Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-03-07, 01:31   #76
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Jeg vil gjerne vite hva Lutz sier om vann, ettersom jeg ikke kan se at han beskriver noe særlig vanninntak.

Skaldeman sier i sin slankebok på side 22 at "Vann trenger vi. Drikk gjerne før du blir tørst" og "Under streng vektreduksjon bør du drikke ekstra mye"
I et nettmøte sa han at man skal drikke når man er tørst, og at kroppen vet best når den trenger vann.

Men nå fant jeg på en genial måte å få i seg mer vann hvis man ikke er tørst! Det er bare å ta noen teskjeer med salt så kan man drikke litervis uten problem - og salt hindrer ikke vel ikke fettforbrenning.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 02:37   #77
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Salt binder vann i krooppen, og fører til at man går ned mindre, i tillegg til at man generellt bør unngå for mye salt i kostholdet. Fedon anbefaler å bare bruke salt som en nødløsning, og heller vende seg til smaken av andre urter og krydder som erstatning.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 06:45   #78
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.


Men nå fant jeg på en genial måte å få i seg mer vann hvis man ikke er tørst! Det er bare å ta noen teskjeer med salt så kan man drikke litervis uten problem - og salt hindrer ikke vel ikke fettforbrenning.


Er det ikke vel mye salt. .. Tøm saltet tilbake i posen og sleik av skeia så er det vel salt nok tenker jeg.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 08:31   #79
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Hva med Seltin? Hvordan fungerer det i forhold til vanlig salt? Synes smaken er betraktelig bedre nå enn da den ble lansert, ikke minst urtesaltet er veldig godt!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 09:24   #80
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Vi bare presisere at mengde vanninntak ikke følger "vanlige regler" når man følger en ketogen diett og er i ketose. Ketosen i seg selv er vanndrivende og man trenger i tillegg ekstra vann for å rense kropp og ikke minst nyrer. Og det er dessverre som regel slik at om man er i ketose og blir tørst, så er man allerede dehydrert. Det anbefales derfor å drikke FØR man blir så tørst at man hiver ned et glass i en slurk. I en ketogen situasjon skal man altså passe på å drikke tilstrekkelig - jevnt utover hele dagen. Det har vist seg å være det beste for både kropp og nyrer. Dette er veldig viktig å være oppmerksom på - i tillegg til årsakene Ziggy nevner i sitt første (og senere) innlegg .

Salt i vannet er heller ikke nødvendig annet enn de første ukene av ketosen når kroppen mister en del salter og mineraler før den venner seg til ketosen. Her anbefales det mineralvann ala Farris og evt. litt Seltin/mineral salt (evt. LO-salt) de første ukene. Dette er også viktig på grunn av bl.a. kalium mangel som er vanlig i denne perioden. Ellers bør man være forsiktig med salt da det som sagt binder vann i kroppen .....

Presiserer også at artikkelen det vises til på www.trim.no tar ikke høyde for spesielle situasjoner som ketose. Det gjør heller ikke Wikipeda (som selv om det er et nyttig oppslagsverk, - faktisk ER et sted hvor vi ser ut til å glemme at hvem som helst kan legge ut informasjon og presentere det som vitenskaplige fakta).

Opprinnelig lagt inn av Slaskalainen

Hva er enn sånn cirka rate mellom f-p-k for deg en vanlig dag? Av nysgjerrighet.

Så du ikke har fått svar på dette. Kan selvfølgelig ikke svare på hva hver enkelt spiser. Det kan varierer velidig fra person til person, - men i praksis vil Ketolyse og Atkins Induksjon - om det gjøres etter boka - ligge på 70-75/20-25/5.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 09:59   #81
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Salt binder vann i krooppen, og fører til at man går ned mindre, i tillegg til at man generellt bør unngå for mye salt i kostholdet.

Jeg mener å ha lest (husker selvfølgelig ikke hvor) at man er avhengig av salt i kroppen for å det hele tatt kunne nyttiggjøre seg vannet man drikker.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 11:41   #82
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Tror det er veldig avhengig av hva slags type salt det er, mye er jo naturlig i maten man spiser.
Lurer fortsatt på dette med Seltin, hvor bra det er. Inneholder jo magnesium og kalium som er gode ting

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 12:44   #83
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Hei, all of you,

Jeg vil bare presisere, også jeg, at jeg ikke har brukt det åpne Wikipedia i denne sammenhengen til annet enn å henvise til en vanlig utbredt forståelse av hva en "urban legend" eller "urban myth" i sin oppbygning er.
For ikke at noen skal misforstå er de andre henvisningene og ideene i hovedsak til:
ASCH - American Council of Science and Health
+
arbeid utført av nyespesialisten Valtin via "Dartmouth Medical School".
At eksperter uenes om nødvendigheter o.l. er jo ikke noe nytt.

Når i alle fall cirka 30 millioner mennesker i USA (anslag for noen få år siden) går på sterke lavkarbodietter, er det ikke urimelig å anta at disse "mine" for å si det slik, ville ha brukt nettopp vannmengde som motargument mot slike dietter, om så var. Disse forskerne og legene er selvsagt også klar over at minst hver tredje amerikanske kvinne i begynnelsen av det 21.århundre går på lavkaloridietter samtidig som de følger relativt sett tøffe nok treningsprogrammer. Men dette får vi ta senere mer dybde når tiden er tilstrekkelig. Ser vi hva vi vil litt fram til?

Studier viser vel at høyt proteinntak, hva nå det er da, vitenskapsmenn synes ofte mest opptatt av konklusjon helt fra starten; trigger tørsterefleksen.

Tross alt er ikke det å være lavkarboer så sjeldent eksotisk at ingen som selv ikke måtte være det, kjenner til det, av de som forsker på våre kropper.

Heller ikke i denne tråden som heller ikke i grønnsakstråder, er det noen som ønsker å bevise noe eller i alle fall ikke ta noe fra noen, men oppfordrer folk til å tenke selv også med innspill fra andre (også eksperter) som har andre syn på sakene.
Sånn er det.

*************

  Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 14:27   #84
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Tror det er veldig avhengig av hva slags type salt det er, mye er jo naturlig i maten man spiser.
Lurer fortsatt på dette med Seltin, hvor bra det er. Inneholder jo magnesium og kalium som er gode ting

Husker den svenske idrettslegen som var dietiker for det engelske fotball-landslaget i VM i Japan-Korea i 2002 og som var det samme for det svenske ishcokey laget HV71 til SM-gull for noen årsiden. Diskusjonen gikk egentlig rundt sportsdrikke. Sportsdrikker reklamerer seg med mye rart, men også det med salter som er nødvendig om man svetter mye og følgelig drikker mye. De hevder at saltene er viktige slik at man ikke bare drikker vann/saft uten salter når man må drikke mye og svetter mye.

Vedkommende (idrettstypen) hevdet at:
1 liter vann + 20g vanlig sukker + 1g vanlig kjøkkensalt erstattet sportsdrikken fullt ut. Ser vi vekk fra sukkeret har lavkarbogjengen 1 liter + 1g salt (det blandingsforholdet) som en ypperlig treningsdrikk for de varme dagene.... Inneholder seltin både magnesium er det jo fint.

Selv bruker jeg en del Confecta havsalt (nacl,kalsium,magnesium,sulfat).

En artig eller rar sak: for over 25 år siden hadde jeg en skikkelig rar peridoe hvor jeg spiste vanløig salt med skje, og ikke små mengder heller.
Tok et par teskjeer om gangen flere ganger om dagen.

Høres ikke bra ut, men "måtte" bare ha det........

Noen som har idé om hvorfor? Fant ikke noe på blodprøver etc.......

  Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 16:56   #85
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.


Hvofor trenger man mere vann på et lavkarbokosthold, og ikke minst når man ønsker å gå ned i vekt?

Det er enkelte som tror at vi trenger å drikke mindre på et lavkarbokosthold enn på et vanlig, tradisjonellt blandignskosthold. Dette stemmer ikke. Kroppens signaler for væskeunderskudd/dehydrering og tørste er de samme uansett hva slags kosthold man følger, og kroppens biokjemiske behandling av de ulike næringsstoffene er også de samme. Forskjellen ligger i hvor mye av de enkelte næringsstoffene vi som følger et lavkarbokosthold faktisk tilfører kroppen, og hvordan vi ønsker at kroppen skal behandle disse.

Jeg vil her derfor ta for meg de to næringsstoffene som vi alle her inne er mest opptatte av, nemlig fett og proteiner. Karbohydrater i sin grunnform er ikke å anse for annet enn ren energi, og jeg vil derfor ikke komme inn på behandlingen av det her.

Fett er bygd opp av alkoholen glyserol og tre like eller ulike fettsyrer. Glyserol er en alkohol med 3 OH- grupper, og på hver av dem kan det binde seg en fettsyre hvor det samtidig avspaltes vann. Det dannes så et triglyserid som så kan lagres.

Fettsyrenes karboksylgruppe, COOH, blir således bundet til OH gruppen på glycerolmolekylet, og frigjør i denne prosessen vann når det dannes fett i kroppen.

Og skal så denne prosessen reverseres, dvs. at fettsyrene skal brytes ned for å inngå i kroppens stoffskifte og energiomsetning, ja så bryter enkelte enzymer ved hjelp av vann esterbindingen mellom fettsyrenes karboksylgruppe og glycerolmolekylet.

Proteinene på sin side består av store molekyler som er bygd opp av mindre byggesteiner, aminosyrer, til lange kjeder. En aminosyre er en organisk syre med formel NH2-CH(R)-COOH, der sidegruppen (R) varierer.

Det som skjer, er at aminosyrene hektes sammen ved at NH2-gruppen (aminogruppen) på den ene aminosyren reagerer med COOH-gruppen (syregruppen) på den andre aminosyren. Når så aminosyrene på denne måten settes sammen til større proteinmolekyler, spaltes det vekk vann, H2O, som fjernes fra det nydannede proteinet. Denne bindingen mellom aminosyrene kalles for en Peptidbinding, og dannes mellom C(O) - N(H) gruppene hos de ulike aminosyrene.

For at proteinmolekylene igjen skal kunne deles opp i sine respektive aminosyrer for å inngå i kroppens stoffskifte og energiomsetning, går enkelte enzymer inn og bryter bindingene mellom molekylene ved hjelp av vann, slik at hydrogen- og oksygenatomene igjen binder seg med de frigjorte aminosyrene.

Det er derfor vi på et lavkarbokosthold med mye proteiner og fett faktisk bør drikke mye vann, ikke minst om vi ønsker å gå ned i vekt ,og sørge for at kroppens ulike biokjemniske prosesser skal fungere så optimalt som mulig.

Jeg vet at dette sikker er "gresk" for mange, men legger allikevel inn her en noe forenklet biokjemisk forklaring på bakgrunnen for kroppens økte behov for vann i forbindelse med at man ønsker å øke kroppens fettomsetning, og derigjennom også gå ned i vekt, da flere har stilt spørsmål om hva som er bakgrunnen for akkurat dette

Legger inn denne igjen jeg, for å illustrere hvorfor behovet for vann er større, som Nille påpeker, når man ønsker å gå ned i vekt og følger et lavkarbokosthold.

.


Sist redigert av Ziggy : 23-03-07 kl 17:26.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 18:27   #86
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

En liten tanke angående at man kan føle seg sulten når man egentlig mangler vann:
Kan det tenkes at den naturlige og sunne følelsen av tørst blir undertrykt av at man har for lite salt i kroppen.
Og kanskje det er riktig da å spise salt mat for deretter å bli tørst.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 18:37   #87
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Hva med når man er fyllesjuk, og som regel dehydrert? Da skal man jo liksom spise salt mat og drikke masse vann for å binde vannet og bli fortere frisk. Kan det ligge noe der??

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 18:45   #88
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Når det gjelder salt, så anbefaler jeg siste nummer av Mat og Helse. Der har de denne gangen fokus på salt og saltets betydning for kropp og helse.

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 21:45   #89
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!


Men den som vill bjuda motstånd kan använda följande enkla tips: Tänk efter om din anmoder i Afrika för en miljon år sedan kunde följa den regel som föreskrivs i hälsobilagan. Kunde hon det inte kan du gott strunta i den också. God fortsättning.”

Det er vel ingen, eller i beste eller verste fall veldig få som ikke drikker vann. Det er ingen som er uenig i det. Tvert imot har folk gjennom alle tider satt pris å kunne drikke vann. Det er jo ikke spørsmål om vann eller ikke vann. Det er derimot spørsmål om respekt for vannet og kroppen og hva mennesket er.

Med korrekt mat for ens kropp justerer det seg til sin riktige vekt. Det var jo typen mat og ikke mangel på vann som har fått mange opp i vekt. Så teoriene om å måtte ha med seg vannflaska alle steder, er og forblir en tvilsom sannhet med mange modifikasjoner.

Et par brukere som vi har drøftet dette litt med på denne tråden, vil om en stund jublende når målet er nådd, kunne som jeg sa sette opp lapper og vi får:

· Målet nådd – drukket relativt mye vann
· Målet nådd – tørsten styrte vannet

Kjenner flere som har tatt av og ikke drukket noe særlig. På forumet oppfordres vi til å komme med erfaringer osv. Da jeg selv fant vedvarende form var det lavkarbo og ikke noe særlig vann utover det kroppen selv trigget meg til.

Likevel må alle drikke hvor mye de vil for meg. La det være klart. Man velger det man tror mest på. Det er naturlig. Men alt er ikke svart-hvitt.

Rent teoretisk kan man også snakke om å styre vekt vha. kalorier inn og kalorier ut. Men i praksis vet vi at mange som føyk i været spiste relativt lite og beveget seg mye. Riktige ansette teorier virker ikke alltid i det praktiske livet. Energibalansen kaller man det. Ja vel, men i livet under solen er ikke alltid de tekniske teoriene korrekte.

Når de tekniske teoretiske standarder i virkelighetens liv gang på gang feiler, er de ikke sannheter, men ikke noe annet enn forhold som oppstår som uregelmessige sannheter.
De trenger ikke skamme seg for det, for livet i seg selv er ikke matematikk og det er nok mange ukjente faktorer, gjerne samspillsfaktorer som spiller inn.
Derfor viser ofte vitenskapelige undersøkelser helt eller delvis motsatte resultater.

En docent i mikrobiologi ved Sahlgrenska i Sverige tok for noen få år siden et herlig ironisk oppgjør med vår tids vannfokus. Artikkelen følger nedenfor, på svensk. Den er virkelig herlig å lese, om man er opptatt av vann eller ikke som sådant. Den gir et herlig kick.

Seriøst kjenner jo vedkommende til både ketose og lavkarbo. Lavkarbodietter har jo eksistert i flere tusen år, og i flere tiår i moderne tid. Vi som lever på lavkarbo har all grunn til å være stolte av det, og det er haugevis av superflotte mennesker på forumet har jeg forstått.

Du som leser her er helt sikkert en av disse, uansett hva du mener om for eksempel vanndrikking.

Likevel er vi alle klar over at selv vi ikke har det komplette bildet.
Ha en super kveld!


Her er den mentale vitamininnsprøytningen:

http://www.alba.nu/Alba7_03/wold.html

  Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 20:46   #90
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Jeg bruker LO salt, etter anbefaling av Mat & Helse. Det er ett bra salt.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 23:10   #91
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Allerede Hippokrates forstod hvordan man kunne få vann ut av kroppen. Faste. Tilførte væske, men ikke fast føde. Aphorismis, seksjon 7.

Et lavkarbokosthold er i seg selv ikke vanndrivende. Det som er forholdet er at man kutter vekk de karbohydrater og den mengde av dette som er vannbindende. Det er to forskjellige ting, selv om resultatet blir det samme.

På lavkarbo er tørsteegenskapen enda mer alert enn på såkalt ”vanlig” kost.

Kroppen har som vi har sett før, tørsterefleksen som sin beskyttelsesmekanisme. Den sier ifra når balansen er kommet dit at den bør justeres. Motsatt har den ingen – altså som ikke gir beskjed når vi tar inn for mye vann.

Eller ----?
Jo faktisk – nemlig tørsten. Drikker man forsiktig og ikke pøser på for mye om gangen, så vil denne si ifra når nok er nok av vann. Ingen kalkulatorer eller vannflasker trengs.

Ketose - proteiner - nyrer
På et lavkarbokosthold er masse vann og ketose uttrykk og ord som går igjen – med et skjær av mystikk rundt seg. Magi? Neppe.
En myte er at lavkarbo med en del proteiner belaster nyrene. Husk at tørsten sier deg hvor mye vann du trenger. Har man problemer med nyrene er det nok ikke vann man løser det med.

Faktisk har undersøkelser vist at det å være i ketose samt spise relativt mye proteiner – ikke hos normalt friske gir noen problemer. Dette ble blant annet vist av de klassiske forskerne McClellan og Du Bois for godt over 70 år siden.
http://www.jbc.org/cgi/reprint/87/3/651

Faktisk er ikke noe nytt påvist for normalt friske folk. Legg merke til at de såkalte vitenskapelige undersøkelser som måtte antyde noe annet – er og dette er moro – slike som anbefaler at man skal ete mye karbo.

Elizabeth Ward heter en kunnskapsrik og klok kvinne – og en resurs og initiativrik. Hun er leder i British Kidney Patient Association, ja hun grunnla den visst også (kidney=nyre).

Hun har uttrykt at

”Dersom du har friske / sunne nyrer – så kan du ikke ete nok protein til å ødelegge dem.”
Jo da, hun er klar over at mange vil ete lavkarbo – ergo mye fett og eller mye protein. Hva da?

Jo – klokelig råder hun oss til å ta nyretest hos fastlegen. En slik urintest vil fange opp i alle fall 90% av eventuelle problemer. For – de eventuelle undersøkelser som har vist noe problem med mye protein – i tillegg til det politifiserte – er på folk med allerede nyreproblemer på et visst nivå.

Ja – hvorfor ikke ta denne testen om man er usikker eller vil være helt sikker. Bedre det enn å tro at vannet inneholder magi.

En lettlest innføringslink til dette:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/2859733.stm

Er det bare å anbefale ikke-normale regler om vann til folk som kanskje har hjertefeil eller nyreproblemer eller …… ?
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,337318,00.html



Salt
Om man drikker for mye – lar seg lede av dagens urbane mote – kan man i verste fall forskyve balansen fordi det blir for lite salt (nacl – kjøkkensalt) i kroppen. Dette kan spesielt lett skje om man trener eller utfører aktiviteter og man svetter mye og skal erstatte dette med kun vann. Derfor bør veske tilført under trening ha cirka 1g nacl per liter vann. Ikke mye, men en god blanding.

For mye vann og for lite salt – denne tynne blandingen er først og fremst farlig for hjernevevet. Det er like farlig med for mye vann som for lite vann.

Under Boston Marathon i 2002 døde noen av å ha drukket for mye og rubbet denne balansen.
Om man vil kan man se 14.april utgaven fra 2005 av ”New England Journal of Medicine”
(mulig den må betales for nå – vet ikke). For lite salt i hjernen.

Ta det rolig og fornuftig
Man skal ikke skremme noen med eksempler som har skjedd – men man skal heller ikke være uvitende – for det er lett å bli revet med av moter. Da vil vi gjerne ta i litt ekstra også.

Det beste er å la kroppen ordne dette selv.

  Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 23:40   #92
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

En henstilling til alle lesere av denne tråden

Jeg vil igjen henstille alle lesere av denne tråden om å lese hovedartikkelen i denne tråden, og følge et "bedre føre var" - prinsipp, og få i seg tilstrekkelig med vann i løpet av en dag.

Tallene som er oppgitt i hovedartikkelen er satt opp for at hver enkelt kan få en pekepinn på hvordan man ligger an opp mot anbefalt væskeinntak pr. døgn.

Disse anbefalingene baseres på anslag for tap av kroppsvæske gjennom forbrenning, tranpirasjon, respirasjon samt urin, avføring og antatt aktivitetsnivå, for at kroppen ikke skal bli dehydrert og skape unødig belastning på vitale organer.

I hovedartikkelen er det også forklart hvorfor man må sørge for å tilføre kroppen tilstrekkelig med væske, slik at man sikrer at fettomsetningen og stoffskiftet i kroppen blir så optimalt som mulig, noe som er viktig om man ønsker å gå ned i vekt.

Alle er som sagt berettiget til å ha sine egne teorier, meninger og ideer om dette, det være seg om såkalte "urban myths" eller annet, men her har jeg holdt meg til tilgjengelig faglitteratur og anbefalinger fra medisinske tidsskrifter.

Enhver er ansvarlig for egen kropp og helse, men jeg anbefaler de fleste her inne å holde seg til informasjon og kunnskap formidlet av fagpersoner som Bernstein, Atkins, Eades, Lutz og ikke minst vår egen Torkil Andersen her inne m.fl, for å sikre seg at man ikke utsetter vitale organer i kroppen for unødig belastning.

.


Sist redigert av Ziggy : 13-04-07 kl 02:15.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 08:31   #93
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Stiller meg bak og signerer Ziggy her. Vi som har levd med lavkarbo kosthold noen (mange) år - OG ferdes i lavkarbomiljø, VET hvor viktig vann er. Det har vi ikke bare vitenskaplig dokumentasjon for, men også verdifulle erfaringer fra "brukere" verden over gjennom flere tiår.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 12:43   #94
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Stiller meg bak og signerer Ziggy her. Vi som har levd med lavkarbo kosthold noen (mange) år - OG ferdes i lavkarbomiljø, VET hvor viktig vann er. Det har vi ikke bare vitenskaplig dokumentasjon for, men også verdifulle erfaringer fra "brukere" verden over gjennom flere tiår.

Godeste Nille,
Jeg har aldri sagt at vann ikke er viktig for menneskekroppen - det være seg på den ene eller den andre måten. Det er vi sikkert enige om at det er.

Det vi er uenige om er både nytten og "forsvarligheten" av den måten man ofte oppfordres til i dag via forskjellige fora.
Dessverre er det nok ikke alle som har "sett" de vitenskapelige fakta for utvidet vanndrikking utover trøstereflesken. da tenker jeg ikke bare på meg selv, men på mange ledende forskere og eksperter (vi får bruke disse ordene slik som vi alle gjør og forstå hva vi mener). Den dokumentasjonen bygger f.eks. slik mange andre ser det blant annet på feil definisjon av dehydrering, blant annet. Men men.....

Vi har begge levd så lenge at vi generelt vet at nyttige ting - hva det enn måtte være, ikke nødvendigvis vann - også kan ha uheldige virkninger på lengre sikt.

Lavkarbo - inklusive ketosetilstand er jo ikke noe nytt i de senere 10-år.

Uten å legge ordene i munnen på verken deg eller noen andre her - tar jeg nok ikke veldig feil om du og mange andre her i verden anser lavkarbo som en veldig naturlig måte å leve på - uansett om vektforhold er inne i bildet eller ikke.bildet; mao. den naturlige måten.

Det er nettopp dettte som Polezsynski & Co. har som et viktig argument i den kostholdsretning de peker på. Akkurat det er veldig interessant.

Men -som det sies - enhver må selv velge.

Men en ting er vi alle enige om - godt vann er faktisk godt også! Dessverre er det ikke alle steder i verden man har det heller!


***


Sist redigert av slaskalainen : 13-04-07 kl 13:10. Årsak: et par setninger nederst.
  Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 13:20   #95
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Informasjon til lesere av denne tråden

De som ønsker å følge Slaskalainen og hans meninger om vann og vanndrikking videre, kan gjøre det i denne tråden, Vann_og_vanndrikking, hvor han vil komme med sine tanker, vurderinger og refleksjoner om dette temaet...

Den tråden du leser nå, "Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!", har som formål å vise hvorfor man må drikke vann for å forbrenne fett, og vil fortsatt ha sitt fokus og vinkling på vann og vanninntak sett i forhold til vårt ønske om å gå ned i vekt gjennom et lavkarbokosthold.

Sigmund

.


Sist redigert av Ziggy : 13-04-07 kl 13:39.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 14:43   #96
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Stiller meg bak og signerer Ziggy her. Vi som har levd med lavkarbo kosthold noen (mange) år - OG ferdes i lavkarbomiljø, VET hvor viktig vann er. Det har vi ikke bare vitenskaplig dokumentasjon for, men også verdifulle erfaringer fra "brukere" verden over gjennom flere tiår.


Er enig med både Nille og Ziggy her.

Jeg merka det med økt vann behov med en gang jeg begynte på lavkarbo-kost.

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 14:50   #97
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Opprinnelig lagt inn av chili, her.

Er enig med både Nille og Ziggy her.

Jeg merka det med økt vann behov med en gang jeg begynte på lavkarbo-kost.

Helt perfekt!

Du traff spikeren på det berømte hodet. MERKET ØKT VANNBEHOV fordi kroppen din (karbene) ikke holdt tilbake vannet - derfor ble gjennomstrømmningen raskere og kroppen ga deg signalet. Helt som det skal.

  Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 15:03   #98
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Opprinnelig lagt inn av slaskalainen, her.

Helt perfekt!

Du traff spikeren på det berømte hodet. MERKET ØKT VANNBEHOV fordi kroppen din (karbene) ikke holdt tilbake vannet - derfor ble gjennomstrømmningen raskere og kroppen ga deg signalet. Helt som det skal.

Slaskalainen, jeg foreslår at du fortsetter din debatt om gjennomstrømming, vanndrikking og signaler i tråden Vann_og_vanndrikking, som du har startet her inne, da denne tråden som sagt handler om, og forklarer hvorfor man må drikke vann for å forbrenne fett, og gir råd ut i fra det.

.


Sist redigert av Ziggy : 13-04-07 kl 15:23.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 02-06-07, 10:06   #99
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!!!

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Denne kunne jeg tenkt meg å bruke på følgende eksempel:

Kroppen sier ifra før den er tom akkurat som man ser at det er nødvendig å fylle bensin før nåla er på streken eller begynner å lyse på bensinmåleren, på samme måte som at en kropp uten vann ikke kan fungere. Da først er det nødvendig å fylle på (vann eller bensin). Kroppen sier jo ifra også når den er tørst, den sier at "nå er det på tide å fylle på vann fordi du har for lite væske i kroppen akkurat nå til å utføre diverse kroppslige gjøremål". Når lyset på bensinmåleren lyser er vel det samme som når kroppen sier at man er tørst og det er behov for drikke.

Jeg mener at kroppen regulerer dette selv, akkurat som med sult, metthet. Trenger vel ikke noe dokumentasjon på dette med vannforbruk, kroppen er vel nok dokumentasjon på at den regulerer seg selv.

Men en ting til. Når jeg lever på lavkarbo så merker jeg at jeg har mye mer kontroll over når jeg er tørst (akkurat som med metthetsfølelsen) og jeg drikker mere vann helt ubevisst når jeg lever på lavkarbo enn når jeg lever på vanlig mat med 200-400 g karbo pr. dag. Jeg er kort sagt mere tørst på lavkarbo enn på vanlig mat.

Kan det være at all denne dokumentasjonen er myntet på mennesker som ikke lever på lavkarbo men på vanlig høykarbo mat? Da kan det jo ha endel å si.

Så kanskje dette kan være konklusjonen;

Drikk når du er tørst (på lavkarbo)
Drikk etter en oppskrevet plan med tanke på din vekt (på vanlig mat)



Drar opp dette innlegget; det beskriver temaet her i tråden veldig bra.

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 15:27   #100
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Derfor må man drikke vann for å forbrenne fett!

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Men nå fant jeg på en genial måte å få i seg mer vann hvis man ikke er tørst! Det er bare å ta noen teskjeer med salt så kan man drikke litervis uten problem - og salt hindrer ikke vel ikke fettforbrenning.

Jeg må si jeg ikke skjønner hvorfor du skal drikke når du ikke er tørst!? Og i tillegg salte vannet for å få til dette.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann og vanndrikking slaskalainen Generell ernæringsdebatt 13 21-06-10 21:09
4x4 intervalltrening Begod Trening 75 03-05-10 18:53
Man kan dø av å drikke for mye vann mofe Fysisk og mental helse 6 25-10-06 11:26
Brus vs. vann Dorothy Artikler 35 22-08-06 18:09
Fett (argumenter) Drømmepie Generell ernæringsdebatt 5 29-05-06 22:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no