Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Kjøttboller med oliven og feta

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-09-06, 14:34   #1
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Kjøttboller med oliven og feta

Fant denne, ser sinnsykt god ut! Vet ikke om den ligger her fra før, men jeg slenger den inn:

Finhakket løk, karbonadedeig, finhakkede oliven, "knust" fetaost, persille, oregano, salt, chili, pepper, hvitløk. Mos sammen med hendene og lag kjøttboller som du steker på bakepapir i ovnen, eller i olje i stekepannen. Hvor lenge og på hvilken varme står det ikke, men regner med det er som vanlige kjøttboller.

Serveres med salsa, tatziki og salat.

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 17:04   #2
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttboller med oliven og feta

Åh, den må prøves ...

Jeg pleier å lage kjøttboller med fersk oregano og mye grovhakket hvitløk, og de er høyt elsket av vennene mine - med fetaost, oliven og andre godsaker i må det da bli helt knall ...


Sist redigert av Huldr : 30-10-06 kl 21:01.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 17:49   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttboller med oliven og feta

Opprinnelig lagt inn av Enid, her.

Fant denne, ser sinnsykt god ut! Vet ikke om den ligger her fra før, men jeg slenger den inn:

Finhakket løk, karbonadedeig, finhakkede oliven, "knust" fetaost, persille, oregano, salt, chili, pepper, hvitløk. Mos sammen med hendene og lag kjøttboller som du steker på bakepapir i ovnen, eller i olje i stekepannen. Hvor lenge og på hvilken varme står det ikke, men regner med det er som vanlige kjøttboller.

Serveres med salsa, tatziki og salat.


Det ligner veldig på Karen B´s oppskrift (Low Carb Gourmet). Jeg må oversette den med Norske "verdier" for det er copyright


Sitat:

Feta and Olive Meatballs

Makes 16

  • 1/2 kopp hakket persille
  • 2 ss finhakket løk
  • 1/2 kg lammekjøttdeig eller biffdeig
  • 1/2 kopp smuldret fetaost
  • 1/2 kopp grønne stenfrie oliven, grovhakket
  • 2 egg
  • 2 ss Tabil kryddermix eller 1 ts oregano
Bland alle ingredienser med hendene og form 16 kjøttboller.



Du trenger ikke noe salt i denne oppskrifen siden både fetaen og olivenene har nok.
  • Total Calories: 1616
  • Fat: 128 grams
  • Carbs: 22 grams
  • Fiber: 8 grams
  • Protein: 94 grams


Det betyr 14 netto karber i følge Karen. Skal poste oppskrift på kryddermixen også, men er på vei ut akkurat nå.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 20:59   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Tabil kryddermix til Kjøttboller med oliven og feta

TABIL KRYDDERMIX

  • 1 1/2 ss karve (hel) (kan også bruke cumin, ligner på karve)
  • 1/4 kopp koriander frø (hele)
  • 2 tørkede røde chilier
Alt ristes først i panne, avkjøles og males til grovt "pulver" i hurtigmixer eller kvern. Jeg bruker en gammel kaffekvern - det har ikke blitt malt kaffe i den på 70 år, så det blir ikke kaffesmak !

Deilig i disse kjøttbollene !

Sammen med kjøttbollene pleier jeg også å lage:

ENKEL TOMATSAUS
(ca. 1 1/2 kopp ferdig saus)

2 ss extra virgin olivenolje
1/4 kopp finhakket løk
2 bokser hermetiske tomater - avrent og finhakket
maldonsalt (havsalt) og nykvernet pepper

Varm oljen i tykkbunnet kjele, legg i løk og la den surre til blank. Ha oppi tomatene og surr på svak varme til sausen har kokt noe inn/tyknet og oljen flyter til toppen. Krydre etter smak.
  • Total: 327 kalorier
  • Fett: 28 gram
  • Nettokarber: 16 gram
  • Protein: 4 gram

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 21:04   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kjøttboller med oliven og feta

Så flott, Nille! Jeg har akkurat begynt å tenke på å lage egne krydderblandinger (for å slippe msg), så dette var helt supert!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 18:40   #6
Millsi
Medlem
 
Millsi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 486
Millsi er på en erverdig vei

Sv: Kjøttboller med oliven og feta

Drar frem en gammel tråd jeg,men lurer på om man kan bruke sort oliven i de kjøttbollene med klammekjøttdeig? Og MÅ man ha persille? Tenkte å lage de i kveld,men har ikke persille

Oppskriften ser nyydelig ut!

Millsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-10-07, 20:17   #7
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Kjøttboller med oliven og feta

Å dæsken... ! Når jeg får kicka forkjølelsen og fått smaken tilbake, står disse øverst på menyen!

__________________
You are what you eat, so stay away from
fruits and nuts!
(Sitat Garfield)
Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tarmbesvær, ernæring og de nye kostfibre JEDI Lavkarbo generelt 0 02-06-06 11:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no