Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Salt

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-07-06, 14:20   #1
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Salt

Prøver dere å kutte ned på saltet? Det er jo salt i alt mulig. Lurte på om jeg skulle kjøpe smør uten salt, men har det noe for seg? Thoughts?

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 03-07-06, 14:33   #2
Icerus
Medlem
 
Icerus sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Bergen
Alder: 41
Innlegg: 465
Icerus er ny på veien

Sv: Salt

Du trenger en del salt på lavkarbo dietter. Så ville ikke prøvd å kutte ned desom du ikke per dags dato har et unormalt høyt inntak av salt.

Siden vi mister en god del vann (spesielt i begynnelsen) og med det blir en del salter og mineraler skylt ut sammen med dette. Har lest at det annbefales å ta tilskudd av vitaminer og mineraler, samt sørge for at vi får i oss nok salter og mineraler. Vi trenger den del salter også Jeg bruker LO-salt i matlagingen. Samt vanlige kosttillskudd.
-Icerus-

Icerus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (atkins/ketolyse inspirert) Svar med sitat
Gammel 03-07-06, 14:42   #3
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Salt

Enig. Med mindre du vanligvis har ekstra salt på maten, er det ingen grunn til å kutte ned. Selv har jeg ikke salt på noe som helst (nesten)...tror jeg får i meg nok (og ihvertfall ikke for mye) salt gjennom maten på vanlig måte, pluss gjennom kosttilskuddet.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 03-07-06, 14:45   #4
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Salt

Jeg bruker bare havsalt når jeg tilsetter salt under matlagingen og jeg tar multivitamintilskudd og omega-3. Da skal jeg ikke bekymre meg mer om salt

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 04-07-06, 16:51   #5
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Salt

Du trenger ikke bevisst kutte ned på saltet nei. Du spiser sannsynligvis mye mindre salt nå som du spiser lavkarbo enn før likevel. Husk; pasta=salt, poteter=salt, ris=salt, brød=salt osv. Og salt er heller ikke så farlig som enkelte skal ha det til. Matvarer fulle av karbohydrater er mye mye værre.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-07-06, 16:58   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Salt

Noen som har noen informasjon om farlighet/ikke farlighet med salt?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 04-07-06, 17:16   #7
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Salt

Det lurer jeg også på. Og rent logisk/intuitivt vil jeg tro at vanlig koksalt er helt tomt for næring (utenom ev. tilsatt jod), mens havsalt inneholder noe mer mineraler? Det smaker i alle fall ikke "fake".

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 04-07-06, 17:23   #8
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Salt

Jeg spiser så mye smør at jeg velger den usaltede varianten, og heller tilsetter havsalt eller LOsalt hvis det trengs. Det er jo et alternativ.

Salt med kalium i kan du bruke mye av uten at det er noe problem. Men veldig mye rent NaCl kan være farlig. Hvis du svelger to spiseskjeer med salt dør du ganske fort. Dette er faktisk den mest vanlige formen for selvmord på verdensbasis. Særlig populært i Asia. Billig, enkelt og smertefullt.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 04-07-06, 17:40   #9
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Salt

Opprinnelig lagt inn av themonk

Men veldig mye rent NaCl kan være farlig. Hvis du svelger to spiseskjeer med salt dør du ganske fort. Dette er faktisk den mest vanlige formen for selvmord på verdensbasis. Særlig populært i Asia. Billig, enkelt og smertefullt.

Æsj, nå fikk jeg flashback til jeg som seksåring skulle konkurrere med en venninne om hvem som klarte å spise mest. Hun hadde en kopp med sukker, og jeg en kopp med salt. Fy flate så dårlig jeg ble.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tofu middager Marianne Middag 1 01-03-06 16:09
Avokado med salt stabbur Caxa Lunsj 1 06-02-06 16:16
Min Atkins Ukemeny Marianne Atkins kosthold 3 31-08-05 14:29
SB Fase 1 - Fisk Marianne Middag 0 08-10-04 10:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no