Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-02-11, 12:01   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Jeg har trent jevnt et par måneder nå, med styrke 2-3 ganger i uka. Varierer repetisjoner og antall sett. Avogtil opplever jeg plutselig intens hodepine når jeg er på slutten av repetisjonene, der jeg må begynne å ta i ordentlig, og jeg er nødt til å avslutte. Smertene er i tinningene og pannen.

Har fått foreslått at det kan ha med spenninger å gjøre.. hva kan jeg evt. gjøre for å få bukt med det her? Slenge litt rundt med armene og løse opp nakkepartiet før jeg starter? Dette er innmari plagsomt, og gjør at jeg ikke får trent ordentlig. Er kun under styrke, ikke under kondis eller langkjør. Har heller ingenting med drikke eller matinntak å gjøre.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 19:59   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Ingen som har noen erfaringer her?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 20:24   #3
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Det er noe som heter treningshodepine, men jeg vet ikke så mye om det.

__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 21:49   #4
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Hvordan holder du vektstanga?
Mange klemmer til som om stanga skal sprelle seg løs, og da kan man sikkert trene på seg ei spenningshodepine.. Ikke sikkert jeg har rett her, men dersom du er en av de som klemmer til, kan det kanskje være verdt å forsøke å holde stanga løsere. Det er nok å ha tak med ringfinger og langfinger.

Ellers ser jeg mange som strekker endel på nakken (legger hodet ned mot skuldra) mens jeg trener styrke i sal (bodypump), så det er kanskje flere som opplever økte spenninger i nakken mens de trener. Kanskje du bør legge inn en liten pause hvor du tøyer forsiktig på nakken? Dersom du er litt stram i muskulaturen fra før, tenker jeg litt vektløfting kan gjøre vondt værre, spesielt på slutten når du blir sliten..

Vil forresten absolutt anbefale styrketrening i sal - da lærer man en god del om teknikk!

Lykke til!

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 21:58   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Jeg trener ikke frivekter, men i apparater.. Hodepinen kan komme selv om ikke nakken er involvert

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 09:57   #6
ruslepølsa
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 97
ruslepølsa er på en erverdig vei

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Drikker du nok vann? evnt salt?

Vann eller elektrolyt ubalanse kan gi kraftig hodepine speielt nå du anstrenger deg hardt.

Mvh
Ruslepølsa

ruslepølsa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins learner Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 22:26   #7
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Det er vanskelig å si hva det er som er grunnnen, men mitt tips er: ikke gi opp, prøv deg litt frem, se hva som hjelper. PS: jeg mener IKKE at du skal fortsette treningen når du får vondt i hodet, eller pushe deg selv for hardt. Stay safe sister!

Som personen over meg sa, nok vann, og litt salt. Kanskje ta med deg en Tine YT sportsdrikk på trening. Har ikke prøvd akkurat den drikkeflasken selv, men YT serien er generelt ganske kjekk.

Ellers, husk å tøye godt etter trening for å unngå alt for mange spenninger! Når jeg trener liker jeg å varme opp, tøye litt, gå videre til selve treningen (og selvsagt tøye litt på slutten også). Tøy er gøy!

Hvis du har tilgang på gruppetimer på treningssenteret ditt: bli med på en yoga eller pilates time (eller lignende). Her lærer du i tillegg litt om holdning og pusteteknikker. Ting som kan hjelpe deg til å trene deg til en sunn og balansert kropp. Dette er også hyggelige ting for sinnet ditt. hihi.

Siden vi har nevnt holdning: husk å ha korrekt form når du trener! Hvis du er usikker, spør noen, eller let opp f.eks youtubefilmer om den øvelsen du er usikker på og få tips derifra.

__________________
Loading Swag...
████████████████ 100%
ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 22:36   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Jeg fikk vondt i hodet når jeg trente med (litt) for tunge vekter. Rett og slett fordi da bet jeg tennene hardt sammen og pådro meg en spenningshodepine uten like!
Burde vel kanskje ha brukt biteskinne på trening, men det tror jeg ikke jeg hadde fikset!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 22:23   #9
Lisa-pyon
Medlem
 
Lisa-pyon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Japan, Togane city
Alder: 33
Innlegg: 192
Lisa-pyon er ny på veien

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Jeg sliter også med hodepine, ofte hvis jeg reiser meg fra gulvet, eller når jeg er ferdig med en rep. Har lært en god del om pusting igjennom noen år på kung fu, men når jeg trener styrke, så vet jeg ikke alltid om jeg puster riktig.. MEn er veldig irriterende å drive å bli svimmel og få vondt i hode heletiden, men vet ikke hva det skyldes jeg. Kanksje det at jeg nekter å drikke vann under trening som gjør det, siden mastern min i Kung fu nektet oss det da jeg gikk der :P

__________________
Delmål: 70kg nådd!


Lisa-pyon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Larkarbo:) Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 12:56   #10
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Drar fram denne tråden...
Jeg har også begynt å få vondt i hodet når jeg tar skikkelig i ved styrketrening eller litt harde øvelser (slyngetrening).
Når jeg må presse, så begynner det å gjøre vondt i hodet, og det varer temmelig lenge også .

Jeg drikker vann, men er kanskje ikke så flink til å få i meg salt - men det var jeg ikke tidligere heller, så hvorfor nå??

Jeg hadde "høy-lavkarbopåske" i år, kan det ha noen sammenheng??
Selv tror jeg ikke det, for jeg har ikke hatt "ketosehodepine" selv om jeg har gått ut og inn av ketose de siste årene.

Noen som har noen gode råd??

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 14:12   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Om du mangler jern, som mange kvinner gjør, kan det være årsaken til svimmelhet og hodepine. hodepine kan også komme i begynnelsen av en forkjølelse

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 14:32   #12
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Om du mangler jern, som mange kvinner gjør, kan det være årsaken til svimmelhet og hodepine. hodepine kan også komme i begynnelsen av en forkjølelse

Jernprosenten er fin, gir regelmessig blod, så den er grei
Forkjølet har jeg ikke vært siden jeg begynte på lavkarbo/ketogent kosthold (4 år siden nå, bank i bordet)!!
Men takk for innspill, det kan jo være at andre finner sin løsning på hodepinen. Det med jernmangel og hodepine har jeg f.eks aldri hørt om.

Har tenkt litt på at jeg kanskje spiser for lite fett etter påsken, men om det skal ha noe å si, vet jeg ikke.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 14:48   #13
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Jernprosenten er fin, gir regelmessig blod, så den er grei
Forkjølet har jeg ikke vært siden jeg begynte på lavkarbo/ketogent kosthold (4 år siden nå, bank i bordet)!!
Men takk for innspill, det kan jo være at andre finner sin løsning på hodepinen. Det med jernmangel og hodepine har jeg f.eks aldri hørt om.

Har tenkt litt på at jeg kanskje spiser for lite fett etter påsken, men om det skal ha noe å si, vet jeg ikke.

Tar de blodprøve før de tar blod av deg for å se om du har nok til å gi bort? Tja, tror ikke litt lite fett skal gi hodepine, men søvnmangel muligens. Hodepine har nok svært mange mulige årsaker. Det er jo forskjellige typer hodepine også, tinningshodepine, pannehodepine osv. ettersom hvilken energibane som flyter akkurat der.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 15:30   #14
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Kan det rett og slett være at du spenner deg så mye i nakken så mye at du får vondt?

Jeg (og min personlige trener) har lagtr merke til at jeg har en tendens til å spenne meg opp i skuldre/nakke når jeg skal løfte tungt. Har også en tendens til å spenne nakken/holde hodet feil ved slyngetrening og det er det veldig mange som gjør, da får jeg vondt i hodet men det varer jo ikke så lenge. Litt tøying og en rusletur så pleier det å gi seg.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 15:40   #15
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Kan det rett og slett være at du spenner deg så mye i nakken så mye at du får vondt?

Jeg (og min personlige trener) har lagtr merke til at jeg har en tendens til å spenne meg opp i skuldre/nakke når jeg skal løfte tungt. Har også en tendens til å spenne nakken/holde hodet feil ved slyngetrening og det er det veldig mange som gjør, da får jeg vondt i hodet men det varer jo ikke så lenge. Litt tøying og en rusletur så pleier det å gi seg.

Hodepinen kom i forrige uke (alle dagene jeg trente og den er på plass denne uken også ) Tror ikke jeg gjør øvelsene anderledes nå enn før påske. I tillegg får jeg hodepine av beinøvelser hvor jeg tar skikkelig i, og da er det jo ikke noe press på nakke/skuldre.
En jeg trener sammen med, lurte på om jeg hadde høyt blodtrykk, huff! Håper ikke det da!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 17:10   #16
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Jeg har trent jevnt et par måneder nå, med styrke 2-3 ganger i uka. Varierer repetisjoner og antall sett. Avogtil opplever jeg plutselig intens hodepine når jeg er på slutten av repetisjonene, der jeg må begynne å ta i ordentlig, og jeg er nødt til å avslutte. Smertene er i tinningene og pannen.

Har fått foreslått at det kan ha med spenninger å gjøre.. hva kan jeg evt. gjøre for å få bukt med det her? Slenge litt rundt med armene og løse opp nakkepartiet før jeg starter? Dette er innmari plagsomt, og gjør at jeg ikke får trent ordentlig. Er kun under styrke, ikke under kondis eller langkjør. Har heller ingenting med drikke eller matinntak å gjøre.

Spørsmålet er hva slags styrketrening du bedriver.

Nu får allverdens damer ha meg unnskyldt, men ser svært ofte at damer trener noe slags mystisk kvasiprogram med snåle øvelser, og ikke har perioder med tunge nok vekter.

Hvis det er muskelspenninger som gir deg hodepinen, så få bytta ut noen øvelser, eventuelt se på helt anna program. RYP er f.eks greie saker. (Søk og du skal finne)

Ellers finner jeg Cocosa som en nydelig treningspartner. Et par TS før trening, og nok vann mens jeg trener så går alt så meget bedre.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 17:14   #17
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Hodepinen kom i forrige uke (alle dagene jeg trente og den er på plass denne uken også ) Tror ikke jeg gjør øvelsene anderledes nå enn før påske. I tillegg får jeg hodepine av beinøvelser hvor jeg tar skikkelig i, og da er det jo ikke noe press på nakke/skuldre.
En jeg trener sammen med, lurte på om jeg hadde høyt blodtrykk, huff! Håper ikke det da!

1) Sjekk høytrykket. Bedre at du får det nedregulert, enn å få slag.
Tunge løft og høyt trykk er ikke gunstig.

2) Frivekter, frivekter og atter frivekter. Tvinger deg til å løfte riktig, samt gir deg vesentlig bedre støttemuskelatur enn apparater.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 17:33   #18
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

1) Sjekk høytrykket. Bedre at du får det nedregulert, enn å få slag.
Tunge løft og høyt trykk er ikke gunstig.

2) Frivekter, frivekter og atter frivekter. Tvinger deg til å løfte riktig, samt gir deg vesentlig bedre støttemuskelatur enn apparater.

Det kan også være at du kanskje har litt lite vann i kroppen. Da må det mere til for å frakte blodet rundt, trykket kan da øke. Så drikk saltholdig vann.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 17:36   #19
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Spørsmålet er hva slags styrketrening du bedriver.

Nu får allverdens damer ha meg unnskyldt, men ser svært ofte at damer trener noe slags mystisk kvasiprogram med snåle øvelser, og ikke har perioder med tunge nok vekter.
.

Jeg trener sammen med "gutta" og de legger opp øvelser og tunge tak til meg. Ingen "frøkentrening" på meg, nei

Skal få sjekket blodtrykket snarest.
Og det KAN jo være at man har brukt diverse uvante muskler i bakkene i påsken. Håper i allefall at det snart går over

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 18:04   #20
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Bra du ikke trener frøkentrening.

Hva slags treningsprogram følger du?

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 18:30   #21
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

jeg hopper rett inn og svarer deg uten å lese de andre innleggene: jeg sliter med migrene og får det hvis jeg tar i for hardt over noe tid. Dagsform mv har betydning, men jeg ser et klart mønster at hvis pulsen går opp mot 180 og blir der mer enn, ja ca 5 min, så er migreneanfallet på gang. Lengre tid på så høy puls gir lengre anfall/lengre tid før det går over. Så for meg er pulsklokka et viktig forebyggende verktøy og brukes konsekvent ved aktivitet. Når jeg først har funnet ut dette så er det bare så enkelt å forebygge migrene etter trening i all fall.

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 18:31   #22
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Jeg får i perioder en helt ekstrem stikkende og bankende hodepine under trening o.l.. Så ille at jeg har mest lyst til å legge meg ned i fosterstilling til det går over. Selv har jeg prøvd alt, sjekket blodtrykk, mer drikke, trent ute for å unngå å bli for varm, spist annerledes før trening.. Ja, jeg vet ikke hva mer. Legen mente det var fordi jeg glemte å puste ordentlig og at hjernen fikk for lite oksygen... Kanskje det som er problemet ditt?

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 18:59   #23
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Shailene, hvis du ikke puster sånn noenlude riktig vil du møte parketten med et smell.
Trener du kondisjon løser noe av dette seg selv, men du får økt prestasjon av å puste riktig. Skal du løfte stål, er det viktig å puste korrekt i forhold til øvelsen du gjør.

F.eks benkpress: Pust inn mens vekta senkes rolig mot brystet, pust ut mens du presser opp. ALDRI knip igjen i munn eller hals, det gir bare høyst blodtrykk.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 19:01   #24
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Shailene, hvis du ikke puster sånn noenlude riktig vil du møte parketten med et smell.
Trener du kondisjon løser noe av dette seg selv, men du får økt prestasjon av å puste riktig. Skal du løfte stål, er det viktig å puste korrekt i forhold til øvelsen du gjør.

F.eks benkpress: Pust inn mens vekta senkes rolig mot brystet, pust ut mens du presser opp. ALDRI knip igjen i munn eller hals, det gir bare høyst blodtrykk.

Og pust med magen. Mange damer puster med brystet av en eller annen teit grunn. Pusting med brystet gir mindre oksygen enn pusting med magen.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 19:04   #25
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Kraftig hodepine under styrketrening - what to do?

Ja, jeg har blitt mer bevisst på pustinga, men merker ingen sammenheng med hodepina.. Ser jo at det kan ha sammenheng for andre da, selv om dette sikkert er ganske grunnleggende. Skulle gjerne visst hva annet det kan komme av.. Det med pustinga var det eneste forslaget legen min hadde.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kraftig hodepine! 2 uker på LCHF |Ingrrid Spørsmål og svar 21 26-01-11 21:00
Et par spørsmål om styrketrening Areola Trening 24 20-01-10 23:02
Styrketrening og lavkarbo Whatneatwhat Spørsmål og svar 19 23-12-09 16:51
Styrketrening 0,1 tonn Trening 4 22-01-08 04:09
Lavkarbo og styrketrening nellie Lavkarbo generelt 7 15-08-07 22:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no