Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hjelp! I ketolyseboka

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-01-13, 09:06   #1
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Hjelp! I ketolyseboka

...står det at det er 0,3 karber i sopp, mens diett.no og matvareguiden sier det er 3,4. Hva er egentlig riktig? Elsker som og har spist masse av det, men nå ser det ut som jeg må droppe soppen

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 09:37   #2
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

På næringsinnhold.no står det at sopp har 0,3 og hermetisk sopp 0,7. Tror du trygt kan spise sopp

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 09:56   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

På matvareguiden står det at sopp har 0,3 karber ( ikke 3,4)

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 10:03   #4
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

Opprinnelig lagt inn av Bik, her.

På næringsinnhold.no står det at sopp har 0,3 og hermetisk sopp 0,7. Tror du trygt kan spise sopp

Burde vært mer konkret i startinnlegget. Altså sjampinjong
Jeg har funnet flere steder det står 3,4 enn 0,3.. Har funnet andre feil i ketolyseboka også, derfor tør jeg ikke stole het på det..hmm. Hadde håpet å finne det ut helt sikkert!

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 10:07   #5
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

På bama står det 0,3 så da stoler jeg på dere
Men det er jo synd at diett.no regner feil da, i såfall!

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 10:09   #6
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

På bama står det 0,3 så da stoler jeg på dere
Men det er jo synd at diett.no regner feil da, i såfall!

''De er en del feil i diett.no har jeg hørt. Så det må ofte dobbeltsjekkes.

Jeg har aldri brukt diett.no, regna for hånd den tiden jeg gjorde det

Er forresten rømme endret inne der? Tine endra jo karbohydratinnholdet i rømme i 2007 fra 1,6 til 2,9....

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 10:13   #7
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

''De er en del feil i diett.no har jeg hørt. Så det må ofte dobbeltsjekkes.

Jeg har aldri brukt diett.no, regna for hånd den tiden jeg gjorde det

Er forresten rømme endret inne der? Tine endra jo karbohydratinnholdet i rømme i 2007 fra 1,6 til 2,9....

Seterrømme går hvertfall inn til 2,9 nå

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 10:15   #8
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

Bra, jeg vet det tok lang tid, og det var mye "ramaskrik" om det ei stund

Egg ble jo også endret her for ei stund siden fra 0,9 til 0,3..

Så vi må alltid følge med

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 10:27   #9
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Bra, jeg vet det tok lang tid, og det var mye "ramaskrik" om det ei stund

Egg ble jo også endret her for ei stund siden fra 0,9 til 0,3..

Så vi må alltid følge med


Ble egg forandret på diett.no, eller ble eggene i seg selv forandret til 0,3?

Det står forresten i ketolyseboka at cottage cheese inneholder under 1g karb, det stemmer jo ikke det heller.

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 10:38   #10
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Ble egg forandret på diett.no, eller ble eggene i seg selv forandret til 0,3?

Det står forresten i ketolyseboka at cottage cheese inneholder under 1g karb, det stemmer jo ikke det heller.

eggene i seg selv ble forandret.

ketolyseboka har innholdsfortegnelse fra den store matvaretabellen fra da boka ble trykt opp. Så endringer etter boka er trykt gjør jo at det blir feil det som står i boka.

Matvaretabellen var den vi hadde å gå etter før. Ser jo at den ennå ikke har oppdatert egg f.eks. Ei heller rømme....

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 10:52   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

Husk at man må tross alt spise mye av en matvare før 1-2 grams forskjell i karbohydrat pr 100 gram har noe særlig å si ... Dessuten vil det være sesong- og typevariasjoner i nesten all naturlig mat.

Men, det er selvfølgelig greit å følge med - ikke minst for å fange opp de "skjulte" karbohydratkildene.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 10:57   #12
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

eggene i seg selv ble forandret.

ketolyseboka har innholdsfortegnelse fra den store matvaretabellen fra da boka ble trykt opp. Så endringer etter boka er trykt gjør jo at det blir feil det som står i boka.

Matvaretabellen var den vi hadde å gå etter før. Ser jo at den ennå ikke har oppdatert egg f.eks. Ei heller rømme....

Aha! Håper de får rettet opp i det snart da. Hadde tenkt å kjøpe inn matvaretabellen, men da dropper jeg det

Men, JIPPI! Da skal jeg lage meg omelett med 2 HELE egg og masse sjampinjong i

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 10:59   #13
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Aha! Håper de får rettet opp i det snart da. Hadde tenkt å kjøpe inn matvaretabellen, men da dropper jeg det

Men, JIPPI! Da skal jeg lage meg omelett med 2 HELE egg og masse sjampinjong i

Bruk heller matvareguiden på nettet

Og les på varene du kjøper

Etterhvert så husker man det meste og vet hva man skal ha, så da blir ting lettere

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 11:05   #14
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Bruk heller matvareguiden på nettet

Og les på varene du kjøper

Etterhvert så husker man det meste og vet hva man skal ha, så da blir ting lettere

Jepp, skal gjøre det

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 18:52   #15
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

Man kan bli forvirra ja... Jeg brukte her for en stund siden god tid på butikken, for å se om den informasjonen jeg fant på matvaretabellen stemte med en god del av matvarene jeg vanligvis kjøper, og det er litt avvik her og der altså. På valnøtt boksen står det 6,5, mens på matvaretabellen.no står det 3,3.

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 18:58   #16
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

Opprinnelig lagt inn av Stella27, her.

Man kan bli forvirra ja... Jeg brukte her for en stund siden god tid på butikken, for å se om den informasjonen jeg fant på matvaretabellen stemte med en god del av matvarene jeg vanligvis kjøper, og det er litt avvik her og der altså. På valnøtt boksen står det 6,5, mens på matvaretabellen.no står det 3,3.

Og sjekker du forskjellige leverandører, så kan det faktisk stå forskjellig på pakkene...

Og sånn for å gjøre forvirringen komplett, så skal det være trukket fra kostfiber. ( EU regel)
Men ikke nødvendigvis på varer produsert i Usa.....

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 19:00   #17
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

Akkurat nøtter kan variere veldig fra produsent til produsent. Det er forskjell på hvor og når nøttene kommer i fra, vanninnholdet på dem osv.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 19:06   #18
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Og sjekker du forskjellige leverandører, så kan det faktisk stå forskjellig på pakkene...

Og sånn for å gjøre forvirringen komplett, så skal det være trukket fra kostfiber. ( EU regel)
Men ikke nødvendigvis på varer produsert i Usa.....

Jeg kjøpte en boks fra Harlem food AS, er en boks på 200 gram. Det er norsk innholds fortegnelse på den.

Men hvilken nøtter er det som har halvparten av karbene av denne??

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 14-01-13, 22:25   #19
Kira71
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 62
Kira71 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

...står det at det er 0,3 karber i sopp, mens diett.no og matvareguiden sier det er 3,4. Hva er egentlig riktig? Elsker som og har spist masse av det, men nå ser det ut som jeg må droppe soppen

Nå har jeg googlet ganske mange steder, de fleste steder står det faktisk 3,4. Men er det noe grunn til å droppe soppen for det? Det er jo kjempesunt, 3,4 er forholdsvis få karber, man skal spise mye for å komme opp i 100 gram. Jeg tar vanligvis ca 3 store champignon eller mindre i et måltid

Fant denne mens jeg lette: http://www.lommelegen.no/artikkel/de...urderte-soppen

Så jeg kommer i hvert fall til å fortsette med sopp med god samvittighet.

Kira71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 00:39   #20
CookingWithGas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 26
CookingWithGas er ny på veien

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

Matvaretabellen som brukes i ketolyseboka (og på forsiden av forumet her) er fra 2001. Det kom en stor oppdatering i 2006 (bl.a. justert for kostfiber), og en mindre oppdatering i 2012.

Du kan trygt stole på de to siste matvaretabellene, og spesielt den aller siste.

Andre kilder henter ofte data fra matvaretabellen 2001, den tilsvarende amerikanske tabellen, eller fra nettsteder som selv har brukt dårlige kilder.


Sist redigert av CookingWithGas : 15-01-13 kl 00:47.
CookingWithGas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kaloribegrenset lavkarbo med tilstrekkelig protein Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 00:44   #21
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

Da må jeg bare spørre igjen jeg altså. Finnes det virkelig to forskjellige typer valnøtter?? For jeg er utdannet kokk, og dette er helt nytt for meg.

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 07:59   #22
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

Opprinnelig lagt inn av Stella27, her.

Da må jeg bare spørre igjen jeg altså. Finnes det virkelig to forskjellige typer valnøtter?? For jeg er utdannet kokk, og dette er helt nytt for meg.

Med og uten skall?
...for i går fikk jeg beskjed fra diett.no om at en valnøtt veier 10 gram

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 08:33   #23
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

I matvaretabellen skal det vel også stå "spiselig del i prosent"... da bør det være ganske åpenbart hva som er med skall og uten av valnøtter.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-01-13, 09:11   #24
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

I matvaretabellen skal det vel også stå "spiselig del i prosent"... da bør det være ganske åpenbart hva som er med skall og uten av valnøtter.

Jepp

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 17:32   #25
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! I ketolyseboka

Hmm nå bar jeg vært inne på bama og tittet, og det er jo faktisk sopp med opp til 12 g karbo pr 100 g
Jeg skjønner ikke dette med sopp jeg

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolyseboka! Borealis Lavkarbobøker 6 06-03-10 17:37
Pizzabunn fra ketolyseboka Tiny Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 26-09-09 15:22
Ketolyseboka Romle Lavkarbobøker 0 13-01-08 14:57
Ketolyseboka Joika Ketolysekuren 3 16-11-07 13:47
Ketolyseboka chili Spørsmål og svar 4 20-08-06 17:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no