Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kunstig søtning VS Stevia/sukrin

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-01-14, 15:39   #1
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Kunstig søtning VS Stevia/sukrin

Jeg har de siste ukene fått skikkelig luft i magen og jeg mistenker det kommer av kunstig søtning. Jeg bruker en del søtning iløpet av dagen (natreen, sukkerfri brus, atkinsbar osv.) og har nå bestemt meg for å bytte det jeg kan ut med stevia og sukrin (som jeg har forstått er naturlige og uten karbohydrater?).

Jeg har jo skjønt at kunstige søtningsstoffer er langt fra bra for kroppen da de kan skape luft i magen, holde oppe søtsuget og lure kroppen til at man spise sukker?

Er dette noe som vil forsvinne om jeg bruker naturlig søtning?
Eller er bivirkningene den samme som med kunstig søtning?

Hva er fordelene med å bruke naturlig søtning og hva er bakdelene?

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 17:34   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtning VS Stevia/sukrin

Jeg får ikke luft i magen av typ splenda, aspartam, natreen og sånn, men på den annen side skaper de søtsug, og aspartam kan jeg føle meg uvel av etter visse mengder.
Atkinsbarer er søtet med maltitol, som ikke kan sies å være kunstig søtning, da det er laget av maiskorn, men problemet er for det første at for mange kan det påvirke blodsukkeret ganske mye, for det andre er det sånn med sukkeralkoholer at det kan gi både gass og løs mage. (Det virker som om bivirkningene går proposjonalt opp jo mindre kroppen kan ta opp av det som sukker, så det er vel en avveining). Men! Både sukrin og tagatose er også sukkeralkoholer, og vil dermed også potensielt gi de samme bivirkningene.
For meg er maltitol og sukrin tolererbart (så lenge ingen utsettes for mitt selskap i timene etterpå ). Tagatose er helt krise. Ved et visst inntak har jeg muligens fått smaken på hva det vil si å føde naturlig.
Problemet er vel snarere at jeg ikke er så fan av sukrin-smaken, og der tror jeg mange er enige med meg. Og her kommer stevia inn. Stevia er i seg selv kanskje det minst problematiske søtningsmiddelet av dem alle. Ikke har det noen som helst påvirkning på blodsukkeret, ikke gir det noen vondter i magen eller ellers (som jeg vet, i hvert fall). Men bruken alene er dessverre noe begrenset. Stevia funker dessverre ikke til alt man vil ha søtt. Å balansere sukrin ut med stevia derimot, er genialt. Søtsmaken er også noe man må venne seg til, og det er mange produsenter som selger stevia, så det kan være greit å høre med andre om hvilke som er gode, så man ikke ender opp med katten i sekken. (Dårlig stevia er så bittert og fælt at du vil ikke tro det). Selv liker jeg ren stevia i te og drinker, men i bakevarer og sånn må jeg ha det sammen med andre søtstoffer. Her må man nesten prøve seg frem og finne hva man liker og tåler.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 17:51   #3
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Kunstig søtning VS Stevia/sukrin

Tusen takk for flott svar Photobscura!

Ja, har også tenkt på det med å blande stevia og sukrin for god smak, ellers bestiller jeg stevia på iherb og der har jeg funnet noen som er anbefalt her og er godt fornøyd med

Her om dagen kjøpte jeg en boks stevia på butikken, den har konsistens som vanlig sukker og ser helt likt ut. Er selvfølgelig søtere da, men ikke like søtt som disse dråpene.
Er alt det står stevia på stevia? Jeg ble liksom usikker på om det var ren stevia pga. Pris men finner ikke noe på boksen som skulle tilsi at det er et blandingsprodukt.

Hvordan er dette?

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 30-01-14, 18:15   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kunstig søtning VS Stevia/sukrin

Du må nesten lese på innholdsfortegnelsen, jeg har aldri kjøpt stevia i butikk, så dette vet jeg ingenting om. Det er veldig strenge regler for varedeklarering i Norge, så du kan i grunn være ganske trygg på at det som står på pakken er hva som er inni.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 02-02-14, 22:12   #5
smoothieboy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 16
smoothieboy er på en erverdig vei

Sv: Kunstig søtning VS Stevia/sukrin

Jeg spiser en del godteri med sukkeralkoholer i, og opplever svært ofte at jeg får løs avføring av det. Vil ikke si det er noe som direkte plager meg, men er jo ikke helt bra heller. Har lite erfaring med stevia, bruker mest sukrin selv som er et sukkeralkohol som heter erythriol.

smoothieboy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, LCHF, ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 07:55   #6
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Kunstig søtning VS Stevia/sukrin

Blanding av stevia og sukrin fås kjøpt ferdig på helsekost, f.ex Sukrin+-
Anbefales!!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 03-02-14, 19:28   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kunstig søtning VS Stevia/sukrin

Jeg får tarmgass av maltitol, mye sukrin og oligo (ett eller annet)... i questbarene og av de sukkertøya på apoteket søtet med en type fiber, men ikke av de kunstige som natreen, sukralose og aspartam. Jeg tåler de naturlige i tyggis (sorbitol, xylitol), tagatose og stevia. Om man klarer seg med litt går det ofte bra.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 13:07   #8
MrsM
Juniormedlem
 
MrsM sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 15
MrsM er på en erverdig vei

Sv: Kunstig søtning VS Stevia/sukrin

Med hensyn til å opprettholde søtsuget, så vil det også skje med naturlig søtning, det gjør det i hvert fall for meg.

__________________
MrsM
MrsM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kunstig søtning FruK79 Lavkarbo generelt 20 15-03-13 18:08
Kunstig søtning Havana Spørsmål om matvarer og oppskrifter 12 14-01-11 14:08
Kunstig søtning + kosttilskudd TrillTrall Lavkarbo generelt 18 19-06-10 16:12
Kunstig søtning - trening? Indiana Spørsmål og svar 1 11-05-10 20:38
Kunstig søtning sommerblomt Ketolysekuren 15 02-06-08 02:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no