketosen blodprøver??

Lurer litt på noe liknende. Skal til legen på mandag. Har fått beskjed om å ta med urinprøve. Bør jeg komme ut av ketosen kanskje? Det vil gi utslag hos dem på legekontoret....

__________________
Engmar

Engmar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 16-08-06, 21:07   #11
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Påvirker ketosen blodprøver??

Hei
Ketose påvirker mange blodprøver

Blodsukkeret blir lavere
HbA1C ( langtidsblodsukkeret) normaliseres i løpet av 2-3 mdr
Kolesterolet senkes
LdL Kolesterol (dårlig kolesterol) blir lavere
HdL kolesterol ( det gode kol) Blir Høyere
Triglyseridene (vanlig fett) går ned
Insulinnivået normaliseres/ reduseres kraftig
C-peptid Ditto
Lever og nyrefunksjon er uendret.
Syrebalansen er litt mer mot det sure.
Tar man ketolysetablettene som anbefalt vil salt og kalkbalansen være uendret
Stoffskiftet er uendret.


Blodtrykket senkes også

La den stakkars lege fortvile over så frisk du er blitt. Hva skal du hos legen ?

Glukosebelastning er det dumt å ta i ketose, det blir helt feil, trolig normal tross at man egentlig har insulinresistens/prediabetes/diabetes.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 16-08-06, 22:39   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Påvirker ketosen blodprøver??

Åja, var det deeeeeet hun mente !
Trodde hun mente om legen kunne se ketose på blødprøvene jeg Altså SE at hun er i ketose og si "fy deg det er farlig det".....

Men virkningene av ketose vet vi jo.... Da kan jo legen lure ja....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-08-06, 22:46   #13
Nett
Seniormedlem
 
Nett sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 1.587
Nett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt likt

Sv: Påvirker ketosen blodprøver??

Takk for svar

Tar stoffskifteprøver (+ noen andre denne gangen, bl.a. jernlager)ca 4 ganger pr år - ser jo at det ikke har noe betydning om jeg er i ketose når jeg skal ta prøver nå i neste mnd!! Veldig grei liste å ha, Torkil!!

__________________
Nett
Nett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 17-08-06, 07:07   #14
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Påvirker ketosen blodprøver??

Hei
No problem!
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 18-08-06, 22:59   #15
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Påvirker ketosen blodprøver??

Opprinnelig lagt inn av Engmar

Lurer litt på noe liknende. Skal til legen på mandag. Har fått beskjed om å ta med urinprøve. Bør jeg komme ut av ketosen kanskje? Det vil gi utslag hos dem på legekontoret....

Ketose vises jo først og fremst på en urinprøve, så du vil nok få en kommentar på at du ligger høyt i ketoner, og du vil mest sansynlig få spørsmål om det er lenge siden siste måltid...

men jeg tror ikke ketose påvirker de andre prøvene... jeg har fått kommentarer på at jeg har mye ketoner i urin hver gang jeg har levert urinprøve til legen, men aldri hørt noe om at der ikke er lurt for de andre prøvene

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 15:52   #16
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Påvirker ketosen blodprøver??

Hvor mye karbo må vi spise da?
Jeg lurer på om jeg skal ta glukosebelastning midt i oktober, men håper ikke det, for jeg har ikke lyst til å spise så mye karbo

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 16:36   #17
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Påvirker ketosen blodprøver??

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Hvor mye karbo må vi spise da?
Jeg lurer på om jeg skal ta glukosebelastning midt i oktober, men håper ikke det, for jeg har ikke lyst til å spise så mye karbo

jerg er usikker, emn man skal ha et "normalt" karboinntak de siste 3-5 dager før den testen Det er bare snakk om noen dager så du får testet deg da... og så kan du jo begynne å spise lavkarbo igjen etterpå

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 17:53   #18
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Smile

Sv: Påvirker ketosen blodprøver??

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Hvor mye karbo må vi spise da?
Jeg lurer på om jeg skal ta glukosebelastning midt i oktober, men håper ikke det, for jeg har ikke lyst til å spise så mye karbo

Hei
Fortell legen at du slanker det med ketolysekuren og ikke ønsker glukosebelastning før du er ferdig med kuren . !!!
Mens du er på ketolysekuren er glukoseomsetningen og insulinverdiene helt normale.

Ikke la legen bestemme over ditt liv. han/hun har ikke noe hastverk med å finne ut av at du kanskje har insulinresistens/ nedsatt glukosetoleranse. Vent til du er feridg med slankingen , men da blir jo glukosebelastningen normal, da - du får prøve å leve med det

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 22:18   #19
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Påvirker ketosen blodprøver??

Jeg ringte til endokrinologisk avd. eller hva det heter på rikshospitalet og spurte om det med karbohydrat-inntak i forbindelse med glukosebelastning, men det hadde de nå aldri hørt om. Så er vel kanskje bortkastet den prøven jeg tok i dag, menmen.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Føler man ketosen? dingpot Induksjonen 26 03-03-09 13:41
Blodprøver Trolljenta Spørsmål og svar 3 27-03-06 04:35
Har dere sjekket ketosen rett etter et måltid marchus Atkins kosthold 1 25-03-06 19:28
Hvilke medisiner påvirker egentlig ketose/ vekttap? Kalorine Induksjonen 5 28-07-04 13:09
Føler ingen fysisk forskjell i ketosen... elian Induksjonen 1 26-07-04 15:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no