Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende

Gravid og diabetes 2 ...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-08-14, 01:49   #1
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Gravid og diabetes 2 ...

Hei! Jeg har ikke vært her inne på veldig lenge og har vel egentlig ikke levd på lavkarbo heller det siste året. Restriksjoner på karbohydrater har jeg, men har i hovedsak konsentrert meg om å redusere gluten da det er det jeg reagerer mest på.

Men nå har jeg omsider lykkes å bli gravid, er 12 uker på veg og vi gleder oss stort, men diabetesen har altså også inntatt våre stuer desverre

Jeg har forsøkt å lese meg opp på kosthold på diabetesforbundet sine sider, men det eneste jeg finner der er om fettreduksjon. Jeg trodde man hadde gått bort ifra dette med at det var fett som var synderen jeg?

"Tips når du skal lage mat:

Skjær bort synlig fett og skinnet på kylling og kalkun.
Bruk urter og sitron på grønnsakene i stedet for smør.
Bruk tomatpuré, buljong, urter og krydder i den brune sausen som erstatning for noe av fettet.
Kok, damp eller ovnsbak maten. Da unngår man stekefettet.
Bruk rapsolje i pannen og stek på lav temperatur.
"

Er det andre her inne som har en lignende problematikk som kan gi meg noen tips?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 09:15   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og diabetes 2...

Er det svangerskapsdiabetes eller hadde du det fra før? Uansett så er det "bare til" å kutte de verste karbohydratene, som vanlig.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 10:51   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og diabetes 2 ...

Diabetesforbundet er veldig fastgrodd på det der, og lite oppdatert. Fedonkosthold passer fint for gravide, og Sofie hexeberg sin filosofi.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 18:02   #4
bærrgen
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 1.081
bærrgen er en juvelbærrgen er en juvelbærrgen er en juvel

Sv: Gravid og diabetes 2 ...

Gratulerer med graviditet

Du har nok uansett rett til å få time hos en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg å planlegge kostholdet. Siden du er gravid kommer du nok fortere til

__________________
Ny blogg Gammel blogg Min journal


bærrgen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 18:45   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og diabetes 2 ...

Opprinnelig lagt inn av bærrgen, her.

Gratulerer med graviditet

Du har nok uansett rett til å få time hos en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg å planlegge kostholdet. Siden du er gravid kommer du nok fortere til

Problemet er at de aller fleste er enig med diabetesforbundet...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 19:03   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og diabetes 2 ...

Jeg hadde et par ekstra ultralyder, da jeg var gravid, siden jeg lå i grenseland for svangerskapsdiabetes. Fikk beskjed av ultralydlegen om å kutte ut brød, melk og frukt. Sa til han at jeg spiste streng Fedon-kost fra før, og det syntes han var veldig fint.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 19:47   #7
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Gravid og diabetes 2 ...

Ja det er svangerskapsdiabetes
Jeg kjenner at det er hardt å kutte igjen nå, men jeg er på veg.... Sjokolade har jeg ikke tatt i munnen siden jeg ble gravid, men jeg har levd på frukt, juice og lette, søte ting pga kvalme. Den er på retur nå heldigvis, så jeg håper det blir lettere etterhvert.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 19:51   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og diabetes 2 ...

Jeg klarte å holde meg i skinnet frem til uke 37. Gikk bare opp 5-6 kilo og babyen var helt gjennomsnittlig stor. Fra uke 37-41 gikk jeg opp type 10 kg, for da slapp jeg helt opp og spiste det jeg ville. Og de kiloene satt som støpt i flere måneder etter fødselen.

Det er ikke lett, men det anbefales å holde seg i skinnet.

Gratulerer forresten!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 21:40   #9
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Gravid og diabetes 2 ...

Utfordringen min er at jeg allerede er ganske stor, med BMI på over 33
Foreløpig har jeg ikke gått opp noen ting, men faktisk tatt av 2 kg, men jeg regner med at det snur ganske fort

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 21:47   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og diabetes 2 ...

Ingefærtabletter er geniale mot kvalmen, fås på helsekost.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 22:10   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og diabetes 2 ...

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Utfordringen min er at jeg allerede er ganske stor, med BMI på over 33
Foreløpig har jeg ikke gått opp noen ting, men faktisk tatt av 2 kg, men jeg regner med at det snur ganske fort

Jeg hadde BMI på 33 da jeg ble gravid også.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-08-14, 23:28   #12
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Gravid og diabetes 2 ...

Gratulerer med baby på vei!
Diabetesforbundet begynner svært sakte å lempe på fettskrekken, men det kommer til å ta mange år før kostrådene deres er verdt å følge.
Jeg er selv medlem av både Diabetesforbundet og Kostreform, og er nok mye mer tilhenger av Kostreform sine ernæringsråd.
Den største forskjellen på disse to er at Diabetesforbundet sier man skal medisinerere etter hvor mye karbohydrater man spiser, mens Kostreform går mer for at man skal begrense karbohydratene slik at de passer til den laveste doseringen man har behov for.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 14-08-14, 07:57   #13
Wonder woman
Medlem
 
Wonder woman sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Uti havgapet
Alder: 49
Innlegg: 447
Wonder woman er ny på veien

Sv: Gravid og diabetes 2 ...

Gratulerer så mye med baby i magen!

Jeg hadde svangerskapsdiabetes med de siste ungene. Jeg fikk råd om å følge fedon kost.

Faren for barnet er at det kan bli stort - type 4kg eller mer til fødselen og at det ender med KS. Babyen har også dårlig blodsukker kontroll i etterkant og pga høyt blodsukker under svangerskapet har barnet økt fare for å få diabetes og fedme.

Faren for deg er at du kan utvikle insulinkrevende svangerskapsdiabetes og i enkelte tilfeller så må man fortsette med insulin etter svangerskapet fordi det ikke går tilbake igjen. Det er også økt fare for svangerskapsforgiftning som er farlig både for deg og barnet.

Jeg vet ikke hvor du bor men jeg tror jeg hadde spandert på meg noen konsultasjoner hos Fedon klinikken eller Hexeberg. Svangerskaps diabetes er nok ikke en ukjent problematikk for dem og det vet hva de holder på med.

__________________
Wonder woman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er gravid og står i fare for diabetes. Trenger råd nå, jenter! audibabe86 Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende 5 27-03-11 13:32
Gravid! breeze Ketolysekuren 12 02-03-11 17:06
Gravid - hva nå? Oslofia Lavkarbo generelt 9 25-03-10 09:32
Gravid, lavkarbo og diabetes KarboFersking Spørsmål og svar 21 08-03-09 19:23
Kosthold når man prøver å bli gravid/er gravid nellie Spørsmål og svar 36 14-08-08 22:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no