Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Tusen spørsmål

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-05-13, 22:45   #1
Lott
Medlem
 
Lott sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 202
Lott er ny på veien

Tusen spørsmål

Hei

Jeg har en del spm rundt lavkarbo, og da spesielt starten. Jeg gikk på lavkarbo et års tid, og sluttet for rundt to år siden. Jeg gikk en del ned, men jeg er ikke stor fra før av så jeg prøvde dette mye av nysgjerrighet. Jeg var i ketose hele tiden, så lenge jeg kuttet karbene føltes det som jeg aldri kom meg ut av ketosen. Men jeg vet også at det finnes ingen mellomting med meg, kun ytterpunkter, så jeg har nok vært ganske streng.

Jeg har gått i behandling pga mitt forhold til mat, bla. pga. diagsnosene bulimi og ortorexi, har slitt med dette i mange år.

Når jeg gikk på lavkarbo sist så fulgte jeg ingen retning, jeg bare leste meg opp, kuttet ut frukt, pasta, ris, brød, potet, sukker ol., men var likevel livredd for å få i meg fett. Likevel hadde jeg greit med energi. Det jeg likte best med dette var at kroppen min fungerte så fint, ingen oppblåsthet og uvel mage. Jeg har likvel slitt masse med suget etter karber, spesielt pommes frites, ris, pasta og sjokolade Dette var det som gjorde at jeg ikke holdt ut mer enn et år.

Nå er jeg ferdig i behandling, og har ikke fokusert på mat i det hele tatt siden tidlig høst i fjor. Jeg gikk opp noen kg, er 163 høy og lå for noen uker siden på nesten 68 kg. Jeg har ikke vekt hjemme og kan/vil ikke følge med for mye på den, selv om jeg gjerne vil ligge en plass mellom 55-59 kg.

Problemet mitt er om jeg begynner å fokusere (telle) FOR mye så blir jeg umotivert og overspiser. Jeg sikter mest mot LCHF - nordens versjon av det uansett - da jeg synes det virker liberalt. Likevel er jeg redd for karbene, hvordan starter jeg på dette? Jeg spiser ikke brød/knekkebrød, ikke ris/pasta/potet og ingenting med sukker i. Men jeg spiser bær, tyrkisk yoghurt, FUN saft, sukkerfri brus (greier meg ikke uten), fløte, egg, hjemmelagde våtsalater og tørrsalater, kylling, svin, fisk. Nå koser jeg meg (endelig) med matlagingen igjen, har alltid trivdes på kjøkkenet og liker å eksperimentere. Starter jeg feil? Er jeg for liberal? Bør jeg virkelig gå igjennom en fase med trinn slik at jeg gjør det "riktig" fra begynnelsen av? Med mengden fett jeg endelig tør å spise er jeg livredd for å gå opp mer om jeg gjør resten feil. Bærene redder meg sånn innimellom men jeg er redd for at jeg bør holde meg unna..

Litt forvirrende dette, lurer på alt og ingenting. Håper likevel noen skjønner hva jeg mener og kanskje kan komme med noen tips og råd

Lott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF-nordisk Svar med sitat
Gammel 25-05-13, 00:17   #2
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Tusen spørsmål

Jeg syns du har et fornuftig tilnærming til mat nå ingen telling av noe som helst, bare kutte ut det som ikke e bra og kose seg med resten og bær er helt supert! Så lenge det ikke er snakk om enorme mengder. Bare kos deg med maten og ikke vær redd for å gå opp. Så lenge du spiser ok mengder, ikke overspiser, og lytter til kroppen din når den sier ifra om sult og metthet så skal kroppen klare å stabilisere seg på fornuftig vekt etterhvert

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 25-05-13, 09:52   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tusen spørsmål

At du fikk lyst på sjokolade etc. da du gikk på lavkarbo tidligere skyldes at du ikke fikk i deg nok mat (fett?) kanskje? kan grunnen til at du overspiser når du teller være at du får i deg litt for lite? at det ikke er tellingen men noe med matinntaket som er årsaken? Jeg er overbevist om at fett til hvert måltid er viktig for å unngå overspising. Jeg tenker alltid sånn når jeg lager et måltid: grønnsaker eller bær + kjøtt/fisk/egg + ost + avokado/olje/smør. Da blir jeg mett. Du trenger ikke masse fett, men litt til hvert måltid for å til fred stille kroppen.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-05-13, 10:58   #4
MajaKr
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 73
MajaKr er på en erverdig vei

Sv: Tusen spørsmål

Hei Lott

Eg er veldig ny på LCHF dietten, og kjenner meg igjen i mye av det du sier... På tidligere dietter har eg fort blitt sykelig opptatt av kalorier. Er veldig redd for skuffelsen av å gå opp i vekt, og holder meg derfor langt under anbefalt daglig kaloriantall. Om dette har fungert? Nei, når eg nærmet meg 80 kg måtte eg innse at vann og knekkebrødkurer ikkje fungerer for meg...

Men med LCHF er det lettere, fordi eg blir mett på de kaloriene eg tillater meg
Eg gleder meg til å lage mat fordi eg veit eg kan lage noe godt hver gang, og ikkje noe simpelt knekkebrød med light produkter på
No koser eg meg på kjøkkenet og lager lavkarbo knekkebrød som er nydelige, og har på akkurat så mye ost og skinke som eg sjøl vil Og kaloriene er under kontroll Det er lettere å motivere seg til trening og maten styrer livet mitt litt mindre enn før

Eg veier no 72-73 kg og vil ned til 60-65 ein plass.. Er like høg som deg

Kos deg med lavkarbomaten, det er mitt beste råd

__________________


MajaKr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-05-13, 15:02   #5
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Tusen spørsmål

Velkommen hit og masse lykke til

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 13:31   #6
Lott
Medlem
 
Lott sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 202
Lott er ny på veien

Sv: Tusen spørsmål

Åhh, tusen takk for gode svar til dere alle

Er helt enig i at overspising kan komme av at tellingen sørger for at jeg får i meg for lite. Veldig synd siden jeg bestandig har vært så glad i mat, både lage og å spise. Og jeg blir glad for å høre at jeg kan spise bær, det er aldri snakk om mengder Litt sammen med frokosten eller lunsjen, nok til at jeg blir tilfredsstilt mtp. at jeg må holde meg unna frukt som jeg elsker.

Føler at jeg har et realistisk mål med vekten også. Ortoroxi går ut på ekstrem sunnhet på en måte, i forhold til trening og mat. Har sluttet som instruktør for å bare fokusere på meg selv, og ta heller med meg bikkja og GPS-klokka og holder meg til annenhver dag med løpeturer, og håper fokus på mat avtar uten telling og med tillat metthetsfølelse. Mange gode tråder her inne holder motivasjonen oppe og gjør veldig godt. Fikk et tips om å lage sellerirot-chips som jeg definitivt skal prøve, og håper jeg gjør det riktig og at det blir en varig endring!

Takk for tipsene og gode ord, topp stemning! Klem

Lott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF-nordisk Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 19:10   #7
Pruttilutt
Seniormedlem
 
Pruttilutt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bodø
Alder: 35
Innlegg: 1.485
Pruttilutt har en fantastisk aura rundt segPruttilutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tusen spørsmål

Hei! Hvordan går det? Håper du har det fint og at lavkarbo er greit for deg.

__________________
Mål til minstenotering:


Pruttilutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng ketogen livsstil Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tusen tanker? Idarull Lavkarbo generelt 20 27-09-10 23:20
Sitter inne med tusen spørsmål i dag ... Gressenka Ketolysekuren 16 05-08-10 10:15
Masse spørsmål angående hjernen, fett, mettet etc. Tusen takk! Chopin Spørsmål og svar 20 22-11-09 17:42
Tusen MHM Generell diskusjon 34 26-09-04 22:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no